خوشمزه ها

طرز تهیه کوکی پرتقال

طرز تهیه کوکی پرتقال

تابستان قله ی تنوع میوه های فصلی است. فراوانی میوه در تابستان قابل مقایسه با هیچ فصلی نیست، به زبان دیگر سبد میوه های تابستانی رنگارنگ تر و پرتنوع تر از سبد میوه ی سایر فصل ها می باشد. شاید تنها ضعف سبد میوه ی تابستان پرتقال باشد. در این فصل به پرتقال تازه دسترسی نداریم و پرتقال سردخانه ای هم احتمالا طعم لذیذی که انتظار داریم را به ما نمی دهد. البته می توان از اسلایس های “پرتقال خشک” که مزه و طعم پرتقال را بصورت حداکثری به ما می دهند، بهره برد.

پرتقال از جمله میوه هایی است که پوستش هم قابل مصرف است. در واقع پوست پرتقال که به زست هم معروف است در بسیاری از دسرها کیک ها و میان وعده ها کاربرد دارد. وقتی پرتقال بصورت اصولی خشک می شود، طعم بافتش بیشتر و تلخی پوستش کمتر می شود. البته به ندرت افرادی پیدا می شوند که حاضر باشند پوست پرتقال یا همان زست را به تنهایی مصرف کنند. اما زست پرتقال یک طعم دهنده ی عالی محصوب می شود که در خوراک و دسرها کاربرد دارد.

کوکی:

کوکی ها نان های طعم دار، خشک، ترد و سکه ای شکل هستند که از قالب های نازک کیک ساخته می شوند. مواد اولیه آن آرد و گاهی شیر است. نیاز به مخمر ندارد. در مناطق مختلف جهان با توجه به ذائقه و قرهنگ متفاوت است. در واژه نامه ی وبستر امریکا تعریف کوکی به این صورت است که یک میان وعده ی پخته شده از آرد و شکر، این تعریف علاوه بر آنکه گستردگی کوکی ها را نشان می دهد، به همان اندازه گنگ می شود که با این مفهوم، تفاوت کوکی با کلوچه و بیسکوییت را به سختی می توان توضیح داد. در کشور ما کوکی تردتر از کلوچه و نرم تر از بیسکوییت است. اما با این حال این دسته بندی خیلی هم دقیق نیست.

خرید پرتقال خشک

کوکی پرتقال:

 زمان آماده سازی: پانزده دقیقه

زمان سرد کردن: دو ساعت

زمان پخت و پز و تزیین: پانزده دقیقه

مقدار حاصله: سی حلقه کوکی

دسته بندی: دسر، شیرینی

متد: شیرینی پزی

خاستگاه: امریکایی

برای مطالعه مقاله گلت توت فرنگی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

کوکی پرتقال

کوکی پرتقال

مواد لازم برای کوکی پرتقال خشک:

آرد: دو و نیم پیمانه

نمک: نصف قاشق چایخوری

کره: 225 گرم

شکر: سه چهارم پیمانه

پودر قند: نیم پیمانه

زرده تخم مرغ بزرگ: دو عدد

وانیل: یک و نیم قاشق چایخوری

اسلایس پرتقال حلقه شده پرتقال خشک: هشت حلقه (با توجه به ذائقه به مقدار دلخواه)

پوست پرتقال (زست) تازه: یک قاشق غذاخوری (یا یک قاشق چایخوری پوست پرتقال خشک)

خرید پودر وانیل

دستور پخت کوکی پرتقال خشک:

آرد و نمک را در یک ظرف گود می ریزیم و هم می زنیم. در ظرف دیگری کره و شکر و پوست پرتقال خشک (زست پرتقال) را اضافه و به هم می زنیم، پودر قند را در آخر اضافه می کنیم. با میکسر به مدت یک دقیقه مخلوط کره را می زنیم. زرده تخم مرغ را جدا می کنیم و داخل مخلوط می ریزیم.

سپس وانیل را مخلوط می کنیم ادامه می دهیم تا کاملا یکدست شود. کم کم مخلوط آرد و نمک را به مخلوط کره ای اضافه می کنیم و مخلوط کردن را ادامه می دهیم. پالپ پرتقال خشک را جدا کرده و اضافه می کنیم. مواد را روی یک سطح صاف ریخته و با دست ورز و سپس به هم می چسبانیم تا یک تکه شود. برای تسهیل در کار، خمیر را دو بخش می کنیم و هر کدام را جداگانه رول می کنیم.

هر کدام از خمیر ها را غلت داده تا کاملا رول (استوانه ای) شود. دورش را سلفون پیچ کرده و دو ساعت در یخچال می گذاریم. بعد از دو ساعت سلفون را باز کرده و لوله ی کوکی را در سطح صاف قرار می دهیم. فر را در دمای یکصد و هشتاد درجه سانتیگراد قرار می دهیم.

با چاقوی تیز حلقه های مساوی (سکه ای شکل) با ضخامت یک سانتیمتر از این رول (استوانه) جدا می کنیم. کاغذ مومی کف سینی فر گذاشته و حلقه های سکه ای را روی آن می چینیم، دمای ایده آل 180 درجه است یازده تا سیزده دقیقه. زمان تقریبا حاضر می شود.

وقتی هنوز داغ است کمی شکر روی آن می ریزیم. می توان این عمل را یک دقیقه پیش از پایان پخت انجام داد. حتما پیش از چیدن در بشقاب شیرینی خوری، باید بگذاریم در دمای اتاق خنک شود.

برای مطالعه مقاله تارت میوه خشک می توانید از این لینک استفاده نمایید.

پرتقال خشک کوکی

پرتقال خشک کوکی

دو نکته:

  • نخست اینکه؛ وقتی کوکی ها را از فر خارج می کنیم، ترد است، ممکن است با اشاره ای بشکند یا فرمش را از دست بدهد، پس باید بگذاریم کاملا در دمای اتاق سرد شود.
  • نکته ی دوم: ممکن است پالپ پرتقال خشک کمی نرم باشد. آن را به مدت سی ثانیه در ماکروویو قرار دهیم و سپس اضافه کنیم. مقدار استفاده از پالپ پرتقال خشک بسته به ذائقه ی شخصی شماست.

زست پرتقال:

مرکبات میوه های بسیار مطلوبی هستند که مردم علاوه بر طعم و مزه، برای دریافت آنتی اکسیدان و ویتامین ث آن مصرف می شود. اما دور ریخن پوست پرتقال (یا دیگر مرکبات) که به زست معروف است. کاری کاملا نادرست است. زیرا ویتامین ث و آنتی اکسیدانهای موجود در پوست مرکبات از خود مرکبات بیشتر است. هرچند که طعم جالبی ندارند. اما می توان بصورت دمنوش مصرف نمود و یا یک حلقه، از لیمو ترش خشک یا پرتقال را به هنگام سرو کردن چای روی لیوان قرار داد.

برای خرید اینترنتی میوه خشک می توانید از این لینک استفاده نمایید.
بهنام شایسته

درباره بهنام شایسته

پس از اخد مدرک کارشناسی مهندسی متالورژی دانشگاه شیراز در عرصه ی واردات زیورآلات، صنایع دستی، عتیقه و ظروف نقره وارد شدم، طی این مدت دوره های بازاریابی، مدیریت فروش دیده ام. پس از آن به نوشتن داستان و نمایشنامه نویسی به صورت حرفه ای روی آوردم و به دنبال آن به دلیل علاقه شخصی به محتوانویسی وارد شدم. آشنا به زبان انگلیسی، اسپانیول و تا حدودی آلمانی می باشم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *