مطالب دیگر

دمنوش برای رفلاکس معده

دمنوش برای رفلاکس معده

سوزش سر دل و رفلاکس اسید، که به آن بیماری رفلاکس معده (GERD) نیز گفته می شود، می تواند بسیار تحریک کننده باشد و در بدترین حالت، زندگی شما را تقریباً غیرممکن می کند. در مورد اکثر بیماریها و شرایط، شما اغلب تمایل ژنتیکی به آنها دارید و سپس یک عامل (یا عوامل) محرک ایجاد کننده این بیماری وجود دارد. حدود 20 درصد از جمعیت ایالات متحده تقریباً یک بار در هفته از سوزش سر دل رنج می برند. بنابراین طبیعی است که هر چند وقت یکبار سوزش سر دل داشته باشید. اما داشتن آن اغلب برای مدت زمان طولانی می تواند زندگی شما را بسیار ناراحت کرده و مشکلات جدی سلامتی ایجاد کند.

هنگامی که به یک مشکل طولانی مدت تبدیل می شود، آن را رفلاکس اسید یا GERD می نامند.

سوزش سر دل چیست؟

سوزش سر دل تحریک لوله ای است که گلو و معده شما را به هم متصل می کند (مری). این احساس سوزش ناشی از اسید معده است که به مری وارد شده است.

سوزش سر دل اغلب مربوط به نقص عضله ای به نام اسفنکتر تحتانی مری (LES) است. قرار است LES فقط برای ورود غذا به معده باز شود.

وقتی LES برای مدت طولانی باز می ماند یا به طور کامل بسته نمی شود، اسید معده به مری راه می یابد.

محرک رایج سوزش سر دل، پرخوری است، به ویژه هنگامی که غذاهای چرب و سرخ شده می خورید. همچنین استرس و کم خوابی می تواند منجر به سوزش سر دل شود.

افراد باردار و چاق بیشتر از آن رنج می برند، زیرا وضعیت آنها فشار بیشتری به معده وارد می کند و باعث حرکت اسید معده به سمت بالا می شود.

علائم سوزش سر دل:

طول علائم سوزش سر دل می تواند فقط چند دقیقه طول بکشد یا چند ساعت طول بکشد.

علایم شامل موارد زیر است:

احساس سوزش در مری/بالای معده و در گلو

طعم بد در گلو و دهان شما. طعم آن معمولاً اسیدی و ترش است، حتی نزدیک به استفراغ

گلو درد، درد قفسه سینه و سرفه

سوزش سر دل و التهاب

سوزش سر دل و التهاب

ریفلاکس اسید (GERD) چیست؟

ابتلا به بیماری رفلاکس اسید به این معناست که اسید معده شما دائماً به سمت مری حرکت می کند و شما حداقل دوبار در هفته به مدت طولانی از سوزش سر دل رنج می برید.

فتق هیاتال یکی از شایع ترین علل برگشت اسید معده است.

داشتن فتق هیاتال به این معنی است که قسمت فوقانی معده و LES از طریق یک سوراخ در دیافراگم شما برجسته شده است.

علائم ریفلاکس اسید:

شایع ترین علائم ریفلاکس اسید عبارتند از:

سوزش سر دل و علائم مرتبط (بالا)

آروغ زدن مداوم و/یا سکسکه

حالت تهوع

نفخ

از چه چیزی باید اجتناب کرد:

اگر از رفلاکس اسید معده و سوزش سر دل رنج می برید، غذاها، نوشیدنی ها و سایر عادات خاصی وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید.

لیستی از غذاها و نوشیدنی هایی که باید از آنها اجتناب کنید یا حداقل با دقت استفاده کنید:

غذاهای تند، چرب و سرخ شده، به ویژه در مقادیر زیاد

مرکبات، سس گوجه فرنگی و سرکه

سیر و پیاز، به ویژه خام

قهوه و شکلات

الکل و نوشابه های گازدار

چای نعنا، حتی معمولاً به عنوان یک کمک کننده گوارشی در نظر گرفته می شود، با این حال، بیش از حد آن می تواند باعث شل شدن عضلات معده، از جمله LES شود.

سیگار کشیدن را ترک کنید

سیگار کشیدن را ترک کنید

سایر عوامل خطر:

سایر عوامل خطرساز که می توانند باعث برگشت اسید معده و سوزش سر دل شوند:

استرس مداوم و/یا کم خوابی

باردار بودن

داشتن اضافه وزن یا چاقی

خوردن زیاد غذا در یک زمان

دراز کشیدن بعد از غذا

کشیدن سیگار

داروهایی مانند شل کننده های عضلانی، آرامبخش، مسکن و داروهای فشار خون

زنجبیل نوشیدنی گرم

زنجبیل نوشیدنی گرم

بهترین چای های گیاهی برای رفلاکس اسید معده و سوزش سر دل:

چای های گیاهی می توانند در درمان بسیاری از بیماری ها و شرایط مختلف، از جمله مشکلات گوارشی کمک کنند.

در اینجا بهترین چای های گیاهی برای درمان رفلاکس اسید معده و سوزش سر دل آمده است.

خرید گیاهان دارویی

1. چای زنجبیل:

زنجبیل یکی از مهمترین ترکیبات در طب سنتی چینی است و می توان از آن برای درمان بسیاری از بیماری ها از سرماخوردگی گرفته تا درد مفاصل و مشکلات گوارشی استفاده کرد. سرشار از آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات مفید است و دارای قابلیت ضدالتهابی قوی است.

برای جلوگیری از برگشت اسید، مهم است که دستگاه گوارش شما به درستی کار کند.

اگر غذا به مدت طولانی در معده و روده شما بماند، می تواند مشکلاتی مانند افزایش تولید گاز را ایجاد کند که به برگشت اسید کمک می کند.

زنجبیل جریان آب گوارشی را تحریک می کند و به تسریع تخلیه معده کمک می کند، بنابراین به عملکرد طبیعی گوارش کمک می کند. علاوه بر این، چای زنجبیل یک داروی موثر برای تهوع است که از علائم شایع رفلاکس اسید است.

چای زنجبیل حاوی ترکیبات فنولیک است که می تواند انقباضات معده را کاهش دهد، که باعث تغییر اسید معده به سمت بالا به مری می شود. همچنین می تواند به تسکین سوزش دستگاه گوارش و کاهش التهاب مری کمک کند.

بنابراین چای زنجبیل قطعاً یکی از بهترین چای های گیاهی برای تسکین علائم مربوط به رفلاکس اسید معده و سوزش سر دل است.

با این حال، باید در حد اعتدال استفاده شود، زیرا مقدار زیاد آن حتی می تواند علائم را بدتر کند. توصیه می کنم با 2 فنجان چای زنجبیل قوی بعد از غذا شروع کنید و در صورت نیاز دوز را با دقت افزایش دهید.

می توانید از زنجبیل تازه برای تهیه چای زنجبیل خود استفاده کنید یا محصولات چای زنجبیل مورد علاقه من را در این مقاله بررسی کنید.

چای بابونه

چای بابونه

2. چای بابونه:

بابونه گیاهی گلدار است که از خانواده گل مروارید است. چای بابونه معمولاً از بابونه آلمانی یا بابونه رومی تهیه می شود و دارای غلظت بالایی از فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان ها است.

چای بابونه به طور سنتی برای کاهش اضطراب، کمک به خواب و کمک به مشکلات گوارشی استفاده می شود.

مانند چای زنجبیل، چای بابونه دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است که ممکن است التهاب مری ناشی از اسید معده را کاهش دهد. چای بابونه همچنین می تواند به کاهش اسیدیته معده کمک کند که می تواند به سوزش سر دل و رفلاکس اسید کمک کند.

همانطور که قبلاً ذکر شد، استرس و کمبود خواب اغلب می تواند محرک رفلاکس اسید باشد. از آنجا که چای بابونه استرس را کاهش می دهد و به خوابیدن کمک می کند، می تواند از بروز رفلاکس اسید جلوگیری کند.

3. چای شیرین بیان:

خواص دارویی چای شیرین بیان هزاران سال است که شناخته شده است و از آن به عنوان داروی سرفه، آرام بخش و هضم کننده استفاده می شود.

برای رفلاکس اسید، مزیت اصلی چای شیرین بیان این است که می تواند لایه مخاطی پوشش مری را افزایش دهد، که به محافظت از آن در برابر اسید معده کمک می کند.

4. چای نارنج:

بومیان آمریکایی قرن هاست که از درخت نارون لغزنده پوست داخلی به عنوان دارو استفاده می کنند. شبیه به چای شیرین بیان، نارنج نیز می تواند یک پوشش محافظ در دستگاه گوارش ایجاد کند. علاوه بر این، به تحریک تولید مخاط در روده کمک می کند، که محافظت بیشتری در برابر اسیدیته را فراهم می کند.

5. چای ریشه گل ختمی:

ریشه گل ختمی دارای غلظت موسیلاژ بالایی است، به این معنی که وقتی آن را با آب مخلوط می کنید، حالت خمیری پیدا می کند. این گوجه فرنگی می تواند یک لایه تسکین دهنده و محافظ در سطح مری تحریک شده ایجاد کند، بنابراین علائم برگشت اسید را کاهش می دهد.

چای برای معده درد

چای برای معده درد

8 نکته برای بهتر شدن:

اگر از رفلاکس اسید معده و سوزش سر دل رنج می برید، بهترین توصیه های من برای بهتر شدن عبارتند از:

از نوشیدن قهوه، چای یا هر نوع نوشیدنی دیگری که حاوی کافئین است خودداری کنید. حداقل تا زمانی که هیچ علامتی از بین نرود.

شروع به نوشیدن چای های گیاهی ذکر شده در این مقاله کنید. آنها را بعد از هر وعده غذایی بنوشید. سعی کنید کدام یک برای شما بهتر است. می توانید با چای زنجبیل و بابونه شروع کنید.

تا مدتی از خوردن غذاهای چرب و تند خودداری کنید. چیزی بخورید که برای شکم شما راحت است. در اینجا برخی از موارد مورد علاقه من عبارتند از: بلغور جو دوسر، ماست و گرانولا، ماهی روشن یا سوپ مرغ، ماهی بخارپز با سس زنجبیل، سبزیجات بخارپز و سینه مرغ

از خوردن زیاد یا دیر هنگام عصر اجتناب کنید و بعد از غذا دراز نکشید. می توانید بعد از غذا پیاده روی آرام داشته باشید، برای هضم غذا مفید است.

مدتی نوشیدن الکل را کنار بگذارید. مخصوصاً مشروب های سخت برای مری که قبلاً تحریک شده اید مضر هستند.

سیگار کشیدن را کنار بگذارید.

سعی کنید استرس را از خود دور کنید و خوب بخوابید. من می دانم که این کار آسان نیست، اما می توانید برخی از این نکات را امتحان کنید: دست از کار کشیدن و استفاده از رایانه و تلفن حداقل یک ساعت قبل از خواب، در عوض، موسیقی آرامش بخش بگذارید یا مدیتیشن کنید و یک فنجان چای بابونه بنوشید.

اگر رفلاکس اسید شما در شب بدتر است، می توانید سعی کنید در وضعیتی بخوابید که قسمت بالای بدن شما بالا باشد. موقعیتی شبیه به دراز کشیدن و نشستن. این به جلوگیری از سرازیر شدن اسید معده به مری کمک می کند. اگر یکی از آن تخت ها را دارید که دارای موتور است و قابل تنظیم است، می توانید به این هدف برسید. همچنین می توانید سعی کنید چیزی را در زیر پای تخت خود در طرف دیگر قرار دهید تا کمی بلند شود.

برای خرید عطاری می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

8 دیدگاه درباره مقاله “دمنوش برای رفلاکس معده

  1. Avatar علیرضا گفت:

    سلام ، واقعا عالی و کامل بود ، من سایتای زیادی رو خوندم حتی متخصصان ، اما به این اختصار ، کامل و البته عملی نبودن.
    تشکر از شما

  2. Avatar بابک فرهودی گفت:

    دقیقا همینه و بدونید باید سبک زندگی رو تغییر داد و به جای چای از بابونه گل ختمی و زنجبیل استفاده کنید این مقاله ایی که نوشتید بی نظیییییییر بود

    1. Avatar علی گفت:

      دوست گرامی
      خود زنجبیل تنده و باعث تشدید رفلاکس میشه و نمیدونم چرا این رو خیلی از سایت ها نوشتن

  3. Avatar زینب گفت:

    خیلی عالی بود و ریشه ها رو خوب توضیح داده بود

  4. Avatar نرگس گفت:

    عالی بود خسته نباشید
    دانه زنیان هم خیلی خوبه
    یه قاشق کوچیک از زنیان رو با آب میل کنید

  5. Avatar نرگس گفت:

    سلام وقت بخیر ریشه گل ختمی همون گل سفیداست یا ریشه اش چیز دیگه است من از عطاری، خریدم سفیده و خشک میخام بدونم همونه؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      ریشه گل ختمی در بعضی قسمت ها سفید و بعضی قسمتها قهوه ای است ولی به رنگ سفید شناخته میشود

  6. Avatar محسن پسري از پاريس كوچولو گفت:

    با سلام
    احتراما هماهنگونه که مستحضرید ، زنجیبل خودش تند هست و غالبا چیزهای تند و ترش باعث افزایش اسید معده میشوند …. لطفا دلیل اینکه چای زنجبیل در تسکین رفلاکس و سوزش معده موثر است را بیان بفرمائید ….باسپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *