خوشمزه ها

تاثیر بادام زمینی در کاهش وزن

بادام زمینی مناسب کاهش وزن

بادام زمینی یکی از محبوب ترین حبوبات در جهان است. این آجیل (یا حبوبات) به طور گسترده ای به عنوان میان وعده، یا شیرینی پزی سالم استفاده می شوند و معمولاً در پیشخوان هر مهمانی یافت می شوند. این آجیل (یا حبوبات) بصورت های گوناگونی مصرف می شود، از جمله آنها می توان به خام، بو داده، آب پز، نمک سود، طعم دار یا ساده اشاره کرد.

در حالی که بادام زمینی بعنوان ماده ای پروتئینی و چربی دار بالا شناخته می شود این پرسش به وجود می آید که آیا واقعا می تواند به ما در کاهش وزن کمک برساند ؟ این مقاله به شما می گوید که آیا بادام زمینی برای کاهش وزن مفید است یا خیر؟

بادام زمینی چگونه بر کاهش وزن تأثیر می گذارد؟

بادام زمینی از جهات متفاوت ممکن است به بدن انسان در کاهش وزن کمک کند. در حقیقت، بسیاری از مطالعات پژوهشی نشان داده شده که مصرف منظم بادام زمینی با تعادل در وزن سالم ارتباط دارد. بعلاوه، این آجیل؛ نرخ افزایش وزن بدن را کاهش می دهد.

بادام زمینی سر شار از ریز مغذی ها

بادام زمینی سر شار از ریز مغذی ها

بادام زمینی ما را سیر نگه می دارد:

برخلاف سایر خوراک های میان وعده ای که سرشار از کربوهیدرات ساده هستند و با کالری بالا باعث سیر کنندگی می شوند، اما بادام زمینی سرشار از چربی های سالم، پروتئین ها و فیبر است که باعث هضم به نسبت طولانی تری می شود. یک تحقیق کوچک بر روی پانزده نفر شرکت کننده نشان داد که افزودن بادام زمینی حبه یا کره بادام زمینی به صبحانه منجر به افزایش سیری و پایداری سطح قند خون می شود.

به عکس آن، کربوهیدرات های ساده به سرعت جذب جریان خون می شوند و منجر به جهش افزایشی قند خون و به دنبال آن افت سریع می شوند. در این صورت (مصرف کربوهیدرات ساده) ممکن است شخص کمی بعد از غذا خوردن احساس گرسنگی کند.

در مقابل، بادام زمینی به کندی هضم می شود و مدت طولانی تری در معده ی شخص باقی می ماند. این به شخص کمک می کند احساس سیری داشته باشد. و همچنین این امکان را می دهد که بین وعده های غذایی احساس گرسنگی یا تمایل خوردن وجود نداشته باشد و بین وعده های خوراکی مدت زمان طولانی تر ایجاد شود.

مهمتر از همه، بادام زمینی به جویدن بیشتری نسبت به کربوهیدرات های ساده نیاز دارد، که باعث می شود سرعت غذا خوردن کاهش بیابد. در نتیجه ی این کندی خوردن، به بدن زمان مناسبی ارائه می دهد تا سیگنال های سیری را به موقع ارسال نماید، که این امر از پرخوری جلوگیری کند.

بادام زمینی روکش لیمویی

مملو از چربی های سالم:

بادام زمینی سرشار از چربی های سالم است که به اسیدهای چرب اشباع نشده (MUFA) و اسیدهای چرب اشباع نشده (PUFA) معروف هستند. رژیم غذایی حاوی این چربی ها، با کاهش میزان التهاب، چاقی و بیماری های مزمن، مانند بیماری های قلبی و دیابت مرتبط است.

علاوه بر این، مصرف آجیل با کاهش خطر افزایش وزن در طولانی مدت همراه است. برخی از محققان معتقدند که منابع بالای چربی اشباع نشده در آجیل ممکن است توانایی بدن در استفاده از چربی ذخیره شده به عنوان انرژی را بهبود بخشد. که البته هنوز تحقیقات بیشتری لازم است.

مصرف کالری کمتر:

اگرچه بادام زمینی کالری بالایی دارد، اما بدن نمی تواند کل کالری دریافتی را جذب کند. هنگامی که بادام زمینی میل می کنید، دندان های شما نمی توانند آنها را به اندازه کافی برای گوارش خرد و نرم کنند. به همین دلیل احتمالاً کالری کمتری جذب بدن می شود. در حالی که بیشتر حجم بادام زمینی به همراه مواد زائد دفع می شوند.

در مطالعه ای بر روی شصت و سه نفر داوطلب: از بادام زمینی کامل (درسته)، کره بادام زمینی، روغن بادام زمینی یا آرد بادام زمینی استفاده کردند. پس از مقایسه نمونه های مدفوع، کسانی که بادام زمینی کامل (درسته) مصرف می کردند، مقدار قابل توجهی چربی در مدفوع داشتند، که نشان دهنده جذب کمتری از کالری است.

البته این به آن معنی نیست که مصرف بی رویه ای بادام زمینی را آغاز کنیم، پرخوری هرگونه غذاهای پر کالری، حتی بادام زمینی می تواند منجر به مازاد کالری شده و در نهایت مانع تلاش های شخصی برای کاهش وزن شود. به عنوان نمونه، یک میان وعده یک چهارم پیمانه (تقریبا 129 گرم) بادام زمینی حاوی 207 کالری است.

حتی اگر فقط پنجاه درصد از کالری آن جذب بدن شود، خودش مقداری شامل 104 کالری است که میزان کمی محسوب نمی شود. بنابراین، همچنان مهم است که مراقب حجم مصرفی باشیم تا از جذب بالای کالری جلوگیری کنیم. بهتر است کم کم در هر وعده یک مشت مصرف کرده و وعده ی بعدی با فاصله باشد.

آجیل پر خاصیت

آجیل پر خاصیت

تحقیقات نشان داده است که مصرف بادام زمینی به ما کمک می کند وزن خود را بهتر مدیریت کنیم. بادام زمینی سرشار از فیبر، پروتئین و چربی های سالم است که به ما کمک می کند احساس سیری کرده و از پرخوریمان جلوگیری شود.

کدام بادام زمینی مناسب تر است؟

برای مصرف منظم و سالم، پیشنهاد ما این است که بهتر است بادام زمینی های بدون طعم انتخاب شود که حداقل فرآوری را داشته و نمک یا مواد طعم دار مجاز اضافه نشود. هر ماده افزودنی در فراوری باعث افزایش کالری می شود. اگر تمایل دارید مقدار فیبر و آنتی اکسیدان دریافتی بالاتر برود بهتر است از بادام زمینی با پوست استفاده شود، همین فیبر می تواند باعث افزایش مدت سیری شود.

بادام زمینی پخته شده حاوی کالری کمتری نسبت به بادام زمینی خام یا بو داده است، با حدود 116 کالری در هر یک چهارم پیمانه (146 گرم) ، که میزان کمتری کالری در مقایسه با بادام زمینی خام (207) و بو داده (214) به بدن وارد می کند. با این حال، بادام زمینی آب پز 50٪ چربی کمتری نسبت به بادام زمینی خام و بو داده دارد که طبعا ویتامین های محلول در چربی اش کاهش می یابد، به این معنی که ممکن است اثر سیرکنندگی اش هم ممکن است کاهش بیابد. بنابراین، بر اساس ذائقه ی شخصی، نوع مصرف مورد علاقه خودتان را انتخاب کرده و همیشه مراقب میزان مصرف خود باشید.

بادام زمینی با روکش دودی

پیشنهاد می شود؛ بادام زمینی های بدون غلاف را انتخاب کنید، مدت زمان بیشتری برای باز شدن و مصرف آنها طول می کشد، که ممکن است ولع خوردن را بصورت ذهنی بالا ببرد. همچنین داشتن تعدادی بادام زمینی (بدون غلاف ) توانایی در مدیریت میزان کالری و میزان مصرف را مدیریت می کند.

کره ی بادام زمینی می تواند یک خوراک سالم هم محسوب شود چه بصورت صبحانه و چه بصورت میان وعده. اما باید توجه داشت که کره بادام زمینی بایستی طبیعی بوده و حاوی نمک، روغنهای فرآوری شده یا افزودنی های دیگر نبایست باشد.

کره بادام زمینی خوشمزه

کره بادام زمینی خوشمزه

خلاصه:

بادام زمینی خام، بو داده و آب پز گزینه های عالی به عنوان یک میان وعده سالم است. حتما بادام زمینی هایی انتخاب شود که فاقد نمک و طعم دهنده اضافی بوده و باید همیشه به اندازه مصرف توجه داشته باشید. بادام زمینی سرشار از مواد مغذی است و یک میان وعده سالم را ایجاد می کند.

بادام زمینی آکنده از فیبر، پروتئین و چربی های سالم هستند که با دیر گوارشی می توند به مدیریت وزن بدن کمک نماید. برای نتیجه بهینه بایستی با توجه به میل و ذائقه، بادام زمینی خام، بو داده یا آب پز و فاقد نمک و افزودنی های طعم دهنده را انتخاب کرد و مراقب اندازه وعده خود بود. بادام زمینی یک گزینه عالی برای جایگزینی با سایر میان وعده های پر کالری و فرآوری شده است تا به ما در رسیدن به اهداف کاهش وزن کمک کند.

فروشگاه پوپونیک ارائه دهنده خرید ابنترنتی بادام زمینی در مدل های زیر می باشد:

برای خرید خشکبار می توانید از این لینک استفاده نمایید.
بهنام شایسته

درباره بهنام شایسته

پس از اخد مدرک کارشناسی مهندسی متالورژی دانشگاه شیراز در عرصه ی واردات زیورآلات، صنایع دستی، عتیقه و ظروف نقره وارد شدم، طی این مدت دوره های بازاریابی، مدیریت فروش دیده ام. پس از آن به نوشتن داستان و نمایشنامه نویسی به صورت حرفه ای روی آوردم و به دنبال آن به دلیل علاقه شخصی به محتوانویسی وارد شدم. آشنا به زبان انگلیسی، اسپانیول و تا حدودی آلمانی می باشم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *