گیاهان دارویی و ادویه ها

پنج گیاه دارویی برای بهبود دیابت

پنج گیاه دارویی برای بهبود دیابت

دیابت یا همان مرض قند به یکی از نگرانی های حوزه پزشکی تبدیل شده است. تنها راه چاره برای این بیماری پیشگیری از ابتلا به این بیماری است. افراد مبتلا به بیماری دیابت دچار مشکلات متابولیکی هستند. این افراد در سوخت و ساز قند خون خود دارای مشکل می باشند. افراد مبتلا به دیابت در معرض برخی از بیماری ها مثل سکته مغزی، بیماری قلبی، بیماری اعصاب محیطی، نارسایی کلیوی، نابینایی و مشکلات پوستی قرار می گیرند. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 برای کنترل قند خونشان باید در نوع تغذیه خود دقت کنند. با این وجود، برخی گیاهان دارویی و ادویه ها وجود دارند که باعث کنترل قند خون و مقابله با دیابت شده و از اضافه وزن جلوگیری می کنند.

خرید دارچین کاسیا

پنج گیاه دارویی مفید برای بهبود دیابت

در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا با پنج گیاه دارویی مفید برای بهبود دیابت آشنا شوید.

1- دارچین:

در طی مطالعات متعدد بر روی گیاه دارچین مشخص شد که دارچین دارای ترکیبات بیولوژیکی فعالی است که سوخت و ساز قند را در سلول های چربی به میزان قابل توجهی تا 20 برابر افزایش می دهد و قند خون افراد دیابتی را کنترل می کند. چنانچه به مدت 40 روز از دارچین به مقدار یک و نیم قاشق چایخوری به صورت روزانه مصرف شود، به صورت قابل توجهی قندخون را در افراد مبتلا به دیابت نوع دو کاهش می دهد. دارچین باعث افزایش مقاومت بدنی انسولینی ها می شود. همچنین استفاده روزانه از دارچین باعث کاهش کلسترول بد خون شده و موجب افزایش کلسترول خوب خون می شود.

دارچین

دارچین

2- شنبلیله:

شنبلیله جزو گیاهانی است که باعث بهبود دیابت می شود. گیاه شنبلیله عمدتا به عنوان سبزی در اکثر مناطق ایران کشت و استفاده می شود. طی مطالعاتی که بر روی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو انجام گرفته، افراد دیابتی که به صورت روزانه و به مدت 8 هفته، 10 گرم پودر دانه شنبلیله محلول در آب داغ را مصرف کنند، قند خون ناشتای آنها به میزان 25 درصد و سطح گلیسرید خون به میزان 30 درصد کاهش می یابد. وجود آمینو اسیدی به نام هیدروکسی ایزولوسین در گیاه شنبلیله باعث ترشح هورمون انسولین در افراد دیابتی شده و به این صورت سبب کاهش قند خون می شود.

خرید تخم شنبلیله

افراد دیابتی می توانند با افزودن دانه های شنبلیله به سالادها، سوپ ها، غلات صبحانه یا ماست در رژیم تغذیه خود قند خونشان را تنظیم کنند.

برای مطالعه مقاله خوراکی های مناسب برای دیابتی ها می توانید از این لینک استفاده نمایید.

شنبلیله

شنبلیله

3- برگ گیمنما (Gymnema Sylvestre):

گیمنما گیاه دارویی بومی جنگل های هند و آفریقاست که در طب سنتی برای درمان بیماری قند خون و دیابت استفاده می شود. برگ های این گیاه درمانی با جویده شدن، باعث از بین رفتن تمایل افراد برای خوردن خوراکی های شیرین می شود و با سرکوب کردن اشتها باعث از بین رفتن اشتهای فرد می گردد. همچنین این گیاه با افزایش ترشح هورمون انسولین در لوزوالمعده و بازسازی جزایر پانکراس به کاهش قند خون کمک می کند.

مصرف 200 تا 400 گرم از این گیاه به صورت روزانه گیرنده های قندی موجود در روده را اشغال کرده و باعث عدم جذب قند خون شده و به این صورت میزان قند خون را بعد از مصرف غذا در افراد مبتلا به دیابت نوع یک و نوع دو را کاهش می دهد. به همین دلیل افراد دیابتی به دوزهای کمتری از داروهای خوراکی دیابت نیاز پیدا می کنند.

گیمنما

گیمنما

4- کاسنی:

کاسنی به عنوان گیاهی برای بهبود دیابت در تمام فصول سال در دسترس است. کاسنی دارای اینولوفین، انواع مواد معدنی، ویتامین ها و فلاونوئید است که در درمان و کاهش علایم قند خون موثر می باشد. اینولوفین موجود در کاسنی باعث تصفیه خون و کاهش کلسترول خون می شود. افراد دیابتی می توانند ریشه خشک شده کاسنی را پودر کرده و به صورت قهوه دم کنند و بنوشند.

برای مطالعه مقاله 5 داروی گیاهی آرامش بخش می توانید از این لینک استفاده نمایید.

کاسنی

کاسنی

5- گیاه جینسینگ:

گیاه جینسینگ با کاهش جذب کربوهیدرات در بدن توانایی سلول ها برای استفاده از گلوکز را افزایش می دهد. این گیاه باعث افزایش ترشح انسولین شده و به این شکل قند خون در افراد دیابتی کاهش می یابد. افرادی که مکمل جینسینگ مصرف می کنند یا چای جینسینگ استفاده می کنند، پس از سه تا چهار هفته بعد از مصرف آن یک هفته وقفه ایجاد کنند. مصرف مداوم آن می تواند تاثیر جینسینگ را کاهش دهد.

خرید جینسینگ

کپسول های جینسینگ 15 تا 20 درصد بیشتر از داروها گلوکز خون را کاهش می دهد.

گیاه جینسینگ

گیاه جینسینگ

برای خرید انواع گیاهان دارویی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *