گیاهان

معرفی درختان آمریکای جنوبی

درختان آمریکای جنوبی

آمریکای جنوبی جاذبه های منحصر به فرد زیبا و فوق العاده ای دارد. آمریکای جنوبی از آرژانتین تا کلمبیا طبیعت بکر و زیبایی دارد که این طبیعت درختان جالب و شگفت انگیزی را در خود جای داده است. در ادامه با ما همراه باشید تا این درختان زیبا و منحصر به فرد را به شما معرفی کنیم.

کاج شیلی یا معمای میمون (Araucaria araucana):

معمای میمون درختی بسیار چشمگیر و درخت بومی شیلی مرکزی است. این درخت دارای شاخه های افقی است و به طور طبیعی در مناطق نیمه گرمسیر آمریکای جنوبی و جزایر اقیانوسیه می روید. کاج های شیلی به دلیل کیفیت عالی چوبشان که برای ساخت و ساز از آن ها استفاده می شود، ارزشمند هستند. دانه های نسبتاً بزرگ آن را می توان به عنوان غذا سرو کرد. معمای میمون درختی همیشه سبز است که تا ارتفاع 40 متر و قطر تنه 2 متر (7 فوت) رشد می کند. به دلیل سن بالای گونه ها، گاهی اوقات به عنوان یک فسیل زنده توصیف می شود. این درخت، درخت ملی شیلی است.

برگ ها ضخیم، زمخت و کاسه مانند و سه گوشه، به طول 3-4 سانتی متر و عرض 1-3 سانتی متر در کناره ها و نوک تیغ دار تیز آن قرار دارند. مخروط ها در زمان بلوغ متلاشی می شوند تا بذرهای مهره مانند به طول 3-4 سانتی متر آزاد کنند، سپس بذرها توسط زاغ ها و سنجاب ها پراکنده می شوند. زیستگاه بومی آن دامنه های پایین شیلی و آند در مرکز جنوبی آرژانتین و به طور معمول 1000 متر بالاتر، در مناطقی قرار دارد که در زمستان برف زیاد می بارد.

درختان زیبای آمریکا

درختان زیبای آمریکا

درخت نخ ابریشم (Ceiba speciosa Chorisia speciosa):

درخت نخ ابریشم گونه ای از درختان برگریز بومی جنگل های گرمسیری و نیمه گرمسیری آمریکای جنوبی است. این درخت مجموعه نام های مشترک محلی مانند palo borracho (در اسپانیایی به معنای واقعی کلمه “درخت مست”) دارد. این خانواده از همان خانواده بائوباب و کاپوک است. زیستگاه طبیعی درخت نخ ابریشم شمال شرقی آرژانتین، پاراگوئه و جنوب برزیل است. در برابر خشکسالی و سرمای متوسط ​​مقاوم است. هنگامی که آب فراوان باشد بصورت جهشی و سریع رشد می کند و بعضی اوقات ارتفاع آن به بیش از 25 متر (82 فوت) می رسد. تنه آن بطری شکل است، به طور کلی در یک سوم پایینی آن برآمده است، و اندازه قطر آن 2 متر (6.5 فوت) است. مملو از خارهای مخروطی شکل ضخیم است که برای ذخیره آب در زمان خشکی بکار می روند. در درختان جوانتر، تنه به دلیل محتوای کلروفیل زیاد، سبز است و باعث می شود در صورت نبود برگ ها فتوسنتز انجام شود و با افزایش سن خاکستری می شود.

شاخه ها به صورت افقی قرار دارند و همچنین با خار پوشیده شده اند. گلها در مرکز آن به رنگ کرمی مایل به سفید و در سمت انتهای آن پنج گلبرگ صورتی رنگ وجود دارند. قطر آنها 10-15 سانتی متر است و شکل آنها بی شباهت به گل های گیاه هیبیسکوس (hibiscus) نیست. شهد آن برای جذب حشراتی مانند پروانه های ملکه که باعث گرده افشانی می شوند، شناخته شده است.

درخت آتش (Delonix regia):

درخت آتش گونه ای از گیاهان گل دهنده از خانواده Fabaceae است که به دلیل برگ های سرخس مانند و جلوه شعله مانند گل ها مورد توجه قرار گرفته است. این گیاه اغلب به عنوان درخت زینتی پرورش می یابد. علاوه بر ارزش زینتی، در موقعیت های گرمسیری درخت سایه ای مفیدی نیز محسوب می شود زیرا معمولاً در ارتفاع متوسطی حدود 5 متر (16 فوت) رشد می کند، هرچند که می تواند به 12 متر (40 فوت) نیز برسد. به طور وسیعی گسترش می یابد و شاخ و برگ متراکم آن سایه کاملی را ایجاد می کند. در مناطقی که دارای یک فصل خشک مشخص هستند، در هنگام خشکی برگ های خود را می ریزد، اما در مناطق دیگر تقریباً همیشه سبز است. گل های قرمز روشن/ سرخابی/ نارنجی/ زرد و شاخ و برگ سبز روشن آن را به منظره ای فوق العاده چشمگیر تبدیل می کند.

درخت شکل آتش

درخت آتش

درخت کائوچو (Hevea brasiliensis):

درخت کائوچو درختی متعلق به خانواده Euphorbiaceae و از لحاظ اقتصادی مهمترین عضو از گونه Hevea است. از آنجا که عصاره شیره مانند آن (معروف به شیرابه) قابل جمع آوری است و منبع اصلی کائوچو طبیعی است، از اهمیت اقتصادی برخوردار است. ارتفاع این درخت می تواند به بیش از 30 متر برسد. شیرابه سفید یا زرد در رگه های شیرابه موجود در پوست ایجاد می شود. هنگامی که درختان 5-6 ساله می شوند، می توان برداشت را شروع کرد: شکاف ها عمود بر رگه های شیرابه ساخته می شوند، فقط به اندازه کافی عمیق هستند که بتوانند روی رگه ها قلاویز شوند بدون اینکه به رشد درخت آسیب برسانند و شیره در سطل های کوچک جمع می شود. این فرآیند به عنوان تخلیه کائوچو شناخته می شود. درختان مسن تر کائوچو بیشتری دارند اما بعد از 26-30 سال تولید آن ها متوقف می شود. درخت کائوچو “پارا” در ابتدا فقط در جنگل بارانی آمازون رشد می کرد اما اکنون می توان آن را سرتاسر برزیل یافت.

درخت بقم (Haematoxylum campechianum):

بقم درختی از خانواده حبوبات است که تا حدی از اهمیت اقتصادی زیادی برخوردار بوده است. این گیاه در سراسر آمریکای مرکزی رشد می کند و حتی منجر به تاسیس کشور مدرن بلیز شده است که در قرن هفدهم از اردوگاه های چوب بری انگلیس ترقی یافت. نام علمی این درخت به معنی “چوب خون” است (haima در زبان یونانی به معنی خون و xulon به معنی چوب است). در حقیقت ، نام “بقم” برای بسیاری از گونه های دیگر مانند بقم خاردار و بقم سفید نیز استفاده می شود، اگرچه آنها بقم واقعی نیستند اما واقعاً از گونه Xylosma هستند.

درخت بقم برای مدت طولانی به عنوان منبع طبیعی رنگ استفاده می شد و هنوز هم منبع مهمی از هماتوکسیلین است که در بافت شناسی برای رنگ آمیزی استفاده می شود. پوست و برگ آن همچنین در آماده سازی های مختلف پزشکی استفاده می شود. درخت بقم در زمان خود، یک رنگ همه کاره در نظر گرفته می شد، و به طور گسترده ای در پارچه و همچنین کاغذ استفاده می شد. تغییر رنگ آن به ماده ثابت کننده استفاده شده در آن و همچنین PH آن بستگی دارد. در محیط های اسیدی مایل به قرمز است اما در محیط های قلیایی مایل به آبی است.

درخت با گل

درخت با گل

درخت جوالدوز یا پیچ اناری (Bignoniaceae):

پیچ اناری نوعی از 49 گونه گیاه گلدار از خانواده Bignoniaceae و بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آمریکای جنوبی و مرکزی، مکزیک و کارائیب است. نام آن نیز به عنوان نام عمومی استفاده می شود. این درخت اکنون در بسیاری از نقاط جهان مانند مکزیک، آفریقای جنوبی و حتی زیمبابوه یافت می شود. شکوفه زدن این درخت به عنوان نشانه ای از بهار مورد استقبال قرار می گیرد.

گونه های این درخت از بوته ها تا درختان بزرگ طبقه‌بندی شده اند و از 2 تا 30 متر (100-7 فوت) قد می کشند. گلهای آن در خوشه های بزرگ و برجسته می رویند که هر گل دارای یک تاج پنج لبه آبی تا آبی مایل به بنفش است و تعداد کمی از گونه ها گل های سفید دارند. میوه آن پوششی کشیده و بیضی شکل مسطح دارد که حاوی بیشمار دانه باریک و بلند است.

شاه پسند (Rhizophora):

شاه پسند ها درختان و بوته هایی هستند که در جاهای ساحلی شور در نواحی استوایی و نیمه گرمسیر رشد می کنند. این کلمه حداقل در سه معنا به کار رفته است: (1) به طور گسترده ای برای اشاره به زیستگاه و کل مجموعه گیاه یا منگال (درخت شاه پسند)، که از اصطلاحات باتلاق شاه پسند و جنگل شاه پسند نیز برای آن استفاده میشود، (2) برای اشاره به همه درختان و بوته های بزرگ منگال (درخت شاه پسند)، و (3) به طور محدود برای اشاره به خانواده گیاهان شاه پسند، یا حتی به طور خاص فقط به درختان شاه پسند اشاره دارد. منگال ها (درختان شاه پسند) در محیط های ساحلی رسوبی یافت می شوند، جایی که رسوبات ریز اغلب با محتوای آلی بالا در مناطق محافظت شده در برابر عملکرد موج پر انرژی جمع می شوند. شاه پسند گیاه است و منگال مجموعه ای گیاهی و زیستگاهی است که در آن شاه پسند رشد می کند.

درختان آمریکای جنوبی خوب

درختان آمریکای جنوبی خوب

همانطور که در مناطق جزر و مدی گرمسیری و نیمه گرمسیری یافت می شوند، دارای درجه شوری بالایی هستند. مناطقی که منگال ها (شاه پسند ها) در آنجا می‌رویند دارای رود ها و سواحل دریایی هستند. ریشه گیاهان شاه پسند پس از استقرار، زیستگاهی را برای صدف فراهم می کند و به جلوگیری از جریان آب کمک می کند، در نتیجه ته نشینی رسوب را در مناطقی که در حال حاضر اتفاق می‌افتد، افزایش می دهد. معمولاً رسوبات ریز و بی خاصیت زیر شاه پسند ها به عنوان گودالی برای انواع فلزات سنگین (کمیاب) عمل می کند که توسط ذرات کلوئیدی موجود در رسوبات از آب دریا پوشانده می شوند. در مناطقی از جهان که درخت شاه پسند برای اهداف پیشرفت حذف شده است، اختلال در این رسوبات زیرین اغلب مشکلات آلودگی فلزات کمیاب آب دریا و زیوگان را ایجاد می کند.

ماهون (Swietenia mahagoni):

ماهون به طور کلی شاخه ای راست دارد و معمولاً فاقد حفره و فرورفتگی است. این شاخه به رنگ قهوه ای مایل به قرمز است که با گذشت زمان تیره می شود و در هنگام صیقل جلای مایل به قرمز زیبایی را به نمایش می گذارد. قابلیت کار با آن بسیار خوبی است و بسیار بادوام است و پوسیدگی آن کند است. این ویژگی ها آن را به چوبی مطلوب برای ساخت قایق تبدیل می کند، همانطور که سنت نشان داده است، همچنین برای ساخت مبلمان (مانند Chippendale)، آلات موسیقی و سایر اشیا با دوام از آن استفاده می‌کنند. ماهون جنسی بسیار محبوب برای ساخت طبل دارد، به دلیل بی نقصی و قابلیت بسیار خوبی که دارد، می تواند در مقایسه با سایر انواع معمول چوب مانند افرا یا توس، رنگی گرم و تیره ایجاد کند. آوای معروف بیتلز دهه 60 اثر لودویگ درامز از پوسته ماهون ساخته شد. امروزه، چندین سازنده طبل ویژگی های پوسته های چوب ماهون را دوباره کشف کرده اند، در نتیجه چندین تولید کننده سطح بالا پوسته های ساخته شده از این چوب را عرضه می‌کنند.

درخت قرمز زیبا

درخت قرمز زیبا

بلسان بنفش برزیلی (Dalbergia):

بلسان بنفش گونه ای بزرگ از درختان، بوته ها و گیاهان کوچک و متوسط ​​در خانواده نخود است. این گونه توزیع گسترده ای دارد، بومی مناطق گرمسیری آمریکای مرکزی و جنوبی، آفریقا، ماداگاسکار و جنوب آسیا است. اندازه گونه مختلف است، با مراجع مختلف بین 100 تا 600 گونه ذکر شده است. بسیاری از گونه های بلسان بنفش درختان مهم چوبی هستند، که به دلیل چوب تزئینی و اغلب معطر، سرشار از روغن های معطر ارزشمند هستند. مشهورترین آنها چوب های بلسان بنفش هستند که به دلیل رایحه ای که دارند مشهور شده اند. با از بین رفتن زیستگاه مورد تهدید قرار گرفته است، زیرا بیشتر زیستگاه آن به زمین های کشاورزی تبدیل شده است. چون در وضعیت معرض خطر است، در فهرست اخطار قرار دارد و تجارت آن غیرقانونی است.

مانند انواع دیگر چوب های بلسان بنفش، این چوب نیز بسیار سخت و متراکم است. از آن برای کف سازی و برای ساخت مبلمان و آلات موسیقی استفاده می شود. همچنین برای ظروف چوبی مانند ست شطرنج چوبی، کاسه ها، بشقاب ها، شمعدان ها و غیره استفاده می شود.

انواع درخت

انواع درخت

درخت مرجان فردوسی (Erythrina crista-galli):

فردوسی درختی گل دهنده و بومی آرژانتین، اروگوئه، برزیل و پاراگوئه است. این گیاه در سایر کشورها به ویژه در کالیفرنیا (در ایالات متحده) به عنوان درخت خیابان یا باغ کاشته می شود. در آمریکای جنوبی با چندین نام رایج شناخته می شود: نام های مختلفی از جمله Ceibo ،Seibo و Bucaré را میتوان نام برد. در انگلیسی اغلب به عنوان درخت مرجان فردوسی شناخته می شود.

گل این درخت گل ملی آرژانتین و اروگوئه است. این درخت همچنین درخت رسمی شهر لس آنجلس، کالیفرنیا است (جایی که از آن به عنوان “درخت مرجان” یاد می شود).

کاج شیلی یا معمای میمون

کاج شیلی یا معمای میمون

این گونه به طور مشخص در سراسر اکوسیستم جنگل در امتداد مسیرهای آبی و همچنین در باتلاق ها و تالاب ها به صورت وحشی رشد می کند. در محیط های شهری به دلیل داشتن گل های قرمز روشن اغلب در پارک ها کاشته می شود. مرجان فردوسی درختی کوچک است که اندازه تنه آن 50 سانتی متر است. به طور معمول طول آن 5 تا ۸ متر (16 – 26 فوت) رشد میکند، اگرچه بعضی از آنها مانند استانهای آرژانتین سالتا، جوجو و توکمان، می توانند تا 10 متر (32 فوت) رشد کنند. این گلها غنی از شهد هستند و توسط حشرات مورد بررسی قرار می گیرند و آنها را گرده افشانی می کنند. آنها همچنین در بین مرغ های مگس خوار محبوب هستند.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر درخت می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *