خوشمزه ها

بادام زمینی در دوره بارداری

حساسیت زنان باردار به بادام زمینی

حساسیت به بادام زمینی در برخی افراد به شدت مشهود است و می تواند واکنش های جدی بدن از جمله آنافیلاکسی ایجاد کند. اگر شخص باردار منتظر نوزاد است احتمالا از خود می پرسد که؛ آیا برای کاهش خطر این حساسیت بالقوه ، کاری می توان انجام داد؟

آیا خوردن بادام زمینی در دوران بارداری بی خطر است؟

این یک نگرانی معمول است که آیا مصرف بادام زمینی یا فراورده های بادام زمینی در دوران بارداری برای جنین بی خطر است. آیا این موضوع احتمال آلرژی جنین به بادام زمینی را بیشتر می نماید؟ آیا می توان در تغذیه جنین از خواص بی نظیر بادام زمینی بهره برد؟

حقیقت این می باشد که دانشمندان در حال تحقیق بر روی روش هایی هستند که پیش بینی می کنند کدام یک از کودکان به آلرژی (بالقوه) بادام زمینی بیشتر حساس هستند، اما تا به امروز؛ هیچ راهی برای جلوگیری از آلرژی وجود ندارد. در اینجا آنچه باید درباره بارداری و بادام زمینی باید بدانید را یاد خواهید گرفت.

اصول آلرژی بادام زمینی:

آلرژی به بادام زمینی و آجیل های درختی از جمله آلرژی های معمول غذایی در ایالات متحده است. علائم حساسیت ممکن است بصورت ذیل بروز کند.

  • سوزن سوزن شدن دهان
  • گرفتگی معده یا حالت تهوع
  • تنفس دشوار
  • تورم زبان
  • آنافیلاکسی

آنافیلاکسی جدی ترین واکنش است و می تواند مرگبار باشد . اگر شوک آنافیلاکتیک رخ دهد، فشار خون فرد مبتلا به حساسیت به شدت افت می کند، مجاری تنفسی شخص منقبض می شود، ضربان قلب بطور قابل ملاحظه ای شتاب می گیرد و نبض ضعیف می گردد. حالت تهوع و استفراغ شدید نیز می تواند منجر شود. اگر به نظر می رسد کسی دچار آنافیلاکسی شده است بلافاصله با اورژانس باید تماس حاصل کرد. این شخص همیشه باید یک دستگاه تزریق خودکار اپی نفرین (اپی پن) داشته باشد. اپی نفرین یک داروی کلیدی بوده که در درمان آنافیلاکسی استفاده می شود. این وسیله همچنین باید در خانه در دسترس باشد. برای برخی از این افراد (مبتلا به حساسیت آنا فیلاکسی) حتی استشمام بوی بادام زمینی یا فراورده های بادام زمینی در هوا نیز می تواند واکنش های مهلکی ایجاد نماید.

بادام زمینی با روکش سرکه

معمولاً حساسیت به بادام زمینی در دو سال اول زندگی نوزاد تشخیص داده می شود. با این حال، بسته به قرار گرفتن در معرض آلرژی ممکن است خود را تا دیرتر نشان دهد. اگر مشکوک به این هستید که کودک شما به آلرژی به بادام زمینی حساسیت دارد، حتماً برای آزمایش به متخصص آلرژی مراجعه کنید.

متخصصان آلرژی ممکن است یک آزمایش خراش پوست (به منظور بررسی مقدار پروتئین بادام زمینی در زیر پوست یا آزمایش خون رسوب می دهد) توصیه کنند. اگر نتایج مثبت نباشد، متخصص آلرژی ممکن است توصیه کنند محصولات بادام زمینی یا بذر بادام زمینی را از رژیم شخص، به مدت دو تا چهار هفته حذف شود. این “رژیم غذایی از بین بردن” می تواند به ما کمک کند که تشخیص دهیم آیا حذف بادام زمینی علائم حساسیت را بهبود می بخشد.

برای مطالعه مقاله معرفی گیاه بادام زمینی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

علائم حساسیت به بادام زمینی

علائم حساسیت به بادام زمینی

بادام زمینی در دوران بارداری:

اگر به بادام زمینی حساسیت ندارید، باید خود را از مصرف بادام زمینی محروم نسازید. اگر به بادام زمینی یا هر ماده غذایی حساسیت دارید، باید همیشه (نه فقط دوران بارداری) از مصرف آنها خودداری کنید. به یاد داشته باشید که بادام زمینی ممکن است در انواع غذاها وجود شود، از جمله:

  • محصولات شکلات و آب نبات
  • غذاهای آسیایی
  • شیرینی جات و کیک
  • گرانولا
  • روغن بادام زمینی

بادام زمینی در واقع یک انتخاب غذایی غنی برای بانوان باردار است. این آجیل حاوی پروتئین و فولات می باشد. مکمل های فولات و اسید فولیک در دوران بارداری برای جلوگیری از نقایص مادرزادی، به ویژه در حال رشد مغز و ستون فقرات، توصیه می شود.

مطمئناً، حس بویایی و چشایی مادران، در دوران بارداری به میزان قابل توجهی تغییر می کند. اگر بادام زمینی به شما همسو نیست (یعنی حساسیت می دهید) سایر منابع پروتئین و فولات را پیدا کنید. هر چند فارغ از هر گونه رژیم غذایی منظم، ممکن است مکمل های اسیدفولیک توصیه شود.

برای مطالعه مقاله حساسیت به ادویه جات می توانید از این لینک استفاده نمایید.

حساسیت ژنتیکی به بادام زمینی

حساسیت ژنتیکی به بادام زمینی

ژنتیک و آلرژی های مادام العمر:

آلرژی های بادام زمینی مانند سایر آلرژی ها ژنتیک است. تا چندی پیش این تفکر وجود داشت که اگر شخصی در خانواده به بادام زمینی حساسیت داد، باید از مصرف بادام زمینی در دوران بارداری خودداری کنید. با توجه به پژوهش های اخیر اگر مادر هیچ حساسیتی به بادام زمینی نداشته باشد، بدون توجه به سابقه خانوادگی، مصرف بادام زمینی در دوران بارداری بی خطر تلقی می شود.

متخصصان آلرژی معتقدند با این که کودکان اغلب آلرژی به شیر و تخم مرغ را پشت سر می گذارند، اما متاسفانه حساسیت به بادام زمینی (همراه با حساسیت به آجیل درختی) بیشتر مادام العمر است.

بادام زمینی با روکش کچاپ

پینوشت:

اگر در مورد رژیم خوراکی دوران بارداری پرسشی دارید، حتما با یک متخصص تغذیه (متخصص در کار با مادران باردار) مشورت کنید. ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی خانواده نیز ممکن است منبع خوبی باشد. بارداری می تواند یک زمان شگفت انگیز اما پر اضطرابی باشد. هر زمان که نگرانی داشتید، بی اهمیت نباشید و به دنبال پاسخ ها باشید تا بتوانید از این ماه ها تا حد ممکن با آرامش گذر کنید.

برای خرید خشکبار می توانید از این لینک استفاده نمایید.
بهنام شایسته

درباره بهنام شایسته

پس از اخد مدرک کارشناسی مهندسی متالورژی دانشگاه شیراز در عرصه ی واردات زیورآلات، صنایع دستی، عتیقه و ظروف نقره وارد شدم، طی این مدت دوره های بازاریابی، مدیریت فروش دیده ام. پس از آن به نوشتن داستان و نمایشنامه نویسی به صورت حرفه ای روی آوردم و به دنبال آن به دلیل علاقه شخصی به محتوانویسی وارد شدم. آشنا به زبان انگلیسی، اسپانیول و تا حدودی آلمانی می باشم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *