آموزش باغبانی

همه چیز درباره درخت آلوی وحشی

همه چیز درباره درخت آلوی وحشی

آلوی وحشی درختی همیشه سبز از خانواده سماق و تیره پسته ایان به شمار می رود که به صورت گیاهی چندساله و دائمی رشد می‌کند، میوه‌ای گرد، بیضی و کشیده دارد که هسته‌دار است و از طعم دلسچبی نیز برخوردار است که علاوه بر تازه خوری مصرف دارویی و درمانی نیز دارد که در بیشتر مناطق رشد می‌کند. برای رشد به نور کامل خورشید، آبیاری زیاد و دمای مناسب به همراه هرس و کود دهی به موقع نیاز دارد که از رشد آسانی نیز برخوردار است که از طریق بذر و قلمه تکثیر می‌شود. آلو وحشی جاذب حشرات مختلف به شمار می رود به همین دلیل باعث بهبود گرده افشانی گیاه می‌شود.

مشخصات گیاهی کامل درخت آلوی وحشی:

آلوی وحشی درختی از راسته افراسانان و تیره پسته ایان به شمار می رود که نام علمی و انگلیسی آن Harpephyllum caffrum است، گیاهی از خانواده سماق است که بومی مناطقی از آفریقای جنوبی است که امروزه در بیشتر مناطق آن را کاشت می‌کنند که برای کاشت در فضای سبز گزینه مناسبی است، به صورت درختی ایستاده رشد می‌کند که سایه اندازی کمی دارد و گیاهی همیشه سبز است به این صورت که برگهای این گیاه در طول سال سبز باقی می‌ماند، برگهای این گیاه تا حدودی بیضی و گرد است که به صورت دسته‌های 4 تا 8 جفتی ظاهر می‌شود و به رنگ سبز براق است، گلهای این گیاه به رنگ سبز تا سفید بر روی شاخه گیاه به صورت نا محسوس در فصل بهار ظاهر می‌شود. به این نکته توجه داشته باشید که گلهای این گیاه به صورت نر ماده و دو پایه هستند که به صورت جدا از هم رشد می‌کنند به همین دلیل ممکن است آلوی وحشی را به عنوان درخت نر و یا درخت ماده به فروش برسانند که لازم است در این زمینه دقت کنید.

نهال آلوچه قرمز

میوه گرد و بیضی مانندی همچون شفت دارد که معمولاً به رنگ قرمز ظاهر می‌شود که البته بسته به واریته های مختلف ممکن است رنگ آن متغیر باشد. میوه این گیاه مصرف خوراکی دارد و سرشار از ویتامین‌های مختلفی است که علاوه بر مصرف خوراکی استفاده‌های مختلف دیگری نیز از آن می‌کنند که در سایز متوسط رشد و در فصل تابستان می‌رسد که می‌توانید آن را برداشت کنید؛ تنه‌ای گرد و خاکستری یا قهوه‌ای تیره دارد که ارتفاع آن بسته به شرایط اقلیمی و واریته های مختلفی که دارد متغیر و بین 6 تا 15 متر است. برای رشد و نمو نیاز به مراقبت آنچنانی ندارد چرا که با حداقل امکانات و مراقبت رشد می‌کند.

آلوی وحشی جاذب حشرات مختلف به شمار می رود به همین دلیل بهبود گرده افشانی گیاه را به دنبال دارد که علاوه بر زیبایی فضای مورد کشت باعث افزایش گلدهی و میوه دهی گیاه می‌شود، از میوه این گیاه برای تهیه کنسرو و همچنین ترش کردن نوشیدنی گل سرخ نیز استفاده می‌کنند. میوه این گیاه هسته دارد که هسته آن مصرف خوراکی ندارد که درست در مرکز گیاه قرار دارد که به قسمت گوشتی گیاه چسبیده است.

درختان آلوی وحشی

درختان آلوی وحشی

انواع درخت آلوی وحشی:

توجه داشته باشید که درباره واریته های مختلف درخت آلوی وحشی اطلاعات زیادی در دسترس نیست به همین دلیل ما از اضافه گویی در این زمینه خودداری می‌کنیم، اگر چنانچه شما اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید.

روشهای تکثیر درخت آلوی وحشی:

درخت آلوی وحشی از طریق بذر و قلمه تکثیر می‌شود.

کاشت بذری درخت آلوی وحشی:

در کاشت بذری ابتدا هسته را بدون آنکه در دهان خود بگذارید از قسمت گوشتی جدا کنید و سپس آن را بشویید و در درون دستمالی مرطوب قرار دهید و به مدت دو تا سه ماه در فریزر در دمای مناسب قرار دهید تا دوره سرمادهی خود را برای رشد طی کند، پس از گذشت دو تا سه ماه بذر را از یخچال خارج کنید و یک گلدان در ابعاد مناسب با زهکشی خوب تهیه و با خاک سبک و غنی آن را پر کنید با دست خود شیار کوچکی ایجاد کنید و هسته گیاه را در درون آن بکارید و با خاک اطراف روی بذر را بپوشانید و سپس گیاه را آبیاری کنید و با استفاده از نایلون روشنی روی گلدان را بپوشانید تا رطوبت گیاه حفظ شود؛ پس از گذشت مدت زمانی بذر گیاه جوانه می زند و شروع به رشد می‌کند، زمانیکه گیاه رشد کرد و به حد معینی از رشد رسید نهال گیاه را به گلدان بزرگتر و در نهایت به زمین اصلی برای ادامه رشد منتقل کنید.

توجه داشته باشید که شما می‌توانید در فصل پاییز بذر گیاه را به طور مستقیم در زمین اصلی نیز بکارید تا دوره سرمادهی خود را طی کند که پس از گذشت چند ماه در فصل بهار با گرم شدن هوا بذر جوانه می زند و شروع به رشد می‌کند.

نهال آلوچه جنگلی

کاشت قلمه آلوی وحشی:

در روش قلمی زنی درختی را انتخاب کنید که باردهی بالایی دارد و میوه آن از کیفیت مطلوبی برخوردار است، قسمتی از شاخه درخت را با استفاده از قیچی باغبانی به صورت اوریب از شاخه جدا کنید و سپس مقداری هورمون ریشه زایی برای تسریع در ریشه زایی به قلمه اضافه کنید، گودالی در عمق مناسب ایجاد و قلمه را سریعاً بکارید و روی آن را بپوشانید و در نهایت گیاه آن را آبیاری کنید و تا زمان ریشه‌دار شدن نگذارید سطح خاک خشک شود، پس از گذشت اندک زمانی قلمه ریشه‌دار می‌شود و شروع به رشد می‌کند.

قلمه زدن درخت آلوی وحشی

قلمه زدن درخت آلوی وحشی

روشهای هرس درخت آلوی وحشی:

آلوی وحشی به مانند هر درختی برای ادامه رشد و نفس کشیدن نیاز به هرس به موقع دارد، ولی نکته‌ای که وجود دارد این است که در سال‌های اولیه این گیاه نیاز به هرس آنچنانی ندارد، پس از آن نیز به هنگام هرس می‌بایست شاخه‌های اضافی را که مانع دریافت نور خورشید می‌شوند به همراه شاخه‌های ضعیف و بیمار از درخت جدا کنید.

شرایط اکولوژیک رشد درخت آلوی وحشی:

درخت آلوی وحشی برای رشد و نگهداری باید شرایط محیطی مناسبی داشته باشد.

ارتفاع:

ارتفاع این گیاه بسته به شرایط اقلیمی متغیر و بین 6 تا 15 متر است.

نور:

گیاهی آفتاب دوست به شمار می رود که برای رشد و نمو به نور کامل خورشید برای رشد نیاز دارد که البته در برابر سایه جزئی نیز مقاوم است و به رشد خود ادامه می‌دهد.

دما :

دمای مناسب برای رشد این گیاه 10 تا 30 سانتی متر است که در برابر سرما و گرما هوا مقاوم است و به رشد خود ادامه می‌دهد.

خاک:

برای رشد خاکهای لومی و ماسه‌ای را ترجیح می‌دهد که درجه اسیدینه خاک مورد کشت باید کمی اسیدی و خنثی باشد که نسبت به شوری خاک مقاوم است.

آبیاری:

آلوی وحشی از معدود درختانی است که نیاز آبی زیادی دارد چرا که خاک آن باید همیشه مرطوب باشد، بنابراین بین دو آبیاری نگذارید بستر خاک خشک شود. در ابتدای دوره رشد به خصوص در مناطق گرم و خشک باید آبیاری گیاه به طور منظم انجام شود.

فاصله کاشت:

فاصله کاشت درختان از یکدیگر 4 تا 6 متر و فاصله بین ردیف ها 3 تا 5 متر است.

زمان و مقدار کود دهی به درخت آلوی وحشی:

استفاده از کود مناسب در زمان درست سبب افزایش گلدهی و باردهی گیاه می‌شود که شما می‌توانید از کود پوسیده دامی در اواخر فصل زمستان برای درخت آلوی وحشی به صورت چالکود استفاده کنید تا ریشه درخت از مواد مغذی آن تغذیه کند، استفاده از سایر کودهای سنتی و شیمیایی نیز باعث بهبود عملکرد رشد گیاه می‌شود که در این زمینه می‌توانید با کارشناسان ما در پوپونیک تماس بگیرید تا در این زمینه شما را راهنمایی کنند تا به موقع و در زمان مناسب بتوانید از کودهای ارگانیک و اصل استفاده و باردهی گیاه خود را افزایش دهید.

آفت زدن درخت آلوی وحشی

آفت زدن درخت آلوی وحشی

آفات و بیماری‌های رایج و روشهای مبارزه با آفات آلوی وحشی:

از آفات و بیماری رایج درخت آلوی وحشی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

کرم میوه:

کرم میوه از آفات رایج درختان مثمر به شمار می رود که به میوه درخت آسیب جدی وارد می‌کند که راه مبارزه با آن استفاده از سموم شیمیایی است.

سفیدی برگها:

برای جلوگیری از سفیدی برگها می‌توانید از سموم شیمیایی مختلفی استفاده کنید.

نحوه برداشت میوه آلوی وحشی:

به هنگام برداشت میوه درخت آلو با دست خود میوه گیاه را بگیرید و بکشید تا از شاخه گیاه جدا شود، سپس میوه را در درون سبد یا جعبه بگذارید و به همین ترتیب به برداشت میوه درخت بپردازید و پس از اتمام برداشت جعبه‌ها را به بیرون از زمین باغ منتقل کنید.

نهال آلو خاکی

کاربرد آلوی وحشی:

از درخت و میوه آلو وحشی استفاده‌های مختلفی به قرار زیر می‌کنند.

  • برای تازه خوری مناسب است که طعم دلچسبی دارد.
  • در تهیه کنسرو تازه کاربرد دارد.
  • برای ترش کردن نوشیدنی گل سرخ از آلوی وحشی استفاده می‌کنند.
  • از تنه این گیاه برای مصارف تجاری استفاده می‌کنند.
  • خاصیت دارویی و درمانی زیادی دارد طوریکه در درمان زخم‌های پوستی و همچنین اگزما موثر است.
  • به دلیل داشتن چوب قرمز از آن برای تزئین و ساخت لوازم چوبی منزل استفاده می‌کنند.

سخن پایانی:

آلوی وحشی از درختان مثمر به شمار می رود که میوه خوشمزه‌ای دارد که خاصیت دارویی و درمانی زیادی دارد، علاوه بر این از چوب این گیاه استفاده‌های تجاری زیادی می‌کنند. میوه این گیاه ظاهری گرد، بیضی و کشیده دارد که در مرکز آن هسته به نسبت بزرگ چسبیده به قسمت گوشتی قرار دارد که مصرف خوراکی ندارد. این درخت برای رشد نیاز به مراقبت آنچنانی ندارد و در برابر آفات و بیماری‌ها مقاوم است. اگر چنانچه شما نیز تجربه کاشت تا برداشت درخت آلوی وحشی را دارید تجربیات، دیدگاه‌ها و نظرات خود را با ما و دیگران مخاطبان پوپونیک در میان بگذارید.

برای خرید بذر درختان مثمر می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *