گیاهان دارویی و ادویه ها

چربی کبد و گیاهان دارویی

چربی کبد و گیاهان دارویی

کبد چرب جزو بیماری های شایع جوامع امروزی می باشد که بیشتر در اثر استفاده از غذاهای چرب و کم تحرکی اتفاق می افتد. درمان های زیادی برای درمان کبد چرب وجود دارد. درمان کبد چرب با گیاهان دارویی و طب سنتی یکی از بهترین راه های درمان این بیماری می باشد. برای اینکه با چربی کبد و گیاهان دارویی موثر بر کبد چرب آشنا شوید در این مطلب با ما همراه باشید.

کبد چرب و داروهای گیاهی:

کبد وظایف متنوعی را در بدن بر عهده دارد. فرآوری و آماده سازی مواد مغذی جذب شده از روده، سم زدایی، تامین انرژی بدن در هنگام کمبود مواد غذایی و گرسنگی از جمله مهم ترین وظایف کبد می باشند. چربی کبد از شایع ترین اختلالات کبد می باشد که افراد زیادی را به خود گرفتار نموده است. به طور کلی دو نوع کبد چرب وجو دارد:

1- کبد چرب الکلی که در اثر استفاده بیش از اندازه از مشروبات الکلی به وجود می آید.

2- کبد چرب غیر الکلی که در اثر سایر علل به وقوع می پیوندد.

کبد چرب غیر الکلی بیشتر در اثر استفاده از غذاهای چرب و کم تحرکی اتفاق می افتد. در بیماری کبد چرب ذرات چربی در سلول های کبد تجمع نموده و موجب اختلال در عملکرد کبد می شود. خونریزی های دستگاه گوارش، انواع عفونت ها، اختلال در سطح هوشیاری از تاثیرات رسوب چربی در کبد می باشد.

بیماری کبد چرب یک بیماری خاموش است، بنابراین پیشگیری از این بیماری بهتر از درمان آن می باشد. چرا که فرد بیشتر زمانی پی به این بیماری می برد که بخش بزرگی از سلول های کبدی به این بیماری درگیر شده اند.

کبد چرب

کبد چرب

علایم بیماری چربی کبد:

چربی کبد با علایمی مثل خستگی، ضعف، کاهش اشتها و احساس سنگینی در سمت راست شکم و ناحیه فوقانی آن ظاهر می شود.

تشخیص بیماری کبد چرب:

تشخیص بیماری کبد چرب و تعیین درجه بیماری از دو طریق آزمایش میزان آنزیم های کبدی و سونوگرافی ناحیه شکم به راحتی تشخیص داده می شود. روش تشخیص از طریق سونوگرافی دقیق تر از آزمایش از طریق خون می باشد.

گیاهان دارویی مفید برای کبد چرب:

درمان با طب سنتی و گیاهان دارویی یکی از روش های درمان و پیشگیری از بیماری کبد چرب می باشد. به طور کلی گیاهان دارویی با آنتی اکسیدان های بالا جز بهترین درمانها برای بیماری چربی کبد هستند. در ادامه به معرفی چند نمونه از مواد غذایی جهت پیشگیری از چربی کبد و گیاهان دارویی که جهت درمان آن مورد استفاده قرار می گیرد خواهیم پرداخت.

خارمریم

خارمریم

خار مریم:

گیاه خار مریم به جهت داشتن آنتی اکسیدان های قوی موجب بهبود چربی کبد و عملکرد آن می شود. از عصاره گیاه خار مریم برای درمان بیماری کبد چرب مورد استفاده قرار می گیرد. هرچند تاثیر این گیاه به طور علمی به اثبات نرسیده، اما مشاهدات تجربی از درمان کبد چرب با این گیاه، مفید بودن آن بر کبد را ثابت نموده است. امروزه برخی از متخصصین از عصاره ی این گیاه به عنوان اولین خط درمان گیاهی کبد چرب استفاده می‌کنند.

خار مریم

چای سبز:

چای سبز نه تنها قدرت آنتی اکسیدانی بالایی دارد بلکه با خاصیت چربی سوزی، موجب کاهش چربی کبد و کاهش سطح کلسترول خون و در نتیجه بهبود بیماری کبد چرب می شود.

چای سبز خارجی

زردچوبه:

زردچوبه معروف ترین ادویه ای است که در اکثر غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. زردچوبه دارای آنتی لاکسیدانی قوی بنام کورکومین (Curcumin) است. بیشترین خاصیت زردچوبه به جهت داشتن ماده کورکومین است. این ادویه به عنوان یک داروی مفید برای رفع چربی کبد می باشد. جهت استفاده از زرد چوبه به صورت دمکرده، بهتر است از زردچوبه درسته و آسیاب نشده استفاده کنید.

ادویه زردچوبه

زردچوبه

زردچوبه

زالزالک کوهی:

گیاه زالزالک کوهی از گیاهان پر استفاده در طب چینی با سطح آنتی اکسیدانی بالاست. این گیاه تاثیر بسیار زیادی در کاهش چربی های رسوب یافته در کبد دارد. برای بازیابی و ترمیم سلول های کبدی استفاده از این گیاه دارویی بسیار توصیه می شود.

زالزالک کوهی

زالزالک کوهی

کاسنی:

کاسنی گیاه دارویی با طبع سرد است که از آن در طب سنتی به عنوان تصفیه کننده کبد یاد می شود. امروزه در طب نوین اثر پروبیوتیکی آن به اثبات رسیده است. از گذشته تا به امروز در ایران استفاده از عرق و عصاره گیاه کاسنی بیشتر مرسوم بوده است. بهتر است افراد مبتلا به کبد چرب روزانه 7 برگ کاسنی یا یک لیوان عرق کاسنی استفاده کنند.

برگ کاسنی

دارچین:

مطالعات بسیاری که بر روی گیاه دارچین صورت گرفته نشان می دهد، دارچین تاثیر زیادی در درمان بیماری کبد چرب دارد. گیاه دارچین نیز بهتر است به صورت پودر نشده در دمنوش ها مصرف شود تا خاصیت آن بیشتر حفظ شود.

ادویه دارچین

رزماری:

گیاه رزماری دارای خاصیت ضد التهابی قوی است. در مطالعات انجام گفته بر روی گیاه رزماری نشان می دهد که این گیاه تاثیر زیادی بر کاهش چربی کبد دارد. همچنین خاصیت ضد التهابی این گیاه از التهاب کبد جلوگیری می کند و به این شکل در بهبود بیماری کبد چرب تاثیر مثبت دارد.

ادویه رزماری

رزماری

رزماری

درمان کبد چرب با خاکشیر:

خاکشیر یکی از گیاهان دارویی مفید برای پاکسازی کبد از چربی و سموم می باشد. مخلوط خاکشیر و ترنجبین یک نوشیدنی مناسب برای درمان کبد چرب می باشد.

خاکشیر

گیاه شاه تره:

گیاه شاهتره دارای طبع سرد و تر است. استفاده از عرق شاهتره با کاهش میزان کلسترول خون سبب پاکسازی کبد از سموم و چربی های رسوب یافته می شود.

شاهتره خشک شده

گیاه قاصدک:

گیاه قاصدک یک درمان قدرتمند برای پاکسازی و درمان کبد چرب می باشد. این گیاه با سوخت و ساز چربی های رسوب یافته در کبد و سم زدایی  آن تاثیر بسیاری در پاکسازی کبد و درمان کبد چرب دارد. برای درمان یا پیشگیری از بیماری کبد چرب 2 الی 3 بار در هفته از دمنوش قاصدک به همراه عسل استفاده کنید. می توانید برگ های گیاه قاصدک را به ظرف سالاد خود اضافه نموده و میل نمایید.

خرید قاصدک

گیاه قاصدک

گیاه قاصدک

کنگر فرنگی یا آرتیشو:

از گذشته تا به امروز از گیاه آرتیشو برای درمان انواع مشکلات کبدی و صفراوی استفاده می شده است. عصاره گیاه آرتیشو دارای انواع فلاونوئید ها، اسیدهای سینارین، فلونیک و کافئیک لاکتون‌های سزکویی‌ترپن، اینولین فیتواسترول‌ها، انواع آنزیم ها، املاح و ویتامین ها است. خواص آنتی اکسیدانی قوی آن تاثر زیادی در از بین بردن چربی های انباشته در کبد دارد.

خرید آرتیشو

کنگر فرنگی یا آرتیشو

کنگر فرنگی یا آرتیشو

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید گیاهان دارویی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *