آموزش باغبانی

پرورش گل سوسن چشم سیاه

پرورش گل سوسن

گیاه سوسن چشم سیاه گلی چند ساله است که عموماً بیش از دو سال عمر نمی کند. با این حال چنان آزادانه بذر افشانی می کند که انگار چند ساله است. چندین گونه مختلف و پیوندهای زیاد از این گیاه وجود دارد که معمولاً در زمین های مختلف کاشت می شوند و از نظر اندازه نیز بین 0.3 تا 0.9 متر قد می کشند و از نظر رنگ گل متفاوت هستند. این گل معمولاً در مناطقی با درجه  USDA سرسختی 3 تا 9 قادر به زندگی است (به این معنی که می توانند تا -4 درجه سانتیگراد را تاب بیاورند و زنده بمانند). صرف نظر از گونه یا انواع پیوندی این گل، همه آنها برای رشد نیازهای اساسی یکسانی دارند.

کاشت سوسن

در این روش چگونگی کاشت گل سوسن را آموزش می دهیم.

1. انتخاب محل مناسب:

محلی را انتخاب کنید که نور خورشید زیادی دریافت می کند. گل سوسن سیاه چشم در آفتاب کامل شکوفا می شود. اما در سایه جزئی یا محل روشن نیز رشد می کند. نوع خاک یا pH آن خیلی مهم نیست. به همین دلیل رشد این گیاه تقریباً در هر نقطه یا خاکی آسان خواهد بود.

انتخاب محل مناسب

انتخاب محل مناسب

2. کاشتن گیاه در خاک غنی:

سوسن های خود را در خاک غنی و قابل زهکشی بکارید. با اینکه pH خاک اهمیتی زیادی ندارد اما غنی بودن خاک و ارگانیک بودن و قابلیت زهکشی بالای آن مهم است. اگر خاک منطقه عمدتاً ماسه یا خاک رس است برای کاشت این گل خز، ذغال سنگ نارس، کود گاو، کمپوست یا برگ پوسیده را مخلوط کنید و به عمق پنج و نیم تا هفت و نیم سانتیمتر با خاک مخلوط کنید. وقتی این مواد آلی را به خاک اضافه می کنید باعث بهبود باروری خاک، بافت و بالا رفتن قدر زهکشی می شود. می توانید از دستگاه روتوتیلر برای مخلوط کردن مواد آلی درون خاک به عمق 20.3 تا 25.4 سانتی متر استفاده کنید.

خرید کمپوست

کاشتن گیاه در خاک غنی

کاشتن گیاه در خاک غنی

3. انتخاب زمان کاشت سوسن:

زمان کاشت سوسن های خود را بسته به اینکه آنها را از بذر یا جوانه می خواهید پرورش دهید انتخاب کنید. سوسن سیاه چشم خود را در اوایل بهار پس از تمام شدن فصل سرمازدگی بکارید. بذر این گل یا جوانه آن به راحتی در مراکز کشاورزی برای خرید در دسترس است. بذر سوسن چشم سیاه هم قابل کاشت است. اگر می خواهید بذر گل را بکارید آن را مستقیما درون خاک بعد از آخرین یخبندان زمستانی در باغچه خود بکارید یا آنها را در اواخر بهمن یا آغاز اسفند در محیط داخل خانه در خاک فرو کنید.

انتخاب زمان کاشت سوسن

انتخاب زمان کاشت سوسن

4. کاشتن بذر (اختیاری):

بذرها را در ظرفی که نیمی از حجم آن مخلوطی از ماسه و خزه و پودر ذغال است بکارید. بعد روی دانه ها را با خاک بپوشانید. دما را بین 21.1 تا 23.8 درجه سانتیگراد نگه دارید و تا موقع جوانه زدن، ظرف را مرطوب نگه دارید. هنگامی که هر جوانه دو برگ داشت، آنها را به گلدان های جداگانه منتقل کنید.

کاشتن بذر (اختیاری)

کاشتن بذر (اختیاری)

5. اختصاص دادن فضای کافی به جوانه ها:

حتما فضای کافی به جوانه ها اختصاص دهید. چه جوانه های خود را از بذر پرورش داده باشید و چه آنها را از مرکز کشاورزی خریداری کرده باشید، باید در باغ خود فضای کافی را به آنها اختصاص دهید. باید فاصله بین آنها 0.6 تا 0.9 متر از هم باشد، تا وقتی بالغ شدند در اطرافشان فضای زیادی برای گردش هوای مناسب وجود داشته باشد. افزایش گردش هوا احتمال بیماری های قارچی را کاهش می دهد. اگر بذرها را به طور مستقیم در باغ می کارید، وقتی جوانه زدند و طولشان چند سانتی متر شد، جوانه ها را به فاصله 0.6 تا 0.9 متر از هم جدا کنید.

برای مطالعه مقاله پرورش گل شمعدانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

اختصاص دادن فضای کافی به جوانه ها

اختصاص دادن فضای کافی به جوانه ها

مراقبت از سوسن ها

اکنون به شما روش نگهداری گل سوسن چشم سیاه را شرح می دهیم.

1. زمان آبیاری:

هنگامی که خاک آنها خشک شد آبیاری کنید. سوسن سیاه چشم پس از استقرار ریشه به طرز شگفت آوری تحمل خشکسالی را دارند. با این حال، در سال اول عمرشان، هنگامی که سطح رویی خاک شروع به خشک شدن می کند، آن را سیراب کنید. در سال دوم عمرشان به بعد اگر خشکسالی اتفاق افتاد هر هفته یک یا دو بار به آنها آب دهید. سعی کنید از خیس کردن شاخ و برگشان خودداری کنید، زیرا این کار می تواند باعث ایجاد کپک شود.

زمان آبیاری

زمان آبیاری

2. پخش کردن مالچ:

منطقه اطراف گلها را مالچ کنید. روی خاک اطراف گل سوسن چشم سیاه به عمق پنج سانتی متر مالچ آلی و از مواد ارگانیک پخش کنید تا به حفظ رطوبت در خاک کمک کند. لازم نیست به گیاهان خود کود دهید. زیرا بدون تقویت کننده هم به اندازه کافی رشد می کنند.

خرید مالچ گیلدا

پخش کردن مالچ

پخش کردن مالچ

3. از بین بردن گل های خشک:

گل های مرده را دور بریزید و بکنید. برای ترغیب گیاهان برای تولید گلهای بیشتر گلهایی که خشک شده اند را از بین ببرید. در صورت تمایل برای جمع آوری بذر سوسن چشم سیاه، تعدادی از گلها را روی ساقه باقی بگذارید. در اواخر زمستان تمام ساقه ها را به سمت زمین و پایین هرس کنید تا در بهار فضای کافی برای رشد داشته باشند.

از بین بردن گل های خشک

از بین بردن گل های خشک

4. تقسیم کردن گل:

هر سه سال یکبار گلهای سوسن سیاه چشم خود را تقسیم کنید. این تقسیم باید در ماه اردیبهشت انجام شود. محل و منطقه کاشت را قبل از کندن زمین برای جابجایی آماده کنید. قبل از حفر زمین گیاهان را یکی دو روز آب دهید. برای جابجایی گیاهان خود و تقسیم آنها در اطراف ریشه سوسن، طوری که ساقه ها آسیب نبینند یک بیل خاکی را تا عمق 15.2 تا 20.3 سانتی متر خاک وارد کنید تا ریشه ها از هم جدا شوند و خاک را با کل نوک بیل بلند کنید و در بیاورید. موقع این کار خیلی مراقب گیاه باشید. در هر قسمت تقسیم یک مشت پر از ریشه و سه تا پنج ساقه سالم باید باشد. بلافاصله هر قسمت را دوباره بکارید و زیر خاک کنید یا آنها را داخل گلدان بگذارید تا به عنوان یک هدیه زیبا تقدیم همسایگان، دوستان و خانواده خود کنید.

تقسیم کردن گل

تقسیم کردن گل

برای خرید انواع بذر گل می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *