آموزش باغبانی

نحوه کاشت پیاز جوانه زده

کاشت جوانه پیاز

اگر متوجه شوید که از بالای پیاز جوانه ای سبز بیرون می آید، به این معنی است که در حال تلاش برای رشد دوباره است. با جدا کردن جوانه ها از داخل لایه های پیاز و کاشت آنها در خاک خوب، می توانید چندین پیاز جدید را در یک فصل پرورش دهید..

تهیه پیاز جوانه زده:

در بخش ابتدایی این مقاله به چگونگی تهیه پیاز جوانه زده می پردازیم.

1- پوست بیرونی و کاغذی پیاز جوانه زده را پوست بگیرید:

ناخن های خود را در بالای پوست پیاز فرو کنید و آن را قطعه قطعه کنید. پس از اتمام کار پوست را دور بریزید.

پوست بیرونی و کاغذی پیاز جوانه زده را پوست بگیرید

پوست بیرونی و کاغذی پیاز جوانه زده را پوست بگیرید

2- با استفاده از چاقو لایه های پیاز را از جوانه ها برش دهید:

جوانه ها از مرکز پیاز رشد می کنند. لایه های پیاز را به صورت عمودی برش داده تا ازبریدن جوانه ها جلوگیری کنید. این کار را در سمت دیگر تکرار کنید و سپس لایه های پیاز را با دقت بردارید. اگر چاقو ندارید، لایه های پیاز را با دست جدا کنید. می توانید لایه های سفت و ترد پیاز را بخورید، البته ابتدا آنها را بشویید! اگر نرم و لهیده هستند آنها را دور بریزید.

با استفاده از چاقو لایه های پیاز را از جوانه ها برش دهید

با استفاده از چاقو لایه های پیاز را از جوانه ها برش دهید

3- جوانه های پیاز را جدا کنید:

به احتمال زیاد چند جوانه در مرکز پیاز در حال رشد خواهید دید. بعضی ها ازپیاز بیرون می زنند، دیگران نه. با استفاده از دستان خود جوانه ها را به آرامی از یکدیگر جدا کنید تا نیازی به رقابت برای فضا نداشته باشند. با مراقبت مناسب، هر جوانه کاملاً می تواند به یک پیاز جدید تبدیل شود.

جوانه های پیاز را جدا کنید

جوانه های پیاز را جدا کنید

4- جوانه ها را در آب بگذارید:

جوانه ها را در آب قرار دهید تا ریشه رشد کند. می توانید جوانه ها را در فنجان های جداگانه، لیوان یا کاسه آب نگه دارید. طی چند روز ریشه های سفید در پایین هر جوانه تشکیل می شود. اگر ریشه های سفید وجود دارد می توانید جوانه ها را مستقیم در خاک بکارید. اگر ریشه های خشک و قهوه ای را روی جوانه مشاهده کردید، به این معنی است که آنها از قبل مرده اند. شما باید منتظر شکل گیری ریشه های سفید جدید باشید.

جوانه ها را در آب بگذارید

جوانه ها را در آب بگذارید

کاشت پیاز جوانه زده:

در این بخش از مقاله به چگونگی کاشت پیاز جوانه می پردازیم.

1- جوانه ها را در گلدان بگذارید:

جوانه ها را به عمق 2.5 سانتی متر در خاک گلدان با کیفیت بکارید. برای هر جوانه یک سوراخ جداگانه ایجاد کنید و آن را بپوشانید تا فقط قسمت سبز آن بیرون باشد. هر جوانه را حداقل 7.5 سانتی متر از هم فاصله دهید یا در گلدان های جداگانه نگه دارید، بنابراین نیازی به رقابت برای فضا نیست. استفاده از یک لایه نازک از گیاه خاک را در نظر بگیرید تا به روند رشد کمک کند.

چه در داخل منزل و چه در فضای باز، اطمینان حاصل کنید که گیاهان نور خورشید را به میزان کافی می گیرند. اگر در آب و هوای سرد زندگی می کنید، جوانه ها را در منزل داخل گلدان بکارید و به تدریج آنها را به فضای باز معرفی کنید. پس از مدتی که پیاز داخل است و باید با هوای بیرون تنظیم شود. در طول زمستان در آب و هوای سرد گیاهان را همیشه در خانه نگه دارید تا از زنده ماندن آنها اطمینان حاصل کنید. انتظار داشته باشید که بعد از 60-80 روز پیازها تشکیل شود!

جوانه هارا در گلدان بگذارید

جوانه هارا در گلدان بگذارید

2- هر چند روز یکبار گیاهان را آبیاری کنید.

پیاز انعطاف پذیر است، اما برای رشد به آب زیادی احتیاج دارد. کمی از قوطی باغبانی آب بریزید، یا با یک شلنگ روی خاک اطراف پیازها آب بریزید، نه روی خود گیاه. اطمینان حاصل کنید که خاک به خوبی تخلیه شده است. اگر از گیاه خاک استفاده می کنید، پیازها فقط به 2.5 سانتی متر آب در هفته نیاز دارند.

هر چند روز یکبار گیاهان را آبیاری کنید

هر چند روز یکبار گیاهان را آبیاری کنید

3- علف های هرز را از بین ببرید:

گیاهان را هر روز از نظر علف های هرز بررسی کرده و هرچه ظاهر می شود از بین ببرید. با رشد پیازها، بطور حتم علفهای هرز در اطراف آنها ظهور می کنند. دستکش باغبانی بپوشید و اطمینان حاصل کنید که علف های هرز را از ریشه بیرون می آورید تا دوباره رشد نکنند.

علف های هرز را از بین ببرید

علف های هرز را از بین ببرید

4- اسپری قارچ کش:

گیاهان را هفته ای دو بار با اسپری قارچ کش درمان کنید. اسپری از رشد قارچ های مضر گیاهان شما جلوگیری کرده و از سالم ماندن آنها اطمینان حاصل می کند. چند اسپری کوچک روی هر گیاه باید کافی باشد. اگر ترجیح می دهید از ترکیبات مصنوعی استفاده نکنید، اسپری های اکسید یا مس گزینه های خوبی هستند.

اسپری قارچ کش

اسپری قارچ کش

برداشت پیاز:

در آخرین بخش این مقاله به برداشت پیازهای کاشته شده می پردازیم.

1- به دنبال نشانه هایی باشید که نشان می دهد پیاز برای برداشت آماده است.

پیازها باید بعد از 60-80 روز پرورش، برداشت شوند. اگر بگذارید آنها خیلی رسیده شوند، می پوسند. شما باید بدانید وقتی پیاز آماده است. برامدگی پیاز کاملاً از خاک خارج می شود. جوانه های سبز پژمرده و یا قهوه ای می شوند. ساقه گلها ظاهر می شود.

برداشت پیاز

برداشت پیاز

2- پیازهایی که رسیده اند را از زمین بیرون بکشید:

وقتی جوانه ها به پیازهای کامل تبدیل شدند که برای مصرف، آماده به نظر می رسند، می توانید آنها را برداشت کنید. از کندن ریشه ها نترسید.

پیازهایی که رسیده اند را از زمین بیرون بکشید

پیازهایی که رسیده اند را از زمین بیرون بکشید

3- پیازها را چند روز در بیرون روی زمین خشک قرار دهید:

با آنها با احتیاط رفتار کنید و برای جلوگیری از سیاه شدن در یک لایه قرار دهید. این روند درمان را شروع می کند و اجازه می دهد خاک اضافی از پوست آنها ریخته شود.

پیازها را چند روز در بیرون روی زمین خشک قرار دهید

پیازها را چند روز در بیرون روی زمین خشک قرار دهید

4- ریشه ها و 2.5 سانتی متر از شاخ و برگ پیاز برش دهید:

می توانید از چاقو یا قیچی باغ استفاده کنید. با این کار مانع از پوسیدگی پیاز در انبار می شوید.

ریشه ها و 2.5 سانتی متر از شاخ و برگ پیاز برش دهید

ریشه ها و 2.5 سانتی متر از شاخ و برگ پیاز برش دهید

5- پیازها را روی زمین خشک و خنک نگه دارید تا پوست های خشک خارجی ایجاد شود:

شما می دانید که وقتی شاخ و برگ کوچک می شود و پیازها یک لایه خارجی کاغذی تولید می کنند، بهبود می یابند. کف سوله یا گاراژ به خوبی کار می کند. هرجایی که خنک، سایه دار و خشک باشد. روند درمان به طور معمول حدود یک ماه طول خواهد کشید.

اگر می خواهید پیازها را فوراً بخورید، می توانید از فرآیند درمان صرف نظر کنید اما نگهداری آنها بدون درمان، خطر کپک و پوسیدگی را به همراه دارد. اگر نمی توانید جایی را به اندازه کافی خشک برای درمان پیاز پیدا کنید، استفاده از دستگاه رطوبت گیر را برای پایین نگه داشتن سطح رطوبت در نظر بگیرید.

پیازها را روی زمین خشک و خنک نگه دارید تا پوست های خشک خارجی ایجاد شود

پیازها را روی زمین خشک و خنک نگه دارید تا پوست های خشک خارجی ایجاد شود

6- پیازها را در سبد یا کیسه های پلاستیکی خشک نگهداری کنید:

با این کار آنها در شرایط مناسب باقی می مانند و به میوه های دیگر آسیب نمی رسانند. پیازها اکنون آماده مصرف هستند! شما باید پیاز را در عرض یک ماه بخورید. اگر یک پیاز جوانه زد، می توانید دوباره آن را بکارید!

پیازها را در سبد یا کیسه های پلاستیکی خشک نگهداری کنید

پیازها را در سبد یا کیسه های پلاستیکی خشک نگهداری کنید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر پیاز می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

یک دیدگاه درباره مقاله “نحوه کاشت پیاز جوانه زده

  1. Avatar ریما گفت:

    سلام خیلی عالی وجامع بود ممنون ازشما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *