خوشمزه ها

روزانه چند عدد پسته بخوریم

روزانه چند عدد پسته بخوریم

پسته منبع عالی پروتئین، آنتی اکسیدان ها، فیبر، چربی های خوب و سایر مواد مغذی است. آجیل هایی مانند پسته یکی از اجزای اصلی رژیم غذایی سالم مدیترانه ای و خاور میانه ای بوده که با ریسک کمتر ابتلا به بیماری های قلبی، بیماری های تنفسی و سرطان همراه است. بنابراین پسته نه تنها به سلامت قلب و روده کمک می کند، بلکه می تواند به کنترل وزن نیز کمک کند.

خواص پسته برای سلامتی چیست؟

پسته سرشار از سلامتی برای بدن است که در ذیل به بعضی از آنها اشاره کرده ایم.

کمک به کاهش وزن:

پسته منبع خوبی از پروتئین است و حدود 6 گرم پروتئین در هر اونس وجود دارد. این آجیل به نسبت دیگر خوراکی ها کالری کمتری دارند. حدود 50 پسته به سختی 160 کالری دارند. به دلیل این ترکیب پروتئین بالا و کم کالری، آنها یک میان وعده ایده آل بوده که می تواند به ما در کاهش وزن اضافی کمک کند.

کاهش قند خون:

پسته همچنین از غذاهای دارای شاخص گلیسمی پایین محسوب می شود، به این معنی که شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه داشته و باعث کندی افزایش سطح قند خون می شود. بنابراین اگر از دیابت رنج می برید، پسته برای شما بسیار مفید است.

پسته سفید و اصل

پسته سفید و اصل

تقویت سیستم ایمنی بدن:

پسته سرشار از ویتامین B6 بوده و به حفظ سیستم عصبی سالم و سیستم ایمنی قوی بدن کمک می کند.

جلوگیری از آسیب دیدگی سلولی:

پسته همچنین دارای آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E، پلی فنول ها و کاروتنوئیدها، لوتئین و زآگزانتین است. آنتی اکسیدان ها ترکیبات گیاهی هستند که به دفع رادیکال های آزاد اکسیژن در بدن کمک می کنند و دارای خواص ضد پیری هستند. دو مورد از این آنتی اکسیدان ها، لوتئین و زآگزانتین، که در سایر آجیل ها یافت نمی شوند، با کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا (از دست دادن بینایی مرتبط با سن) مرتبط هستند.

پسته اکبری ترش

کاهش کلسترول:

پسته با داشتن منبع خوبی از چربی های غیر اشباع تک و غیر اشباع چندگانه به بهبود سطح کلسترول خوب (HDL) کمک می کند. با یک وعده پسته، بدن 13 گرم چربی دریافت می کند که بیشتر آن (11.5 گرم) از این چربی های مفید برای قلب تامین می شود. مطالعات نشان می دهد که این آجیل ها به دلیل دارا بودن چربی های غیر اشباع تک، سطح کلسترول بد (LDL) را نیز کاهش می دهند.البته، برای کاهش میزان سدیم در رژیم غذایی خود بهتر است از نوع بدون نمک استفاده کنیم.

 با مصرف سلامت روده را ارتقا دهید:

مانند همه آجیل های دیگر، پسته سرشار از فیبر است. مصرف فیبر خوب برای روده مفید است زیرا از یبوست جلوگیری می کند.

یک کاسه پسته

یک کاسه پسته

بهبود پوست و مو:

پسته حاوی بیوتین است که باعث رشد سالم موها می شود و همچنین ویتامین ای باعث سلامت پوست می شود.

روزانه چند عدد پسته بخوریم؟

پسته دارای طعم غنی و چرب است که می تواند با توجه به مزه ی خاصش اعتیاد آور باشد. و علیرغم اینکه مزایای سلامتی دارند، اما همیشه منطقی است که در مصرف آن زیاده روی نکنیم. حدود یک مشت (حدود پنجاه گرم) مقدار مناسبی برای مصرف روزانه است.اگر نگران کالری آن هستید و فکر می کنید که برایتان هنوز زیاد است، به جای پنجاه گرم مغز پسته می توانیم پنجاه گرم پسته ی با پوست را جایگزین کنیم.

در صورت آلرژی به فروکتان نیز باید مراقب باشیم. از آنجا که پسته حاوی مقادیر بالایی فروکتان است، خوردن بیش از حد آن می تواند باعث نفخ، تهوع یا درد شکم شود.

برای خرید آجیل می توانید از این لینک استفاده نمایید.
بهنام شایسته

درباره بهنام شایسته

پس از اخد مدرک کارشناسی مهندسی متالورژی دانشگاه شیراز در عرصه ی واردات زیورآلات، صنایع دستی، عتیقه و ظروف نقره وارد شدم، طی این مدت دوره های بازاریابی، مدیریت فروش دیده ام. پس از آن به نوشتن داستان و نمایشنامه نویسی به صورت حرفه ای روی آوردم و به دنبال آن به دلیل علاقه شخصی به محتوانویسی وارد شدم. آشنا به زبان انگلیسی، اسپانیول و تا حدودی آلمانی می باشم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *