آموزش باغبانی

نحوه رشد و مراقبت از آلیوم

چگونگی رشد آلیوم

بسیاری از ما پیاز را گیاهی زیبا نمی دانیم، اما جالب است بدانید که گیاه پیاز، از یک تیره ی گسترده ای است که به سبب زیبایی فوق العاده اش، زینت بخش هر باغی خواهد بود. همانند گیاه پیاز و سیر، آلیوم های تزئینی نیز دارای ده ها گل گرد و ستاره ای شکل می باشند. با این حال، این گیاهان خوراکی نیستند؛ اگرچه با له شدن برگ های آنها، بویی پیاز مانند به مشام خواهد رسید.

آلیوم های تزئینی طعم دهنده ای برای غذاهای شما نیستند، اما گل های کروی و سرزنده ی آنها، باغ شما را زنده و دلپذیر خواهند کرد. این گیاهان هم در برابر خشکی مقاوم هستند و هم در برابر سرما. حتی در برابر گزند گوزن ها یا جوندگان نیز در امان هستند و تنوع زیادی برای انتخاب کردن دارند.

نام لاتین: آلیوم (Allium)

توصیف آلیوم ها:

اکثر آلیوم ها پیاز گیاه دارند. با این حال، تعداد انگشت شماری از آنها وجود دارد که به واسطه ‌ی ریزوم ها رشد می کنند، روشی که پیازچه معمولی (Allium schoenoprasum) برای رشد خود انجام می دهد. این گونه آلیوم ها ممکن است هرگز هیچ پیازی ایجاد نکنند.

برگ ها:

برگ های آلیوم اغلب بلند و تسمه ای مانند هستند. برگ های برخی از انواع آنها مانند آلیوم cork-screw، با رنگ سبز آبی خود که مکمل گل های زیبای آن هستند، در تمام طول سال ظاهر جذاب خود را حفظ می کنند. برگ اغلب آلیوم هایی که زود شکوفا می شوند، به سرعت زرد شده و از بین می روند، زیرا این نوع گیاهان، در فصل سرما به خواب زمستانی می روند.

گل ‌ها:

گل های آلیوم به صورت خوشه ای تشکیل شده و اغلب به شکل پوم پوم و گرد هستند؛ اما می توانند به صورت ستاره ای، فنجانی، نیمه دایره ای یا آویز نیز باشند.

گل و گیاهی زیبا

گل و گیاهی زیبا

نام (های) مشترک:

هر گونه یا نوع خاص، برای خود نامی متمایز دارد، اما همه آنها با عنوان “پیاز زینتی” (Ornamental Onions) شناخته می شوند.

منطقه مقاومت:

میزان مقاومت آلیوم ها، به نوع گیاه و شرایط رشد آن بستگی دارد، اما اکثر آلیوم ها در مناطق مقاومت USDA ۴-۱۰ به خوبی رشد می کنند.

اندازه ی گیاه بعد از به بلوغ یا رشد کامل رسیدن:

در گیاه آلیوم، تنوع زیادی وجود دارد. آلیوم Drumstick تنها تا حدود سه سانتی متر رشد می کند، در حالی که گیاه غول پیکر Globemaster می تواند تا 1.2 متر نیز ارتفاع داشته باشد و گل های بزرگ آن، 20 تا 28 سانتی متری باشد. باید توضیحات مربوط به هر نوع را به دقت مطالعه بفرمایید.

بذر بنفشه آتش

شرایط مناسب گیاه:

برای داشتن گیاهی سالم با گل های فراوان، آلیوم های خود را در محلی قرار دهید که در طول روز، آفتاب کامل داشته باشد. آنها در سایه جزئی نیز رشد می کنند، اما از آنجا که بسیاری از آنها فصول کوتاهی دارند، تا می توانید آنها را از نور خورشید بهره مند سازید.

دوره گلدهی یا زمان برداشت:

بیشتر آلیوم ها در فصل بهار یا اوایل تابستان، پس از شکوفا شدن اولین گل های بهاری، شکوفا می شوند. با این حال، بعضی از انواع آلیوم ها هستند که در اواخر فصل، حتی در فصل پاییز، شکوفا می شوند.

خاک:

آلیوم ها ترجیح می دهند مقدار PH خاک شان کمی اسیدی باشد، حدود ۵.۵ تا ۶.۵. با این حال، چگونگی تخلیه خاک بسیار مهمتر از PH خاک است. اجازه ندهید که پیازها در خاک مرطوب باقی بمانند خصوصاً در فصل سرما هنگامی که به خواب زمستانی رفته اند. اگر مدت زیادی در خاک مرطوب بمانند، می پوسند. افزودن مقدار مناسبی از مواد آلی به خاک قبل از کاشت گیاه، باعث تخلیه مناسب آب شده و در عین حالت، آب کافی نیز به ریشه ها می رسد.

مراقبت از گل

مراقبت از گل

کاشتن آلیوم ها:

آلیوم هایی که پیاز دارند، باید در فصل پاییز کاشته شوند. عمق خاک هنگام کاشت باید دو تا سه برابر قطر پیازهای گیاه باشد (بنابراین اگر یک گیاه با پیاز 5 سانتی متری دارید، بایستی آن را در عمق 10 تا 15 سانتی متری خاک بکارید). بعد از کاشت، آنها را به خوبی آبیاری کنید. سپس منتظر بمانید تا فصل بهار، فرا رسد.

آلیوم های ریزوم دار را می توان در هر زمان کاشت. ممکن است تا اواخر تابستان، نتوانید انواع آلیوم های پاییزه را پیدا کنید. این نوع گیاهان باید در همان عمقی که در ابتدا در گلدان اصلی خود بودند، کاشته شوند.

می توانید کاشت و پرورش آلیوم ها را از بذر شروع کنید، اما بسیاری از انواع محبوب این گیاه، هیبریدی هستند و کاشت آنها از این طریق امکان پذیر نخواهد بود. اگر می خواهید رشد آنها را از طریق بذر نیز امتحان کنید، آنها را به محض خشک شدن گل ها، از گیاه جدا کرده و بکارید.

نگهداری آلیوم ها:

نگهداری از آلیوم ها بسیار آسان است. اگر میزان بارندگی کم باشد، به آبیاری منظم احتیاج دارند، مخصوصاً وقتی که گلدار باشند. اگر مرتباً خاک خود را اصلاح کنید، ممکن است اصلاً نیازی به تغذیه این گیاهان نباشد. با این حال، اگر خاک شما با شرایط ایده‌آل فاصله دارد، مقداری کود متعادل، به شروع گلدهی آنها کمک شایانی کرده و باعث می شود تا گیاه، تمام انرژی مورد نیاز خود را به منظور گلدهی مجدد، تأمین نماید.

آلیوم در یک فصل، دوبار گل نمی دهد. می توانید گل ها را پس از خشک شدن از ساقه جدا نمایید، تا گیاه، دوباره انرژی خود را صرف رشد ریشه ها و پیاز گیاه کند. با این حال، گل های خشک شده نیز به اندازه ی گل های زنده، جذاب و زیبا هستند و بسیاری از باغبان ها دوست دارند که گل های خشک شده را به همان صورت، روی گیاه خود باقی بگذارند. حتی برخی، آنها را با اسپری رنگ می کنند تا بازدید کنندگان باغ خود را متحیر سازند.

رشد گل آلیوم

رشد گل آلیوم

آلیوم های پیازدار، بسیار کند تکثیر می شوند. با این حال، آنها شروع به تشکیل پاجوش های کوچک روی پیازهای اصلی خود می کنند. پس از پایان گلدهی گیاهان، می توانید زمین را کنده، پیازهای گیاه را بلند کرده و اضافات را از بین ببرید. این پاجوش ها را می توان بلافاصله کاشت، اما ممکن است دو سال طول بکشد تا گل بدهند.

آلیوم های تشکیل دهنده ریزوم را می توان برداشت و هر زمان که شلوغ و پُر به نظر می رسید، تقسیم کرد. قبل از تقسیم، منتظر بمانید تا مرکز گیاه خشک شده و از بین برود.

بذر بنفشه سایه های صورتی

آفات و مشکلات گل الیوم:

پیازهای زینتی، همانند پیازهای و سیرهای خوراکی، آفت زیادی را به خود جذب نمی کنند. گوزن ها و جوندگان نیز از آنها دوری می کنند. ممکن است گاهی به چند بیماری قارچی مانند کپک زدگی و پوسیدگی مبتلا شوند، اما این مشکلات، به اندازه ی بیماری های مخصوص سبزیجات، مشکل ساز نخواهند بود. در مورد آفات حشرات، مراقب حلزون ها، لیسه‌های خاکی و کرم برگ باشید. با این حال، از آنجایی که شاخ و برگ این گیاه، زیاد دوام نمی آورد، آسیب های وارده به برگها، جای نگرانی ندارد.

مراقبت از گل زیبا

مراقبت از گل زیبا

نکات طراحی:

گل های بزرگ و گِرد این گیاهان، در میان دیگر گل ها، بسیار چشم نواز هستند و همراه با گل های شمعدانی و یا گل های رز، جذابیت زیادی دارند. رنگ بنفش برخی از انواع آلیوم ها، مکمل فوق العاده ای برای سایر گل های بهاری، خصوصاً گل صد تومانی، زنبق و نعناع گربه ای است. این شکل و فُرم گل ها همچنین یک کنتراست فرم زیبایی را در کنار سایر گیاهان در اندازه های متوسط، نظیر گل انگشتانه (foxglove) و یک پژواک فرم دیدنی‌ را در کنار گیاه موناردا (Monarda) ایجاد می‌کند.

مشکل بزرگ آلیوم هایی که زود شکوفا می شوند، این است که برگ های آنها خیلی زود، حتی گاهی قبل از زمان گلدهی، می ریزند. در صورت امکان سعی کنید شاخ و برگ های آلیوم ها را پشت یک گیاه متراکم پنهان کنید. همروکالیس ها / سوسن یکروزه (Daylilies)، برای این کار بسیار مناسب اند.

بهترین نوع آلیوم ها برای کاشت و پرورش:

آلیوم Drumstick (Allium sphaerocephalon):

این گیاه در اوایل تابستان گلدهی دارد. خوشه های گل سه سانتی متری آن، در ابتدا رنگی مایل به سبز دارند و در نهایت، شبیه به شبدر قرمز می شوند. پوشیده شدن باغ از این گل ها، شما را شگفت زده خواهد کرد. شاخ و برگ این نوع آلیوم، نسبتاً پریشان و بهم ریخته است.

آلیوم Corkscrew (Allium senescens ssp. montanum var. glaucum):

این گیاه از برگ های سبز آبی خود که می پیچد و می چرخد تشکیل شده است. این گیاه را می توانید در فروشگاه ها و مراکز باغبانی و گیاه شناسی پیدا کنید، زیرا این نوع، از ریزوم رشد می کند، نه پیاز. گل های اسطوخودوس مانند و 5 سانتی متری آن، شبیه به گلوله های مسطحی هستند که از اواسط تا اواخر تابستان شکوفا می شوند.

آلیوم گلوبمستر (Globemaster) و Gladiator:

گلهای این گیاه، یکی از بزرگترین انواع گل هاست. ارتفاع ساقه های گل Globemaster می توانند به سه تا 1.2 متر برسد و روی آنها، گل هایی کُره ای شکل با قطر 20 تا 28 سانتی متری تشکیل می شود. آلیوم کوه اورست (Mount Everest)، یکی دیگر از انواع آلیوم ‌های بلند قامت و با ابهت است. اما به اندازه ی گل Globemaster نیست و شکوفه های آن، به رنگ سفید خامه ای می باشد.

پیاز ژاپنی (Allium thunbergii):

گل های صورتی، کوچک و سه سانتی متری این گیاه، در اوایل پاییز شکوفا می شوند. شکل و فرم شکوفه های آن، به جای یک کُره، بیشتر شبیه به یک پاک کن است. یکی دیگر از انواع آلیوم ها، آلیوم “Ozawa” با گلهای بنفش رنگ، و آلیوم “Alba” با گلهایی فنجانی شکل است. این آلیوم به جای تشکیل پیاز، توسط ریزوم رشد می کند و می توان آن را در گلدان کاشت و پرورش داد.

پیاز Nodding (Allium cernuum):

این گیاه، گل هایی به شکل پاک کن به رنگ های صورتی و بنفش فوق العاده زیبا، تولید می کند. ارتفاع ساقه این گل به طور متوسط نیم تا یک متر است. آلیوم پیاز Nodding، یکی از سازگارترین انواع آلیوم است که حتی می تواند در سایه جزئی نیز به خوبی رشد کند.

نگه داری از گل

نگه داری از گل

آلیوم Purple Sensation:

بیشترین رشد را در بین سایر انواع آلیوم ها دارد و دلیل آن هم بسیار خوب است، آنها فوق العاده قابل اتکا و مقاوم و بسیار جذاب هستند. ارتفاع ساقه های این گل تقریباً به نیم متر می رسد و روی آن، گلی به شکل کُره با قطر 5 تا 10 اسانتی متر، به رنگ بنفش روشن تشکیل می شود. Purple Sensation پیاز تولید می کند و عمری طولانی دارد، اما برگ های آن خیلی زود زرد یا قهوه ای شده و زیبایی این گل افسانه ای را از بین می برند. سعی کنید برگ های این گل را، پشت سایر گیاهان بهاری، مانند گل سوسن یک روزه (daylilies) پنهان کنید.

آلیوم شوبرت (Allium schubertii):

این نوع آلیوم، بسیار زیبا و دیدنی است. گل های آن، همانند یک صحنه ی آتش بازی به نظر می رسند. حتی وقتی پژمرده می شوند نیز، این ظاهر جذاب خود را حفظ می کنند. نام رایج دیگر این نوع آلیوم، پیاز tumbleweed است. به ندرت ممکن پیش آید که بدون دیدن این گلها، از کنار آن رد شوید، زیرا فوق العاده جذاب و گیرا هستند.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر گل می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *