گیاهان

درخت سیب و معرفی انواع آن

همه چیز درباره درخت سیب

سیب درخت مثمر به شمار می رود که گونه‌های مختلفی دارد که استفاده‌های مختلفی از آن به ویژه برای تازه خوری، کمپوت، مربا و … می‌شود. در بیشتر مناطق رشد می‌کند. برای رشد نیاز به نور خورشید، دمای مناسب، خاک، هرس، کود، آبیاری و … دارد. میوه سیب به صورت گرد،کروی و گوشتی است که در رنگهای مختلف قرمز، زرد، سیاه، سبز و … است.

مشخصات گیاهی کامل درخت سیب:

سیب از درختان مثمر به شمار می رود که میوه‌ای گرد و کروی شکل دارد، سیب دارای گونه‌های مختلفی است که برخی از آنها شیرین و برخی دیگر طعم به نسبت ترشی دارند که بسیار خوشمزه و گوشتی هستند که در مرکز آن چندین دانه سیب وجود دارد. معمولاً سیب را پس از شستشو با پوست مصرف می‌کنند.

در بیشتر مناطق رشد می‌کند. برگهای سبز چرمی مانندی به رنگ سبز با شیارهای ظریف دارد. گلهای این گیاه کوچکی چند گلبرگی و به رنگ سفید و قرمز است که به هنگام شکوفا شدن در فصل بهار منظره زیبایی را برای عکاسی به وجود می‌آورد این گلهای در نهایت به میوه سیب تبدیل می‌شوند.

میوه سیب به صورت منفرد و خوشه‌ای ظاهر می‌شود که به وسیله ساقه نازکی به درخت وصل می‌شود. دارای شاخ و برگ زیادی است، میوه سیب معمولاً به رنگ زرد، سیاه، سبز، قرمز و … است. خواص بسیاری دارد و استفاده‌های مختلفی از آن به ویژه برای تازه خوری، تهیه مربا، کمپوت و … می‌شود. رشد سریع و آسانی دارد. گرده‌افشانی سیب توسط باد و همچنین حشرات انجام می‌شود. درختان سیب قادر به خود گرده‌افشانی نیستند به همین دلیل برای تولید میوه باید گرده‌افشانی مصنوعی انجام دهید. باغداران و پرورش‌دهندگان سیب برای گرده‌افشانی و همچنین انتقال گرده از ملکه زنبور عسل استفاده می‌کنند، ولی تعداد این زنبورها در باغات سیب زیاد نیست.

انواع درخت سیب:

سیب انواع مختلفی دارد که در ذیل به آنها اشاره کرده ایم.

سیب زرد:

سیب زرد نام میوه‌ای نام آشنا است که به صورت گرد، کروی و به رنگ زرد است. طعم شیرینی دارد. خواص بسیاری دارد و در بیشتر مناطق رشد می‌کند. سیب زرد بومی مناطق سرد و معتدل است. شاخه‌های سیب بدون خار هستند. گلهای کوچک چند گلبرگی دارد که این گلها در نهایت به میوه سیب زرد تبدیل می‌شوند. سیب را معمولاً با پوست مصرف می‌کنند. پوست نازکی دارد.

بذر سیب زرد

سیب قرمز:

سیب قرمز یکی از گونه‌های درخت سیب به شمار می رود. این نوع سیب همانطور که از نامش پیداست، دارای پوستی قرمز رنگ و درونی سفید است. سیب قرمز به صورت گرد و کروی شکل در اندازه‌های مختلف است. برگهای به نسبت بلندی با دمبرگ کوتاه به رنگ سبز دارد. برگها به صورت ساده هستند. گلهای کوچکی دارد که در فصل بهار ظاهر می‌شود و منظره شگفت‌انگیزی را ایجاد می‌کند. سیب قرمز به صورت درخت یا درختچه کوتاه رشد می‌کند. گرده‌افشانی سیب قرمز توسط باد و همچنین حشرات انجام می‌شود. سیب قرمز طعم شیرینی دارد.

بذر سیب قرمز

سیب عباسی:

سیب عباسی گونه سیب خوش‌فرم است که طعم دلچسبی دارد. این نوع سیب به صورت گرد، کروی و تخم‌مرغی شکل می‌باشد. پوست نازکی دارد. نوعی سیب استخوانی می‌باشد. درخت پرباری است که تراز تجاری بالایی دارد. خواص بسیاری دارد در بیشتر مناطق کشت می‌شود. سیب عباسی بومی مشهد می‌باشد که به عنوان پایه مورد استفاده قرار می‌گیرد. گلهای کوچکی دارد که در فصل بهار شکوفه می‌دهد. برگهای این گیاه به رنگ سبز می‌باشد. شاخ و برگ زیادی دارد و به راحتی کشت می‌شود. علاوه بر تازه خوری برای تهیه مربا و … نیز از آن استفاده می‌شود. رشد آسانی دارد.

سیب آلیس:

نوعی سیب با لکه‌های قرمز و سبز به شمار می رود که به صورت گرد، کروی و استخوانی است که خواص زیادی دارد. در درون و در مرکز سیب تعدادی دانه یا بذر وجود دارد. درختی خزان پذیر هست، طوری که با شروع فصل سرما برگها تغییر رنگ می‌دهند و در نهایت می‌ریزند. رشد سریعی دارد. ماندگاری بالایی دارد بنابراین برای نگهداری در انبار مناسب است. برگهای سیب به رنگ سبز هستند، شاخ و برگ زیادی دارد. درختی پرباری است.

سیب کهنز:

سیب کهنز دارای بافت نرمی است که به رنگ زرد است که رگه‌های به رنگ قرمز و سفید بر روی آن نقش بسته است. زمان برداشت سیب کهنز در اوایل فصل تابستان است. نسبت به سایر گونه‌ها سایز کوچکی دارد. قابلیت نگهداری در انبار به مدت سه ماه دارد و خراب نمی‌شود. از باردهی بالایی نیز برخوردار است.

سیب زرد لبنان:

همانطور که از نامش مشخص است این سیب بومی مناطقی از لبنان است که به دلیل تراز تجاری بالایی که دارد در بیشتر مناطق ایران نیز کشت می‌شود. میوه این گیاه به صورت گرد و کروی است که در برابر آفات مقاوم است. خواص زیادی دارد و از ماندگاری بالایی نیز برخوردار است، عمر اقتصادی سیب زرد لبنانی بیش از 30 سال است.

برای مطالعه مقاله معرفی سیب چوبی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

سیب پاکوتاه زرد

سیب پاکوتاه زرد

سیب سبز گراندلیست:

سیب گراندلیست از جمله سیب‌های مقاوم به شمار می رود که با نام سیب سبز گرنی اسمیب نیز شناخته می‌شود. بومی مناطقی از استرالیا است و از جمله اقلام پیوندی به شمار می رود که باردهی بالایی دارد فرم آن نیز به صورت گرد و کروی شکل است.

سیب قرمز فرانسه:

سیب قرمز فرانسه همانطور که از نامش پیداست بومی مناطقی از فرانسه است که میوه‌ای درشت به صورت گرد و کروی دارد و از جمله ارقام پیوندی سیب به شمار می رود. بسیار پر بازده است و از سال دوم محصول می‌دهد. خواص بسیاری دارد و به رنگ قرمز است.

سیب زرد فرانسه:

سیب زرد فرانسه بومی کشور فرانسه و از ارقام پیوندی سیب است که به مانند سیب قرمز فرانسه بسیار پر بازده است و پوست صافی دارد، با این تفاوت که به رنگ زرد است و بسیار گوشتی است و طعم دلچسبی نیز دارد.

سیب خوش بو:

سیب خوش بو به رنگ قرمز و سفید است که عطر و طعم دلچسبی دارد و در بیشتر مناطق کشت می‌شود. سرشار از ویتامین‌های مختلفی است که برای تازه خوری مناسب است و به صورت گرد و کروی است که خواص بسیاری دارد و در بیشتر مناطق رشد می‌کند.

سیب تو سرخ:

سیب تو سرخ همانطور که مشخص است نوعی سیب به رنگ قرمز است که قسمت گوشتی آن نیز به رنگ سرخ است با نام سیب ترشو نیز شناخته می‌شود، این نوع سیب در مناطق اندکی از جهان یافت می‌شود به خصوص مناطقی از ایران کشت می‌شود. این نوع سیب علاوه بر ظاهر و رنگ منحصربه‌فرد دارای خواص زیادی نیز است.

نهال سیب تو سرخ

سیب بریملی:

سیب بریملی از جمله سیب‌های سبز رنگ به شمار می رود که طعم ملس و دلچسبی دارد. این نوع سیب به هنگام جابجایی خراب و آسیب چندانی نمی‌بیند و به صورت گرد و کروی است که خواص بیشماری دارد و برای تازه خوری بسیار مناسب است.

سیب سیاه آرکانزاس:

سیب آرکانزانس از جمله ارقام نایاب سیب به شمار می رود. این نوع سیب ظاهری منحصربه‌فرد دارد که به رنگ سیاه و به صورت گرد و کروی است که طعم شیرینی دارد که بسیار معطر است بسیار گوشتی است و در مناطق سردسیری و معتدل رشد می‌کند.

سیب فوجی:

سیب فوجی از ارقام سیب پیوندی است که بومی مناطقی از شرق آسیا به ویژه ژاپن است. به صورت گرد و کروی است و در بیشتر مناطق کشت می‌شود و از جمله سیب‌های پر مصرف در ایالات‌متحده آمریکا است که طرفداران زیادی دارد.

سیب گالا:

سیب گالا به رنگ قرمز است که بخشی از آن مایل به زرد و سبز است. این نوع سیب سایز کوچکتری نسبت به سایر گونه‌های سیب دارد. پوست نازکی دارد و از طعم بی‌نظیری برخوردار است که به صورت گرد و کروی مانند است.

سیب جاسوس شمالی:

سیب جاسوس شمالی با نام سیب پای شمالی نیز شناخته می‌شود که بومی مناطقی از ایالات‌متحده آمریکا است، و از جمله سیب‌های محبوب به شمار می رود که گوشت سفید رنگی دارد که بسیار آبدار و خوشمزه است. پوست این گیاه نیز به رنگ سبز است که رگه‌هایی به رنگ قرمز سایه وار در خود دارد که طعم ترشی نسبتاً به سایر سیب‌ها دارد.

سیب جاز:

سیب جاز یکی از ارقام خوش‌فرم سیب به شمار می رود که بومی مناطقی از زلاندنو است. نوعی سیب پیوندی است.

سیب بلدبسکوپ:

سیب بلدبسکوپ بومی کشور هلند است که دارای رنگهای مختلفی همچون قرمز، زرد و سبز است. این سیب طعم ترشی دارد و کمی سفت است.

سیب مکینتاش:

سیب مکینتاش به رنگ سرخ و سبز است که قسمت گوشتی آن به رنگ سفید است و مزه ترشی دارد که دارای خواص زیادی است.

سیب زرد شفاف:

این نوع سیب به رنگ زرد و به صورت گرد و کروی است که طعم شیرینی دارد که پوست آن نازک است.

سیب بانوی صورتی:

بانوی صورتی نام عجیب نوع سیب است که از ترکیب دو نوع سیب بانو ویلیامز و سیب زرد حادث شده است. مزه این نوع سیب کمی ترش و ترد است. در سال 1973 این نوع سیب وارد چرخه کشت شد که به رنگ قرمز است که پیش‌زمینه‌ای سبز دارد.

سیب گلاب:

سیب گلاب یکی از ارقام سیب به شمار می رود که طرفداران زیادی دارد، این نوع سیب در مناطق مختلفی از ایران کشت می‌شود که سایز کوچکی نسبت به سایر گونه‌های سیب دارد. به رنگ سفید مایل به کرم است که معمولاً رگه‌های قرمز رنگی دارد. بسیار آبدار، شیرین و ترد است.

گلدن دلیشز:

سیب گلدن دلشیز به رنگ زرد مایل به صورتی است که بسیار شیرین و درعین‌حال آبدار است، وزن هر دانه سیب بین 150 تا 200 گرم تخمین زده شده است. نسبت به سرما مقاوم است و عمر اقتصادی آن بالای 30 سال است.

مشهدی نوری مراغه:

سیب مراغه با نام مشهدی نوری نیز شناخته می‌شود، چرا که گفته می‌شود این نوع سیب در باغ فردی به نام مشهدی نوری برای نخستین بار کشت شده است. سایز متوسطی دارد و از طعم شیرین و ترشی برخوردار است. این نوع سیب بیشتر در مراغه کشت می‌شود.

سیب قندک کاشان:

این نوع سیب بومی مناطقی از کاشان است که به صورت گرد و کروی رشد می‌کند.

سیب گلشاهی:

سیب گلشاهی از جمله سیب‌های پیوندی است که باردهی بالایی دارد طوری که از سال اول کشت به بار می‌نشیند و می‌توانید نوبرانه آن را برداشت کنید.

سیب سیاه یا سیب جرومین:

سیب سیاه یا جرومین بومی مناطقی از آمریکا است که عمر اقتصادی آن بالای 30 سال است و از ارقام خیلی کمیاب به شمار می رود که به رنگ سیاه است که قسمت گوشتی آن به رنگ سفید است که از ماندگاری بالایی نیز برخوردار است.

سیب قرمز لبنان:

سیب قرمز لبنان همانطور که از نامش مشخص است بومی مناطقی از لبنان و به رنگ قرمز است که عمر اقتصادی آن به 40 سال نیز می‌رسد که در اوایل فصل پاییز محصول می‌دهد که می‌توانید آن را برداشت کنید.

سیب رددلشیز:

سیب رددلشیز نوعی سیب به رنگ زرد مایل به صورتی است که طعم شیرین و آبداری دارد که سرشار از ویتامین‌های مختلفی است که به صورت گرد و کروی است.

سیب ردچیف:

سیب ردچیف بومی مناطقی از آمریکا است که عمر اقتصادی آن به 50 سال هم می‌رسد و یکی از گونه‌های مرغوب سیب در جهان است.

سیب استارکینگ:

سیب استارکینگ بومی مناطقی از آمریکاست، که از سال اول شروع به باردهی می‌کند. ماندگاری بالایی دارد و رنگ پوست آن نیز تیره است. و از گونه‌های کمیاب به شمار می رود.

برای مطالعه مقاله معرفی سیب کاستارد می توانید از این لینک استفاده نمایید.

درخت سیب

درخت سیب

روش‌های تکثیر درخت سیب:

سیب قرمز از طریق بذر، قلمه، خواباندن، پاجوش و پیوند، تکثیر می‌شود.

کاشت بذری سیب:

در کاشت بذری ابتدا بذر درخت سیب را تهیه کنید برای این منظور سیب را از وسط به دو نیم تقسیم کنید در درون آن چندین دانه مشاهده می‌کنید که این دانه‌ها بذرهای سیب را تشکیل می‌دهند. پس از تهیه بذر آن را در درون دستمال کاغذی بگذارید و خیس کنید، سپس دستمال کاغذی را در درون پلاستیک قرار دهید و حدود یک ماه در درون یخچال قرار دهید. پس از گذشت مدت زمانی دانه شروع به جوانه زدن می‌کند، در این هنگام بذرها را از یخچال خارج کنید و در درون گلدان بکارید و آبیاری کنید، پس از مدتی بذر شما جوانه می زند و سر از خاک بیرون می‌آورد. پس از آنکه نهال به دست آمده به حد معینی از رشد رسید آن را به زمین اصلی منتقل کنید.

کاشت قلمه:

در روش قلمه زنی با استفاده از یک چاقوی تیز شاخه‌ای را از درخت جدا کنید و شاخ و برگ پایینی آن را جدا کنید، سپس گودالی ایجاد کنید و قلمه را در درون آن بکارید، برای تسریع در ریشه زایی می‌توانید از هورمون ریشه زایی استفاده کنید.

خواباندن:

در روش خواباندن قسمتی از شاخه گیاه را که ارتفاع مناسبی دارد در خاک بکارید، برای این منظور گودالی ایجاد کنید و شاخه را در درون آن قرار دهید و روی آن را با خاک مناسب و نرم بپوشانید پس از مدتی شاخه ریشه‌دار می‌شود، در این هنگام شاخه را از قسمتی که در خاک قرار دارد جدا کنید.

پاجوش:

کاشت درخت از پاجوش بسیار آسان است، پا جوش‌هایی را که در کنار درخت رشد می‌کند را از خاک بیرون بیاورید و سپس آن را در زمین اصلی و در گودال بکارید اگر پا جوش‌ها خیلی کوچک بودن می‌توانید از گلدان نیز استفاده کنید.

پیوند:

استفاده از پیوند روش دیگری برای تکثیر درخت سیب به شمار می رود.

روش ‌های هرس درخت سیب:

هرس یکی از روش‌های مورد استفاده برای گیاهان مختلف است، تا گیاه بتواند به رشد خود ادامه دهد. در اصل هرس در لغت به معنای جدا کردن شاخه‌های اضافی گیاه است که مانع از رشد گیاه می‌شود و نمی‌گذارد آب، تعذیه و نور خورشید به درستی به گیاه برسد، به همین دلیل هر ساله گیاه را هرس می‌کنند. توجه داشته باشید که هرس خود دارای نکاتی است که باید به هنگام هرس به آن توجه نمود. در هرس درخت سیب یک اصل کلی وجود دارد که می‌گوید زمانی که شاخه درخت جوانی که چند سال از عمر آن می‌گذرد و طی این چند سال باردار شده و از باردهی خوبی نیز برخوردار است دیگر پیر شده به همین دلیل باید از شاخه حذف شود تا شاخه جدید جایگزین آن شود این چرخه تا آخر عمر درخت ادامه دارد.

هرس درخت سیب به ترتیب بر اساس رشد به قرار زیر است

  • در سال اول کاشت با استفاده از یک قیچی تیز باغبانی شاخه‌های اضافه درخت را قطع کنید. به هنگام قطع شاخه‌های اضافی توجه داشته باشید حداقل چهار جوانه برای رشد وجود داشته باشد، محل برش را طوری انتخاب کنید که چهار جوانه در پایین وجود داشته باشد.
  • در سال دوم زمانی که درخت سیب در خواب است هرس را انجام دهید، در این زمان شاخه‌های سیاه اضافی را تا یک سوم ارتفاع آن قطع کنید و با شاخه‌های صورتی رنگ کاری نداشته باشید چرا که تازه رشد کرده‌اند.
  • در سال سوم درخت سیب را باید زمانی هرس کنید که درخت در حال استراحت کردن است، هرس سال سوم همچون سال دوم انجام می‌شود و باید شاخه‌های تیره را قطع کنید.
  • در سال چهارم نیز هرس را زمانی انجام دهید که درخت در حال استراحت است.
  • در سال پنجم هرس اصلی درخت سیب انجام می‌شود چرا که در این سال فرم اصلی درخت کامل می‌شود و میوه‌های درخت ظاهر می‌شوند. در این سال می‌بایست به حذف شاخه‌های اضافی درخت و شاخه‌های آلوده و ضعیف آن بپردازید.

برای مطالعه مقاله نگاهی کوتاه بر درخت سیب می توانید از این لینک استفاده نمایید.

سیب های چیده شده از درخت

سیب های چیده شده از درخت

شرایط اکولوژیک رشد درخت سیب:

ارتفاع:

ارتفاع درخت سیب با توجه به گونه‌های مختلف متغیر و بین 3 تا 15 متر است.

نور مناسب:

برای رشد به آفتاب کامل و نیمه سایه نیاز دارد.

دمای مناسب:

دمای مناسب برای رشد درخت سیب بین 20 تا 35 درجه سانتی گراد است، نسبت به شرایط اقلیمی مقاوم است.

خاک مناسب:

خاک غنی و حاصلخیز مناسب است.

آبیاری صحیح:

به آبیاری متوسطی نیاز دارد.

فاصله کاشت:

فاصله کاشت درخت سیب در ارقام پیوندی و بر روی پایه بذری بین 6 تا 7 متر است و در ارقام پیوندی رویشی بین 150 تا 300 سانتیمتر است. فاصله بین ردیف‌های نیز باید حتماً بیش از 3 متر باشد.

زمان و مقدار کود دهی درخت سیب:

هر گیاهی برای رشد و نمو نیاز به کود دارد تا بتواند به درستی رشد کند و محصول باکیفیت تر و بهتری را ارائه دهد، برای باروری و رشد بهتر درخت سیب از کودهای حیوانی و شیمایی استفاده کنید.

کود حیوانی:

کود حیوانی در واقع از فضولات حیواناتی همچون گاو، گوسفند، اسب، پرندگان و .. به دست می‌آید. کود حیوانی دارای مواد آلی و غذایی فراوانی برای رشد گیاه است که از طریق خاک آنها را در اختیار ریشه گیاه قرار می‌دهد. استفاده از این نوع کود قدمتی طولانی دارد.

کودهای شیمایی:

کودهای شیمیایی در تأمین 30 تا 62 درصدی منابع غذایی درخت نقش اساسی دارند، به همین دلیل امروزه در کنار کودهای حیوانی از کودهای شیمیایی نیز برای رشد گیاه و افزایش باردهی آن استفاده می‌کنند؛ کودهای شیمیایی دارای یک یا چند منبع غذایی مهم هستند که به صورت جامد، مایع و به دو صورت چال کود و سمپاشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از کودهای شیمیایی درخت سیب می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • کود گرین پلنت ۱ حاوی فسفر و پتاسیم و ریز مغذی ها است که رشد گیاه را تسهیل می‌کند.
  • کود هاسکون M10 برای معجزه در افزایش رنگ، قد و همچنین یکنواختی محصول موثر است.
  • کود کالفومیت باعث افزایش گل دهی و محصول می‌شود.
  • کود کالفون گرین برای رشد رویشی گیاهان مختلف مناسب است.
  • کود کلبرون در رفع کمبود کلسیم مورد نیاز برای رشد گیاه موثر است.

خرید کود

آفات و بیماری‌های رایج درخت:

درخت سیب هم مانند درختان دیگر باید در مقابل یکسری از آفات و بیماری ها مراقبت شود.

  • لیسه سیب: لیسه سیب از آفات رایج درخت سیب است که باعث ریزش برگها و در نتیجه ضعیف شدن درخت می‌شود که در برخی موارد لاروهای این حشره از سیب نیز تغذیه می‌کنند. برای مبارزه از سموم شیمایی مالایتون، دیازینون، زرلون و … استفاده کنید.
  • کرم سفید ریشه: کرم سفید ریشه نام سوسکی به رنگ قهوه‌ای است که به درخت سیب آسیب می‌رساند، که البته بیشتر از ریشه گیاه تغذیه می‌کند و در نتیجه این عمل گیاه خشک می‌شود. سموم مورد استفاده برای کرم سفید ریشه دمازینون است. به صورت فیزیکی نیز می‌توانید با این آفت مبارزه کنید به طور مثال زمین را شخم بزنید و علف‌های هرز را از بین ببرید.
  • آفت سوسک شاخه بلند رزاسه: سوسک شاخه بلند رزاسه نام نوعی حشره است که لاروهایی را در ساقه و قسمت چوبی گیاه ایجاد می‌کند که در نتیجه آن به از بین رفتن قسمت چوبی درخت و در نتیجه نابودی آن می‌انجامد. در این آفت لاروها در قسمت چوبی خانه می‌کند و فضولات خود را همچون خاک اره بیرون می‌ریزند، این حشره به درختان تشنه، کم آب و ضعیف حمله می‌کنند و باعث نابودی آن می‌شوند. برای مبارزه می‌توانید از کودهای شیمیایی استفاده کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از آبیاری و از بین بردن فیزیکی حشره به درخت کمک کنید.
  • شته سبز سیب: شته سیب به شاخ و برگ درخت سیب و همچنین جوانه‌های رسیده درخت آسیب و در نتیجه به از بین رفتن محصول می‌انجامد. می‌توانید از سموم شیمیایی همچون سیستمیک، اکسی دی متون متیل، تیومتون،پریمیکارب استفاده کنید.
  • شته مومی یا خونی سیب: شته مومی نوعی آفت رایج برای درخت سیب است، این آفت به ریشه و همچنین طوقه درختان آسیب وارد می‌کند، شته مومی برای رشد مکان‌های سایه‌ای را دوست دارد. می‌توانید از سموم شیمیایی تیموتون، اکسی دیمتون متیل و پریمیکارب برای از بین بردن شته مومی استفاده کنید.
  • شته مولد قرمز سیب: شته مولد قرمز نوعی حشره است که به گیاه آسیب می‌رساند و باعث از بین رفتن گیاه می‌شود. از شیره برگ و شاخه گیاه شروع به مکیدن می‌کند.
  • شته سرخ سیب: این حشره از شیره و برگ ساقه تغذیه می‌کند و علاوه بر این بر روی میوه سیب نیز خساراتی را ایجاد می‌کند. می‌توانید از سموم شیمایی همچون سیستمیک، دیمتوآب و … استفاده کنید.
  • لکه سیاه سیب: لکه سیاه سیب در فصل بهار رخ می‌دهد و در هوای بارانی بسیار اتفاق می‌افتد و لکه‌های سیاهی را بر روی برگ گیاه ایجاد می‌کند و در نتیجه درخت را به انواع بیماری‌ها دچار می‌کند. این بیماری تأثیری در میوه درخت ندارد.
  • بیماری آتشک: یکی از بیماری‌های باکتریایی درخت سیب آتشک است که باعث سوخته شدن شکوفه‌ها و تغییر رنگ آنها به قهوه‌ای می‌شود.
  • لکه چوب پنبه‌ای: لکه‌های چوب پنبه‌ای همچون آسیبی که تگرگ ایجاد می‌کند نمایان می‌شود. این بیماری شایع به دلیل کمبود کلسیم ایجاد می‌شود. این آفت لکه‌های را در روی پوست گیاه ایجاد می‌کند.
  • سفیدک سطحی: لکه‌های سفید رنگی را بر روی برگ گیاه ایجاد می‌کند که باعث پژمرده شدن گیاه می‌شود.
  • زنگ سیب: در این بیماری لکه‌های زنگ‌زده‌ای بر روی برگ گیاه ظاهر می‌شود.
  • پوسیدگی سیاه و لکه برگی چشم قورباغه‌ای: همانطور که از نامش پیداست لکه‌های سیاه رنگی شبیه چشم قورباغه بر روی برگ گیاه ایجاد می‌کند.
  • پوسیدگی طوقی: این بیماری باعث پوسیدگی طوقه درخت سیب و در نتیجه به از بین رفتن گیاه می‌انجامد. باعث تغییر رنگ در پوسته و برگ گیاه می‌شود.

برای مطالعه مقاله معرفی سیب سفید می توانید از این لینک استفاده نمایید.

سیب های افت زده

سیب های افت زده

نحوه برداشت درخت سیب:

برداشت میوه سیب کار چندان پیچیده و سختی نیست به هنگام برداشت میوه سیب را با دست خود بگیرید و بکشید به راحتی میوه از درخت جدا می‌شود. در کشاورزی مدرن کار برداشت سیب به صورت مکانیزه با استفاده از دستگاه‌های مدرن کشاورزی و لرزش به درخت انجام می‌شود که کار برداشت را آسان می‌کند و در نتیجه در وقت و هزینه شما نیز صرفه‌جویی می‌شود.

کاربرد درخت سیب:

از سیب استفاده‌ای مختلف می‌شود.

  • یکی از میوه‌های پر طرفدار به شمار می رود که برای تازه خوری مناسب است.
  • برای تهیه کمپوت از آن استفاده می‌شود.
  • در تهیه مربا کاربرد دارد.
  • در تهیه وسایل آرایشی و بهداشتی از آن استفاده می‌شود.

سخن پایانی:

سیب یکی از میوه‌های پر طرفدار به شما می رود که دارای ارقام متنوعی است، میوه این گیاه به صورت گرد و کروی است که در رنگهای مختلف سفید، زرد، سبز، سیاه و … است که بسیاری از ارقام آن کمیاب و خاص یک منطقه است. رشد سریعی دارد طوری که برخی از گونه‌های آن از سال دوم محصول می‌دهند. میوه این گیاه بسیار گوشتی است و سرشار از ویتامین‌های مختلفی است. از قدرت ماندگاری و انبارداری بالایی برخوردار است طوری که مازاد درخت سیب را در سردخانه‌ها برای استفاده در تمام فصول سال ذخیره می‌کنند. در بیشتر مناطق رشد می‌کند.

سوالات متداول درخت سیب:

  1. چه مدت طول می کشد تا درخت سیب میوه بدهد؟

    درختان سیب در فصل رشد حداقل به 8 ساعت آفتاب در روز نیاز دارند. برای موفقیت در گرده افشانی دو نوع لازم است. درختان سیب کوتوله 2 تا 3 سال پس از کاشت باردهی می کنند. میوه دهی به اندازه های استاندارد ممکن است 8 سال طول بکشد.

  2. آیا لازم است درختان سیب به صورت جفت کاشته شوند؟

    اکثر انواع سیب خود یا هر نوع گل سیب مشابه را گرده افشانی نمی کنند. این امر مستلزم کاشت حداقل دو نوع مختلف درخت سیب نزدیک به یکدیگر است تا زنبورها بتوانند گرده افشانی کنند. در صورتی که واقعاً کمبود فضا دارید، انواع درخت سیب خود گرده افشان وجود دارد.

  3. آیا درختان سیب آسان رشد می کنند؟

    متأسفانه، درختان میوه نیز دارای یک سمت پایین هستند، زیرا آن ها دچار مشکلات آفات و بیماری ها، تولید ضعیف و کمبود مواد مغذی می شوند و رشد درختان سیب بسیار دشوار است.

  4. چه موقع باید یک درخت سیب کاشته شود؟

    بیشتر کاشت ها در بهار اتفاق می افتد، اما اگر در منطقه ای زندگی می کنید که هوای پاییز و زمستان معتدل و مرطوب است، کاشت در پاییز نیز می تواند بسیار موفقیت آمیز باشد. هر نوع سیب دارای سطح مقاومت متفاوتی است و به ساعت های مختلف لرزشی نیاز دارد (وقتی دمای هوا بین 0 تا 7 درجه سانتی گراد است).

  5. آیا شما به یک درخت سیب نر و ماده نیاز دارید؟

    هنگامی که زنبور عسل از گل های مختلف بازدید می کند، با گرده پوشانده می شود که به گل های دیگر درختان دیگر منتقل می شود. شکوفه سیب هر دو قسمت نر و ماده دارد (درخت سیب هرمافرودیت است)، اما خود سازگار نیست. درختان سیب به گرده افشانی نیاز دارند.

  6. چرخه زندگی درخت سیب چقدر است؟

    بعد از کاشت بذر سیب، چند هفته طول می کشد تا جوانه بزند. سپس ریشه ها به داخل خاک رشد می کنند. ساقه به سمت بالا و به سمت نور رشد می کند و برگ ها روی ساقه رشد می کنند. درختان سیب تا 5-8 سالگی میوه نمی دهند.

  7. چگونه می توانم درخت سیب را در حیاط خانه خود پرورش دهم؟

    همه سیب ها در آفتاب کامل و خاک مرطوب و زهکشی شده بهتر عمل می کنند. اگرچه درختان در طیف گسترده ای از خاک رشد می کنند، از کاشت آن ها در نقاط کم یا مرطوب خودداری کنید. در شرایطی که برای مدت طولانی آب ایستاده باشد، رشد خوبی ندارند. شما می توانید از بهار تا پاییز هر زمان سیب بکارید.

  8. آیا می توانید از دانه سیب درخت سیب بکارید؟

    رشد یک درخت سیب از یک دانه سیب امکان پذیر است. دانه های سیب قبل از جوانه زدن باید در معرض شرایط خنک و مرطوب قرار بگیرند. با کاشت بذر سیب در فضای باز در پاییز می توان نیاز خنک و مرطوب را تأمین کرد. بذرها را به عمق 1.50 سانتی متر بکارید.

  9. درختان سیب در چه ماهی شکوفا می شوند؟

    ممکن است سیب زود تا اواخر ماه خرداد شکوفه می زند اما همچنین می تواند در اواخر فروردین ظاهر شود. مانند گیلاس، زمان شکوفا شدن بسته به نوع واریته بسته به روز متفاوت است. ممکن است شکوفه های زیادی روی درخت سیب مشاهده کنید اما برای گرده افشانی به کمی تشویق نیاز دارند.

  10. آیا درختان سیب هر ساله میوه می دهند؟

    جمع آوری سیب های خانگی فقط هر دو یا چند سال یکبار ناامیدکننده است، اما راه حل های مختلفی برای این مشکل وجود دارد. درختان سیب به دلیل شرایط نامناسب یا محصولات بیش از حد سنگین یا سبک، گاهی اوقات هر دو سال یک بار محصول می برند که به باربری دو ساله معروف است. برخی از انواع سیب بیش از سایرین مستعد تحمل دوسالانه هستند.

برای خرید بذر درختان مثمر می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مقاله های مرتبط

2 دیدگاه درباره مقاله “درخت سیب و معرفی انواع آن

  1. Avatar افسانه گفت:

    ممنون از اطلاعات کامل و جامعی که به اشتراک گذاشتید. لطفا درباره پرورش درخت انار پاکوتاه نیز اطلاعرسانی کنید پاینده باشید🌹

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      چشم حتما برای انار پاکوتاه هم مقاله می نویسیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *