سبزیجات

آماده سازی خاک برای کاشت سبزی

نحوه آماده سازی خاک برای سبزیجات

اگر می خواهید سبزیجات خود را پرورش دهید، باغ شما باید از نوع مناسب خاک برای تأمین مواد مغذی گیاهان برخوردار باشد. خوشبختانه، روش های ساده ای وجود دارد که می توانید خاک را آماده کنید تا بهترین عملکرد را در طول فصل رشد بدست آورید. با آزمایش خاک در باغ خود شروع کنید، سپس از مواد آلی و کود برای تنظیم pH و زهکشی استفاده کنید. پس از آماده شدن خاک، آن را به صورت ردیفی برای سبزیجات خود در بیاورید تا بتوانید آنها را بکارید!

آزمایش خاک موجود:

در ادامه بخش اول به آزمایش خاک موجود می پردازیم.

1- منطقه ای را برای باغ خود در نظر بگیرید که روزانه 6-8 ساعت آفتاب می گیرد:

سبزیجات برای رشد سالم به نور کامل آفتاب نیاز دارند که معمولاً 6-8 ساعت در روز است. در حیاط خود مکانی را پیدا کنید که فضای کافی برای سبزیجاتی را که می خواهید رشد دهید داشته باشد و در طول روز نور مستقیم خورشید دریافت کند. وقتی در حیاط خود نقطه ای را پیدا کردید که دوست دارید، باغچه ها را در گوشه ای ایجاد کنید تا مکان کاشت خود را فراموش نکنید. شما می توانید باغ سبزیجات خود را به هر اندازه که می خواهید بسازید، اما هدف شما باید این باشد که حداقل 40-50 فوت مربع (3.7-4.6 متر مربع) داشته باشید تا فضای کافی برای کاشت سبزیجات متعدد را داشته باشید.

منطقه ای را برای باغ خود در نظر بگیرید

منطقه ای را برای باغ خود در نظر بگیرید

2- خاک را نرم کنید:

خاک را تا عمق 8-10 سانتی متر (20-25 سانتی متر) نرم کنید. با استفاده از یک بیل 20-25 سانتی متر از زمین را حفر کنید. خاک را برگردانید تا خاک سطحی در زیر قرار بگیرد. نرم کردن تمام خاک موجود در قطعه را ادامه دهید و کلوخه های بزرگ خاک را از هم جدا کنید تا اندازه و قوام یکسان خاک حاصل شود.

اگر روی زمین شما چمن یا علف وجود دارد، باید قبل از نرم کردن خاک زیر آن، آن را بردارید. اگر می خواهید به سرعت خاک را نرم کنید می توانید از شخم زن موتوری یا کولتیواتور استفاده کنید. بسیاری از فروشگاه های سخت افزاری یا مراقبت از فضای باز این تجهیزات را کرایه می دهند.

هشدار: قبل از شروع به حفاری با شرکت های محلی خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید در منطقه ای که باغ خود را در آن برنامه ریزی می کنید هیچ لوله یا سیم برقی در زیر زمین وجود ندارد.

خاک را نرم کنید

خاک را نرم کنید

3- خاک را در دست خود فشار دهید تا ببینید آیا به راحتی خرد می شود یا خیر:

دستکش باغبانی بپوشید تا در اثر آلودگی پوست، هیچ تحریک پوستی نداشته باشید. یک مشت از خاک را بگیرید و آن را محکم در دستان خود فشار دهید. خاک باید یک گلوله سست تشکیل دهد که وقتی سخت آن رافشار دهید از هم جدا می شود. اگر خاک یک گلوله سخت تشکیل دهد، خاک رس دارید و برای رشد گیاه بسیار محکم است. اگر خاک به هیچ وجه یک توپ تشکیل ندهد، این خاک بسیار شنی است. خاک را در مکان های مختلفی در قطعه باغ خود آزمایش کنید زیرا ممکن است خاک در جاهای مختلف آن متفاوت باشد.

خاک را در دست خود فشار دهید

خاک را در دست خود فشار دهید

4- مواد مغذی خاک خود را با یک کیت آزمایش خاک بررسی کنید:

5-10 پیمانه از نمونه های خاک را از مکان های مختلف در باغ خود جمع کنید و آنها را با ماله خود مخلوط کنید تا کاملاً ترکیب شوند. خاک را درون ظروف تهیه شده در یک بسته آزمایش خاک بریزید و کپسول های موجود در هر ظرف را بشکنید. ظروف را با آب پر کنید و آنها را به شدت تکان دهید تا رنگ آب تغییر کند. رنگ های آب را با راهنمای ارائه شده با کیت آزمایش مقایسه کنید تا PH و مواد مغذی را بسنجید.

می توانید کیت های آزمایش خاک را از فروشگاه های باغبانی یا به صورت آنلاین تهیه کنید. کیت های آزمایش سطح pH خاک، نیتروژن، فسفر و پتاسیم را در خاک شما بررسی می کنند. باغ های سبزیجات باید PH کمی اسیدی بین 5.8-6.3 داشته باشند. همچنین ممکن است بتوانید نمونه های خاک را به آزمایشگاه دانشگاه یا شرکت نمونه برداری خاک بفرستید تا در صورت تمایل آزمایشات دقیق تری انجام شود.

مواد مغذی خاک خود را با یک کیت آزمایش خاک بررسی کنید

مواد مغذی خاک خود را با یک کیت آزمایش خاک بررسی کنید

5- زهکشی خاک خود را آزمایش کنید:

در قطعه باغ خود سوراخی به قطر 30 سانتی متر و عمق 30 سانتی متر حفر کنید و با استفاده از شلنگ خود آن را با آب پر کنید. بگذارید سوراخ یک شب تخلیه شود و دوباره آن را پر کنید. سطح آب را بعد از یک ساعت اندازه گیری کنید تا ببینید چه مقدار تخلیه شده است. خاک مناسب هر ساعت 5.1 سانتی متر آب را تخلیه می کند. اگر آب خیلی زود تخلیه شود، سبزیجات شما آب کافی دریافت نمی کنند. اگر آب به آرامی تخلیه شود، ریشه های سبزیجات غرقاب شده و می توانند پوسیدگی ایجاد کنند.

زهکشی خاک خود را آزمایش کنید

زهکشی خاک خود را آزمایش کنید

اصلاح خاک:

در ادامه بخش دوم به اصلاح خاک می پردازیم.

1- خاک را حداقل 3 هفته قبل از کاشت اصلاح کنید:

خاک برای جذب مواد مغذی به زمان نیاز دارد، بنابراین وقتی سبزیجات را می کارید سالم است. حداقل 3 هفته قبل از اینکه قصد کاشت سبزیجات را داشته باشید، دوباره خاک را برگردانید تا سطح خاک در قسمت زیرین زمین قرار گیرد. اطمینان حاصل کنید که تمام کلوخه های خاک به یک اندازه هستند تا سبزیجات شما به راحتی ریشه ایجاد کنند. اگر وقت دارید می توانید قبل از کاشت، اوایل پاییز یا زمستان اصلاح خاک را انجام دهید.

خاک را حداقل 3 هفته قبل از کاشت اصلاح کنید

خاک را حداقل 3 هفته قبل از کاشت اصلاح کنید

2- هر گونه علف های هرز، چوب و سنگ را از خاک خارج کنید:

از یک چنگک برای الک کردن خاک خود استفاده کنید تا بتوانید علف های هرز، چوب های بزرگ یا سنگهایی را که در داخل زمین باغ شما هستند، پیدا کنید. هنگامی که علف های هرز را بیرون می کشید، سعی کنید تا آنجا که می توانید ریشه ها را از خاک خارج کنید وگرنه ممکن است دوباره رشد کنند. تمام تلاش خود را انجام دهید تا هرچه بیشتر زباله های خاک خود را از بین ببرید.

از قرار دادن ریشه های علف های هرز در سطل های کمپوست خودداری کنید زیرا این مواد ممکن است دوباره رشد کرده و بر کیفیت کمپوست تأثیر بگذارند. اگر شما قادر به حذف همه شاخه ها یا سنگ ها از خاک خود نیستید اشکالی ندارد.

هر گونه علف های هرز، چوب و سنگ را از خاک خارج کنید

هر گونه علف های هرز، چوب و سنگ را از خاک خارج کنید

3- برای کمک به از نرم شدن خاک های رسی، گچ به آن اضافه کنید:

گچ ماده معدنی است که به افزودن مواد مغذی به خاک رس کمک می کند و می تواند باعث شل شدن آن شود. در ازای هر 100 فوت مربع (9.3 متر مربع) در زمین باغ خود، حدود 3-4 پوند (1.4-1.8 کیلوگرم) گچ پخش کنید. گچ را با بیل در خاک مخلوط کنید تا کاملاً ترکیب شود.

می توانید گچ را از فروشگاه محلی باغبانی یا بهسازی محل خود خریداری کنید. از گچ در خاک های شنی استفاده نکنید زیرا فقط باعث نرم تر شدن آن می شود.

گچ به آن اضافه کنید

گچ به آن اضافه کنید

4- کمپوست را تا 10 سانتی متر مخلوط کنید:

تا خاک شنی ثابت شود یا PH کاهش یابد. مواد آلی مانند کود یا کمپوست به تأمین مواد مغذی خاک کمک کرده و سطح pH آن را کاهش می دهد. کمپوست همچنین می تواند باعث بهبود زهکشی در انواع خاک ها شود تا گیاهان شما را سالم نگه دارند. ابتدا با قرار دادن یک لایه 2 اینچی (5.1 سانتی متر) کمپوست در بالای خاک خود شروع کنید و آن را با بیل مخلوط کنید. اگر می خواهید بیشتر اضافه کنید، می توانید حداکثر 2 اینچ (5.1 سانتی متر) دیگر اضافه کنید.

شما می توانید کمپوست را از فروشگاه های باغبانی بخرید یا اینکه خودتان تهیه کنید. اگر خودتان درست کردید، از بدن حیوانات یا محصولات گوشتی در سطل کمپوست استفاده نکنید زیرا می تواند روی سبزیجات شما تأثیر منفی بگذارد. پس از افزودن کمپوست یا کود، PH خاک خود را آزمایش کنید تا بتوانید بررسی کنید که آیا نیاز به انجام اصلاحات دیگری دارید یا خیر.

کمپوست را تا 10 سانتی متر مخلوط کنید

کمپوست را تا 10 سانتی متر مخلوط کنید

5- برای افزایش PH آهک را به خاک اضافه کنید:

سنگ آهک که معمولاً به آن آهک گفته می شود، ترکیبی اساسی است که باعث کاهش اسیدیته در خاک شما می شود. یک مخلوط آهک هیدراته تهیه کنید و به ازای هر 100 فوت مربع (9.3 متر مربع) خاک در باغ خود 2-3 پوند (0.91-1.36 کیلوگرم) پراکنده کنید. آهک را به عمق خاک هم بزنید تا اسیدیته آن کم شود. می توانید آهک را از فروشگاه باغبانی محلی خود خریداری کنید.

نکته: اگر مقدار زیادی آهک اضافه کنید، می توانید کمپوست بیشتری اضافه کنید یا به ازای هر 100 فوت مربع (9.3 مترمربع) 1-2 پوند (0.45-0.91 کیلوگرم) گوگرد در خاک خود مخلوط کنید.

برای افزایش PH آهک را به خاک اضافه کنید

برای افزایش PH آهک را به خاک اضافه کنید

6- خاک را کود دهید تا مواد مغذی بیشتری نیز به آن اضافه کنید:

یک کود NPK دارای مخلوط های مختلفی از نیتروژن، فسفر و پتاسیم است تا به گیاهان شما کمک کند مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کنند. به ازای هر 100 فوت مربع (9.3 متر مربع) باغی که دارید 1 پوند (0.45 کیلوگرم) کود 10-10-10 مخلوط کنید. کود را به خاک اضافه کنید تا قبل از کاشت سبزیجات خود بتواند همه مواد مغذی را جذب کند. اگر خاک از قبل مواد مغذی کافی دارد دیگر از کود استفاده نکنید، زیرا می توانید گیاهان خود را ضعیف کنید.

خاک را کود دهید تا مواد مغذی بیشتری نیز به آن اضافه کنید

خاک را کود دهید تا مواد مغذی بیشتری نیز به آن اضافه کنید

شخم زدن ردیف های باغ:

در ادامه بخش سوم به شخم زدن ردیف های باغ می پردازیم.

1- ردیف های باغ خود را برنامه ریزی کنید تا حداقل 30 سانتی متر بین آنها فاصله باشد:

باغ های سبزیجات وقتی در ردیف کاشته می شوند، بهترین رشد را می کنند تا فضای کافی بین گیاهان داشته باشید. مشخصات دانه ها یا سبزیجاتی را که می خواهید بکارید بررسی کنید تا ببینید آیا آنها فاصله ویژه ای دارند. سپس با استفاده از تیرک چوبی، مکانهایی را که می خواهید ردیف های خود را در باغ خود قرار دهید علامت گذاری کنید تا بعداً بتوانید به راحتی آنها را تشخیص دهید.

فاصله بین ردیف های شما به انواع سبزیجاتی که می خواهید کشت کنید بستگی دارد. به عنوان مثال، کلم بروکلی بین هر ردیف حداقل (76 سانتی متر) فاصله نیاز دارد تا بتواند رشد کامل کند. اگر نمی خواهید نیازی نیست که ردیف های خود را صاف درست کنید.

بین آنها فاصله باشد

بین آنها فاصله باشد

2- خاک را جمع کنید و به صورت ردیفی با ارتفاع 20-25 سانتی متر تشکیل دهید:

برای جمع کردن تپه های برجسته خاک که ارتفاع آنها تقریباً 20 سانتی متر است، از چنگک یا کج بیل باغ استفاده کنید. هدف این است که پایه هر ردیف حداقل 15 سانتی متر عرض داشته باشد تا ریشه های سبزیجات شما بدون قرار گرفتن در معرض هوای آزاد جایی برای رشد داشته باشند. به تشکیل ردیف های خود ادامه دهید تا دره هایی بین آن ها تشکیل شود. اگر نمی خواهید نیازی به ایجاد ردیف های مرتفع نیست، اما این امر اطمینان حاصل می کند که گیاهان شما در خاک سالم رشد می کنند.

خاک را جمع کنید

خاک را جمع کنید

3- قسمت بالای ردیف ها را طوری تراز کنید که عرض آنها 15–20 سانتی متر باشد:

بالای ردیف های شما اگر تراز باشند بهتر کار می کنند و باعث می شوند سبزیجات شما مستقیم رشد کنند. از پشت بیل یا کج بیل خود استفاده کنید تا خاک بالای ردیف را صاف و فشرده کنید. اطمینان حاصل کنید که بالای ردیف حداقل 15 سانتی متر عرض داشته باشد تا ریشه ها فضای رشد و گسترش داشته باشند.

نکته: از راه رفتن روی خاک خودداری کنید زیرا می توانید آن را فشرده کرده و ریشه زدن گیاهان را با مشکل مواجه کنید.

تراز کنید

تراز کنید

4- بین ردیف ها از مالچ استفاده کنید تا از تشکیل علف های هرز در باغ شما جلوگیری شود:

مالچ کاری باغ شما به خاک کمک می کند تا آب را حفظ کند و همچنین از رشد علف های هرز در باغ شما جلوگیری می کند. یک لایه مالچ 5 سانتی متر در دره های بین ردیف های خود قرار دهید. شما می توانید از مخلوط مالچ استاندارد یا مواد آلی مانند کاه استفاده کنید. روی ردیف های خود از مالچ استفاده نکنید زیرا رشد سبزیجات از میان آن دشوار است.

بین ردیف ها از مالچ استفاده کنید تا از تشکیل علف های هرز در باغ شما جلوگیری شود

بین ردیف ها از مالچ استفاده کنید تا از تشکیل علف های هرز در باغ شما جلوگیری شود

برای خرید بذر سبزیجات می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

4 دیدگاه درباره مقاله “آماده سازی خاک برای کاشت سبزی

  1. Avatar گ گفت:

    چه توضیحات کامل و جامعی🙏🏻🙏🏻🙏🏻 سپاس فراوان.

  2. Avatar دلنیا گفت:

    ممنون از شما .عالی بود

  3. Avatar حسن گفت:

    درود
    خیلی زیباو ساده توضیح دادید مرسی
    اما اون قسمت که فرمودین حفره 30 زر سی میکنید
    اگر در ساعت حدود پنج سانت خالی شد خوبه و میریم برای مراحل بعد
    اما اگر نبودباید چکار کنیم
    سپاس

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      متاسفانه متوجه سئوال شما نمی شوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *