آموزش باغبانی

نحوه برداشت ماکادمیا

نحوه برداشت فندق استرالیایی

فندق استرلیایی ماکادامیا (Macadamia) که با نام های فندق کوئینزلند (Queensland)، فندق ماروچی (maroochi)، و فندق بوته ای (bush) نیز شناخته می شود، میوه درخت ماکادامیا و بومی استرالیا است. اگرچه برداشت فندق، ساده ترین مرحله از مراحل کاشت و پرورش این گیاه است، اما قبل از اینکه آن را بو داده و از مزایای سلامتی و طعم خوشمزه ی آن بهره مند شوید، باید چند کار دیگر نیز انجام دهید.

قسمت اول: جمع آوری فندق ها

در قسمت اول به جمع آوری فندق ها می پردازیم.

اگر هوا آب و هوا مرطوب باشد:

اگر در منطقه ای با آب و هوای مرطوب زندگی می کنید، باید هر ۲ تا ۴ هفته یک بار، فندق های استرلیایی خود را جمع آوری کنید. در فصل برداشت – اواخر فصل پاییز تا اوایل بهار، دوره هایی که هوا مرطوب است، باید بیشترین برداشت را داشته باشید. وقتی هوا خشک است، تعداد دفعات برداشت را کاهش داده و هر ۱ تا ۲ ماه یکبار، این کار را انجام دهید.

هوای مرطوب، احتمال کپک زدگی، جوانه زنی و صدمات وارده به گیاه را از جانب موش ها یا خوک ها، بیشتر می کند. همیشه در این آب و هوا، برداشت فندق های خود را در اولویت قرار دهید. به طور معمول یک درخت سالم ماکادامیا پس از ۶ تا ۷ سال شروع به میوه دهی می کند. این درخت در سن ۱۰ سالگی حدود ۳۰ تا ۵۰ پوند (۱۴ تا ۲۳ کیلوگرم) فندق تولید می کنند. این مقدار با افزایش سن درخت نیز به تدریج افزایش می یابد.

آب و هوای مرطوب

آب و هوای مرطوب

یک زیر انداز پهن کنید:

برای برداشت فندق های رسیده، یک زیرانداز زیر درخت پهن کنید. فندق های رسیده به طور طبیعی روی زمین می افتند. هرگز درخت را هرگز تکان ندهید، زیرا سبب از بین رفتن فندق های نارس می شود. فندق های رسیده ای را که در دسترس هستند با دست برداشت کنید. قسمت بیرونی فندق ها را لمس کنید تا میزان رسیدن آن مشخص شود. اگر سطح آن چسبناک بود، رسیده نیست.

برای برداشت فندق هایی که دور از دسترس هستند، از یک تیر بلند استفاده کنید. برای اینکه متوجه شوید فندق رسیده است یا خیر، به غلاف های کوچک آنها نگاه کنید که مغز فندق از داخل آنها پیداست.

یک زیر انداز پهن کنید

یک زیر انداز پهن کنید

مراقب علائم بیماری روی درخت خود باشید:

هنگام جمع آوری فندق ها، مراقب علائم بیماری روی درخت خود باشید. وجود لکه هایی روی برگ ها، شاخه هایی خشکیده و برگ‌هایی برنزی یا زرد رنگ، علائم خوبی برای درخت نیستند. یکی از شایعترین بیماری ها در درختان ماکادمیا، پوسیدگی ریشه ماکادمیا (Kretzschmaria clavis)، کرم تنه درخت (Phytophthora cinnamomi) و پوسیدگی سریع ماکادمیا (MQD) است.

دو مورد اول ممکن است به دلیل خشکسالی های طولانی مدت و زهکشی ضعیف خاک ایجاد شود ، و نوع سوم نیز معمولاً در اثر تنش هایی مانند PH کم و مشکلات تغذیه ای به وجود می آید.

  • درختان خود را در فصل بهار هرس کنید و شاخه های بیمار و در حال مرگ را قطع نمایید. پس از هرس، فندق های باقی مانده روی درختان را برداشت کنید.
  • پس از برداشت فندق ها، به گیاه کود دهید. از مالیدن کود روی تنه درخت خودداری کنید؛ زیرا این امر ممکن است باعث ایجاد بیماری شود.
  • این بیماری ها، همیشه روی ماکادمیا تأثیر نخواهند گذاشت. هر فندقی را که علائم پوسیدگی یا آسیب دیدگی دارد، جدا کرده و شاخه های اطراف آن را هرس کنید.
مراقب علائم بیماری روی درخت خود باشید

مراقب علائم بیماری روی درخت خود باشید

فندق های خود آزمایش کنید:

فندق های خود را با قرار دادن آنها در آب، از نظر میزان رسیدن آزمایش کنید. هسته های ماکادامیا رسیده، در آب شیرین شناور خواهند ماند. یکی از مغزهای خود را بشکافید و هسته آن را بردارید و آزمایش کنید. یکی دیگر از نشانه های رسیدن این است که داخل پوسته فندق، به رنگ قهوه ای شکلاتی در می آید. اگر سفید باشد، مغز هنوز رسیده نیست. علاوه بر ان موارد، نشانه دیگر این است که سطح خارجی مغز رسیده، خشک است، در حالی که فندق نارس چسبناک است و به راحتی از پوسته خود خارج نمی شود.

زمان رسیدن فندق استرلیایی، بسته به محل کاشت، نوع و فصل، بسیار متفاوت است. این مورد برای درختان تک و تنها نیز صدق می کند: رسیدن برخی از انواع فندق ها ممکن است چندین ماه طول بکشد ، در حالی که بعضی دیگر، در دوره‌های زمانی بسیار کوتاهتری رسیده و بالغ می شوند.

فندق های خود آزمایش کنید

فندق های خود آزمایش کنید

قسمت دوم: خشک کردن فندق ها

در بخش دوم این مطلب به چگونگی خشک کردن فندق ها می پردازیم.

فندق های ترک خورده را از فندق های سالم جدا کنید:

فندق هایی را که پوسته خارجی آنها ترک خورده، پیدا کرده و جدا کنید. این فندق ها باید پوش زدایی (dehusking) شوند. تنها فندق هایی که سالم اند، باید خشک شوند.فندق های کهنه به رنگ قهوه ای و فندق های تازه، سبز رنگ هستند. با این حال، تفکیک فندق ها از روی ترک پوسته‌شان، کارآمدتر است.

فندق های ترک خورده را از فندق های سالم جدا کنید

فندق های ترک خورده را از فندق های سالم جدا کنید

فندق ها را در هوای خشک قرار دهید:

فندق های رسیده خود را به مدت ۲ هفته در هوای خشک قرار دهید تا خشک شوند. خشک کردن فندق ها در زیر سایه (چه در داخل منزل و چه در خارج از آن، و به دور از تابش مستقیم آفتاب) باعث کاهش رطوبت موجود در فندق ها شده و از فاسد شدن آنها جلوگیری می کند. همیشه فندق های خود را پس از برداشت از رو شاخه ها، یا اگر روی زمین افتاده بودند، خشک کنید. در مورد فندق هایی که پوسته خارجی شان ترک خورده، از مرحله خشک کردن صرف نظر کرده و در اسرع وقت، پوسته آنها را شکسته و جدا کنید. پوسته فندق، رطوبت را در خود نگه می دارند، به همین دلیل جدا کردن آنها را در اولویت خود قرار دهید.

فندق ها را در هوای خشک قرار دهید

فندق ها را در هوای خشک قرار دهید

آنها را داخل پارچه قرار دهید:

اگر می خواهید فندق ها را بیرون از خانه بگذارید تا خشک شوند، آنها را داخل یک پارچه قرار دهید. تمامی فندق ها با پوسته سالم را روی یک پارچه قرار داده و سپس پارچه دیگری را روی آنها بگذارید. سپس فندق ها را به مدت ۱ تا ۲ هفته بیرون قرار داده و به طور مرتب، وضعیت آنها را چک کنید. پارچه ها، رطوبت موجود در فندق ها را جذب کرده و باعث می شود تا مغز فندق، به پوسته خود نچسبد. این امر باعث می‌شود که راحت تر پوسته را جدا کنید.

آنها را داخل پارچه قرار دهید

آنها را داخل پارچه قرار دهید

فندق ها را در فر بگذارید:

می توانید فندق های خود را برای بار دوم داخل فر با دمای ۳۸ تا ۶۶ درجه سانتی گراد قرار داده و خشک کنید. قبل از قرار دادن مغز ها داخل فر، آنها را داخل یک ظرف کم عمق ریخته و هر از چند گاهی، به آرامی آنها را هم بزنید تا مطمئن شوید به طور یکنواخت خشک می شوند. اگر آنها به درستی خشک شوند، با تکان دادن فندق، صدای مغز داخل آن را خواهید شنید. به فندق ها به مدت تقریبی ۱۲ ساعت گرما دهید. پس از آن، چند پوسته را شکسته و مغزهای داخلش را خارج کنید. پوسته ها حالت شکننده داشته و به راحتی و تمیزی، ترک خواهند خورد.

  • به طور کامل، حواستان به فندق های داخل فر باشد و به محض مشاهده ی علائمی نظیر دود که به آنها آسیب خواهد زد، فر را خاموش کنید.
  • دومین روش خشک کردن فندق ها، روشی استاندارد است که کارخانجات تجاری، از این روش برای خشک کردن فندق‌های استرلیایی، استفاده می کنند.
  • وقتی فندق کامل خشک شد، به مرحله ۳.۲ بروید.
فندق ها را در فر بگذارید

فندق ها را در فر بگذارید

قسمت سوم: پوش زدایی و ذخیره سازی فندق ها

در آخرین بخش این مطلب به پوش زدایی و ذخیره سازی فندق ها می پردازیم.

مغز فندق ها را جدا کنید:

پس از برداشت فندق ها، ظرف مدت ۲۴ ساعت، مغز فندق ها را از پوسته های ترک خورده خود خارج کنید. پوسته هایی که ترک خورده اند، به راحتی شکسته و جدا می شوند. اگر پوسته ها را به دور مغزها باقی بگذارید، مستعد کپک زدن هستند. علاوه بر این، با گذشت زمان، پوسته ها سخت تر جدا خواهند شد.

مغز فندق ها را جدا کنید

مغز فندق ها را جدا کنید

به کمک وسایل فندق ها را بشکنید:

به کمک یک انبر قفلی، چکش و یا فندق شکن، فندق های با پوست سالم را شکسته و مغزها را دربیاورید. فندق هایی که پوسته آنها ترک نخورده اند، سخت تر باز می شوند. با استفاده از ابزار ذکر شده، روی پوسته ها شکاف ایجاد کنید. پس از آن، می توانید به راحتی پوسته را با دست خود جدا کنید. پوسته داخلی مغزهای رسیده، به رنگ قهوه ای شکلاتی است. اگر داخل پوسته سفید باشد، فندق نارس است.

به کمک وسایل فندق ها را بشکنید

به کمک وسایل فندق ها را بشکنید

فندق های آسیب دیده را از بقیه جدا کنید:

فندق های آسیب دیده، یا آنهایی را که قطر کمتر از ۱.۳ سانتی متر دارند، از بقیه جدا کنید. این آسیب ها می تواند شامل ترک، تغییر رنگ و یا سوراخ های کرم زده باشد. به یاد داشته باشید که این استانداردهای کنترل کیفیت، در خصوص مغزهای فندق است، نه پوسته خارجی آن، از مغزهای کوچکتر نیز می توان استفاده کرد، اما کارخانجات تجاری، از استفاده از این فندق ها، اجتناب می کنند، زیرا جزو استانداردهای آنها نیست. اگر می خواهید بهترین کیفیت را داشته باشید، از همان استانداردها پیروی کنید.

فندق های آسیب دیده را از بقیه جدا کنید

فندق های آسیب دیده را از بقیه جدا کنید

فندق ها را در جایی خشک نگه دارید:

فندق های پوش زدایی شده را به مدت ۲ تا ۳ هفته در جایی خشک نگهداری کنید. یک مکان خشک و خنک برای ذخیره سازی فندق های استرلیایی قبل از بو دادن، عالی است. اگر می خواهید فندق های پوش زدایی شده را جابه جا کنید، بهتر است بگذارید حداکثر ۱ روز در یک جعبه یا داخل یک کیسه بماند.

همیشه قبل از ذخیره سازی آنها، اجازه دهید تا به طور کامل خشک شوند. علاوه بر موارد ذکر شده، می توانید فندق های خود را داخل یک قفسه، و یا لای پارچه، نگهداری کنید. فندق های خود را در اسرع وقت، بو دهید.

فندق ها را در جایی خشک نگه دارید

فندق ها را در جایی خشک نگه دارید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید مغز ماکادمیا می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *