آموزش باغبانی

نحوه کمپوست کردن برگ ها

نحوه کمپوست کردن برگ ها

بسیاری از برگ ها سرشار از مواد معدنی و سایر مواد آلی سالم هستند. به همین دلیل، می توانید از برگ های حیاط خانه یا پارک ها برای تهیه کود ارزان قیمت در پاییز استفاده کنید. برای سرعت بخشیدن به روند پوسیدگی برگ ها، سعی کنید آنها را با استفاده از دستگاه خرد کن یا ماشین چمن زنی خرد کنید. کود محتوای خاک باغچه و بسترهای گل را غنی می کند و به شما امکان می دهد از ضایعات مواد غذایی و سایر مواد آلی که در غیر این صورت هدر می روند، دوباره استفاده کنید.

ساخت یک توده کود:

در قسمت اول به ساخت یک توده کود می پردازیم.

1- برگ ها را روی هم انباشته کنید:

برگ ها را روی هم انباشته کنید به طوری که حجم آن حداقل 1.2 متر در 0.9 متر باشد. بسته به اندازه توده کود که قصد دارید ایجاد کنید، به مقدار زیادی برگ احتیاج خواهید داشت. با پوسیدگی برگ ها، آنها متلاشی شده و از نظر اندازه کوچک می شوند، بنابراین مقدار برگ ها که در ابتدا بسیار بزرگ به نظر می رسند، ممکن است بعد از پایان 6 ماه، نیمی از اندازه خود را از دست بدهند. اگر یک توده برگ را خیلی کوچکتر از 1.2 متر عرض و 0.9 متر جمع کنید، گرمای کافی داخلی برای از بین بردن علف های هرز و ارگانیسم های عامل تجزیه ایجاد نمی کند.

برگها را روی هم انباشته کنید

برگها را روی هم انباشته کنید

2- در صورت دسترسی به برگ های افرا، صنوبر و بید، از آن ها استفاده کنید:

این نوع برگ ها برای استفاده در توده کود ایده آل هستند. محتوای کلسیم و نیتروژن بالایی دارند و در کمتر از 1 سال تجزیه می شوند. در حالی که می توانید از هر نوع برگ کود درست کنید، این گونه ها با سرعت بیشتری تجزیه می شوند و بیشترین مواد مغذی را برای کمپوست شما دارند. انواع دیگر برگ هایی که برای استفاده در توده کمپوست بسیار مناسب هستند عبارتند از:

  • خاکستر
  • گیلاس
  • نارون قرمز
  • لیندن
در صورت دسترسی به برگهای افرا، صنوبر و بید، از آن ها استفاده کنید

در صورت دسترسی به برگهای افرا، صنوبر و بید، از آن ها استفاده کنید

3- مقدار برگ های کم کلسیم در توده کود خود را محدود کنید:

تجزیه برگ هایی که دارای کلسیم نسبتاً کمی (و سایر مواد معدنی سالم) هستند می تواند به مدت 2 سال به طول بیانجامد و آنها را به گرینه های ضعیف برای یک کود تبدیل کند. بنابراین، از استفاده از هر گونه برگ ضخیم یا چرمی در کمپوست خود، از جمله خال، مگنولیا، بلوط، توس و راش خودداری کنید. همچنین از برگهایی که می توانند از رشد گیاهان دیگر جلوگیری کنند (مثلاً برگهای هکبری) خودداری کنید.

تجزیه برگهای بلوط از بسیاری از انواع دیگر برگ بیشتر طول می کشد. اگر متوجه شدید که برگ های بلوط اکثر توده های کمپوست شما را تشکیل می دهند، آنها را با دقت بیشتری نسبت به انواع دیگر برگ ها خرد کنید تا مطمئن شوید به خوبی مخلوط میشوند.

مقدار برگهای کم کلسیم در توده کود خود را محدود کنید

مقدار برگهای کم کلسیم در توده کود خود را محدود کنید

سعی کنید از استفاده زیاد برگ با محتوای موم زیاد خودداری کنید:

پت براون و استیو ماسلی از رشد آن به صورت ارگانیک می گویند: اگر از برگ های مومی در سطل کود خود استفاده کنید، کود به جای اینکه آن را نگه دارد، آب را بیرون می ریزد. این امر می تواند تأمین رطوبت مورد نیاز گیاهان در باغ شما را سخت کند.

4- از چمنزارهای همسایه ها و پارک های عمومی برگ جمع کنید:

اگر فقط چند نوع درخت در ملک خود دارید، در اواخر پاییز از بخش های جنگلی شهر خود دیدن کنید. شما انبوهی از برگ ها را پیدا خواهید کرد که بسته بندی شده و دور ریخته می شوند، بنابراین با جمع کردن برگ ها برای کمپوست خود به شهر لطف خواهید کرد. 4-5 کیسه زباله بزرگ به همراه داشته باشید و تا می توانید پر کنید. همیشه قبل از شروع به چیدن برگ های علفزار همسایگان از آنها اجازه بگیرید. سعی کنید از همسایه ها بپرسید که آیا می توانید برگ ها را جمع کنید یا کیسه های علف های هرز آنها را بردارید. قبل از اینکه شما شروع به جمع آوری از زمین های عمومی کنید، با مسئولان شهر یا پارک شهرستان مشورت کنید. بسیاری از شهرها برنامه های کود خود را دارند و از برگ های درختان استفاده می کنند.

از چمنزارهای همسایه ها و پارک های عمومی برگ جمع کنید

از چمنزارهای همسایه ها و پارک های عمومی برگ جمع کنید

5- برگ های خود را با ماشین چمن زنی خرد کنید تا به آنها کمک کند تا سریع پوسیده شوند:

خراب شدن برگها ممکن است ماه ها طول بکشد، که برای توده کود مناسب نیست. برای سرعت بخشیدن به این روند، از ماشین چمن زنی استفاده کنید تا برگها را به قطعات ریز و خرد تبدیل کنید. فقط بخاطر داشته باشید که هرچه برگها ریزتر خرد شوند، سریعتر شروع به پوسیدگی می کنند.

خرد کردن برگها نباید بیش از 15 دقیقه طول بکشد. اگر می خواهید روند کار را تسریع کنید، سعی کنید با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده خود کار کنید. از طرف مقابل بخواهید برگها را روی هم جمع کند در حالی که شخص دیگر خرد می کند. اگر ماشین چمن زنی ندارید – یا ترجیح می دهید از ابزاری سریعتر و کارآمدتر برای کار استفاده کنید – برگ ها را با خرد کن برگ خرد کنید.

برگ های خود را با ماشین چمن زنی خرد کنید

برگ های خود را با ماشین چمن زنی خرد کنید

6- بریده های چمن غنی ازت را در توده کمپوست برگ خود مخلوط کنید:

اگر بگذارید توده برگها به خودی خود خراب شود، این کار یک سال طول می کشد. افزودن بریده های چمن غنی از ازت روند کار را تسریع می کند. ساده ترین راه برای افزودن بریده های چمن این است که کیسه های علف های بریده شده را از ماشین چمن زنی خود بردارید و آنها را به شاخ و برگ ها اضافه کنید. علف ها را با نسبت 1: 5 مخلوط کنید: برای هر 5 پیمانه برگ، 1 پیمانه چمن.

بریده های چمن غنی ازت را در توده کمپوست برگ خود مخلوط کنید

بریده های چمن غنی ازت را در توده کمپوست برگ خود مخلوط کنید

7- اگر چمن بریده شده ندارید، کود را به عنوان منبع نیتروژن مخلوط کنید:

اگرچه تکه های چمن یا کود چمن در دسترس ترین منابع نیتروژن برای بسیاری از افراد است، اما ممکن است دیگران به چمن دسترسی نداشته باشند. در این شرایط، بهترین گزینه بعدی استفاده از کود است. مانند بوته های چمن، کود را به نسبت 1: 5 به توده برگ خود اضافه کنید. بنابراین، اگر 5 قسمت برگ دارید، 1 قسمت کود اضافه کنید. کود را از فروشگاه های بزرگ لوازم محوطه سازی یا باغبانی تهیه کنید. یا اگر در مجاورت یک مزرعه یا دامداری زندگی می کنید، با صاحبان آن صحبت کنید. آنها احتمالاً از این خوشحال خواهند شد که به شما اجازه دهند مقداری از کودشان را بردارید.

خرید اینترنتی کود

اگر چمن بریده شده ندارید ، کود را به عنوان منبع نیتروژن مخلوط کنید

اگر چمن بریده شده ندارید، کود را به عنوان منبع نیتروژن مخلوط کنید

8- ضایعات آشپزخانه را داخل توده کود خود بریزید تا غنی تر شود:

با از بین رفتن علف ها و برگ ها، می توانید مواد آلی بیشتری را به توده اضافه کنید. به عنوان مثال، هفته ای یک بار تعداد انگشت شماری پوست سبزیجات و خاک قهوه را به داخل توده برگ بیندازید. اطمینان حاصل کنید که مواد آلی جدید را با برگ ها مخلوط کنید تا روی آن باقی نماند. از افزودن محصولات لبنی، نان های سفت یا گوشت به انبوه کمپوست خودداری کنید.

ضایعات آشپزخانه را داخل توده کود خود بریزید تا غنی تر شود

ضایعات آشپزخانه را داخل توده کود خود بریزید تا غنی تر شود

قرار دادن سطل کود:

در این بخش به قرار دادن سطل کود می پردازیم.

1- یک بخش حصار سیمی را با یک حلقه زنجیری تنظیم کنید که عرض آن 0.9 متر باشد:

توده کود باید در یک فضای واحد قرار داشته باشد و حصارکشی با سیم متصل با زنجیره وسیله ای ایده آل برای استفاده است. اجازه می دهد تا هوا درون برگ های کمپوست گردش کرده و برگ ها را به هم نزدیک نگه دارد تا آنها مرطوب باقی بمانند و نسبتاً سریع کود شوند. سطل زنجیره ای را با برگهای زمین و بوته های چمن پر کنید. اگر به مواد حصارکشی با زنجیره اتصال دسترسی ندارید، می توانید از تیرک های چوبی، مانند آنهایی که روی جعبه حمل هستند، استفاده کنید. میله ها را با هم به یک مربع 3 فوت × 3 فوت (0.9 متر × 0.9 متر) میخ بزنید. هر دو ماده به اکسیژن اجازه می دهد تا به تبدیل کردن کود کمک کند.

یک بخش حصار سیمی را با یک حلقه زنجیری تنظیم کنید

یک بخش حصار سیمی را با یک حلقه زنجیری تنظیم کنید

2- توده کود را روی قسمتی از زمین که زهکشی خوبی دارد، قرار دهید:

اگر داخل توده کود برگ خیلی مرطوب بماند، ممکن است به لجن تبدیل شود و کمپوست خراب شود. بنابراین، توده کمپوست را روی خاک با زهکشی خوب قرار دهید تا رطوبت اضافی کمپوست به زمین تخلیه شود. قبل از تصمیم گیری در مورد محل، اطمینان حاصل کنید که در منطقه ای مستعد ایجاد گودال های آب نباشد. هرگز توده کود را روی بتن، سیمان یا آسفالت قرار ندهید.

توده کود را روی قسمتی از زمین که زهکشی خوبی دارد، قرار دهید

توده کود را روی قسمتی از زمین که زهکشی خوبی دارد، قرار دهید

3- توده کود را در یک منطقه سایه دار قرار دهید تا از دست دادن رطوبت کاهش یابد:

اگر توده کود شما بیش از 3-4 ساعت در روز در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار گیرد، رطوبت مورد نیاز برگها و مواد آلی تبخیر می شود. بنابراین، توده را در محلی قرار دهید که آفتاب جزئی دریافت کند تا به کمپوست کمک کند رطوبت خود را حفظ کند. به عنوان مثال، این می تواند در پشت یک درخت بزرگ یا دیوار یک سوله حیاط خانه باشد. هنگامی که ساخت توده را برای اولین بار شروع می کنید، سست و مستعد پخش شدن در اطراف حیاط خواهد بود. اگر وزش شدید باد در منطقه شما نگران کننده است، توده کود را در محلی قرار دهید که از بین نرود. اگر نمی توانید ظرف بسازید، روی کود را با مشمای پلاستیکی بپوشانید.

از دست دادن رطوبت کاهش یابد

از دست دادن رطوبت کاهش یابد

تبدیل و استفاده از کمپوست:

در اخرین بخش از این مطلب به تبدیل و استفاده از کمپوست می پردازیم.

1- هفته ای یک بار توده را با پاشیدن آب به آن با شلنگ مرطوب نگه دارید:

در زمان هوای خشک، توده خود را با یک شلنگ باغ آبیاری کنید تا داخل آن مرطوب شود. از ایجاد آب های راکد خودداری کنید. کود باید به اندازه کافی مرطوب باشد و هنگامی که یک مشت کود را بگیرید و فشار دهید، فقط چند قطره آب بریزد. اگر در دوره بارانی هستید، ممکن است هر 3-4 هفته توده کود را آبیاری کنید. هر چند روز یک بار آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید خشک نشده است.

هفته ای یک بار توده را با پاشیدن آب به آن با شلنگ مرطوب نگه دارید

هفته ای یک بار توده را با پاشیدن آب به آن با شلنگ مرطوب نگه دارید

2- کمپوست خود را هر 2 هفته با بیل یا چنگک زیرورو کنید:

نوک چنگک یا بیل را در ته توده کود فرو کنید و در جهت عقربه های ساعت بچرخید تا کود مخلوط شود. مخلوط کردن را ادامه دهید تا کل توده مخلوط شود. لایه فوقانی باید دفن شود و کود برگ باید از نظر ظاهری تازه و مرطوب به نظر برسد. چرخاندن توده کمپوست باعث می شود که برگها به طور یکنواخت تجزیه شوند و مخلوط خوبی از اکسیژن را در سرتاسر توده نگه می دارد. گرمایی که در داخل توده مرطوب برگها و بریده ها ایجاد می شود، اغلب “پختن” نامیده می شود.

کمپوست خود را هر 2 هفته با بیل یا چنگک زیرورو کنید

کمپوست خود را هر 2 هفته با بیل یا چنگک زیرورو کنید

3- کود تمام شده را پس از 4 تا 9 ماه به خاک باغ خود اضافه کنید:

هنگامی که ساخت مواد کود به پایان رسید، آماده استفاده است، بوی خاکی و غنی خواهد داشت و باید احساس ضخامت و شکنندگی کند. دیگر نمی توانید برگ های منفرد یا تیغه های چمن را انتخاب کنید. برای استفاده از کمپوست، یک لایه 3-4 در (7.6-10 سانتی متر) در بالای خاک باغچه یا گلدان های خود قرار دهید. کمپوست را با انگشتان خود در سطح بالای خاک باغ مخلوط کنید. گرچه کمپوست یک روش عالی برای افزایش محتوای آلی خاک است، اما ارزش غذایی کاملاً مشابه کود خریداری شده در فروشگاه را ندارد.

به خاک باغ خود اضافه کنید

به خاک باغ خود اضافه کنید

برای خرید ملزومات باغبانی می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید اینترنتی بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *