گیاهان

قارچ گانودرما برای چیست

قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد

در طب سنتی شرقی از قارچ گانودرما برای درمان و حفظ سلامتی استفاده می شود. برای اینکه بدانید قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد با ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با این قارچ و خواص آن آشنا شوید.

گانودرما چیست:

قارچ گانودرما، با نام علمی Ganoderma Lucidum قارچی است که در مناطق گرمسیری و مرطوب رشد می کند. این قارچ از گونه‌ قارچ هایی است که بر روی تنه درختان رشد می کند.. گانودرما تقریباً دارای ۸۰ گونه مختلف می باشد که همه آنها دارای خاصیت درمانی نبوده و حتی برخی از آنها سمی هستند. قارچ گانودرما هم به صورت خودرو و هم به صورت پرورشی در مزارع پرورش قارچ رشد می کند. قارچ گانودرما در آشپزی مورد استفاده قرار نمی گیرد چرا که طعم بسیار تلخی دارد.

قارچ گانودرما که در شرق آسیا با نام هایی چون ریشی Reishi (پادشاه گیاهان دارویی) و لینگ ژی شناخته می شود، در حدود چهار هزار سال پیش برای اولین بار در کشور چین کشف شده و در طب سنتی چین مورد استفاده قرار گرفت. به جهت کمیاب بودن این قارچ در گذشته فقط افراد سلطنتی می توانستند از آن استفاده کنند. به مرور قارچ گانودرما و خواص بی نظیر آن در سایر کشورهای دنیا نیز شناخته شد و برای درمان انواع بیماری ها مورد استفاده قرار گرفت.

قارچ گانودرما خوب

قارچ گانودرما خوب

قارچ گانودرما دارای طبیعت سرد و تر است. گانودرما حاوی بیش از ۴۰۰ نوع ماده غذایی مغذی مثل بتاگلوکان، استرول های گیاهی، پتاسیم، ویتامین A، ویتامین های گروه B، ویتامین E ، C و D می باشد.

سایر ترکیبات مفید قارچ گانودرما عبارتند از:

ژرمانیوم ارگانیک:

این ماده مفید غذایی موجب بهبود جریان خون در بدن و افزایش اکسیژن رسانی به انواع بافت ها و اندام های بدن مثل پوست، مو و مغز شده و موجب افزایش انرژی در بدن می شود. ژرمانیوم ارگانیک در دفع سموم بدن بسیار موثر است.

سوپر اکسید دیسموتاز:

این ماده خاصیت جوانسازی داشته و روند پیر شدن سلول های بدن را کاهش می دهد.

پلی ساکارید:

پلی ساکارید ها موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و موجب کاهش کلسترول و چربی خون می شوند.

تری ترپن:

این ماده دارای خاصیت ضد آلرژی و ضد التهابی بوده و همچنین موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارشی می شود.

آدنوزین مونو فسفات:

این ماده موجب کاهش احتمال گرفتگی در عروق قلبی شده و در نتیجه احتمال ابتلا به سکته های مغزی و قلبی را کاهش می‌دهد.

قارچ گانودرما تازه

قارچ گانودرما تازه

فواید قارچ گانودرما چیست:

تقویت سیستم ایمنی بدن:

ساقه و کلاهک قارچ گانودرما حاوی مقادیر زیادی بتاکاروتن است که موجب افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می شود. قارچ گانودرما با افزایش سنتز اسید نوکلئیک و تنظیم تعادل متابولیک بدن موجب افزایش گلبول های سفید خون و در نتیجه تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

خواص ضد سرطان:

بیشترین دلیل مصرف قارچ گانودرما به جهت خاصیت ضد سرطانی آن است. قارچ گانودرما با تقویت سیستم ایمنی بدن و تحریک تولید اینترلوکین ۲ در درمان انواع مختلف سرطان ها مثل سرطان های خون، پروستات، سینه و سرطان روده بزرگ بسیار موثر است. ماده ای به نام اسید گانودرما که در قارچ گانودرما موجود است به مبارزه با سرطان کبد کمک می کند.

سلول های سرطانی در محیط‌های خالی از اکسیژن رشد می کنند و در محیط های سرشار از اکسیژن قادر نیستند به زندگی خود ادامه دهند. بر اساس آزمایش های انجام گرفته قارچ‌گانودرما قادر است از متاستاز سلولهای سرطانی جلوگیری کند. از قارچ گانودرما در تهیه داروهای گیاهی ضد سرطانی استفاده می شود.

سلامت قلب:

اسید گانودریک موجود در گانودرما گردش خون را بهبود می بخشد. گانودرما با کاهش کلسترول خون از تولید پلاک در رگ ها جلوگیری می کند. پلاک ها با مسدود کردن مسیر رگ ها موجب تصلب شرایین شده و در نتیجه موجب افزایش فشار خون و حمله های قلبی می شوند.

کاهش قند خون:

پلی ساکارید های موجود در قارچ گانودرما موجب کاهش قند خون می ‌شود. این قارچ با تنظیم سطح انسولین پلاسما موجب بهبود متابولیسم کبدی گلوکز می شود. استفاده از قارچ گانودرما به مدت ۱۲ هفته در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ موجب کاهش سطح گلوکز می‌شود.

خاصیت آنتی اکسیدانی:

قارچ‌گانودرما سرشار از انواع آنتی اکسیدان هاست و به عنوان یکی از منابع آنتی اکسیدانی قوی محسوب می شود.

ضد آلرژی:

عصاره گانودرما حاوی Tritpenes است که اثرات ضد حساسیتی دارد. Tritpenes با آزاد کردن آنتی هیستامین در بدن همانند داروهای آنتی هیستامین عمل می کند. گانودرما برای درمان انواع آلرژی های ناشی از درماتیت، آسم، تب یونجه، کهیر، شوک آتوپیک، برونشیت و انواع آلرژی هایی که در اثر مصرف مواد غذایی و دارویی ایجاد می شود مفید است.

درمان بیماری های کبدی:

گانودرما برای درمان کبد چرب، هپاتیت و سیروز کبدی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از قارچ گانودرما روند درمان بیماریهای کبدی، هپاتیت B، سیروز کبدی و کبد چرب را تسریع نموده و به بازسازی بافت کبدی کمک می کند.

دفع سموم بدن:

گانودرما با افزایش اکسیداسیون و تنظیم مقدار PH در بدن موجب دفع سموم بدن می‌شود.

خواص قارچ

خواص قارچ

خواب آرام:

نوشیدن یک فنجان نوشیدنی گانودرما قبل از خواب برای افرادی که از بی خوابی شبانه رنج می برند بسیار مفید می باشد.

پیشگیری از پیری زودرس:

گانودرما به جهت داشتن انواع آنتی اکسیدان های قوی تاثیر رادیکال های آزاد را کاهش داده و از پیری زودرس جلوگیری می‌کند.

کاهش وزن و لاغری:

گانودرما با افزایش سطح اکسیژن خون موجب افزایش سوخت و ساز بدن می شود. در نتیجه استفاده از آن به همراه تمرینات ورزشی مداوم تاثیر زیادی در کاهش وزن و لاغری خواهد داشت.

سلامت روان:

از گانودرما برای درمان بیماری های عصبی و انواع استرس‌ها و اضطراب‌ها استفاده می شود. استفاده منظم از گانودرما از ابتلا به آلزایمر پیشگیری می کند.

سلامت پوست:

گانودرما برای درمان اگزما، پسوریازیس، زخم ها، نیش حشرات، خراش ها و زخم های پوستی بسیار موثر است.

درمان انواع بیماری

درمان انواع بیماری

درمان عفونت ها و مشکلات مجاری ادراری:

ترکیبات موجود در گانودرما با مهار آنزیم ردوکتاز آلفا- ۵ از تورم پروستات و همچنین سایر مشکلات مرتبط با آن جلوگیری می کند. همچنین گانودرما عفونت‌های مجاری ادراری را بهبود می بخشد.

خاصیت ضد التهابی:

گانودرما دارای خاصیت ضد التهابی می باشد، از همین رو استفاده از آن موجب کاهش آرتریت روماتوئید شده و از سایر بیماریهای التهابی جلوگیری می کند.

درمان بیماری های کلیوی:

در افرادی که به نفریت مزمن، سندروم کلیه دیابتی و نفریت مبتلا هستند, با کاهش پروتئینوری و کلسترولمیا موجب بهبود عملکرد کلیه می شود.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید گیاهان دارویی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *