سبزیجات

چگونگی کاشت ترب

چگونگی رشد ترب

ترب بطور باورنکردنی بالغ می ­شود (در برخی از ارقام ترب فقط 3 هفته از بذر تا بلوغ به طول می انجامد) و بسیار آسان است. عطر و طعم آن شبیه فلفل بوده و معمولا به سوپ ­ها و سالاد ها اضافه می ­شود و فضای بسیار کمی را در باغ می ­گیرد. برای آغاز موفق رشد ترب، دستورالعمل زیر بسیار مفید خواهد بود.

آماده ­سازی کاشت ترب:

در بخش اول مقاله به چگونگی آماده سازی محیط برای رشد کاشت ترب می پردازیم.

1. انتخاب نوع ترب:

تصمیم بگیرید که چه نوع تربی را می ­خواهید کشت کنید. همانند بسیاری از سبزیجات، انواع بیشماری ترب در دسترس می ­باشد که هم به صورت پیوندی و هم گرده افشانی پرورش پیدا می کنند. اگر یک باغبان تازه کار هستید، رشد گیاه ترب گیلاسی را در نظر بگیرید. آن­ها در طول 22 روز بالغ می­ شوند و عطر و طمع مطبوع و ملایمی دارند.

  • ترب بهاری یکی از انواع ترب است که افراد با آن آشنایی بیشتری دارند (مانند ترب قرمز که در آن قسمت بیرونی قرمز و داخل سفید است). در بهار و پاییز شما می­ توانید این گیاه را پرورش دهید. این ترب رشد بسیار سریعی دارد.
  • ترب تابستانی تا حدودی شبیه ترب بهاری است اما نسبت به آن رشد کندتری دارد و بالغ شدن آن حدود 8-6 هفته طول می ­کشد.
  • ترب زمستانی نسبت به ترب بهاری و تابستانی بسیار بزرگ بوده و سفت­ است و برای رشد به زمان بیشتری نیاز دارد. این نوع ترب بهتر است در اواخر تابستان برای برداشت در پاییز یا زمستان کشت شود. از ترب زمستانی می­ توان با دایکون اشاره کرد. ترب دایکون می ­تواند تا ارتفاع 45 سانتیمتر رشد کند و 60 روز طول می ­کشد و بسیار تند است.

برای خرید بذر ترب سفید گرد کلیک کنید.

انتخاب نوع ترب

انتخاب نوع ترب

2. محیط مناسب کاشت ترب:

منطقه مناسب برای رشد را انتخاب کنید. ترب بایستی در محلی با آفتاب کامل یا سایه جزئی کاشته شود و خاک نیز باید زهکشی خوبی داشته باشد. سنگ موجود در زمین بایستی خارج شود، زیرا ریشه­ ها در صورت برخورد با سنگ شکافته می ­شوند. قبل از کاشت مواد آلی نظیر کمپوست، کود یا برگ را به خاک اضافه کنید.

  • اطمینان حاصل کنید که ترب شما در معرض نور آفتاب قرار دارد. در غیر اینصورت، قسمت بالایی گیاه زیاد رشد کرده و ریشه کوچک باقی می­ماند. با این حال، تابش زیاد آفتاب نیز می­ تواند ترب را به سمت تولید بذر ببرد.
  • خاک بایستی بدون سنگ بوده و زهکشی خوبی داشته باشد و pH آن نیز حدود 7.4 باشد. این pH بالا به جلوگیری از تورم ریشه که نوعی آلودگی قارچی بوده و باعث ترک خوردگی و پوسیدگی و مرگ گیاه می­شود، کمک می ­کند. برای افزایش pH، آهک دولومیت یا آهک کشاورزی در پاییز به خاک اضافه کنید. از مقدار زیادی مواد آلی (مانند کمپوست) نیز در خاک استفاده کنید.
  • برای بهترین نتیجه، آزمایش خاک انجام دهید یا نمونه ­های خاک را به آزمایشگاه بفرستید تا مقدار مواد مغذی را بررسی کنند. حداقل یک هفته قبل از کاشت شرایط خاک را تنظیم کنید.
محیط مناسب کاشت طرب

محیط مناسب کاشت طرب

3. زمان مناسب کاشت ترب:

برای کاشت ترب برنامه ­ریزی کنید. ترب محصولی است که در اقلیم سرد رشد می­ کند و به بهترین وجه در بهار و پاییز کاشته می ­شود. رشد ترب در ماه­ های گرم تابستان ممکن است باعث پیچ خوردگی آن شود. شما می ­توانید اولین محصول خود را 2 هفته قبل از آخرین یخبندان در بهار کشت کنید، زیرا ترب یخبندان را به خوبی تحمل می­ کند.

  • وقتی هوا خیلی گرم می ­شود ترب رشد خود را متوقف می­ کند. این امر بدان معنی است که اگر طی روزهای متوالی دما به بالاتر از 16 درجه سانتیگراد برسد، باید کاشت ترب را متوقف کنید تا هوا خنک شود.
  • ترب معمولی در بهار در حدود 5 روز جوانه می­زند و طی 3 تا 4 هفته قابل برداشت می ­شود.
  • از آنجا که ترب خیلی سریع رشد می­ کند، می­ توانید آن­ را در بین سبزیجاتی که دارای رشد کندی است کشت کنید. همچنین، شما می ­توانید با کاشت یک ردیف جدید در هر هفته برداشت ترب را طولانی مدت کنید.
زمان مناسب کاشت ترب

زمان مناسب کاشت ترب

رشد ترب:

در بخش دوم مقاله به چگونگی رشد ترب از بذر می پردازیم.

1. کاشت بذر ترب:

شما می­ توانید بذر ها را در عمق 13 میلی­متری و با فاصله 3 سانتیمتری کشت کنید. پس از جوانه ­زنی، فاصله گیاهچه­ ها را حدود 5 سانتیمتر کنید تا فضای بیشتری برای بزرگ شدن فراهم شود. ردیف ­های کاشت بایستی تقریبا 30 سانتیمتر فاصله داشته باشند.

  • هنگامی که اندازه آن­ها حدود 3 سانتیمتر شد می­ توانید آن­ها را تنک کنید. هدف بریدن سر آن­ها با قیچی کوچک و برگردان به خاک است.
  • در صورت کشت ترب بزرگ، می­ توانید بذر ها را در عمق 3 تا 5 سانتیمتر کشت کنید.
  • ترب یک گیاه رقابتی خوبی است، زیرا نسبت به گیاهان معمولی مشکلات کمتری داشته و سریع رشد می ­کند. ترب را در کنار هویج، جعفری و کلم کشت کنید.

برای خرید بذر ترب سیاه گرد کلیک کنید.

کاشت بذر ترب

کاشت بذر ترب

2. آبیاری ترب:

هنگام رشد ترب را آبیاری کنید، بستر ترب را مرطوب نگه دارید، اما نباید غوطه­ور شود. آبیاری مکرر و یکنواخت ترب باعث رشد سریع آن می ­شود. اگر رشد ترب خیلی آهسته باشد طعم گرم و چوبی ایجاد می ­کند. کمپوست را به صورت دلخواه به بستر ترب اضافه کنید تا به حفظ رطوبت خاک کمک کند. اگر آن را به صورت مکرر آبیاری نکنید (برای مثال، چند روز آبیاری نکنید و سپس آن را غرقاب کنید)، ترب می­ تواند ترک بردارد.

آبیاری ترب

آبیاری ترب

3. برداشت ترب:

وقتی که ریشه­ های آن حدود 3 سانتیمتر قطر دارد، آماده برداشت است. بسته بذر خود را از نظر زمان برداشت و زمان بلوغ بررسی کنید. برای برداشت، کل گیاه را با دست خود از زمین خارج کنید.

همچنین، شما می ­توانید خاک را کنار زده و مشاهده کنید که پیاز آن رشد کرده یا خیر. اگر رشد کرده چند ترب را بیرون کشیده و آن را مزه کنید. این امر به شما نشان می­ دهد که آیا آماده برداشت است یا خیر.

برخلاف بسیاری از سبزیجات ریشه ­ای، ترب نمی ­تواند در زمین باقی بماند، زیر انجام این کار باعث سخت و چروکیده شدن آن می­ شود.

برداشت ترب

برداشت ترب

4. تمیز کردن و ذخیره سازی ترب:

با استفاده از دست خاک روی آن را تمیز کرده و آن را به مدت 2 هفته در یک مکان خنک و تاریک نگهداری کنید. قبل از خوردن آن را با آب شستشو دهید.

تمیز کردن و ذخیره ­سازی ترب

تمیز کردن و ذخیره ­سازی ترب

مشکلات رشد ترب:

در بخش سوم مقاله به چگونگی مراقبت از گیاه ترب و مراقبت از ترب می پردازیم.

1. مقابله با مشکلات قارچ:

انواع مختلفی از قارچ وجود دارد که می­ تواند ترب شما را از بین برده و یا طعم و مزه آن را تغییر بدهد. چندین علائم برای مشکلات قارچی وجود دارد که می ­توانید مراقب آن باشید.

  • اگر لکه­ های زرد و خاکستری کم رنگ روی برگ­ های ترب ظاهر شد، ممکن است گیاه شما دارای بیماری لکه برگی باشد. این بیماری تحت عنوان پوسیدگی سپتوریا نامیده می ­شود که نوعی بیماری قارچی است. اطمینان حاصل کنید که بستر شما دارای زهکشی (آب باقی نمی ­ماند) خوبی بوده و مواد آلی (مانند کمپوست) را به آن اضافه کنید. برای جلوگیری از این مشکل، محصولات خود را به صورت گردشی کشت کنید و همیشه در بستر ترب کشت نکنید. همچنین، باغ خود را عاری از بقایای گیاهان (گیاهان مرده، علف­ های هرز حذف شده و غیره) نگهدارید.
  • اگر لکه ­های سبز کم رنگ در قسمت بالایی برگ و لکه­ های مایل به بنفش در قسمت زیرین برگ مشاهده شد، ممکن است گیاه آلوده به کپک پودری باشد که نوعی قارچ است. از گیاهان آلوده خلاص شود و مطمئن شوید که آبیاری بیش از حد صورت نمی ­گیرد. از تنک کردن شدید ترب خودداری کنید و برای جلوگیری از کپک پودری، حتما محصولات خود را به صورت گردشی کشت کنید و زباله ­های گیاهی را از باغ دو کنید.
  • اگر بین رگبرگ­ های برگ­ ها زرد شده و کناره برگ قهوه ­ای و پیچیده شود و ساقه به رنگ قهوه ­ای تیره، سیاه و لکه­دار باشد، نشان دهنده بیماری قارچی است. از مواد آلی، مانند کمپوست، اضافه شده به بستر گیاه و زهکشی خاک اطمینان حاصل کنید (آب زیادی باقی نماند و آبیاری بیش از حد انجام نشود). برای جلوگیری از این امر، حتما محصولات خود را به صورت گردشی کشت کنید.

برای خرید بذر ترب گوشتی قرمز چینی کلیک کنید.

مقابله با مشکلات قارچ

مقابله با مشکلات قارچ

2. از حشرات مشکل­ ساز خلاص شوید:

قارچ ­ها تنها مواردی نیستند که می ­توانند در ترب شما مشکل ایجاد کنند. برخی از حشرات می ­توانند از گیاه شما تغذیه کرده و آن را از بین ببرند. در بسیاری از موارد می ­توانید با پاک نگه داشتن باغ خود از بقایای گیاهی و علف­ های هرز از این مشکلات جلوگیری کنید. اگر این مشکلات ظاهر شوند برای مقابله با آن­ها روش­ هایی وجود دارد.

  • اگر برگ ­های گیاهان شما پژمرده به نظر می ­رسند و در کنار ریشه تونل ­ها و شیارهایی را مشاهده کردید، ممکن است ریشه­ ها دارای کرم باشند. این کرم­ های کوچک به رنگ خاکستری/ سفید و بی­رنگ هستند. این حشرات معمولا تخم­ های خود را در خاک و در کنار گیاه قرار می ­دهند. برای خلاص شدن از شر آن­ها، آهک یا خاکستر چوب را به پایه گیاهان ترب خود اضافه کنید. برای کشت ترب تا زمان خشک شدن هوا منتظر بمانید، این امر باعث جلوگیری از چرخه عمر کرم می­ شود.
  • اگر در برگ ­های ترب سوراخ­ های ریز و درشت ظاهر شد، ممکن است بیانگر وجود سوسک کک باشد. این سوسک­ ها به رنگ برنز یا سیاه بود و 15 میلیلیتر طول دارند. اگر این سوسک­ ها را پیدا کردید، سنگ سیلیسی و نرمی که به راحتی پودر شده و به رنگ سفید می­ باشد را پخش کنید. این امر می ­تواند به عنوان قاتل طبیعی عمل کند. همچنین، شما بایستی در زمین محصولات دیگری را نیز کشت کنید تا چرخه زندگی سوسک­ ها را مختل کند.
  • اگر گیاهان ترب شما دارای لکه ­های سفید یا زرد رنگ بوده و برگ ­های آن تغییر یافته و پژمرده شده است، می ­تواند ناشی از حشرات باشد. این حشره به رنگ زرد یا قرمز یا نارنجی تیره می ­باشد که مایعات بافت ترب را می ­مکد. تمام حشرات و تخم­ ها را برداشته و از بین ببرید. برای خارج نگه داشتن این نوع حشره از باغ خود، باغ را از محصولات و علف ­های هرز حذف شده تمیز کنید.
  • اگر برگ­ های تربچه شما به رنگ زرد تغییر یافته و پیچیده و شکننده شود، گیاه ترب شما مبتلا به مینای زرد است. مینای زرد یک بیماری میکوپلاسمایی بوده و توسط Leafhoppers گسترش می­ یابد. اگر این موارد وجود دارد، گیاه یا گیاهان آلوده را برداشت و با نگه داشتن علف ­های هرز و بقایای گیاهان جمعیت آن­ها را کنترل کنید.
از حشرات مشکل­ ساز خلاص شوید

از حشرات مشکل­ ساز خلاص شوید

3. خاک خود را بررسی کنید:

دمای خاک، نوع و میزان آبیاری می ­تواند نقش مهمی را در عملکرد گیاه ترب شما داشته باشد. به یاد داشته باشید که بایستی آبیاری را به صورت مکرر انجام دهید (بیش از حد صورت نگیرید) و pH خاک را اصلاح کنید.

  • اگر ترب شما دارای طعم خیلی گرم است، احتمال زیاد ناشی از خاک خیلی خشک یا بالا بودن دمای خاک است (بالای 32 درجه سانتیگراد). برای محافظت از ریشه ­ها و خنک کردن خاک، 5 تا 8 سانتیمتر مالچ اضافه کنید. ترب ­های خود را به صورت همزمان 2 تا 3 ساعت آبیاری کنید و سپس صبر کنید تا خاک تا عمق 10 سانتیمتر خشک شود.
  • اگر ریشه ترب پوستی و چوبی باشد، دما خاک زیاد بوده و آبیاری به صورت نامنظم انجام شده است. اطمینان حاصل کنید که ریشه­ ها با خاک گرم پوشانده نشده و آبیاری مکرر و مساوی انجام شده است. همچنین، به محض اینکه به اندازه کافی بزرگ شد، ترب­ های خود را برداشت کنید تا بیش از حد بزرگ نشده و شکسته نشوند.
خاک خود را بررسی کنید

خاک خود را بررسی کنید

امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید شما را به خواندن مطالب کاشت تربچه در گلدان و انواع تربچه دعوت می نماید.

برای خرید انواع بذر ترب و تربچه می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

10 دیدگاه درباره مقاله “چگونگی کاشت ترب

  1. Avatar Amirali گفت:

    سلام. گیاه از کاشت بذر چه زمانی گل میده؟

    1. Avatar حسنا انگورانی گفت:

      بذر ترب بعد از دو هفته گل میدهد .

  2. Avatar Amirali گفت:

    سلام. گیاه از کاشت بذر چه زمانی گل میده؟ممنون

    1. Avatar حسنا انگورانی گفت:

      بعد از یه ماه از کاشت شروع به گلدهی میکند .

  3. Avatar a.s گفت:

    تا چه زمانی باید ابیاری کنیم ؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      ترب هر روز نیاز به آبیاری دارد.

  4. Avatar سینا گفت:

    سلام
    خود بذر ترب چطور میشه تولید کرد؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      باید اجازه دهید تا ترب به گل بنشیند

  5. Avatar خ سعیدلو گفت:

    سلام در ترکیه نوعی ترب دیدم که برعکس تربچه های قرمز ما بود. یعنی داخلشان سرخ و بیرونشان شبیه شلغم سفید بود . آیا امکان کاشت و تولید آن در ایران هست ؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      این نوع ترب به نام ترب گوشتی قرمز چینی معروف است و در سایت ما هم برای خرید موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *