آموزش باغبانی

نحوه پرورش گل مریم

نحوه پرورش گل مریم

گل مریم یا Polianthes tuberosa، گلی به شدت خوش بو است که بسیاری از باغبانان از کاشت آن لذت می برند و گاهی برای ساخت عطر نیز استفاده می شود. یک گیاه غده ای چند ساله بومی مکزیک است و در مناطق خنک تا گرمسیری رشد می کند، برای زمستان های خیلی سرد احتیاط بیشتری لازم است.

بخش اول: کاشت گل مریم

در اولین بخش این مقاله به چگونگی کاشت گل مریم می پردازیم.

1- تصمیم بگیرید که کجا و چه زمانی بکارید:

پیاز گل مریم بهتر است در اوایل بهار پس از آخرین سرما کاشته شوند، اما این امر به یک آب و هوای گرم با یک فصل رشد حداقل 4 ماهه و منطقه مقاومت USDA 8 9 یا 10 نیاز دارد. اگر فصل رشد کوتاه تری دارید، اوایل بهار کاشت را در داخل منزل شروع کنید و وقتی که دمای هوای شب بیش از 15.5 درجه سانتیگراد آن را به بیرون انتقال دهید.

اگر در منطقه 7 یا پایین تر زندگی می کنید، باید گل مریم را برای زمستان به داخل خانه بیاورید. در مناطق 8-10 حداقل دمای زمستان بین 12- درجه سانتیگراد و 1.7 درجه سانتیگراد است. در منطقه 7 حداقل دمای زمستان ºF 0 (-17.8ºC) است.

تصمیم بگیرید که کجا و چه زمانی بکارید

تصمیم بگیرید که کجا و چه زمانی بکارید

2- خاک را آماده کنید:

گل مریم به خاکی با تخلیه خوب و بسیار مغذی نیاز دارد. برای بهبود خاک باغ خود، مواد آلی مانند پیت ماس، کمپوست یا کود قدیمی در حال تجزیه را با آن مخلوط کنید. این مخلوط را 5/7/5 سانتی متر بالاتر از سطح خاک اصلی قرار دهید . گل مریم خاک با ph بین 6.5 تا 7 ترجیح می دهد، اما نسبتاً سازگار است و باید در محیط هایی با PH کمتر از 5.5 نیز مناسب باشد. ممکن است به جای بستر مرتفع از گلدان بزرگ و خوب زهکشی شده استفاده کنید.

خاک را آماده کنید

خاک را آماده کنید

3- مکانی آفتابی را انتخاب کنید:

در محلی که تقریباً 6-8 ساعت در طول روز آفتاب کامل می گیرد، گل مریم را بکارید. گل مریم بومی آب و هوای گرم است و فقط در صورتی که قبل از پایان فصل رشد علائم پژمردگی یا خشک شدن را نشان دهد، باید به سایه روشن منتقل شود.

مکانی آفتابی را انتخاب کنید

مکانی آفتابی را انتخاب کنید

4- بکارید:

در یک سوراخ به عمق 5 سانتی متر بکارید. اگر یک خوشه غده گل خریداری کرده اید، کل خوشه را بکارید. غده ها یا خوشه های غده را با فاصله حدود 15-20 سانتی متر از یکدیگر قرار دهید تا امکان رشد داشته باشد.

بکارید

بکارید

5- آبیاری کنید:

پس از کاشت سخاوتمندانه آبیاری کنید. به غده گل مریم آبیاری کامل دهید تا خاک اطراف گیاه خیس شود. برای یادگیری نحوه مراقبت از غده ها و گیاهان در حال رشد، به بخش بعدی بروید. رشد باید طی چند هفته قابل مشاهده باشد.

آبیاری کنید

آبیاری کنید

بخش دوم: مراقبت از گل مریم

در دومین مطلب این مقاله به مراقبت از گل مریم می پردازیم.

1- تا ظهور گیاهان کم تر آبیاری کنید:

خاک را نسبتاً خشک نگه دارید، اما قبل از خشک شدن کامل کمی به آن آب دهید. در طی چند هفته، نوک سبز گیاه باید ظاهر شود و سیستم های ریشه ای ایجاد می شود که به گیاه امکان می دهد آب را بیشتر کنترل کند.

تا ظهور گیاهان کم تر آبیاری کنید

تا ظهور گیاهان کم تر آبیاری کنید

2- در طول فصل رشد به میزان متوسط آب دهید:

با رشد گل مریم، هفته ای تقریباً 2.5-3.75 سانتی متر آب تأمین کنید. گل مریم این کار را به آبیاری مکرر در مقادیر کم ترجیح می دهد. در صورت وقوع باران آبیاری را کاهش دهید، به طوری که گل مریم فقط در هر هفته تقریباً 2.5-3.75 سانتی متر آب دریافت کند. مراقب باشید که بیش از حد آب ندهید، زیرا گل مریم به راحتی می پوسد دلیل اینکه شما واقعاً به خاک با زهکشی خوب احتیاج دارید.

در طول فصل رشد به میزان متوسط آب دهید

در طول فصل رشد به میزان متوسط آب دهید

3- از کود متعادلی استفاده کنید:

کود 8-8-8، دارای قسمت های مساوی ازت، فسفر و پتاسیم، برای گل مریم توصیه می شود. هر 6 هفته یک بار کود جامد را در اطراف گیاه قرار دهید، یا طبق دستورالعمل بسته بندی از کود مایع استفاده کنید.

از کود متعادلی استفاده کنید

از کود متعادلی استفاده کنید

4- برای چیدمان داخل خانه به راحتی گل ها را ببرید:

گل ها معمولاً حدود 90-120 روز پس از کاشت، معمولاً در اواخر تابستان یا اوایل پاییز ظاهر می شوند. برداشت گل ها برای تزیین خانه به گیاه آسیب نمی رساند، بنابراین از آوردن رایحه آن ها به خانه خود لذت ببرید. اگر هوا سرد می شود و گیاه هنوز گل نداده است، گل مریم را در گلدان بزرگی بکارید و آن را به فضای گرم داخل خانه منتقل کنید.

به یاد داشته باشید، گلدان باید خوب زهکشی شود، یک سوراخ در پایه آن وجود داشته باشد و چیزی در زیر آن باشد تا آب آن را بگیرد. به خاطر داشته باشید که گل مریم بسیار معطر است. آنها در ساعات شب در اوج خوشبویی خواهند بود.

برای چیدمان داخل خانه به راحتی گلها را ببرید

برای چیدمان داخل خانه به راحتی گلها را ببرید

5- در صورت نیاز از گل ها حمایت کنید:

گل ها وقتی شروع به شکوفایی می کنند، شاخه های آن را سنگین می کنند، بنابراین ممکن است مجبور باشید نوعی حمایت از آن را اضافه کنید. یک داربست در کنار گیاه در زمین قرار دهید یا از قفس برای حمایت از گیاه از هر طرف استفاده کنید.

در صورت نیاز از گل ها حمایت کنید

در صورت نیاز از گل ها حمایت کنید

6- برای تشویق رشد آن را هرس کنید:

حتی اگر گل را داخل خانه نمی آورید، گل های پژمرده را برای تشویق رشد جدید هرس کنید. هیچ برگی را جدا نکنید تا وقتی که کاملا زرد شود.

برای تشویق رشد آن را هرس کنید

برای تشویق رشد آن را هرس کنید

7- با مردن گل ها و برگ ها آبیاری را متوقف کنید:

هنگامی که شاخ و برگ گیاه زرد یا قهوه ای شد، رشد سالانه گیاه به اتمام رسیده است. اگر انتظار یک زمستان سرد را دارید به بخش بعدی بروید، یا اگر در مناطق مقاومت هوایی USDA 8 یا بالاتر قرار دارید گیاه را در زمین رها کنید و انتظار یک زمستان معمولی را داشته باشید. هنگامی که گیاه رشد نمی کند از کود استفاده نکنید.

با مردن گلها و برگها آبیاری را متوقف کنید

با مردن گلها و برگها آبیاری را متوقف کنید

بخش سوم: گل مریم را برای زمستان به داخل خانه بیاورید

در این بخش به خاطر هوای سرد زمستان باید گل مریم را به داخل خانه بیاوریم.

1- در نظر بگیرید که آیا لازم است گیاه را به داخل خانه منتقل کنید یا نه:

اگر در منطقه مقاومت USDA با شماره 8 یا بالاتر قرار داشته باشید اگر در تمام طول سال نیز در زمین بماند، گل مریم خوب خواهد بود. در منطقه 7، ممکن است بتوانید خاک را با یک لایه ضخیم مالچ عایق بندی کنید، و مالچ را در بهار از بین ببرید. در هر منطقه دیگری، غده های گل مریم را به داخل خانه منتقل کنید.

در منطقه 8 حداقل دمای زمستان -12.2 درجه سانتیگراد می باشد. در منطقه 7 حداقل دمای زمستان 0ºF (-17.8ºC) است.

گیاه را به داخل خانه منتقل کنید

گیاه را به داخل خانه منتقل کنید

2- گیاهان را قبل از اولین سرما انتقال دهید:

گیاه ممکن است در یک یخ زدگی سبک زنده بماند، اما بهتر است آن را به خطر نیندازید. بسته به آب و هوای شما، اولین سرما ممکن است در پاییز یا زمستان رخ دهد.

گیاهان را قبل از اولین سرما انتقال دهید

گیاهان را قبل از اولین سرما انتقال دهید

3- شاخ و برگ را قطع کنید:

برگهای زرد را برداشته و ساقه را از 10-15 سانتی متر بالاتر از خاک ببرید. از چاقوی تمیز، ترجیحاً با الکل ضدعفونی شده استفاده کنید تا احتمال عفونت را به حداقل برسانید.

شاخ و برگ را قطع کنید

شاخ و برگ را قطع کنید

4- غده ها را با دقت خارج کنید:

یک توده بزرگ خاک را با غده داخل آن بیرون بیاورید، سپس خاک را بتراشید تا غده مشخص شود. برای جلوگیری از شکستن ریشه، آهسته و با دقت حفر کنید.

غده ها را با دقت خارج کنید

غده ها را با دقت خارج کنید

5- صبر کنید تا غده ها خشک شوند:

غده ها را به مدت 24 ساعت روی صفحه ای در معرض آفتاب قرار دهید تا خشک شوند. اگرهوا آفتابی نیست، آنها را چند روز در یک منطقه خشک بگذارید. سعی نکنید با گرم کردن آنها این سرعت را افزایش دهید.

صبر کنید تا غده ها خشک شوند

صبر کنید تا غده ها خشک شوند

6- غده ها را در بستری نرم بسته بندی کنید:

از یک جعبه مقوایی، سینی یا هر ظرف دیگری که بتواند پیت ماس، خاک اره یا ورمیکولیت را در خود نگه دارد استفاده کنید. گل مریم را با این مواد بپوشانید و در دمای حدود 10 درجه سانتیگراد ذخیره کنید.

غده ها را در بستری نرم بسته بندی کنید

غده ها را در بستری نرم بسته بندی کنید

7- در صورت لزوم رطوبت را تنظیم کنید:

در بیشتر موارد، گیاه می تواند کل زمستان را به تنهایی پشت سر بگذارد. با این حال ، اگر متوجه سفت شدن غده ها شدید، یکی دو بار در طول زمستان بستربسته بندی را کمی مرطوب کنید. از طرف دیگر ، اگر ریشه ظاهر شد، آن را به یک مکان خشک منتقل کنید.

در صورت لزوم رطوبت را تنظیم کنید

در صورت لزوم رطوبت را تنظیم کنید

8- در بهار بکارید:

کاشت گل مریم را می توان در بهار پس از نگهداری در زمستان انجام داد، غده های جدید در اطراف گیاه اصلی به صورت طبیعی شکوفا می شوند. پس از چندین سال پرورش، یک خوشه ممکن است برای رشد یک گل بسیار بزرگ کافی باشد. غده های کوچکتر را جدا کرده و بطور جداگانه بکارید، اما توجه داشته باشید که ممکن است برخی از غده های تازه برداشت شده در سال اول رشد نکنند.

در بهار بکارید

در بهار بکارید

بخش چهارم: پرورش گل مریم داخل خانه

در ادامه بخش چهارم به پرورش گل مریم داخل خانه می پردازیم

1- خاک و ریشه ها را به گلدان اضافه کنید:

یک گلدان یک گالنی تهیه کنید که در زیر آن سوراخ های زهکشی دارد. گلدان را تا نیمه پر از خاک گلدان مرطوب کنید. سپس، ریشه ها را در بالای خاک قرار دهید و به اندازه کافی خاک اضافه کنید تا ریشه ها حدود 8 سانتیمتر زیر خاک گلدان قرار گیرند. بعد از آن حدود دو اینچ خاک دیگر اضافه کنید تا آن را پر کنید.

خاک و ریشه ها را به گلدان اضافه کنید

خاک و ریشه ها را به گلدان اضافه کنید

2- گل مریم را آب دهید:

خاک را آبیاری کنید تا آب از ته گلدان خارج شود. پس از آن، فقط در صورت خشک شدن زیر سطح خاک باید آن را آبیاری کنید، هر چند روز یک بار آن را چک کنید تا ببینید چه زمانی باید آبیاری شود. همچنین بهتر است سینی که زیر گلدان قرار می گیرد را با شن پر کنید و روی آن آب بریزید. سپس، گلدان را روی شن ها قرار دهید. این امر برای اطمینان از رطوبت زیاد گیاه می باشد.

گل مریم را آب دهید

گل مریم را آب دهید

3- گلدان را در محلی گرم و آفتابی قرار دهید:

قرار دادن گل مریم در جایی که در تمام طول روز در معرض آفتاب قرار گیرد و در آنجا گرم شود مهم است. سعی کنید خانه خود را در دمای ثابت 18 تا 30 درجه سانتی گراد نگه دارید. برای یافتن مکان ایده آل اطراف خانه خود را بررسی کنید.

گلدان را در محلی گرم و آفتابی قرار دهید

گلدان را در محلی گرم و آفتابی قرار دهید

4- گل مریم را کوددهی کنید:

½ قاشق چای خوری کود محلول – ترجیحاً مخلوط 5-10-10 – در یک گالن آب رقیق کنید. سپس، هر دو بار که گیاه به طور فعال رشد می کند ، گیاه را با این محلول آبیاری کنید.

گل مریم را کوددهی کنید

گل مریم را کوددهی کنید

5- ریشه ها را در پاییز بردارید:

در پاییز، شما باید ریشه ها را از گلدان خارج کنید. ریشه های کوچکتر را از بزرگترها جدا کرده و سپس ریشه های بزرگ را بیرون بریزید. کوچک ها را تا بهار بعدی در یک مکان تاریک و خنک نگهداری کنید تا بتوانید دوباره آنها را بکارید.

ریشه ها را در پاییز بردارید

ریشه ها را در پاییز بردارید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر گل می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *