آموزش باغبانی

نحوه پرورش گل تاج خروس

گل تاج خروس یا زلف عروس برگ و دانه مغذی تولید می کند. چندین گونه از این گیاه گلهای جذابی تولید می کنند که در یک کاکل رشد می کنند و طول گل گاهی به بلندی ساعد تا انگشتان شما می رسد. هرچه به گیاه خود بیشتر برسید و از آن مراقبت کامل کنید و شرایط مناسب در اختیارش بگذارید، در مدت زمان کم شکوفه های بسیار زیبا برای شما تولید خواهد کرد. نگهداری حداقل برای این گیاه کافی است. گل تاج خروس پس از استقرار محکم و استوار به بقا ادامه می دهد. تاج خروس را طول فصل بهار بکارید و بدین ترتیب تا اواسط تابستان برگ، دانه و گل خواهید داشت.

بذر گل تاج خروس چتری قرمز

کاشت بذر تاج خروس

در این روش به شما چگونگی کاشت بذر گل تاج خروس را آموزش می دهیم.

1. کاشتن بذر:

بذرهای آمارانت را در محیط داخل نشاء کنید. گلدان های تکی 7.6 سانتی متری برای کاشت هر بذر بهترین انتخاب هستند. اگر هم می خواهید بذرها را در یک سینی مشترک بکارید بین هر بذر 25 تا 36 سانتی متر فاصله بگذارید و آنها را با این فاصله از یکدیگر بکارید. هر دانه را با حدود 2.5 تا 10 سانتی متر ارتفاع خاک بپوشانید و سینی کاشت را از تابش مستقیم نور خورشید دور نگهدارید و در محلی بگذارید که در معرض سرما نباشد.

  • دمای دانه ها را در حدود 21 درجه سانتیگراد نگه دارید. با این دما بذرهای نشا شده طی 10 تا 14 روز جوانه می زنند.
کاشتن بذر

کاشتن بذر

2. انتخاب خاک مناسب:

از خاکی که خوب زهکشی می شود با pH بین 6 تا 7 استفاده کنید. خاکی که در آن تاج خروس رشد می کند نباید حاوی کلوخ زیادی باشد. علاوه بر این، pH خاک را آزمایش کنید. با اینکه تاج خروس نسبت به بسیاری از گیاهان به تغییرات خاک حساسیت کمتری دارد، اما در خاکی با pH بین 6 تا 7 بهتر رشد می کند. خاک بسیار غنی در واقع باعث کاهش میزان گلدهی یک گیاه می شود. اگر انتظار گلدهی گیاه را می کشید، خاک را کود ندهید و به طور کلی خاک را غنی و تقویت نکنید. تاج خروس در بیشتر انواع خاک که برای باغبانی مناسب است رشد می کند.

انتخاب خاک مناسب

انتخاب خاک مناسب

3. زمان کاشت گیاه:

شش تا هشت هفته قبل از اینکه بخواهید تاج خروس را به محیط بیرون منتقل کنید آن را بکارید. زمان جوانه زدن و کاشت گیاه در مناطقی که آب و هوای سرد دارند، مهم است. در حالت ایده آل، 6 تا 8 هفته قبل از انتقال به محیط بیرون، آنها را بکارید. در این بازه زمانی به اندازه کافی کوچک هستند که سبز شوند، اما اگر زمان بگذرد و بزرگتر شوند جوانه زدن آنها سخت تر خواهد بود.

زمان کاشت گیاه

زمان کاشت گیاه

4. انتقال گیاه به بیرون خانه:

پس از گذشت خطر سرمازدگی، گیاهان را به بیرون از خانه منتقل کنید. تاج خروس را در مکانی عمدتا آفتابی بکارید. در آب و هوای چهارفصل، اواخر ماه خرداد و اوایل تیر ماه بهترین زمان برای انتقال گیاه است. جوانه ها را با فاصله حدود 51 سانتی متر از یکدیگر، در خاک متخللی که به خوبی تخلیه آب اضافه دارد و در محلی که حداقل 5 ساعت در روز نور خورشید دریافت می کند بکارید. اگر اوایل فصل دانه ها را در محیط داخل نکاشتید، وقتی مطمئن هستید که دیگر یخبندان وجود نخواهد داشت می توانید بطور مستقیم دانه ها را در همان محیط خارج از منزل نشا کنید.

انتقال گیاه به بیرون خانه

انتقال گیاه به بیرون خانه

5. کاشتن بذر در آب و هوای گرم:

بذر را در محیط خارج از منزل در آب و هوای گرمتر بکارید. با اینکه مناطقی که یخبندان دارند کاشت در محیط داخلی توصیه می شود، اما در مناطقی که یخبندان جای نگرانی ندارد می توانید به طور مستقیم بذرهای تاج خروس را در خارج از محیط منزل بکارید. هنگامی که دمای خاک حداقل 21 درجه سانتیگراد ثابت ماند بذرها را در ردیف های باریک نشاء کنید.

  • حدوداً در 30 سانتی متر 12 بذر بکارید. بدینصورت در یک دریف 15 متری یک گرم بذر خواهید داشت.
  • اگر بذرها را در چند ردیف می کارید بین ردیف ها 30 تا 41 سانتی متر فاصله بگذارید. برای کاشت یک هکتار حدود 0.45 کیلوگرم بذر لازم دارید.
  • بذرها بین 10 تا 15 روز جوانه خواهند زد.

برای مطالعه مقاله چگونگی رشد گل آفتابگردان می توانید از این لینک استفاده نمایید.

کاشتن بذر در آب و هوای گرم

کاشتن بذر در آب و هوای گرم

انتخاب یک گونه تاج خروس

در این روش به شما توضیح می دهیم که چگونه گونه ی تاج خروس خود را انتخاب کنید.

1. گونه ی کاداتوس:

اگر می خواهید گلهای تاج خروس را به صورت طولانی و ماندگار داشته باشید گونه کاداتوس را امتحان کنید. یکی از انواع پرطرفدار تاج خروس به خاطر گلدهی آن، گونه کاداتوس است. چندین گونه کاداتوس همگی گلهای ماندگار که داخل کاکل یا برافراشته و بدون کاکل تولید می کنند. کاکل های قرمز، خرمایی یا زرد – سبز که 8 هفته دوام خواهند داشت. برای داشتن گلهایی به رنگ سبز روشن که تولیدشان هم احتمالاً مدتی طول می کشد با یک باغبان خوش دست کار کنید. برای داشتن خوشه های بلند و کاکل های زیبای قرمز تیره از این گل، گونه “تاج خروس قرمز” را بکارید. اگر می خواهید گلهای شما راسخ و قائم با کاکل های خرمایی باشند گونه “پیگمی” بکارید.

گونه ی کاداتوس

گونه ی کاداتوس

2. گونه ی کت جوزف:

اگر می خواهید برگهای خوراکی داشته باشید گونه “کت جوزف” بکارید. یکی دیگر از انواع بسیار معروف تاج خروس گونه “سه رنگ” است که به عنوان کت جوزف یا “پوینستیا تابستانی” نیز شناخته می شود. این گونه یک گزینه کلاسیک برای رشد برگهای خوراکی محبوب شده است که به آن اسفناج چینی گفته می شود. این گیاه بسیار بزرگ است و دارای گلهای نسبتاً زشت اما شاخ و برگی جذاب و بسیار مغذی است. جوانه‌های ظاهر شده روی گونه “سه رنگ” را ببرید تا شاخ و برگ بیشتری تولید شود. البته باعث تاخیر در گلدهی خواهد شد، اما در نهایت گیاه بزرگتر و پر جنب و جوش تر می شود.

گونه ی کت جوزف

گونه ی کت جوزف

3. انتخاب انواع دیگر تاج خروس، با توجه به سلیقه:

بر اساس ظاهری که می پسندید، انواع دیگری از تاج خروس را انتخاب کنید. گونه “ویریدیس” کالک های با گل های بلند و سبز تولید می کند که بسیار زیبا و آبشاری خواهند شد. این گونه برای مکان های آفتابی مناسب است و می تواند در آب و هوای خشک نیز نگهداری شود.

بذر گل تاج خروس وحشی

  • در ضمن، گونه کرانتوس گلهای بزرگ و طلایی که با نسیم ملایم تکان می خورند را به شما هدیه می دهد.
  • گونه “هایپوچاندریاکوس” یا پرنس شاهزاده دارای برگ های بنفش، قرمز یا سبز است. نوک های ساقه آن لکه های بزرگ و گلهای قرمز روشن دارد.
انتخاب انواع دیگر تاج خروس، با توجه به سلیقه

انتخاب انواع دیگر تاج خروس، با توجه به سلیقه

4. تاج خروس به عنوان سالاد:

در صورت تمایل تاج خروس را برای غذا پرورش دهید. گونه های کوچک را برای دکور و سالاد سبزیجات انتخاب کنید. برخی از انواع تاج خروس که به عنوان دکوراسیون و زیباسازی محیط کاشته می شوند، سبزیجات سالم نیز برای شما فراهم می کنند. در حقیقت، سبزیجات گل تاج خروس یکی از سخت ترین سبزی های سالادی است که در هوای گرم رشد می کند. از طرف دیگر، اگر تاج خروس را برای تولید بذر پرورش می دهید، بذرهایی که رنگشان روشن تر است بهتر هستند.

  • برگهای تاج خروس کمی مزه اسفناج می دهند و حاوی مواد مغذی زیادی از جمله پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و فیبر هستند.
  • به طور خاص، تاج خروسِ برگ قرمز، برگهای سبز کمی قرمز تیره تولید می کند. این برگها علاوه بر فواید سلامتی، جذابیت بصری سالاد را نیز افزایش می دهد.
  • گونه “تامپلا” بهترین نوع سبزیجات تاج خروس را داراست. تاج خروس بذر سیاه بر خلاف اینکه بذر سیاه رنگی دارد، اما از نظر سبزیجات مناسب ترین است.
  • بذرتاج خروس را می توان مشابه غلات دیگر به راحتی تهیه کرد. به عنوان مثال، می توانید به جای اینکه ذرت بو داده بخورید، بذر تاج خروس را بو بدهید و بخورید.

برای مطالعه مقاله چگونگی پرورش گل زعفران می توانید از این لینک استفاده نمایید.

تاج خروس به عنوان سالاد و دکوراسیون

تاج خروس به عنوان سالاد

کاشت و برداشت تاج خروس

در این روش به شما چگونگی برداشت گل تاج خروس را آموزش می دهیم.

1. وجین کردن علف های هرز:

در ابتدا با دقت علف های هرز را وجین کنید. چند هفته اول مراقبت از گیاه بسیار مهم است. هنگام وجین علف های هرز مواظب باشید، زیرا جوانه های تاج خروس شبیه علف هرز معمولی هستند. کاشت در ردیف یا به خاطر سپردن موقعیت مکانی گیاه هنگام نشا، می تواند در جلوگیری از بالا کشیدن تصادفی جوانه آن کمک کند. هنگامی که گیاه حدود 30 سانتی متر قد داشته باشد، به سرعت رشد می کند و علف های هرز نیز در مجاورت آن سریع رشد می کنند و قد می کشند.

وجین کردن علف های هرز

وجین کردن علف های هرز

2. قطع کردن سر گیاه:

با قطع کردن سر گیاه آن را به رشد بیشتر تشویق کنید. هنگامی که گیاه جوانه پایانی خود را زد (جوانه ای در انتهای ساقه اصلی گیاه)، آن را قطع کنید تا شاخه به رشد بیشتر ترغیب شود و شاخه سازی انجام شود. این امر همچنین باعث تولید جوانه های تازه و بیشتر می شود که برای استفاده به عنوان سبزی سالاد ایده آل هستند.

قطع کردن سر گیاه

قطع کردن سر گیاه

3. بریدن خوشه های گل و خشک کردن آن ها:

اگر مایلید خوشه های گل را ببرید و خشک کنید. اگر در اوایل بهار گیاه تاج خروس را بکارید می توانید گل های آنرا در ماه خرداد ببینید. گلها از خرداد تا اوایل یخبندان (اواخر پاییز) شکوفا خواهند بود. می توانید خوشه های گل را ببرید و آنها را خشک کرده و به عنوان دکور و تزیین اتاق آویزان کنید. اگر هم مایلید که دانه و بذر گیاه را برداشت کنید، این کار را نکنید.

بریدن خوشه های گل و خشک کردن آن ها

بریدن خوشه های گل و خشک کردن آن ها

4. انتخاب برگ برای چیدن:

برگها را برای چیدن به اندازه لازم انتخاب کنید. برگ های گونه های تاج خروس گزینه های خوبی برای کاهو هستند و اتفاقا دلچسب هم هستند. برگهای جوانتر انتخاب خوبی برای سالاد هستند. اگر مایلید آنها را بپزید، برگهای قدیمی و بزرگتر را انتخاب کنید.

انتخاب برگ برای چیدن

انتخاب برگ برای چیدن

5. بررسی دانه ها:

قبل از برداشت دانه ها آنها را بررسی کنید که کامل رسیده باشند. معمولاً سه ماه بعد از کاشت، بذرها رسیده هستند. بهترین راه برای تعیین اینکه آیا آنها آماده برداشت و کاملا رسیده هستند این است که سر گلها را تکان دهید یا مابین انگشتان خود مالش دهید. اگر دانه ها کامل رسیده باشند خیلی سریع از گل ها می افتند. اگر در اطراف گیاه شما پرنده ها می چرخند، احتمالاً نشانگر این است که بذرها برای برداشت آماده هستند. حتی بعد از بازگشت هوای سرد هم می توانید بذرها را برداشت کنید. در حقیقت، بذرها چند روز پس از یخ زدگی سخت و درست در پایان فصل رشد، راحت تر برداشت می شوند.

بررسی دانه ها

بررسی دانه ها

6. جمع آوری دانه ها:

هنگام رسیدن دانه ها، آنها را جمع آوری کنید. گلها را دانه به دانه درون یک سطل 19 لیتری یا چرخ دستی خم کنید و سر گیاه را بین کف دستان خود مالش دهید. با اینکه این کار دقت خاصی می خواهد اما بذر بیشتری جمع می کند و میزان باقی مانده بذر را به حداقل می رساند که بعداً باعث می شود گیاه را کمتر مرتب کنید. این روش تنها بذرهای خشک را جمع می کند و امکان برداشت محصول ثانویه در هفته بعد از آن هم فراهم می شود. سعی کنید سر گلها را روی یک صفحه صاف که بالای سطل جمع آوری خود گذاشته اید بمالید. اینکار باعث می شود که بتوانید دانه و بذرها را قبل از ریختن درون سطل پالایش کنید و بقایای ظریف تر را جدا کنید. دانه های جمع آوری شده را زیر نور آفتاب یا در مجاورت منبع ثابت گرمای ملایم قرار دهید تا دانه ها خشک شوند. دانه های خشک را در یک ظرف غیرقابل نفوذ و در جای خنک و خشک نگه دارید.

جمع آوری دانه ها

جمع آوری دانه ها

برای خرید انواع بذر گل می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *