خوشمزه ها

گلت توت فرنگی

گلت

گلت (به معنی کیک مسطح) اصطلاحی است که در آشپزی فرانسوی برای نامگذاری انواع کیک های رو بسته ی فرانسوی که رویش گرد یا فرفری است استفاده می شود. این کیک در روز اپیفانی (خاج شویان) که یک عید مسیحی است خورده می شود. در کبک که بخش فرانسوی نشین کاناداست، گلت اصطلاحی برای کلوچه های بزرگ است.

گلت می تواند آکنده از میوه، روبسته یا روباز باشد. سطح بالایی این کیک کریپسی و ترد است. می توان شیرین یا کمی مایل به ترش باشد. از خمیر هزارلا یا خمیر برنج هم در پخت گلت می توان استفاده کرد. میوه های مورد استفاده در گلت ها معمولا فصلی هستند. مثل: هلو، شلیل، توت فرنگی، گیلاس، زغال اخته و یا می تواند میوه های خشک باشد. به گلت ها می توان شهد یا سیروپ اضافه کرد یا آنها را با ادویه جات مزه دار نمود. در واقع این سبک شیرینی جات، زیبایی بصری و طعم عالی را یکجا دارند.

گلت توت فرنگی:

زمان آماده سازی: سی دقیقه
زمان پخت و پز: پنجاه دقیقه
زمان کل: یک ساعت و پانزده دقیقه
مناسب برای: چهار تا شش نفر
دسته بندی: پذیرایی، دسر
متد: پخت
خاستگاه: فرانسه

خرید توت فرنگی خشک

مواد لازم برای پوسته ی گلت:

  • یک چهارم پیمانه توت فرنگی خشک یخ زده
  • یک و یک چهارم پیمانه آرد چند منظوره
  • شش قاشق غذاخوری کره بدون روغن، سرد و مکعب شده
  • دو قاشق غذاخوری چربمایه (روغن تردکننده شیرینی یا روغن شورتنینگ)
  • دو قاشق غذاخوری شکر دانه درشت
  • یک چهارم پیمانه آب سرد یخ

مواد لازم برای پر کردن:

  • چهار پیمانه توت فرنگی تازه پرک شده
  • نیم پیمانه شکر قهوه ای کمرنگ
  • پوست و آب نصف لیمو
  • یک قاشق غذا خوری نشاسته ی ذرت
  • یک عدد تخم مرغ بزرگ، با یک قاشق غذاخوری شیر زده شده
  • دو قاشق غذاخوری شکر توربینادو

برای مطالعه مقاله دستور پخت پای توت فرنگی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

گلت توت فرنگی

گلت توت فرنگی

مخلوط کردن:

در کاسه ی همزن توت فرنگی خشک یخ زده را خوب خرد می کنیم. سپس آرد و کره را اضافه می کنیم و بعد از آن روغن شورتنینگ و شکر را اضافه می کنیم.

انجماد:

کره را هم می زنیم تا به اندازه نخود شود. ذره ذره مخلوط را در آب یخ می ریزیم تا خمیر جمع و چسبنده شود. سپس خمیر را از کاسه خارج کرده و به صورت دایره در می آوریم . بعد آن را درون کیسه فریزری قرار داده و یک ساعت در فریزر می گذاریم.

آماده سازی محتویات:

در یک کاسه بزرگ توت فرنگی، شکر قهوه ای و آب لیمو را با هم مخلوط می کنیم. نشاسته ی ذرت را به آرامی مخلوط می کنیم تا ترکیب شود. مخلوط مخصوص پر کردن را کنار می گذاریم.

خمیر زنی:

وقتی خمیر منجمد شد، یک دایره ای به قطر سی سانتیمتر می سازیم. می توان با وردنه نازک و آماده کرد. سپس روی کاغذ روغنی قرار می دهیم (می توانیم خمیر را سه قسمت و دایره ای کنیم و سه مینی گلت توت فرنگی درست کنیم).

خرید نشاسته ذرت

بسته بندی کردن:

مخلوط توت فرنگی را مرکز دایره ی خمیری، قاشق قاشق می ریزیم و باید توجه کنیم که پنج تا هشت سانتیمتر از لبه ی خمیر دایره ای خالی بماند. لبه های اطراف خمیر را تا کرده و به آرامی روی توت فرنگی ها بصورت الگوی تاشو چسبان جمع می کنیم. دوباره خمیر را به فریزر منتقل کرده و می گذاریم به مدت پانزده دقیقه سرد شود.

پخت:

فر را در دمای 190 درجه ی سانتیگراد روشن می کنیم و میگذاریم تا دمای اتاقک فر به این دما برسد. خمیر را از فریزر خارج کرده و با برس مخلوط تخم مرغ و شیری که قبلا زده ایم، روی خمیر می کشیم. شکر توربینادو را روی خمیر می پاشیم. سپس در فر قرار می دهیم. گلت توت فرنگی در زمانی نزدیک به پنجاه دقیقه تا یک ساعت آماده می شود. زمان حاضر شدن از رنگ طلایی شده ی خمیر، پوسته پوسته شدن و کریپسی شدن آن و سرازیر شدن شیره ی میوه مشخص می شود. قبل از سرو باید بگذاریم خنک شود. می توان برای جذاب تر شدن کره نوتلا حین سرو کردن به گلت توت فرنگی اضافه کرد.

پی نوشت: چربمایه یا روغن صاف قنادی، یکی از انواع روغن های گیاهی است. در فارسی بدان روغن قنادی یا شورتنینگ نیز گفته می‌شود، روغنی بی‌رنگ و بدون طعم است، نسبتاً روان بوده و کره در تهیهٔ انواع شیرینی‌ها کاربرد دارد.

برای خرید اینترنتی میوه خشک می توانید از این لینک استفاده نمایید.
بهنام شایسته

درباره بهنام شایسته

پس از اخد مدرک کارشناسی مهندسی متالورژی دانشگاه شیراز در عرصه ی واردات زیورآلات، صنایع دستی، عتیقه و ظروف نقره وارد شدم، طی این مدت دوره های بازاریابی، مدیریت فروش دیده ام. پس از آن به نوشتن داستان و نمایشنامه نویسی به صورت حرفه ای روی آوردم و به دنبال آن به دلیل علاقه شخصی به محتوانویسی وارد شدم. آشنا به زبان انگلیسی، اسپانیول و تا حدودی آلمانی می باشم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *