گیاهان دارویی و ادویه ها

سیر سیاه چیست

سیر سیاه چیست

همه ما گیاه سیر را می شناسیم و از خواص بی شمار آن بر سلامتی آگاهی داریم. ولی شاید برایتان شنیدن نام سیر سیاه (Black Garlic) کمی تعجب آور باشد. حتما این سوال در ذهنتان تداعی می شود که سیر سیاه چیست؟ خواص آن چیست؟ و صد ها سوال دیگر. سیر سیاه سیر تیره رنگی است که دارای خواص بی شماری برای سلامتی می باشد.

سیر سیاه (Black Garlic) فرآورده ای است که از تخمیر سیر تازه و خام (Allium Sativum) به دست می آید. فرآیند تخمیر سیر به این صورت است که سیر تازه را به مدت سه ماه، توسط دستگاه های مخصوص در درجه حرارت 60 تا 90 درجه سانتیگراد و رطوبتی بین 80 تا 90 درصد نگهداری می کنند. در طول این مدت سیر در اثر تخمیر، به رنگ سیاه درآمده، حالت ژله ای پیداکرده و مزه آن ملس می شود که بوی اولیه و تند سیر تازه را نخواهد داشت.

سیر سیاه برای سلامتی

سیر سیاه برای سلامتی

سیر سیاه برای اولین بار توسط کره ای ها برای مصارف دارویی تولید شد. اما امروزه معمولا از سیر سیاه بعنوان چاشنی و طعم دهنده غذا استفاده می شد. سیر تازه دارای خاصیت انرژی زایی می باشد از همین رو در تهیه نوشیدنی های انرژی زا و یا شکلات سیر نیز از آن استفاده ی شود. ماندگاری سیر سیاه هشت ماه می باشد و بعد از باز شدن بسته آن باید در یخچال نگهداری شود.

مردم کشورهای آسیایی مثل کره جنوبی، تایلند و ژاپن قرن ها از سیر سیاه در غذاهای خود استفاده می کرده اند. اما در چند دهه اخیر، این فرآورده تخمیری سیر، وارد بازار جهانی شده و با افزایش چشمگیر تقاضای مصرف، توجه مصرف کننده را به خود جذب نموده است. اخیرا هم برخی از محصولات فرآوری شده جدیدی از سیر سیاه مثل پوره، عصاره، خمیر، قرص های مکمل و ملاس سیر سیاه تولید و به بازار جهانی عرضه شده است.

در اثر فرآیند تخمیر و تبدیل سیر تازه به سیر سیاه به واسطه مجموعه ای از واکنش های غیر آنزیمی مثل واکنش میلارد، اکسیداسیون فنل ها و کارامل شدن سیر به رنگ سیاه در می آید. در اثر این فرآیند ها میزان آنتی اکسیدانهای سیر افزایش یافته و ترکیبات ناپایدار سیر خام مثل آلین و آلیناز به آنتی اکسیدانهای قوی مثل اَلیل سیستین یا همان SAC تبدیل می شوند.

سیر سیاه دارای مقادیر فراوانی ترکیبات آنتی اکسیدانی مثل فلاونوئیدها، پلیفنلها، ترکیبات ارگانوسولفور از جمله S-allyl-cysteine و S-allyl-mercaptocysteine و مشتقات تتراهیدروــ کاربولین در مقایسه با سیر تازه است.

خواص سیر سیاه

خواص سیر سیاه

خواص سیر سیاه بر سلامتی:

متخصصان تغذیه بر این عقیده اند جهت حفظ جوانی و زیبایی و افزایش مقاومت بدن حتما از سیر سیاه استفاده نمایید.

سیر سیاه و مشکلات قلبی:

سیر سیاه دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی می باشد. این ماده غذایی 18 آمینو آسید از 20 آمینواسید مورد نیاز بدن را تامین می کند. دارای لینولئیک اسید پلی فنال است. با رقیق کردن خون و کاهش تراکم پلاکت های خونی، موجب کاهش حملات قلبی و ایجاد لخته در خون می شود. این ماده غذایی فشار خون را کاهش داده و از بروز بیماریهای قلبی جلوگیری می کند.

تاثیر سیر سیاه بر پوست:

همچنین این ماده غذایی، موجب افزایش کلاژن سازی پوست می شود. برای درمان آکنه، پسوریازیس، خشکی و قرمزی پوست بسیار مفید است.

خواص سیر بر مشکلات عضلانی:

سولفور موجود در سیر سیاه موجب درمان ورم مفاصل و دردهای ماهیچه ای می شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن با سیر سیاه:

استفاده از سیر سیاه موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و بدن را در برابر ویروس ها و باکتریها مقاوم تر می کند.

خاصیت انرژی زایی سیر سیاه:

سیر سیاه دارای خاصیت انرژی زایی می باشد، از همین رو با خستگی مبارزه نموده و خستگی های مزمن ناشی از کار زیاد و یا کمبود خواب را از بین می برد. این ماده غذایی برای افزایش انرژی در ورزشکاران توصیه می شود.

خاصیت آنتی اکسیدانی:

سیر سیاه به جهت داشتن آنتی اکسیدانهای فراوان از پیری زودرس جلوگیری نموده و موجب حذف رادیکال های آزاد می شود.

درمان بیمارهای تنفسی:

سیر سیاه برای درمان آسم و بیماری های تنفسی مفید می باشد. التهاب گلو را در بیماری سرماخوردگی و آلرژی کاهش می دهد.

سیر سیاه خوشمزه

سیر سیاه خوشمزه

خاصیت آرامش بخش سیر سیاه:

استفاده از سیر سیاه موجب آرامش اعصاب شده و با استرس و بی خوابی مقابله می کند.

خاصیت ضد سرطانی سیر سیاه:

بر طبق تحقیقات انجام شده، اِس اَلیل سیستین موجود در سیر سیاه موجب کاهش تومورهای سرطانی و مرگ سلول های سرطانی می شود. تاثیرمثبت این ماده غذای بر انواع سرطان ها از جمله سرطان های ریه، معده، روده ی بزرگ و پستان به اثبات رسیده است.

کاهش کلسترول خون:

سیر سیاه موجب کاهش کلسترول بد خون می شود.

خرید سیر سیاه

فواید درمانی سیر سیاه در بیماران کلیوی:

سیر سیاه دارای خاصیت ادرار آور می باشد. این نوع از سیر به جهت داشتن پتاسیم، برای بیماران کلیوی و افرادی که دارای مشکلات ورم و حفظ آب در بدن هستند، مفید است.

درمان یبوست با سیر سیاه:

مصرف سیر سیاه موجب رفع یبوست می شود.

کاهش وزن با سیر سیاه:

سیر سیاه باداشتن خاصیت چربی سوزی طبیعی، نه تنها موجب کاهش وزن شده، بلکه موجب حذف توده های لیپیدی و چربی درون بدن می شود.

خاصیت ضد میکروبی سیر سیاه

خاصیت ضد میکروبی سیر سیاه

تاثیر مثبت سیر سیاه بر سیستم عصبی:

سیر سیاه از سیستم عصبی محافظت نموده و با بهبود عملکرد سیستم عصبی، از تغییر نورونهای قشر جلویی مغز جلوگیری می کند. تاثیر این ماده غذایی بر جلوگیری از بیماری آلزایمر به اثبات رسیده است.

خاصیت ضد میکروبی سیر سیاه:

سیر سیاه با داشتن خاصیت ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی خود موجب از بین رفتن میکرو ارگانیسم های مضر در بدن می شود.

خاصیت ضد التهابی سیر سیاه:

سیر سیاه با داشتن خاصیت ضد الهابی خود موجب جلوگیری و درمان بیماریهای التهابی مثل التهابات روده و آرتروز می شود.

نحوه مصرف سیر سیاه:

رایج ترین روش مصرف سیر سیاه در کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکایی این است که 1 الی 3 بوته از آن را به صورت ناشتا میل کنید. می توانید تکه های سیر را در وعده صبحانه با نان میل کنید. به انواع سس ها مثل سس تارت، برنج یا پاستا اضافه نمایید. ورزشکاران می توانند جهت افزایش انرژی آن را به اسموتی یا وعده های غذایی اضافه نمایند.

نکته: توجه نمایید که در هنگام خواب از این ماده غذایی استفاده نکنید، به جهت خاصیت انرژی زایی موجب بی خوابی خواهد شد.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید گیاهان دارویی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *