گیاهان

چگونگی رشد گل آفتابگردان

چگونگی رشد گل آفتابگردان

آفتابگردان یک گیاه سرسخت و یکساله باغی می ­باشد که با گلبرگ ­های بزرگ خود بسیار دراماتیک و جذاب است. گل ­های آفتابگردان بسته به انواع مختلف آن می ­توانند تا ارتفاع 1 تا 5 متر رشد کنند و دانه­ های آن به عنوان یک میان وعده خوشمزه و لذت بخش قابل برداشت است. برای یادگیری نحوه کاشت، نگهداری و برداشت آفتابگردان دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

آماده ­سازی باغ آفتاب گردان

در بخش اول مقاله به چگونگی آماده سازی محیط مناسب برای کاشت کاشت آفتاب گردان می پردازیم.

1. انتخاب نوع آفتابگردان:

اگرچه بسیاری از گونه های آفتابگردان دارای ارتفاع چند متری هستند، اما برخی از انواع مینیاتوری نیز وجود دارد که ارتفاع آن ها کمتر از 1 متر است. در ادامه لیستی از انواع بزرگ و کوچک ارائه شده است:

  • ماموت: نام این نوع آفتابگردان ممکن است فراموش شده باشد، اما آفتابگردان ­های ماموت به اندازه جانوران پیش از تاریخ رشد می­ کنند و ارتفاع آن به 3 تا 4 متر می ­رسد.
  • زیبای پاییزی: این نوع دارای گل ­های بزرگی بوده و قطر آن آن­ها تا 15 سانتیمتر می ­رسد. نام این گیاه از رنگ پاییز گرفته شده است. گل­ های برنزی و ماهونی روی ساقه­ های بزرگ قرار دارند که ارتفاع آن­ها به 2 متر می ­رسند.
  • سان­بیم: سان­بیم یک رقم با اندازه متوسط می­ باشد که در حدود 13 سانتیمتر ارتفاع دارد و قطر گل ­های آن نیز 13 سانتیمتر است. گلبرگ­ های سان­بیم بلند و نامتقارن هستند و مرکز گل اغلب زرد رنگ است و به صورت دسته گل زیبا دیده می ­شوند.
  • تادی بیر: این رقم مینیاتوری دارای ارتفاع 1 متر بوده و در فضای باغ به خوبی رشد می ­کنند.

برای خرید بذر آفتابگردان شمشیری خشک کلیک کنید.

انتخاب نوع آفتابگردان

انتخاب نوع آفتابگردان

2. نور مناسب:

نقطه دارای آفتاب کامل و حفاظت شده از باد را پیدا کنید. گل آفتابگردان در اقلیم گرم با آفتاب کامل گل می دهد. اقلیم دارای تابستان های طولانی و گرم برای رشد آفتابگردان مناسب است. در صورت امکان بهتر است که گل آفتابگردان را از باد محافظت کنید. بذر آفتابگردان را در امتداد حصار، کنار خانه یا پشت یک ردیف درخت محکم کشت کنید. در صورت امکان، آفتابگردان خود را در ضلع شمالی باغ کشت کنید. این امر باعث جلوگیری از سایه زدن ساقه های بزرگ آفتابگردان روی گیاهان دیگر باغ می شود.

نور مناسب

نور مناسب

3. بررسی pH خاک:

گل آفتابگردان خاک کمی اسیدی تا قلیایی با pH بین 6 تا 7.5 را ترجیح می­ دهد. با این حال، گل آفتابگردان نسبتا مقاوم بوده و در بیشتر انواع خاک ­ها قادر به رشد است.

  • دفتر کشاورزی محلی شما بایستی دارای فرم­ های آزمایش خاک و دستورالعمل ­ها باشد. پس از انجام تنظیمات خاک، سطح pH را مجددا آزمایش کنید.
  • اگر سطح pH زیر 6 باشد، خاک را با استفاده از کمپوست یا مخلوط کشت غنی کنید.
  • اگر pH خاک بالاتر از 7.5 است، برای کاهش آن از مخلوط دانه گوگرد استفاده کنید.
بررسی pH خاک

بررسی pH خاک

4. خاک مناسب:

اطمینان حاصل کنید که خاک شما دارای زهکشی خوبی است. اگرچه آفتابگردان­ ها بسیار مقاوم هستند، اما تنها چیزی که می­ تواند به آن­ها آسیب وارد کند غرقاب شدن آنها در آب است. مطمئن شوید که خاک شما دارای زهکشی مناسبی بوده و می ­توانید از جعبه کشت ساده نیز استفاده کنید. در صورت لزوم، یک جعبه بزرگ با طول 2.5 متر توسط تخته­ های سدر تهیه کنید. سدر یک انتخاب مناسب برای بستر باغ است، زیرا هنگام قرار گرفتن در معرض آب پوسیده نمی­ شود.

خاک مناسب

خاک مناسب

5. زمان کاشت آفتابگردان:

قبل از کاشت اجازه دهید تا خاک کاملا گرم شود. بذر آفتابگردان را در ابتدای تابستان و بعد از گرم شدن خاک کشت کنید. این زمان معمولا بین اواسط فروردین و اواخر خرداد ماه است.

زمان کاشت آفتابگردان

زمان کاشت آفتابگردان

کشت بذر آفتابگردان

در بخش دوم مقاله به چگونگی کشت بذر های آفتابگردان می پردازیم.

1. آماده کردن خاک:

خاک را با استفاده از دست یا ماله دستی سست کنید. شما بایستی هنگام کشت بذور آفتابگردان خاک خود را سست کنید. اگر خاک شما از نظر مواد مغذی و زهکشی ضعیف است، از 7 تا 10 سانتیمتر مخلوط کمپوست استفاده کنید.

برای خرید بذر گل آفتابگردان زینتی پا بلند زرد خشک کلیک کنید.

آماده کردن خاک

آماده کردن خاک

2. فاصله ی میان گیاهان:

بسته به نوع آفتاب گردان، سوراخ­ های با عمق 3 سانتیمتر و با فواصل شش تا 21 سانتیمتر ایجاد کنید. برای حفر این سوراخ ­های کوچک می­ توانید به راحتی از دستان خود استفاده کنید. در صورت کشت ردیفی، حتما بایستی فاصله بین هر ردیف 76 سانتیمتر باشد. گل آفتابگردان برای رشد سالم به فضای زیادی نیاز دارد.

برای ارقام بزرگ آفتابگردان، فاصله 46 سانتیمتری بین بذر ­ها بگذارید. برای ارقام دارای اندازه متوسط، فاصله 31 سانتیمتری بین بذر ­ها قرار دهید.

فاصله ی میان گیاهان

فاصله ی میان گیاهان

3. کاشت بذر آفتابگردان:

در هر سوراخ چند بذر قرار داده و با خاک بپوشانید. شما می­ توانید کاشت خود را در طول چندین هفته انجام دهید تا در طول تابستان شکوفه ­های مختلفی را داشته باشید. از آنجا که گیاه آفتابگردان یکساله است، یک بار در سال گل تولید می­ کند و نحوه کشت آن به شما این امکان را می­ دهد تا در یک دوره طولانی از گل های خود لذت ببرید.

کاشت بذر آفتابگردان

کاشت بذر آفتابگردان

4. اضافه کردن کود:

بعد از کاشت، بذر ­ها را با یک لایه نازک کود مخلوط کنید. در صورت امکان از کود ارگانیک استفاده کرده و آن را در قسمت­ های مختلف بذر قرار دهید تا رشد ساقه­ ها را قوی کند.

اضافه کردن کود

اضافه کردن کود

5. آبیاری آفتابگردان:

انجام آبیاری بعد از کاشت و کوددهی. اطمینان حاصل کنید که خاک را مرطوب می کند و آن را غرقاب نمی ­کنید.

آبیاری آفتابگردان

آبیاری آفتابگردان

مراقبت از آفتابگردان ­ها

در بخش سوم مقاله به چگونگی مراقبت از گیاه آفتابگردان می پردازیم.

1. میزان آبیاری:

هفته ­ای یک یا دو بار گیاهان را آبیاری کنید. گل آفتابگردان ریشه­ های عمیقی دارد و آبیاری سنگین را نسبت به آبیاری کم و مکرر ترجیح می ­دهد. در هفته­ های گرم و ابری روزهای آبیاری را تنظیم کنید. گل آفتابگردان شما باید در اواسط تا اواخر تابستان، بین دو تا سه ماه پس از کاشت گل دهد.

برای خرید بذر گل آفتابگردان زینتی پرپر پا متوسط خشک کلیک کنید.

میزان آبیاری

میزان آبیاری

2. استفاده از مالچ:

استفاده از مالچ در محل کشت شده. هنگامی که گیاهچه ها به اندازه کافی بلند هستند، می توانید از مالچ استفاده کنید. این امر باعث حفظ رطوبت و جلوگیری از رشد علف های هرز می شود. بعد از باران شدید مالچ را بالا ببرید. اگر شما در حال پرورش آفتابگردان به عنوان محصول دانه ای و رشد گلها هستید، پس از اینکه ارتفاع گیاه به 50 سانتمتر رسید، حدود 4 سانتیمتر مالچ یا کود و یا کمپوست اضافه کنید.

استفاده از مالچ

استفاده از مالچ

3. استفاده از پشتیبان در صورت نیاز:

اگر در منطقه بادی زندگی می ­کند و ساقه­ های شما فاقد استحکام است، برای حمایت از وزن گیاه می­ توانید از چوب یا بامبو استفاده کنید.

استفاده از پشتیبان در صورت نیاز

استفاده از پشتیبان در صورت نیاز

4. از بین بردن آفات و کپک­ ها:

اگر چه تا حدود فاقد حساسیت نسبت به حشرات است، اما ممکن است یک خاکستری کوچک تخم­ های خود را روی آن قرار دهد. کرم ­های کوچک را برداشته و از بین ببرید. همچنین، آفتابگردان قابلیت کپک زدگی و زنگ زدگی را دارد. در صورت بروز هر کدام از این موارد، گل­های خود را با قارچ کش اسپری کنید. همچنین، گوزن ­ها و پرندگان از این گیاه استفاده می­ کنند. برای جلوگیری از این امر روی گیاهان خود توری قرار دهید.

از بین بردن آفات و کپک­ ها

از بین بردن آفات و کپک­ ها

5. تزئین کردن آفتابگردان:

برای تزئین می توانید گل ها را برش دهید. برای لذت بردن از گل ها، قبل از باز شدن کامل آن ها را به همراه ساقه برش دهید. آن را در داخل آب گذاشته و آب آن را هر روز عوض کنید تا گل ها تازه به نظر برسند.

تزئین کردن آفتابگردان

تزئین کردن آفتابگردان

6. برداشت دانه ها:

اگر می ­خواهید دانه ­های خوراکی داشته باشید، هنگام شروع به ریزش یا زرد شدن پشت آن سر گل را قطع کنید. آن­ ها را به همراه ساقه در محل خشک آویزان کرده و با پارچه یا کیسه­ کاغذی بپوشانید تا هنگام بیرون آمد دانه ­ها آن­ها را بگیرد. برای بو داده کردن دانه­ ها، یک شب در آب و نمک خیس کنید. سپس آن­ها را روی یک صفحه پخت قرار دهید. در فر با حرارت کم بین 90 تا 120 درجه سانتیگراد نیز می ­توانید بپزید تا کمی قهوه­ ای شود.

برداشت دانه­ ها

برداشت دانه­ ها

برای خرید انواع بذر گل افتابگردان می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

12 دیدگاه درباره مقاله “چگونگی رشد گل آفتابگردان

  1. Avatar مریم قاسمی گفت:

    سلام.ما امسال یک هکتار افتابگردون کاشتیم و بعد ازرشد برگهای پایینی گیاه رو هرس کردیم و بریدیم
    حالاکه گیاه گل داده طبق ها خودبخود میشکنن انگار که بریده شده باشن.علتش نبودِ برگهاست؟

    1. Avatar حسنا انگورانی گفت:

      برای اطلاعات بیشتر به شماره تماس 09358504040 در واتس آپ و یا تلگرام پیغام دهید .

  2. Avatar محمد گفت:

    آیا ممکن هست که در مدت زمان یک ماه با کود مخصوص یا به صورت تراریخته گل آفتاب گردون در بیاد؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      آفتاب گردان بدون کود هم 1 ماهه در می آید اما اگر منظور شما بلوغ و رشد کامل آفتابگردان است متاسفانه امکان این قضیه نیست.

  3. Avatar علیرضا گفت:

    سلام‌.امسال‌افتاب‌گردون‌کاشتم‌قدشون‌بیشتر‌از‌۱‌متر‌نمیشه.از‌همون‌بذره‌جای‌دیگه‌کاشتم‌رشتشون‌عالیه‌.مشکل‌اینا‌چیه‌مشه‌راهنمایی‌کنین

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      2 تا عامل می تواند باعث کوتاه قدی آفتاب گردان شود یکی آفتاب است که اگر به مقدار مورد نیاز به گیاه آفتابگردان نرسد رشد کمی خواهد داشت و یکی خاک است که اگر زهکشی خوبی نداشته باشد این مشکل به وجود می آید.

  4. Avatar لیلی گفت:

    سلام کاشت آفتابگردان کنار درختان مثمر برای درختان مشکلی ایجاد نمیکنه؟البته به تعداد محدود

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      گل آفتابگردان به تعداد محدود برای درختان مشلی ایجاد نمی کند .

  5. Avatar محمد گفت:

    سلام بنده میخواهم با اب شور بکارم ایا جواب میده

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      آفتابگردان با آب شور زیاد سازگار نیست و متاسفانه جواب لازم را نمی گیرید .

  6. Avatar محمد گفت:

    سلام وقت بخیر من بذر افتابگردان از افتابگردانهای بزرگ که هر کدام ۱۵ تا ۱۸ سانت بودن برداشتم و خشک کردم امسال کاشتم درامده ولی گلها خیلی کوچک است میشه دلیل این کوچکی و بگید بهم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      شاید بذری که داشتید اصلاح نژاد شده بوده وبذری که شما گرفتید به حالت اولیه خودش بازگشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *