خوشمزه ها

انواع روش های بو دادن آجیل ها

طریقه بو دادن مغزها

بو دادن مغزها، به طرز چشمگیری عطر و طعم آنها را بهبود می بخشد، و آشپزخانه شما را با رایحه ای گرم و مغذی و دلچسب، پر می کند. فر، راحت ترین روش برای بو دادن مقدار زیادی از مغزها باهم است؛ اما برای صرفه جویی در وقت می توانید از اجاق گاز یا حتی مایکروویو استفاده کنید. بین بو داده شدن و سوختن، مرز بسیار باریکی وجود دارد، بنابراین باید وضعیت لحظه ای دانه ها را چک کنید؛ مخصوصاً اگر دمای اجاق گاز غیر قابل اطمینان باشد.

روش اول: بو دادن مغز ها داخل فر

در روش اول به بو دادن مغز ها داخل فر می پردازیم.

1- فر را گرم کنید:

فر خود را از قبل گرم کنید. صبر کنید تا دمای اجاق گاز یا اجاق توستر شما به ۳۵۰ درجه فارنهایت یا ۱۷۵ درجه سانتیگراد برسد. در صورت تمایل، می توانید از منقل، برای بو دادن مغز ها استفاده کنید. این امر باعث می شود که عمل بو دادن راحت تر انجام شود؛ زیرا وضعیت دانه ها به راحتی قابل مشاهده است.

فر را گرم کنید

فر را گرم کنید

2- مغز ها را روی سینی بریزید:

روی یک سینی، مغزهای خود را به صورت یک لایه پهن کنید. دانه ها را روی یک سینی یا ظرف پخت که دارای لبه است، بریزید. آنها را در یک لایه با فاصله از هم پهن کنید تا گردش هوا در بین آنها فراهم شود. سینی را بدون اینکه چرب کنید، در فر قرار دهید.

مغز هارا روی سینی بریزید

مغز هارا روی سینی بریزید

3- آنها را هم بزنید:

در حین پخت یک یا دو بار هم بزنید. برای بیشتر مغزها، هر پنج دقیقه هم زدن برای جلوگیری از سوختن کافی است. مغزها را هم بزنید و یا سینی را به آرامی تکان دهید تا هر از چندگاهی، مغزهای لبه سینی در مرکز قرار بگیرند و بالعکس. هرچه مغزها کوچکتر باشند، زودتر می سوزند. هر دو یا سه دقیقه یکبار، وضعیت آن ها را بررسی کنید. اجاق های توستر توزیع گرمای کمتری دارند. اگر از این اجاق ها استفاده می کنید، نیاز است تا حداقل دو یا سه بار هم بزنید تا از سوختن مغزها جلوگیری شود.

آنهارا هم بزنید

آنهارا هم بزنید

4- آنقدر تفت دهید تا مغزها قهوه ای و معطر شوند:

دانه ها وقتی به رنگ قهوه ای طلایی درآمدند و عطری قوی و تست شده پیدا کردند، آماده هستند. دانه ها را به محض نزدیک شدن به این حالت، به طور مداوم بررسی کنید، در غیر این صورت مغزها به سرعت تلخ و سوخته خواهند شد. در زیر، تخمینی از مدت زمان مورد نیاز برای بو داده شدن انواع مغزها آورده شده است:

  • مغز میوه کاج: ۵ دقیقه
  • پسته: ۶-۸۸ دقیقه
  • بادام: اگر برش خورده باشد ۸ دقیقه، در غیر این صورت ۱۰ دقیقه
  • گردو، اسپند: ۱۰-۱۵ دقیقه
  • فندق، فندق استرلیایی: (ماکادمیا) ۱۲-۱۵ دقیقه
  • آجیل برزیلی: ۱۵–۱۷ دقیقه
  • بادام زمینی: ۱۵-۲۵ دقیقه بدون پوست، ۲۰-۳۵ دقیقه به همراه پوست
  • شاه بلوط: ۲۰-۳۰ دقیقه
آنقدر تفت دهید تا مغزها قهوه ای و معطر شوند

آنقدر تفت دهید تا مغزها قهوه ای و معطر شوند

5- پوست مغزها را جدا کنید:

پوست نازک و کاغذی مانند موجود دور بسیاری از مغزها، بعد از بو داده شدن شل و سست می شوند. برای جدا کردن آن، مغزها را داخل حوله ای تمیز بریزید و آن را بپیچید و با قدرت به هم بمالید، تا پوست ها جدا شوند. برای تعداد زیادی از مغزها می توانید از دستگاه سالاد ساز کمک گرفته و پوست مغزها را جدا نمایید. اگر هنوز پوست دانه ها باقی مانده بود، دانه ها را با فندق شکن و یا با قرار دادن آنها لای حوله و فشار دادن، خرد کنید. مغزهایی که هنوز داغ اند، راحت تر خرد می شوند، اما مراقب گرمای آنها باشید.

پوست مغزها را جدا کنید

پوست مغزها را جدا کنید

6- صبر کنید تا خنک شوند:

صبر کنید تا مغزها قبل از خوردن خنک شوند. آجیل های بو داده شده، هنوز گرم و نرم هستند. پس صبر کنید تا دمای آنها به دمای اتاق برسد و بافت ترد تری پیدا کنند. می توانید اضافه ی دانه ها را پس از خنک شدن کامل، داخل یک ظرف در بسته به یخچال، منتقل کنید. بهتر است دانه ی شاه بلوط بو داده، به همان صورت نرم و گرم خورده شود.

صبر کنید تا خنک شوند

صبر کنید تا خنک شوند

روش دوم: بو دادن مغز ها روی تابه

در روش دوم به بودادن مغزها روی تابه می پردازیم.

1- دانه ها را به دیگ سنگین منتقل کنید:

دانه ها را داخل یک تابه یا دیگ سنگین بریزید. عمل بو دادن مغز ها روی تابه سریع تر اتفاق می افتد، اما اگر احتیاط نکنید به راحتی ممکن است مغزها بسوزند. از یک تابه چدنی یا یک تابه کف سنگین دیگر که می تواند حرارت را به آرامی و به طور یکنواخت پخش کند، استفاده کنید. مغزها را در یک لایه، با فاصله زیاد از یکدیگر، کفِ تابه پهن کنید. نیازی به ریختن روغن نیست.

دانه هارا به دیگ سنگین منتقل کنید

دانه هارا به دیگ سنگین منتقل کنید

2- گاز را روی حرارت متوسط بگذارید:

گاز را روی حرارت متوسط تنظیم کنید. مغزها بعد از بو داده شدن، به رنگ قهوه ای روشن درآمده و رایحه ای قوی آزاد می کنند. این عمل برای اکثر مغز ها تنها چند دقیقه به طول می انجامد. بو دادن آجیل برزیلی، گردو و سایر مغزهای بزرگ ممکن است بیشتر طول بکشد. می توانید آجیل را به همراه پوست خود بو دهید، اما این کار، مدت زمان بیشتری طول می کشد، تقریباً ده دقیقه.

گاز را روی حرارت متوسط بگذارید

گاز را روی حرارت متوسط بگذارید

3- دانه ها را مرتب هم بزنید:

اگر یک سمت از مغز مدت زمان طولانی هم نخورد، به سرعت می سوزد. مرتباً دانه ها را هم بزنید تا آنجا که ممکن است، یکدست شوند. هنگام بو دادن مغزهای کوچک تر مانند دانه های کاج یا مغزهای خرد شده، عمل هم زدن باید مرتباً و بدون وقفه صورت گیرد.

دانه ها را مرتب هم بزنید

دانه ها را مرتب هم بزنید

4- صبر کنید تا خنک شوند:

صبر کنید تا مغزها خنک شوند. مغزها را به محض اینکه به رنگ قهوه ای طلایی روشن درآمدند، از تابه خارج کرده و درون یک کاسه بریزید. دانه ها با سرد شدن، تردتر می شوند. می توانید اضافه ی دانه ها را داخل یک ظرف در بسته به یخچال، منتقل کنید.

صبر کنید تا خنک شوند

صبر کنید تا خنک شوند

روش سوم: بو دادن مغز ها داخل مایکروویو

در آخرین بخش از این مقاله به نحوه بودادن مغزهای آجیلمان در داخل مایکروویو می پردازیم.

1- روی مغزها کمی روغن بریزید:

اگر مغزها داخل مایکروویو بیش از خشک شوند، هرگز همانند بو دادن آنها داخل فر یا روی تابه، قهوه و ترد نخواهند شد. بنابراین، یک قاشق کوچک روغن یا کره روی مغزها بریزید، تقریباً ½ قاشق چایخوری در هر فنجان (۵ میلی لیتر در هر ۱۲۰ میلی لیتر)، تا تنها روی دانه ها را بپوشاند. این کار، به زودتر بو داده شدن دانه ها و ترد شدنشان کمک خواهد کرد.

روی مغزها کمی روغن بریزید

روی مغزها کمی روغن بریزید

2- مغز ها را در سینی پهن کنید:

مغزها را روی سینی مخصوص مایکروویو پهن کنید. برای اینکه از بوداده شدن غیر یکنواخت دانه ها جلوگیری شود، بیش از ½ فنجان (۱۲۰ میلی لیتر) از دانه ها را روی سینی نریزید. دانه ها باید در یک لایه پهن شوند.

مغز هارا در سینی پهن کنید

مغز هارا در سینی پهن کنید

3- بگذارید یک دقیقه در مایکروویو بماند:

عمل بو دادن را در فواصل یک دقیقه انجام دهید. بدین صورت که بگذارید دانه ها به مدت یک دقیقه داخل مایکروویو بمانند، سپس آنها را خارج کرده، هم بزنید و دوباره این کار را تکرار کنید. دانه های کوچکتر معمولاً بعد از طی دو تا چهار مرحله ی یک دقیقه ای، آماده می شوند، این در حالی است که آجیل های بزرگ تر ممکن است به هشت مرحله یا بیشتر نیاز داشته باشند.

اگر روی دانه ها روغن بزنید ، به رنگ قهوه ای روشن در خواهند آمد، اما نه به اندازه ای که روی اجاق یا داخل فر، قهوه ای می شدند. در این روش، چشیدن مغزها، راهی مطمئن تر برای تشخیص زمان دقیق میزان بو دادن دانه ها، خواهد بود.

بگذارید یک دقیقه در مایکروویو بماند

بگذارید یک دقیقه در مایکروویو بماند

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید آجیل می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *