گیاهان دارویی و ادویه ها

گران قیمت ترین گیاهان دارویی جهان

معرفی گرانقیمت ترین گیاهان دارویی جهان

امروزه افراد به علت کاهش عوارض ناشی از مصرف داروهای شیمیایی به استفاده از گیاهان دارویی روی آورده اند. این افراد برای کاهش یا افزایش وزن، افزایش میل جنسی، افزایش قوای جسمی، رفع افسردگی، رفع مشکلات پوستی و بهبود سلامتی پوست و … به سمت مصرف گیاهان دارویی کشانده شده اند و از آنها برای رفع این مشکلات استفاده می کنند. از این رو کاشت گیاهان دارویی گرانقیمت می تواند نه تنها سود آوری بالایی برای کشاورزان داشته باشد، بلکه می تواند نیاز به این گیاهان دارویی در جامعه را نیز تامین نماید.

معرفی گرانترین گیاهان دارویی از سراسر دنیا:

در ادامه مقاله به معرفی گرانقیمت ترین گیاهان دارویی خواهیم پرداخت.

گیاه بابونه:

بابونه گیاهی یکساله و علفی است که عمدتا در کشور ما به صورت خودرو رشد می کند. از آنجایی که کشت و کار و برداشت بابونه برای کشاورزان، کاری هزینه بردار و سختی است از این رو کشاورزان تمایلی به کاشت این نوع از گیاه دارویی ندارند. از سوی دیگر در طی سه سال گذشته بازار این گیاه رشد خوبی داشته و به جهت آشنایی مردم با این داروی گیاهی پر خاصیت تقاضا برای بابونه شیرین افزایش یافته و در صورت کاشت و برداشت محصول با کیفیت به قیمت بالایی به فروش می رسد.

از آنجایی که کشت و کار این گیاه متوقف شده، اغلب به صورت پودر شده در بازار می باشد که برای فروش در عطاری ها مناسب نمی باشد. بابونه از طریق بذر تکثیر می شود. امروزه بهترین نوع بابونه، بابونه آلمانی است که شبیه بابونه شیرازی می باشد و در کارخانجات عطر و اسانس سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

بابونه شیرازی

گیاه بابونه

گیاه بابونه

گیاه دارویی به لیمو:

به لیمو گیاهی چند ساله و بسیار معطر می باشد. دوستدار هوای گرم بوده و در مناطق گرمسیری به راحتی رشد می کند و در صورتی که آب کافی برای آن تامین شود، سرعت رشد بالایی خواهد داشت. برگ خالص و خشک شده آن به عنوان گیاه دارویی مورد استفاده قرار می گیرد.

در اغلب نقاط ایران بجز مناطقی که از نظر آب و دما مساعد نباشند در بقیه مناطق به آسانی رشد می کند. تکثیر به لیمو عمدتا از طریق قلمه صورت می گیرد. گیاه به لیمو هم جزو گیاهان دارویی است که از قیمت بالایی برخوردار است. البته در سال های اخیر کشت این گیاه افزایش یافته و موجب تغییرات زیادی در قیمت آن شده است.

برگ به لیمو

 گیاه دارویی به لیمو

گیاه دارویی به لیمو

گیاه دارویی مریم گلی:

یکی دیگر از گیاهان دارویی که با افزایش قیمت در بازار گیاهان دارویی روبرو بوده و جزو گیاهان دارویی گرانقیمت محسوب می شود، گیاه دارویی مریم گلی است. مریم گلی گیاهی چند ساله و از خانواده نعنائیان می باشد. ارتفاع آن به حدود 50 سانتیمتر می رسد. در چندین سال پیش عطاران بر این باور بودند که گیاه مریم گلی همان گیاه مریم نخودی است.

اما امروزه با آشنایی با این گیاه تقاضا به استفاده از این گیاه بیشتر شده است. از سال 94 به بعد بازار فروش گیاه مریم گلی بهتر شده و تقاضا برای استفاده از آن افزایش یافته است و مشتری آن زیاد شده است. با توجه به اینکه کاشت و تولید مریم گلی در مقایسه با تقاضا آن کم بوده است همین مورد موجب افزایش قیمت این گیاه دارویی شده و آن را وارد لیست گیاهان دارویی گرانقیمت کرده است. از آنجایی که این گیاه کشت و کار راحتی داشته و بازده بالایی دارد برای تولید انبوه به کشاورزان توصیه می شود.

مریم گلی

 گیاه دارویی مریم گلی

گیاه دارویی مریم گلی

گیاه دارویی آویشن:

گیاه آویشن جزو گیاهان دارویی با خواص بسیار بالاست که از قیمت بالایی برخوردار است. تولید این گیاه از طریق بذر صورت می گیرد.

آویشن شیرازی

 گیاه دارویی آویشن

گیاه دارویی آویشن

گیاه داویی علف هفت بند:

گیاه دارویی علف هفت بند گیاهی یکساله و مقاوم است که ارتفاع آن بین 30 الی 60 سانتیمتر می رسد. دارای برگ های کوچک و نوک تیز می باشد. گیاه در درمان انواع بیماری ها مثل رفع اسهال، دیسانتزی، جلوگیری از خونریزی های داخلی و خارجی و… مورد استفاده قرار می گیرد.

گیاه هفت بند یکی از گرانقیمت ترین گیاهان دارویی موجود در ایران به شمار می آید که بیشتر در مناطق اطراف تهران، خوزستان، آذربایجان و خراسان کشت و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

گیاه داویی علف هفت بند

گیاه داویی علف هفت بند

گیاه دارویی باریجه:

باریجه یکی از گیاهان دارویی گرانقیمت در جهان می باشد که زادگاه آن فقط رشته کوه های البرز می باشد. این گیاه گرانقیمت به صورت بوته های وحشی در ایران رشد می کند و به قیمتهای میلیونی در هر کیلوگرم به کشورهایی مثل ژاپن، فرانسه، چین و آلمان صادر می شود.

از این گیاه به صورت درست محافظت و مراقبت نشد و فرانسوی ها آن را به صورت قاچاق به کشور خود بردند. گیاه باریجه علاوه بر خاصیت دارویی به عنوان مواد تفکیک کننده عطر و اسانس کاربرد داشته و نیز در صنایع فضایی به کار برده می شود.

یاه دارویی باریجه

یاه دارویی باریجه

گل محمدی:

گل محمدی جزو گیاهان چند ساله ای است که مصارف دارویی فراوانی دارد. این گیاه در اکثر مزارع ایران کشت شده و مورد بهره برداری قرار می گیرد. این گیاه سالانه به دو الی سه بار آبیاری نیاز دارد. از آنجایی که در تولید انواع داروهای گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد، تقاضای بالایی دارد. گیاه گل محمدی جزو گیاهان دارویی گرانقیمتی است که بیشتر کشور های خارجی در ایران به دنبال آن هستند.

گل محمدی

گل محمدی

گل محمدی

اسطوخودوس:

گیاه اسطوخودوس یا لاوندر گیاهی چند ساله از خانواده نعناسانان است. برگ ها و قسمت های سبز این گیاه دارای اسانس روغنی فرار است. این گیاه دارای ساقه های چهارگوش و برگ های کشیده و متقابل و کرکدار است. بخش های مورد استفاده این گیاه دارویی گرانقیمت، سرشاخه های برگدار و گلدار آن است. این گیاه دارویی نه تنها مصرف دارویی فراوان داشته بلکه از اسانس آن نیز استفاده می شود. از این رو سطح تقاضای این گیاه زیاد بوده و بنابراین دارای قیمت بالایی است.

اسطوخدوس ایرانی

اسطوخودوس

اسطوخودوس

گل راعی:

گیاه دارویی راعی گیاهی علفی است که به صورت خودرو در مزاع گندم و ذرت می روید. در ایران زادگاه آن دامنه های البرز، مازندران، چالوس است و در مناطق غربی و در مسیر قله چین کلاغ به وفور یافت می شود. این گیاه دارویی پر خاصیت و گرانقیمت از گیاهان دارویی است که از قیمت بالایی برخوردار می باشد.

این گیاه با نامهای هوفاریقون و گل شهناز نیز شناخته می شود. گل راعی جزو گیاهان دارویی است که به جهت اینکه توسط کشورهای اروپایی مورد توجه قرار گرفته و تقاضا وجود دارد از این رو دارای قیمت بالایی می باشد.

گل راعی

گل راعی

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید گیاهان دارویی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *