آموزش باغبانی

روش نگهداری از شاخه گل نرگس

نحوه بریدن گل نرگس

نرگس یک گل دوست داشتنی، با طراوت است، دارای رنگ های صورتی، قرمز و حتی نارنجی است که از یک ریشه ی پیاز مانند بزرگ رشد می کند. معمولاً این گل ها را در فضای باز یا گلدان می کارند اما می توانید آنها را ببرید و در ظرف بگذارید. چه شما در حال برنامه ریزی برای یک رویداد خاص هستید و چه اینکه می خواهید از این گل زیبا در خانه خود لذت ببرید، می توانید با کمی دقت و به راحتی آن را بکارید.

بخش اول: بریدن گل از ریشه ی پیاز مانند

در اولین بخش از این مقاله به بریدن گل از ریشه می پردازیم.

قبل از شکوفه دادن، گل ها را برای ماندگاری بالا ببرید:

هنگامی که ساقه ها باز شد و چندین جوانه را مشاهده کردید، قبل از باز شدن، زمان مناسب برای جدا سازی آنها است. از این طریق عمر گل در ظرف بسیار بیشتر خواهند شد. با مراقبت مناسب، گل نرگس بریده شده می تواند تا 3 هفته در گلدان دوام بیاورد.

قبل از شکوفه دادن، گلها را برای ماندگاری بالا ببرید

قبل از شکوفه دادن، گلها را برای ماندگاری بالا ببرید

هنگام برش ساقه را با دست پشتیبانی کنید تا شکسته نشود:

هنگامی که گل را از شکوفه جدا کردید، وزن جوانه ها می تواند ساقه را خم کرده و آن را بشکند. ساقه را از زیر جوانه ها نگه دارید تا بعد از بریده شدن از بین نرود. داخل ساقه توخالی است، بنابراین بسیار ظریف است.

هنگام برش ساقه را با دست پشتیبانی کنید تا شکسته نشود

هنگام برش ساقه را با دست پشتیبانی کنید تا شکسته نشود

برش خود را با زاویه 45 درجه 25 میلی متر بالاتر از ریشه ی پیاز مانند قرار دهید:

از یک چاقوی تیز و تمیز یا یک قیچی برای برش استفاده کنید. مراقب باشید فقط ساقه گلی را که می خواهید برداشت کنید قطع کنید تا از آسیب دیدن گل های دیگر جلوگیری شود. اگر متوجه شدید که شیره از ریشه ی پیاز مانند خارج می شود، طبیعی است و به این معنی نیست که ریشه ی پیاز مانند را زخمی کرده اید.

از یک چاقوی تیز و تمیز یا یک قیچی برای برش استفاده کنید

از یک چاقوی تیز و تمیز یا یک قیچی برای برش استفاده کنید

بخش دوم: مراقبت از نرگس بریده شده

در دومین مرحله از این مقاله به چگونگی نگهداری از شاخه های گل نرگس می پردازیم.

گل های تازه بریده شده را در گلدان پر از آب در دمای اتاق قرار دهید:

در حال حاضر، نگران هرس ساقه ها در اندازه مناسب گلدان مورد استفاده خود نباشید – مهمترین نکته این است که ساقه های تازه بریده شده را هرچه زودتر وارد آب کنید. تنها استثنا این است که ساقه بیش از اندازه گلدان باشد و نرگس در معرض خطر شکستن باشد.

اگر اینگونه است، ساقه را اصلاح کنید تا بتواند با خیال راحت در گلدان استراحت کند. مطمئن شوید گلدان مورد استفاده شما تمیز و عاری از گرد و غبار است. اگر یک دقیقه وقت دارید، سریع آن را با صابون بشویید تا مطمئن شوید کاملاً عاری از هر گونه باکتری ناخواسته است.

گل های تازه بریده شده را در گلدان پر از آب در دمای اتاق قرار دهید

گل های تازه بریده شده را در گلدان پر از آب در دمای اتاق قرار دهید

گلها را به مدت 3-4 ساعت در یک مکان خنک و سایه دار بگذارید:

این زمان ترمیم به نرگس کمک می کند تا با شوک جدا شدن از ریشه ی پیاز مانند سازگار شود. آن را در یک اتاق تاریک یا حمام با چراغ خاموش قرار دهید. برای ماندگاری بهتر، هر شب قبل از خواب نرگس خود را به مکانی خنک منتقل کنید. گرما یا رطوبت زیاد باعث پژمردگی زودرس گلبرگ ها می شود.

هر شب قبل از خواب نرگس خود را به مکانی خنک منتقل کنید

هر شب قبل از خواب نرگس خود را به مکانی خنک منتقل کنید

ساقه را کوتاه کرده و گلها را به اندازه نهایی برسانید:

بعد از اینکه گلها کمی استراحت کردند، می توانید ساقه را مرتب کرده تا ارتفاع آن برای گلدان مورد استفاده شما مناسب باشد. آن را با زاویه 45 درجه برش دهید و گلدان را در اتاقی قرار دهید که در حالت ایده آل حدود 21 درجه سانتیگراد است. به دلیل سنگینی بالای نرگس، سعی کنید فقط 25-51 میلی متر ساقه بالای لبه گلدان بگذارید.

ساقه را کوتاه کرده و گلها را به اندازه نهایی برسانید

ساقه را کوتاه کرده و گلها را به اندازه نهایی برسانید

یک بسته غذای گل را به گلدان افزوده و هم بزنید:

شما می توانید از قبل بسته های مخلوط غذای گل را از هر گل فروشی خریداری کنید. پلاستیک را به راحتی برش دهید، محتویات آن را داخل گلدان بریزید و به آرامی آب را تکان دهید تا به پخش شدن آن کمک کند. غذای گل می تواند به تعادل سطح pH آب کمک کند، باکتری های مولد کپک را از بین ببرد و قند لازم را برای کمک به تغذیه شکوفه های شما اضافه کند.

هنگام خرید گل از فروشگاه یا گل فروشی، دسته گل ها به همراه یک بسته غذای گل ارائه می شود. همیشه می توانید یک عدد اضافی بخواهید و آن را در خانه ذخیره کنید تا زمانی که گل های خود را برداشت کنید.

یک بسته غذای گل رابه گلدان افزوده و هم بزنید

یک بسته غذای گل رابه گلدان افزوده و هم بزنید

گلدان را از تابش مستقیم آفتاب دور نگه دارید و هر 3-5 روز آب آن را عوض کنید:

نور مستقیم و گرمای بیش از حد گلهای شما را به سرعت پژمرده می کند و می تواند رنگ آن را زرد کند. برای تعویض آب، گلها را از گلدان برداشته و در یک دست نگه دارید. با دست دیگر آب قدیمی را بیرون بریزید و گلدان را با آب تازه در دمای اتاق پر کنید و وقتی آب را عوض کردید ، اگر غذای گل بیشتری دارید اضافه کنید.

گلدان را از تابش مستقیم آفتاب دور نگه دارید

گلدان را از تابش مستقیم آفتاب دور نگه دارید

بخش سوم: ایجاد یک طبقه بندی زیبا

در آخرین بخش از این مقاله به چیدن این نرگس های زیبا می پردازیم.

گلدانی را انتخاب کنید که بتواند وزن نرگس را تحمل کند:

نرگس بسیار سنگین است، بنابراین یک گلدان سبک و نازک ممکن است زیر وزن آن واژگون شود. اگر می خواهید ساقه ها را طولانی نگه دارید، از یک گلدان بلند و ته سنگین استفاده کنید. اگر می خواهید ساقه ها را کوتاه کنید، گلدان کوتاه و پهن به بهترین وجه عمل می کند. اگر نگران قائم ماندن گلدان هستید، می توانید قسمت پایین آن را با 25-51 میلی متر سنگ کوچک برای اضافه شدن وزن پر کنید.

گلدانی را انتخاب کنید که بتواند وزن نرگس را تحمل کند

گلدانی را انتخاب کنید که بتواند وزن نرگس را تحمل کند

برای نمایش ساقه پر طراوت و سبز از یک گلدان شفاف استفاده کنید:

از آنجا که ساقه آن بسیار ضخیم است و گل آن بسیار بزرگ و رنگارنگ است، یک گلدان شفاف و مینیمالیستی بهتر به نظر می رسد. اگر از گلدان رنگی استفاده می کنید، بدنبال گلدانی باشید که کم رنگ آمیزی شده است به طوری که ساقه هنوز از پشت آن قابل مشاهده باشد. اگر یک گلدان روشن، رنگارنگ یا یک گلدان سفید یکدست جامد را ترجیح می دهید، کاملاً خوب است. هر کاری که باعث می شود شما هر روز از دیدن گل هایتان خوشحال شوید، انجام دهید.

برای نمایش ساقه پر طراوت و سبز از یک گلدان شفاف استفاده کنید

برای نمایش ساقه پر طراوت و سبز از یک گلدان شفاف استفاده کنید

اگر می خواهید چیدمان کامل تری داشته باشید، چند گل پرکننده اضافه کنید:

گل نرگس می تواند به تنهایی بدرخشد، اما اضافه کردن کمی سرسبزی به ترکیب مشکلی ندارد. از گل های پرکننده ای که شکوفه های رنگی دارند پرهیز کنید و در عوض روی گل هایی که در درجه اول سبز یا سفید هستند مانند سرخس، پیچک، نفس کشیدن کودک، اکالیپتوس، زنگوله های ایرلند یا گیاه راگور تمرکز کنید. اگر نگران ماندن گلها در جای خود هستید، از نوار گل برای ایجاد شبکه ای روی لبه گلدان استفاده کنید. برای قرار دادن آنها، گلها را به راحتی از هر سوراخ عبور دهید.

چند گل پرکننده اضافه کنید

چند گل پرکننده اضافه کنید

شکوفه های مرده را هرس کنید تا ترکیب شما تازه بماند:

با پیر شدن و کمرنگ شدن گل ها، می توانید با هرس قسمتهایی که دیگر زنده به نظر نمی رسند، آرایش خود را احیا کنید. نرگس به احتمال زیاد چندین جوانه دارد، اما احتمالاً همه آنها با یک سرعت گل نمی دهند. اگر یکی از آنها شروع به پژمردن و محو شدن کرده است اما دیگران هنوز هم خوب به نظر می رسند، فقط یکی را که از اوج خود گذشته است قطع کنید.

همیشه از چاقو یا قیچی تمیز استفاده کنید تا از وارد کردن باکتری به گلها جلوگیری کنید. با مراقبت، هر شکوفه می تواند حدود 3 هفته دوام بیاورد.

شکوفه های مرده را هرس کنید تا ترکیب شما تازه بماند

شکوفه های مرده را هرس کنید تا ترکیب شما تازه بماند

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر گل می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *