آموزش باغبانی

همه چیز درباره درخت آلوچه

همه چیز درباره درخت آلوچه

آلوچه از درختان مثمر پر طرفدار به شمار می رود که دارای واریته هایی مختلفی است، این درخت در اصل میوه نارس آلو به شمار می رود که مزه ترش تا شیرینی دارد که معمولاً آن را با نمک مصرف می‌کنند، بسیار گوشتی و در عین ‌حال آبدار است که در قسمت مرکز آن هسته بزرگ و پهنی قرار دارد که به قسمت گوشتی گیاه چسبیده است که مصرف خوراکی ندارد و در بیشتر مناطق رشد می‌کند که از باردهی بالایی نیز برخوردار است؛ پوست صافی در رنگ‌های مختلف قرمز، سبز، ارغوانی و … دارد که برای رشد نیاز به کود دهی، آبیاری منظم، نور خورشید و دمای مناسب دارد که از طریق بذر، قلمه، پیوند و خواباندن شاخه تکثیر می‌شود که گرده افشانی آن توسط باد و حشرات انجام می‌شود.

مشخصات گیاهی کامل درخت آلوچه:

آلوچه که در واقع حالت نارس میوه آلو به شمار می رود طعم ترشی دارد که معمولاً آن را با نمک میل می‌کنند که طرفداران زیادی دارد و از بازار خوبی نیز برخوردار است که با نام گوجه سبز شناخته می‌شود. میوه این گیاه ظاهری گرد، کروی و کشیده دارد که دارای قسمت گوشتی آبدار و خوشمزه‌ای است که در مرکز آن هسته پهن و کشیده‌ای قرار دارد که طعم تلخی دارد که مصرف خوراکی ندارد که به قسمت گوشتی گیاه چسبیده است. توجه داشته باشید که اولین نمونه درخت آلوچه یا گوجه سبز را در فرانسه از درخت آلویی به رنگ سبز به دست آوردند که هم اکنون دارای واریته های مختلفی در رنگهای متنوع است که البته در ایران بیشتر به رنگ سبز عرضه می‌شود. از میوه این گیاه علاوه بر تازه خوری برای تهیه رب و … نیز استفاده می‌کنند.

نهال آلوچه جنگلی

درختی خزان پذیر و چندساله به شمار می رود که در فصل بهار برگهای آن تغییر رنگ می‌دهد و می‌ریزد، در بیشتر مناطق رشد می‌کند و در فصل بهار شکوفه می‌دهد که از باردهی بالایی برخوردار است و زمان برداشت میوه آن اواخر فصل بهار است که دارای برگهای سبز رنگ نوک‌تیز بیضی مانندی است که دارای بریدگی و شیارهای ظریفی است که طول برگهای آن بین 4 تا 6 سانتیمتر است. میوه این گیاه پوست صاف و براقی دارد که بسیار نازک است که معمولاً آن را با پوست مصرف می‌کنند. گرده افشانی این گیاه توسط باد و حشرات مختلف به ویژه زنبور عسل انجام می‌شود که پس از گذشت 4 تا 6 سال به بار می‌نشیند و شروع به میوه دهی می‌کند که عمر اقتصادی آن به بیش از 35 سال می‌رسد که البته تا 70 سال هم عمر می‌کند.

از باردهی بالایی برخوردار است طوریکه میوه این گیاه به صورت خوشه‌ای ظاهر می‌شود. گیاهی از خانواده آلوها به شمار می رود که بومی مناطقی از آسیا و اروپا است که امروزه در بیشتر مناطق آن را کشت می‌کنند. توجه داشته باشید که میوه آلوچه کمی سفت تر از میوه آلو است چرا که هنوز نارس است که در فصل بهار نوبر آن می‌رسد که در رنگهای مختلف سبز، ارغوانی، قرمز و .. ظاهر می‌شود که سرشار از ویتامین‌های مختلفی است. میوه این گیاه بسته به شرایط اقلیمی، کود دهی و محیط رشد در سایزهای متوسط تا درشت رشد می‌کند.

درخت آلوچه ترکیه ای

درخت آلوچه ترکیه ای

انواع درخت آلوچه:

درخت آلوچه واریته های مختلفی دارد. در ادامه مطلب شما را با گونه های مختلف درخت آلوچه آشنا خواهیم کرد.

آلوچه قرمز:

آلوچه قرمز با نام آلوچه آمریکایی نیز شناخته می‌شود، همانطور که از نامش پیداست نام گونه‌ای آلوچه به رنگ سرخ یا قرمز است که بومی مناطقی از آمریکا به خصوص آمریکای مرکزی و جنوبی است که امروزه در بخش اعظمی از اروپا و سایر کشورها آن را کشت می‌کنند. دارای گوشت خوش عطری است که طعم شیرینی دارد که بیشتر به صورت نوبرانه آن را مصرف می‌کنند.

آلوچه آذر شهر:

مبدأ این واریته از گوجه سبز آذربایجان شرقی است که میوه صاف و قلبی شکلی به رنگ سبز مایل به زرد دارد که دارای طعم ملسی است که بسیار گوشتی و آبدار است.

آلوچه ملایر:

آلوچه ملایر از گونه‌های زود بازده به شمار می رود که میوه گرد و کروی مانندی به رنگ سبز روشن دارد که در سایز متوسط رشد می‌کند که در اواخر فصل خرداد تا تیر میوه آن به طور کامل می‌رسد که از باردهی بالایی برخوردار است و دارای خواص زیادی است.

آلوچه سرخ اراک:

گوجه سرخ اراک که منشاء آن اراک است ظاهری کروی مانند دارد که تا ارتفاع 5 تا 6 متر رشد می‌کند که میوه آن در تیر ماه می‌رسد و از باردهی بالایی نیز برخوردار است که میوه صافی به رنگ زرشکی و سرخ دارد که در مرکز آن هسته پهنی وجود دارد.

برای مطالعه مقاله نگاهی کوتاه بر درخت زغال اخته می توانید از این لینک استفاده نمایید.

آلوچه قرمز وحشی

آلوچه قرمز وحشی

آلوچه سلطانی:

آلوچه سلطانی در سایز متوسط رشد می‌کند که میوه آن در اواخر فصل تابستان در نخستین هفته تیر ماه می‌رسد که از باردهی بالایی برخوردار است، میوه‌ای به رنگ سبز، گرد و کروی تولید می‌کند که طعم ترش و ملسی دارد.

گوجه سبز مراغه:

گوجه سبز مراغه میوه‌ای به رنگ قرمز مایل به جگری تولید می‌کند که ارتفاع آن به 5 متر هم می‌رسد که از باردهی بالایی برخوردار است که ظاهری گرد و کروی مانند دارد.

آلوچه سعدی:

آلوچه سعدی یکی دیگر از واریته های گوجه سبز به شمار می رود که دوره گلدهی 15 روزه‌ای دارد که میوه‌ای به رنگ قرمز مایل به جگری تولید می‌کند که خواص بسیاری دارد و از طعم دلچسبی برخوردار است.

گوجه سبز اسرائیلی:

گوجه سبز اسرائیلی همانطور که از نامش پیداست منشاء آن اسرائیل است که تا 6 متر رشد می‌کند و از گونه‌های زودرس به شمار می رود که میوه آن در خرداد ماه می‌رسد که از باردهی بالایی نیز برخوردار است.

گوجه سبز ترکیه ای :

گوجه سبز ترکیه‌ای بومی کشور دوست و همسایه ترکیه است که دارای شاخه و برگ زیادی است و از باردهی بالایی نیز برخوردار است که در بیشتر مناطق رشد می‌کند که با آب و هوای مناطق ایران سازگار است.

آلوچه قرمز کرج:

آلوچه قرمز کرج ظاهری گرد به رنگ قرمز دارد که ارتفاع آن به بیش از 4 متر می‌رسد که میوه آن در نیمه دوم خرداد ماه می‌رسد و از باردهی بالایی برخوردار است.

نهال آلوچه قرمز

روشهای تکثیر درخت آلوچه:

درخت آلوچه از طریق بذر، قلمه، خواباندن شاخه و پیوند تکثیر می‌شود.

کاشت بذری درخت آلوچه:

در کشت بذری ابتدا هسته گیاه را از قسمت گوشتی گیاه جدا کنید و این کار را صرفاً با دست یا چاقو انجام دهید چرا که بزاق دهان مانع از رشد هسته و بذر می‌شود. پس از جدا سازی هسته آن را خوب بشویید و در داخل دستمال کاغذی قرار دهید و به مدت دو تا سه ماه در دمای مناسب در فریزر نگهداری کنید تا دوره سرمادهی خود را برای رشد بهتر طی کند، پس از گذشت مدت زمان مذکور یک گلدان با زهکشی مناسب تهیه کنید و با خاک سبک و غنی آن را پر کنی و شیاری در عمق مناسب ایجاد و بذر گیاه را در داخل آن بکارید و در نهایت روی آن را با خاک اطراف بپوشانید و گیاه را آبیاری کنید که پس از گذشت مدتی بذر گیاه جوانه می زند و شروع به رشد می‌کند، زمانیکه گیاه رشد کرد و به حد معینی از رشد رسید نهال به دست آمده را به گلدان بزرگتر منتقل و در نهایت پس از گذشت یکساله نهال به دست آمده را به زمین اصلی برای ادامه رشد منتقل کنید.

توجه داشته باشید که شما می‌توانید بذر گیاه را در فصل پاییز به طور مستقیم در زمین اصلی نیز بکارید تا دوره سرمادهی خود را به طور طبیعی طی کنید برای این منظور در فصل پاییز گودالی در عمق مناسب ایجاد و بذر گیاه را در داخل آن بکارید و سپس روی آن را بپوشانید، بذر گیاه با شروع فصل گرما جوانه می زند و سر از خاک بیرونی می‌آورد و به رشد خود ادامه می‌دهد.

برای مطالعه مقاله نگاهی کوتاه بر درخت گیلاس می توانید از این لینک استفاده نمایید.

قلمه زدن درخت آلوچه

قلمه زدن درخت آلوچه

کاشت قلمه درخت آلوچه:

برای قلمه زدن درختی را انتخاب کنید که میوه با کیفیت و پرباری را تولید می‌کند پس از انتخاب درخت شاخه‌ای به اندازه 10 تا 15 سانتیمتر را از آن جدا کنید و سپس از هورمون ریشه زایی بر روی قلمه استفاده کنید، گودالی در عمق مناسب ایجاد و قلمه را تا عمق 8 سانتیمتری در خاک قرار دهید و آن را آبیاری کنید، پس از گذشت مدتی قلمه ریشه‌دار می‌شود و شروع به رشد می‌کند که در این هنگام در صورت نیاز می‌توانید قلمه را جابجا کنید.

خواباندن شاخه آلوچه:

خواباندن شاخه آسانترین راه تکثیر آلوچه است، در این روش از شاخه درخت آلوچه یکی را انتخاب کنید و آن را در داخل زمین قرار دهید بدون آنکه شاخه را از درخت گیاه جدا کنید، با توجه به تغذیه شاخه از درخت پس از مدتی شاخه ریشه دار می‌شود و شروع به رشد می‌کند زمانی که شاخه ریشه دار شد آن را از درخت جدا کنید و در صورت نیاز به محل اصلی مورد کشت منتقل کنید.

پیوند زدن درخت آلوچه:

مرسوم‌ترین روش برای کاشت درخت آلوچه استفاده از پیوند است، در این روش در اواخر فصل بهار یا اوایل تابستان یعنی درست زمانی که درخت در حال پوست اندازی است پیوند انجام می‌شود که در این مرحله پیوند را بر روی پایه مادری قرار می‌دهند. توجه داشته باشید پیوند را باید از درختی تهیه کنید که باردهی خوبی دارد و کیفیت میوه آن مطلوب است.

روشهای هرس درخت آلوچه:

آلوچه یا گوجه سبز برای رشد و نمو نیاز به هرس به موقع دارد ولی نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که تا سن دوازده سالگی این درخت نیاز به هیچ‌گونه هرسی ندارد چرا که نهال این گیاه پس از کاشت در زمین اصلی ابتدا می‌بایست سربداری شود که هرس این گیاه باید به طور متعادل نه زیاد و نه کم انجام شود، بنابراین به هنگام هرس شاخه‌های اضافه و همچنین ضعیف را از گیاه جدا کنید و به این نکته توجه داشته باشید که هرس زیاد در کنار کود دهی بیش از حد باعث تولید شاخ و برگ زیاد و در نتیجه باعث کاهش باردهی گیاه می‌شود.

شرایط اکولوژیک رشد درخت آلوچه:

ارتفاع:

ارتفاع این گیاه بسته به واریته های مختلف متغیر و بین 4 تا 15 متر است که بیشتر واریته های آن بین 4 تا 8 متر ارتفاع دارند.

نور:

نور کامل خورشید را برای رشد و نمو می‌پسندد که البته در برابر سایه جزئی نیز مقاوم است.

دما :

نسبت به سرما مقاوم است و به رشد خود ادامه می‌دهد چرا که برای میوه دهی و رشد به یک دوره سرما نیاز دارد، این درخت در فصل زمستان تا دمای 30- را تحمل می‌کند و در فصل تابستان تا دمای 40 درجه سانتی گراد را تحمل می‌کند.

خاک:

آلوچه یا گوجه سبز در گسترده وسیعی از خاکهای رشد می‌کند چرا که برای رشد نسبت به خاک حساس نیست و در خاکهای سنگین و مرطوب نیز رشد می‌کند فقط خاک مورد کشت باید از زهکشی مناسبی برخوردار باشد، برای رشد بهینه می‌توانید از خاک‌های حاصلخیز و غنی برای رشد گیاه بهره ببرید.

آبیاری :

آبیاری این گیاه در سال اول کشت باید به طور منظم و مرتب هفته‌ای دوبار به طور عمیق انجام شود تا ریشه گیاه بتواند در خاک رشد و توسعه پیدا کند که پس از آن در طول دور رشد گیاه و زمانی که گیاه شکل گسترده‌ای به خود گرفت می‌توانید هر دو تا سه هفته یکبار به طور عمیق آبیاری این گیاه را انجام دهید تا میوه دهی خوب و پر آبی داشته باشید.

فاصله کاشت:

فاصله کاشت بین درخت‌ها 5 تا 7 متر است و فاصله بین ردیف ها 4 تا 5 متر است.

زمان و مقدار کود دهی به درخت آلوچه:

یکی از مواردی که به هنگام کاشت نهال درخت آلوچه باید به آن توجه داشت این است که قبل از کاشت باید مقداری کود و مواد غنی به خاک مورد کشت اضافه کنید تا گیاه بتواند از این مواد تغذیه و رشد بهتری را تجربه کند، همچنین برای بهبود میوه دهی و افزایش کیفیت میوه در طول دوره رشد گیاه از کود و سموم شیمیایی مختلفی استفاده کنید که برای مشاوره در این زمینه می‌توانید با فروشگاه اینترنتی پوپونیک تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کند.

برای مطالعه مقاله نگاهی کوتاه بر درخت آلو قرمز می توانید از این لینک استفاده نمایید.

کوددهی درخت آلوچه

کوددهی درخت آلوچه

آفات و بیماری های رایج و روشهای مبارزه با آفات درخت آلوچه:

از آفات درخت آلوچه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

کرم آلو:

این آفت در اصل به جوانه‌های گیاه حمله می‌کند و از این طریق کرم داخل میوه گیاه می‌شود و برای تغذیه خود از میوه گیاه استفاده و باعث از بین رفتن و کرمالو شدن میوه می‌شود که راه مبارزه با آن استفاده از سموم شیمیایی است.

شپشک سان خوزه:

شپسک سان خوزه از آفات رایج درختان مثمر به خصوص آلوچه، هلو و گلابی به شمار می رود که خساراتی را به وجود می‌آورد، این شپشک خرطوم خود را در داخل نسج گیاه فرو می‌برد و باعث ایجاد خسارت می‌شود.

زنبور سایه گوجه:

زنبور سیاه گوجه نیز از دیگر آفات رایج این درخت به شمار می رود که از مغز و هسته گیاه تغذیه و خساراتی را به بار می‌آورد.

بذر آلوچه محلی

نحوه برداشت میوه درخت آلوچه:

برداشت میوه آلوچه به مانند سایز درختان مثمر است که کار چندان سختی نیست، برای برداشت میوه آلوچه یک سبد یا زنبیل بردارید و میوه آلوچه را با دست خود بگیرید و بکشید که به راحتی و با کمترین فشار آلوچه از شاخه گیاه جدا می‌شود که پس از جدا شدن میوه آن را در داخل سبد بریزید و به همین ترتیب به کار برداشت ادامه دهید، برای تسریع در برداشت یک پارچه بزرگ زیر درخت پهن و میوه آلوچه چیده شده را در داخل آن بریزید و در نهایت آنها را در داخل سبد بگذارید. در کشورهای صنعتی و پیشرفته کار داشت تا برداشت به وسیله ماشین‌آلات کشاورزی به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

برای مطالعه مقاله نگاهی کوتاه بر درخت گوجه سبز می توانید از این لینک استفاده نمایید.

رب آلوچه ترش و ملس

رب آلوچه ترش و ملس

کاربرد درخت آلوچه:

از آلوچه استفاده‌های مختلفی به قرار زیر می‌کنند.

  • جالب است بدانید که از میوه این گیاه برای تهیه رب آلوچه استفاده می‌کنند.
  • در آشپزی کاربرد دارد.
  • برای تازه خوری مناسب است.
  • از میوه این گیاه برای تهیه لواشک ترش نیز استفاده می‌کنند.
  • کاربرد دارویی و صنعتی نیز دارد.

سخن پایانی:

آلوچه در واقع نارس میوه درخت آلو به شمار می رود که واریته های مختلفی را شامل می‌شود که از طریق بذر، پیوند، قلمه و خواباندن تکثیر می‌شود که مزه ترش تا ملسی دارد که معمولاً آن را با نمک میل می‌کنند. میوه این گیاه بسیار گوشتی و آبدار است که در بیشتر مناطق رشد می‌کند که بسیاری از گونه‌های آن محلی و خاص آن منطقه هستند. از رشد سریعی برخوردار است که تا بیش از 70 سال عمر می‌کند که البته عمر اقتصادی آن به بیش از 30 سال می‌رسد که به صورت درختچه‌ای کوتاه رشد می‌کند. اگر چنانچه شما نیز تجربه کاشت تا برداشت واریته های مختلف آلوچه را دارید نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبان پوپونیک به اشتراک بگذارید.

برای خرید بذر درختان مثمر می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مقاله های مرتبط

4 دیدگاه درباره مقاله “همه چیز درباره درخت آلوچه

  1. Avatar Murad khan گفت:

    آیا از درخت آلوچه برای پایه مادری گیلاس میتوانیم استفاده کرد

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      استفاده از پایه آلوچه برای درخت گیلاس کاملا مناسب است.

  2. Avatar سجاد گفت:

    چه فصلی مناسب هست برای خوابوندن شاخه الوچه در خاک؟؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      شاخه آلوچه را نی توانید در زمان خواب درخت که میشود زمستان در خاک بخوابانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *