خوشمزه ها

خیساندن و نرم شدم آجیل ها

نحوه خیساندن مغزها

مغزها، دارای مواد مغذی متراکم و پر از فیبر، پروتئین و انواع ویتامین ها و مواد معدنی هستند. جالب است بدانید که مواد مغذی موجود در مغزها، با خیساندن، قابلیت جذب بیشتری پیدا می کنند؛ بنابراین بسیاری از افراد دوست دارند قبل از خوردن آجیل، آنها را خیس کنند. خیساندن آجیل، بخشی از فرایند تهیه شیرهای مغزی و کره های مغزی است. فرآیند خیساندن مغزها بسیار ساده است و در واقع تنها به مقداری آجیل، آب و نمک احتیاج خواهید داشت.

مواد مورد نیاز: مغزهای خیس خورده:

  • ۴ فنجان (۵۶۰ گرم) بادام یا سایر مغزها
  • آب به اندازه ای که روی مغزها را بپوشاند
  • ۱ قاشق غذاخوری (۱۹ گرم) نمک

جوانه زدن:

  • ½ فنجان (۱۰۰ گرم) عدس یا سایر دانه ها، غلات یا حبوبات
  • آب، به اندازه ای که روی مغزها را بپوشاند
  • ½ قاشق چای خوری (۲ گرم) نمک

قسمت اول: خیساندن مغزها

در بخش اول مقاله به چگونگی خیساندن مغزها می پردازیم.

1- آب ولرم بریزید:

روی آجیل ها آب ولرم بریزید تا روی آنها را بپوشاند. آجیل های خود را داخل یک کاسه بزرگ بریزید. به اندازه ۵ سانتی متر آب ولرم روی دانه ها بریزید تا روی آنها را به طور کامل بپوشاند. سپس روی آنها نمک بپاشید و مواد را هم بزنید تا نمک پخش شود.

می توانید هر زمان که دوست دارید، آجیل های خود را خیس کنید. به ازای هر ۴ فنجان آجیل که خیس می کنید، از یک قاشق غذاخوری (۱۹ گرم) نمک استفاده کنید. با استفاده از همین روش می توان انواع دانه ها، لوبیا، غلات و حبوبات را نیز خیس کرد.

آب ولرم بریزید

آب ولرم بریزید

2- آجیل ها را خیس کنید:

آجیل های مختلف باید زمان های متفاوتی را در آب بمانند تا قابلیت جذب بیشتری پیدا کنند. اگر از زمان دقیق خیساندن مغزها آگاهی ندارید، کافیست آنها را به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت خیس کنید. در این زمان، باید آجیل ها در یک مکان تاریک و خنک قرار بگیرند. زمان خیساندن آجیل های مختلف عبارتند از:

  • ۱۲ ساعت برای بادام و مغزهای برزیلی
  • ۸ ساعت برای فندق، اسپند، گردو، و مغز کاج
  • ۶ ساعت برای بادام هندی
  • ۴ ساعت برای فندق استرلیایی
آجیل ها را خیس کنید

آجیل ها را خیس کنید

3- مغزها را آبکشی کرده و با آب بشویید:

وقتی مغزها برای مدت زمان توصیه شده خود خیس شدند، آنها را داخل یک صافی ریخته و آب آن را تخلیه کنید. آب سرد و تازه را روی مغزها بریزید و بشویید. وقتی مغز ها شسته شدند ، آنها را روی یک حوله تمیز بگذارید تا آب اضافی آن ها گرفته شود.

مغزها را آبکشی کرده و با آب بشویید

مغزها را آبکشی کرده و با آب بشویید

4- خشک کنید:

مغزها را خشک کنید. وقتی آجیل هایتان خیس خورد ، می توانید آن ها را همانطور که هست مصرف نمایید، و یا آن ها را خشک کنید. خشک کردن آجیل، آب موجود در آنها را گرفته و بافتشان را ترد می کند و بسیاری از مردم بافت آجیل ترد را بیشتر می‌پسندند. اگر دستگاه خشک کن ندارید ، آجیل ها را روی یک سینی و کاغذ روغنی ریخته و آنها را داخل فر با کمترین دما قرار دهید.

  • مغزها را روی سینی های مخصوص در یک لایه پهن کرده و آن را داخل دستگاه خشک کن قرار دهید.
  • دستگاه را روشن کرده و روی دمای ۱۵۰ درجه فارنهایت (۶۶ درجه سانتیگراد) تنظیم نمایید.
  • به مدت ۱۲ ساعت آجیل ها را داخل دستگاه قرار دهید و وضعیت آن را چک کنید. آجیل های تردتر، باید ۳ تا ۱۲ ساعت بیشتر داخل دستگاه بمانند.
خشک کنید

خشک کنید

5- از آجیل ها لذت ببرید:

از آجیل ها لذت ببرید و اضافه ی آن را ذخیره کنید. مغزهای خشک شده باقی مانده را داخل یک ظرف ضد هوا ریخته و به مدت دو هفته در یخچال نگهداری کنید. برای ماندگاری بیشتر ، می توانید مغزها را تا دو ماه داخل فریزر نگه دارید. اگر ترجیح می دهید آجیل های خود را خشک نکنید، آنها را داخل یخچال گذاشته و ظرف مدت ۲۴ ساعت بخورید.

از آجیل ها لذت ببرید

از آجیل ها لذت ببرید

قسمت دوم: موارد استفادهآجیل خیس خورده

در بخش دوم به چگونگی استفاده از آجیل های خیس خورده می پردازیم.

1- کره های آجیلی درست کنید:

کره های آجیلی، خوردنی های بسیار خوشمزه و مغذی‌ای هستند همراه با نان تست، میوه، بستنی، پنکیک و سایر غذاها بسیار خوشمزه می شوند. از کره‌های مغزی می توان برای تهیه انواع سس ها، سوپ ها و سایر غذاهای شور نیز استفاده کرد. برخی از محبوب ترین کره های مغزی، کره بادام زمینی، بادام و بادام هندی هستند. همچنین می توان کره های مغزی با انواع مغزهای مخلوط نیز تهیه کرد که از ترکیب انواع مختلف آجیل ها، حاصل می شود.

کره های آجیلی درست کنید

کره های آجیلی درست کنید

2- شیرهای مغزی خانگی درست کنید:

شیرهای مغزی مانند شیر بادام و شیر بادام هندی، جایگزین هایی عالی برای شیرهای غیر لبنی و شیر گاو هستند، و می توانید خود در خانه، با آجیل های خیس خورده این نوشیدنی های بی نظیر را درست کنید. هنگامی که شیر خود را درست کردید، می توانید:

  • آن را ساده بنوشید.
  • از آن همراه با غلات استفاده کنید.
  • آن را به انواع قهوه ها، چای ها و اسموتی های خود اضافه کنید.
  • از آن برای تهیه سوپ های خامه ای استفاده کنید.
  • آن را همراه با مواد پخته شده مصرف کنید.
شیرهای مغزی خانگی درست کنید

شیرهای مغزی خانگی درست کنید

3- بادام با روکش شکلاتی:

درست کردن بادام با روکش شکلاتی را نیز امتحان کنید. این خوراکی های خوشمزه از ترکیب بادام های خیس خورده و خشک شده، با شکلات به دست آمده و آن را به یک دسر خوش طعم برای هر مناسبتی ، یک هدیه دوست داشتنی، یا یک افزودنی جالب برای بستنی، کیک و سایر دسرها، تبدیل می کند.

بادام با روکش شکلاتی

بادام با روکش شکلاتی

4- بادام کاراملی:

بادام کاراملی (pralines) درست کنید. بادام کاراملی یک خوراکی خوشمزه و منحصر به فرد است که از ترکیب بادام و شکر به دست آمده و یک مغز ترد و روکش شده با شکر را ایجاد می کند. بادام های کاراملی را می توان به تنهایی خورد، آنها را روی بستنی قرار داد، همراه با کیک پخت و یا حتی به عنوان افزودنی به انواع سالادها و سوپ ها افزود.

بادام کاراملی

بادام کاراملی

قسمت سوم: جوانه زدن غلات، دانه ها و حبوبات

در ادامه بخش سوم به جوانه زدن غلات، دانه ها و حبوبات می پردازیم

1- عدس خود را خیس کنید:

جوانه زدن (Sprouting)، به فرآیند خیساندن غلات، دانه ها، لوبیا و حبوبات گفته می شود و بدین شکل است که آنها را در مقدار کمی آب می گذاریم تا جوانه بزنند. اولین مرحله در جوانه زدن، خیساندن است، زیرا این امر باعث شروع روند جوانه زنی در این مواد می شود.

  • عدس یا سایر غلات، دانه ها یا حبوبات را درون یک ظرف شیشه ای بریزید.
  • شیشه را با آب ولرم پر کنید.
  • دهانه شیشه را با یک پارچه پنبه ای درشت باف بپوشانید و درب آن را بسته و در جای خود محکم کنید.
  • اجازه دهید عدس حدود ۱۲ ساعت در آب خیس بخورد.
عدس خود را خیس کنید

عدس خود را خیس کنید

2- عدس را آبکش کنید و بشویید:

عدس را آبکش کرده و با آب بشویید. پس از گذشت ۱۲ ساعت خیساندن، پارچه پنبه ای درشت باف را بردارید. یک صافی را جلوی دهانه شیشه گرفته و آب آن را تخلیه کنید. عدس ها را داخل یک ظرف بریزید. شیشه را با آب تمیز پر کنید و درب آن را ببندید. عدس را تکان دهید تا آب اضافی آن خارج شود. سپس مجدداً صافی را روی دهانه شیشه قرار دهید تا آب اضافی آن تخلیه شود.

عدس را آبکش کنید و بشویید

عدس را آبکش کنید و بشویید

3- عدس را در جایی آفتابی قرار دهید:

عدس را در جایی آفتابی قرار دهید تا جوانه بزند. پارچه پنبه ای درشت باف را دوباره بر روی دهانه ظرف قرار داده و محکم کنید. شیشه را به پهلو برگردانید و عدس را تکان دهید تا کامل پهن شود. شیشه را در مکانی گرم و آفتابی قرار دهید و اجازه دهید برای دو تا چهار روز در همان حالت بمانند تا جوانه بزنند. جوانه های لوبیا، غلات یا حبوبات، به محض ظاهر شدن آماده خوردن هستند.

عدس را در جایی آفتابی قرار دهید

عدس را در جایی آفتابی قرار دهید

4- عدس را بشویید:

بعد از جوانه زدن، عدس را بشویید. بعد از ۸ تا ۱۲ ساعت جوانه زدن ، عدس را با همان روش قبل بشویید و آبکشی کنید. سپس ، دهانه شیشه را دوباره با پارچه پنبه ای بپوشانید، ظرف را به پهلو برگردانید و عدس را در جای آفتابی خود قرار دهید. روند شستشو و تخلیه آب را روزانه دو تا سه بار تکرار کنید تا جوانه ها آماده خوردن شوند.

عدس را بشویید

عدس را بشویید

5- از جوانه ها لذت ببرید:

از جوانه های خود لذت ببرید و اضافه آن را ذخیره کنید. می توانید جوانه های خود را به تنهایی بخورید، آنها را به انواع سالادها یا ساندویچ‌ها اضافه کنید، و یا به هر طریقی که دوست دارید، از آنها لذت ببرید. باقی مانده جوانه ها را داخل یک ظرف ضد هوا و یا یک کیسه پلاستیکی ریخته و در یخچال نگهداری کنید. جوانه های تازه حدود پنج تا هفت روز در یخچال تازه و سالم خواهند ماند.

از جوانه ها لذت ببرید

از جوانه ها لذت ببرید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید خشکبار می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *