مطالب دیگر

خشکبار حاوی ویتامین دی

خشکبار حاوی ویتامین دی

عموما ویتامین ها را به دو دسته ی ویتامین های محلول در آب و ویتامین های محلول در چربی تقسیم بندی می کنند. ویتامین دی که به ویتامین خورشید نیز مشهور است، در خانواده ی ویتامین های محلول در چربی قرار دارد. به صورت اندکی در برخی غذاها وجود دارد و خوردن میان وعده ای که شامل ویتامین دی نیز باشد ضروری است. برخی پزشکان پیشنهاد آفتاب گرفتن را می دهند در واقع تابش آفتاب، باعث ایجاد واکنش هایی در درون بدن انسان می شود که باعث سنتز و تولید ویتامین دی می شود. در واقع بیست دقیقه قرار گرفتن در معرض نور آفتاب می تواند هشتاد درصد از ویتامین دی مورد نیاز بدن ما را تامین کند. اما زندگی در محیط کلان شهری به دلیل نازک شدن لایه ی ازن ممکن است باعث نور فرابنفش و تخریب و آسیب های پوستی شود.

ویتامین دی چیست؟

ویتامین دی، جذب کلسیم در گوارش را بالا می برد و از بروز کمبود کلسیم در بدن جلوگیری می کند. بنابراین در بدن برای رفع مشکلاتی مانند پوکی استخوان، یا جلوگیری از شکنندگی استخوان به ویتامین دی نیاز داریم. همچنین رشد کودکان بستگی تمام و کمالی به رشد استخوانها دارد که برای تولد آن به کلسیم و بالطبع ویتامین دی می باشد. این ویتامین آنزیم هایی را مدیریت می کنند که وظیفه شان مدیریت انتقال پروتئین ها به سلولها می شود. بنابراین ویتامین دی سبب رشد و تکثیر سلول های عضلانی و تقویت سیستم عصبی می شود. همین امر باعث کاهش التهابات درونی می شود و نیاز به تامین این ویتامین، برای افرادی که کار بدنی زیاد می کنند یا اهل ورزش هستند، بسیار چشمگیر می باشد.

خرید پرتقال خشک

در افراد مسن ممکن است جذب ویتامین دی با اختلال مواجه شود، برخی پژوهشگران آزمایش های آماری انجام دادند که نشان می دهد افراد مسن که در آزمون های آماری، ذهن و حافظه ی قوی تری دارند سطح ویتامین دی بالاتری نسبت به افراد مسن مشابه با حافظه ی ضعیف تر دارند. چگونگی تاثیر ویتامین دی بر عملکر مغز این افراد (مسن) مشخص نشده اما داده های آماری در این گونه آزمون ها بر صحت تعویق در زوال عقلی صحه می گذارند.

برای مطالعه مقاله طب سنتی و ویتامین ث می توانید از این لینک استفاده نمایید.

محصولات حیوانی حاوی ویتامین دی

محصولات حیوانی حاوی ویتامین دی

بیش مصرفی:

برخی متخصین تغذیه برای افراد بزرگسال مصvف بیش از 600 واحد ویتامین دی را پیشنهاد می دهند و اما این امر ممکن است باعث بیش مصرفی و عوارض خطرناکی شود. این حجم بالای ویتامین دی می تواند سبب افزایش میزان کلسیم در خون انسان شده و به رگ های خونی آسیب برساند. همچنین در عملکرد قلب یا کلیه خلل وارد کند. بیشترین حد تحمل بدن برای ویتامین دی، روزانه چهار هزار واحد می باشد. این سو مصرف فقط از تغذیه منجر می شود و تابش آفتاب این خطر را ایجاد نمی کند. به زبان دیگر بدن در صورتی که در کنار نور آفتاب باشد، خود به خود میزان بیشنه ی تولید ویتامین دی را متوقف می کند. البته بیش از حد تحت تابش نور خورشید بودن، آسیب های پوستی همچنان ادامه خواهند داشت.

ویتامین دی در چیست؟

بیشتر محصولات حیوانی مانند لبنیات، تخم مرغ و گوشت دارای ویتامین دی هستند. به دلیل اینکه ویتامین دی در چربی ها (عمدتا چربی های حیوانی) محلول هستند. سبزیجات و میوه ها از نظر داشتن ویتامین دی فقیر هستند. اما پرتقال مقدار کمی ویتامین دی دارد که در صورت خشک کردن، حجم غنی تر و قابل توجه تر می شود. فراموش نکنیم که پرتقال خشک منبع اصلی تامین کننده نیست، بلکه کمبودی که در ویتامین دی موجود در غذا است را می توان با مصرف پرتقال تا حدی جبران نمود.

از میان خشکبار: آجیل ها می توانند منبع غنی تری برای ویتامین دی باشند. گردو، بادام و آجیل سویا اندکی ویتامین دی دارند. که اگر شیر بادام، شیر سویا یا روغن گردو استخراج شود این مقدار ویتامین بیشتر می شوند. در میان سبزیجات، قارچ نیز دارای مقداری ویتامین دی می باشد.

خرید آجیل

سخن پایانی:

زمان گذرانی، زیر نور آفتاب راهی مناسب برای دریافت مقدار مورد نیاز ویتامین دی است. با این وجود، دستیابی کافی به تابش خورشید برای بسیاری از افراد (بخصوص در کلان شهرها) دشوار است. دریافت ویتامین دی کافی فقط ازخوراک روزانه ممکن است دشوار باشد، اما غیرممکن نیست. بیشتر ویتامین دی در گوشت و محصولات حیوانی موجود می باشد. اما افراد گیاهخوار بهتر است از محصولاتی مثل پرتقال خشک، روغن گردو، پنیر توفو، و شیر بادام استفاده کنند.

برای خرید اینترنتی میوه خشک می توانید از این لینک استفاده نمایید.
بهنام شایسته

درباره بهنام شایسته

پس از اخد مدرک کارشناسی مهندسی متالورژی دانشگاه شیراز در عرصه ی واردات زیورآلات، صنایع دستی، عتیقه و ظروف نقره وارد شدم، طی این مدت دوره های بازاریابی، مدیریت فروش دیده ام. پس از آن به نوشتن داستان و نمایشنامه نویسی به صورت حرفه ای روی آوردم و به دنبال آن به دلیل علاقه شخصی به محتوانویسی وارد شدم. آشنا به زبان انگلیسی، اسپانیول و تا حدودی آلمانی می باشم.

مقاله های مرتبط

2 دیدگاه درباره مقاله “خشکبار حاوی ویتامین دی

  1. Avatar اکبر رسولی گفت:

    سلام ممنون از مقاله خوبتان لطفا آجیل هم به محصولاتتان اضافه کنید
    با تشکر

    1. هومن انگورانی هومن انگورانی گفت:

      سلام خیلی ممنون بله حتما در آینده سعی بر آن است که آجیل و خشکبار درجه یک و مرغوب به سایت اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *