آموزش باغبانی

مراحل رشد پیاز بهاری

مراحل رشد پیاز بهاری

پیاز بهاری پیاز ملایمی است که می توان آن را به صورت خام در سالاد مصرف کرد یا آن را به سیب زمینی سرخ شده و سوپ ها اضافه کرد تا طعم دار شود. آنها شبیه پیاز سبز یا پیازچه هستند، اما در قسمت پایه یک پیاز کوچک دارند. در بعضی از کشورها مانند انگلیس از همه پیازهای سبز به عنوان پیازچه یاد می شود. می توانید پیاز بهار را از بذر یا نهال پرورش دهید. پس از کاشت، مهم است که خاک را مرطوب و عاری از علف های هرز نگه دارید تا به رشد گیاهان کمک کنید.

پرورش از بذر پیاز بهاری:

در قسمت اول به پرورش این پیاز از طریق بذر می پردازیم.

1- پیاز بهار را در هر مکانی که دوست دارید بکارید.

در باغ خود یک منطقه باز انتخاب کنید که نور خورشید زیادی دریافت کند. پیاز بهاره برای نور خورشید زیاد سختگیری نمی کند، اما برای رشد حداقل به بخشی از خورشید احتیاج دارد. روش دیگر، شما می توانید پیاز بهار را در یک گلدان کوچک یا طاقچه خانه، بکارید.

 پرورش از بذر

پرورش از بذر

2- خاک باغچه خود را شخم بزنید:

پیاز بهاره در خاک سست که به خوبی زهکشی می شود، رشد می کند. خاک مبتنی بر خاک رس یا سایر خاک های سنگین و متراکم ممکن است به خوبی جواب ندهد. می توانید در روزی که پیاز خود را می کارید، از بیلچه برای بهم زدن خاک استفاده کنید، یا می توانید این کار را به تدریج انجام دهید و از چند هفته قبل هر روز زمین را کمی شخم بزنید.

خاک باغچه خود را شخم بزنید

خاک باغچه خود را شخم بزنید

3- به خاک خود کود اضافه کنید:

یک هفته قبل از کاشت بذرها، کود عمومی به خاک اضافه کنید. اگر نگران تأثیرات احتمالی مصرف مواد شیمیایی در باغ هستید، ممکن است ترجیح دهید از کود آلی استفاده کنید. هنگام شخم زدن کود را در خاک مخلوط کنید.

به خاک خود کود اضافه کنید

به خاک خود کود اضافه کنید

4- pH خاک خود را آزمایش کنید:

برای تعیین میزان اسیدیته یا خنثی بودن خاک خود از کاغذ تورنسل یا کیت آزمایش دیگری استفاده کنید. پیازهای بهاره برای رشد به سطح pH از 6.3 تا 6.8 نیاز دارند. شما می توانید با افزودن کود یا کمپوست به خاک، PH را پایین بیاورید و با افزودن آهک به خاک، PH را بالا ببرید.

pH خاک خود را آزمایش کنید

pH خاک خود را آزمایش کنید

5- بذرها را بین فروردین و تیر بکارید:

بذرهای پیاز بهاره وقتی هوا معتدل است بهتر جوانه می زنند. تا آخرین یخبندان فصل صبر کنید، اما تا گرمترین روزهای تابستان معطل نکنید. روش دیگر، شما می توانید در اواخر تابستان یا اوایل ماه های پاییز یک نوع پیاز بهاری مقاوم در برابر زمستان بکارید. رشد این پیازها طولانی تر می شود و در اوایل بهار، زمانی بین فروردین و خرداد برداشت می شود.

بذرها را بین مارس و ژوئیه بکارید

بذرها را بین مارس و ژوئیه بکارید

6- سوراخ های کم عمق حفر کنید:

عمق سوراخ ها نباید بیش از 1.5 سانتی متر باشد. با استفاده از انگشت یا یک مته کوچک خاک را سوراخ کنید. دانه ها را داخل سوراخ ها قرار دهید.

سوراخ های کم عمق حفر کنید

سوراخ های کم عمق حفر کنید

7- بین بذرها فاصله بگذارید:

بذرها را با فاصله تقریبی 5.1 سانتی متر از یکدیگر قرار دهید تا فضای کافی برای رشد و بالغ شدن پیازها فراهم شود. اگر چندین ردیف پیاز بهار می کارید، نباید کمتر از 15 سانتی متر بین ردیف ها فاصله باشد.

بین دانه ها فاصله بگذارید

بین دانه ها فاصله بگذارید

8- بذرها را به راحتی با خاک بپوشانید:

هنگامی که بذرها را کاشتید، باید با حدود 1.3 سانتی متر خاک پوشانده شود. این لایه خاک از دانه ها در برابر عناصر و شکارچیان طبیعی مانند پرندگان محافظت خواهد کرد.

بذرها را به راحتی با خاک بپوشانید

بذرها را به راحتی با خاک بپوشانید

9- بذرها را پراکنده کنید:

شما می توانید بجای حفر یک سوراخ کوچک و کاشت هر بذر، دانه ها را در سطح باغ پراکنده کنید. آنها را به مقدار کم پراکنده نگه کنید و پس از اتمام کار خاک را صاف کنید. این دانه ها را با 1.3 سانتی متر خاک بپوشانید. این روش به این دلیل کار می کند که پیازهای بهاره معمولاً در حالیکه هنوز نسبتاً کوچک هستند برداشت می شوند. این بدان معنی است که آنها برای رشد به فضای زیادی نیاز ندارند.

دانه ها را پراکنده کنید

دانه ها را پراکنده کنید

نکته کارشناس:

“پیازچه سریع رشد می کند. شاخه ها ظرف چند روز ظاهر می شوند و حداکثر 2 هفته طول می کشد تا شاخه ای را که می توانید برداشت کنید پرورش دهید.”

پیاز خریداری شده از فروشگاه را دوباره بکارید:

در این مرحله به دوباره کاشتن پیازها می پردازیم.

1- پیازچه ها را ببرید و ریشه ها را نگه دارید:

اگر پیازچه را از فروشگاه خریداری کرده اید، می توانید ریشه ها را نگه دارید و دوباره بکارید. بعد از اینکه از پیازچه در پخت و پز خود استفاده کردید، ریشه را تقریباً 1.3 سانتی متر از انتها جدا کنید.

پیازچه ها را ببرید و ریشه ها را نگه دارید

پیازچه ها را ببرید و ریشه ها را نگه دارید

2- ریشه ها را در آب قرار دهید:

بعد از اینکه ریشه های پیازچه را جدا کردید، شاخه ها را در آب قرار دهید. در عرض چند روز شاهد اندکی رشد جدید خواهید بود. سپس آماده کاشت در باغچه یا یا گلدان کوچک شما هستند.

ریشه ها را در آب قرار دهید

ریشه ها را در آب قرار دهید

3- یک ردیف سوراخ کوچک حفر کنید:

سوراخ ها باید آنقدر عمیق باشند که بتوانند ریشه ها را کاملاً بپوشانند. فاصله پیازها را حداقل 2.5 سانتی متر از یکدیگر قرار دهید. اگر بیش از یک ردیف پیاز می کارید ، فاصله ردیف ها با یکدیگر نباید کمتر از 15 سانتی متر باشد.

یک ردیف سوراخ کوچک حفر کنید

یک ردیف سوراخ کوچک حفر کنید

4- داخل هر سوراخ یک پیاز قرار دهید:

ریشه ها باید کاملاً پوشیده شده و جوانه ها از خاک بیرون باشد.

داخل هر سوراخ یک پیاز قرار دهید

داخل هر سوراخ یک پیاز قرار دهید

مراقبت و برداشت پیاز بهاره:

حالا وقت مراقبت و برداشت این پیازها و لذت بردن از استفاده آنها می باشد.

1- وقتی خاک خشک است پیازها را آبیاری کنید:

اگر مشاهده کردید که خاک اطراف پیاز خشک است، باید منطقه را آبیاری کنید. پیازهای بهاره خود را با آب از یک قوطی آبپاش یا با یک شلنگ آبیاری کنید و طوری تنظیم کنید که یک آب پاشی سبک نیزداشته باشند. مراقب باشید که بذرها را بیش از حد آب ندهید. این می تواند پیازهای بزرگتر با طعم ضعیف ایجاد کند.

وقتی خاک خشک است پیازها را آبیاری کنید

وقتی خاک خشک است پیازها را آبیاری کنید

2- منطقه را از علف های هرز پاک کنید:

هر چقدر باغ شما علف های هرز بیشتری داشته باشد، پیاز شما مجبور است برای تأمین مواد مغذی و رطوبت با آنها رقابت کند. قوی ترین پیاز بهاره در فضای عاری از علف هرز رشد خواهد کرد. برای از بین بردن علف های هرز، به جای استفاده از مواد شیمیایی گسترده، ریشه ها را بیرون بیاورید یا علف های هرز را با دست بکنید. روش دیگر، می توانید برای جلوگیری از ریشه زدن علف های هرز، به آرامی خاک را به صورت دوره ای چنگک بزنید.

منطقه را از علف های هرز پاک کنید

منطقه را از علف های هرز پاک کنید

3- گیاه خاک را بریزید:

گیاه خاک رطوبت را حفظ کرده و از خشک شدن سریع خاک جلوگیری می کند. همچنین بسیاری از علف های هرز را خفه می کند و مانع از رقابت آنها برای منابع می شود. گیاه خاک را دور پیازهای خود بریزید، اما آنها را کاملاً نپوشانید.

گیاه خاک را بریزید

گیاه خاک را بریزید

4- در صورت لزوم کود مایع محلول در آب را استفاده کنید:

به طور معمول، پیاز بهار به اندازه کافی سریع و دلچسب بالغ می شود تا از مصرف کود جلوگیری کند. اگر هوا خشک و نا کارآمد باشد، ممکن است لازم باشد کود تهیه کنید تا مواد مغذی برای آنها فراهم شود.

در صورت لزوم کود مایع محلول در آب را استفاده کنید

در صورت لزوم کود مایع محلول در آب را استفاده کنید

5- مشکلات آفات را کنترل کنید:

پیاز بهاره زود بالغ می شود ، بنابراین به اندازه سایر ارقام پیاز دچار آفت نمی شود. اگر متوجه آفات شدید، برای کشتن یا دفع آنها ، یک آفت کش آلی به محصول خود بمالید. مگس های پیاز را می توان با گسترش گیاهان پیاز و همچنین فشار دادن محکم خاک اطراف هر گیاه برای جلوگیری از تخمگذاری مگس ها، مدیریت کرد. عامل بازدارنده دیگر مخلوط کردن یک پوشش سبک از شن و ماسه با خاک است.

مشکلات آفات را کنترل کنید

مشکلات آفات را کنترل کنید

6- مراقب علائم بیماری باشید:

پیاز بهار خیلی زود قربانی بیماری نمی شود، اما پوسیدگی گردن و پوسیدگی سفید گاهی ممکن است روی پیازها رشد کند. اگر این کپک ها ایجاد شد، پیازهای آلوده را بردارید تا از شیوع بیماری به پیازهای سالم جلوگیری کنید. این بیماری ها اغلب با تهیه زهکشی مناسب خاک و محصولات دوار هر ساله قابل کاهش یا پیشگیری هستند.

مراقب علائم بیماری باشید

مراقب علائم بیماری باشید

7- پیاز بهاره را بعد از 8 هفته برداشت کنید:

پیازهای بهاره معمولاً هنگامی که به 15 سانتی متر ارتفاع با ضخامت حدود 1.3 سانتی متر برسند، آماده خوردن هستند. تقریباً 8 هفته طول می کشد، اما ممکن است برخی از آنها چند هفته بیشتر طول بکشد. می توانید به پیازچه های خود اجازه دهید تا بیشتر رشد کنند، اما باید قطر آنها را به قطر 2.5 سانتی متر برسانید. در غیر این صورت، عطر و طعم ضعیف خواهد شد.

پیاز بهاره را بعد از 8 هفته برداشت کنید

پیاز بهاره را بعد از 8 هفته برداشت کنید

8- گل پیاز را بیرون بیاورید:

پیاز را از پایه بگیرید، نزدیک قسمت بالای خاک را بگیرید و پیاز را به آرامی از زمین بیرون بیاورید. می توانید با یک بیل کوچک کل پیاز را بیرون بیاورید. روش دیگر، می توانید قسمت بالای پیاز را برش دهید و ریشه را باقی بگذارید. به این ترتیب در واقع گیاه را کامل بیرون نخواهید آورد و پیاز به رشد خود ادامه می دهد.

کل پیاز را بیرون بیاورید

کل پیاز را بیرون بیاورید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر پیاز می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *