مطالب دیگر

خواص روغن زیتون برای بدن

خواص زیتون برای اعضای بدن

زیتون میوه ای است که بیشتر در مناطق مدیترانه ای کاشته می شود. از فشرده ساختن میوه زیتون روغنی به دست می آید که کاربرد آشپزی و فواید زیادی در سلامت و تندرستی دارد. یکی از رازهای لذیذ بودن غذاهای مدیترانه ای روغن زیتون به کار برده شده در دستور این غذاها می باشد. امروزه خواص روغن زیتون برای اعضای بدن بر کسی پوشیده نبوده و نقطه ای از بدن وجود ندارد که روغن زیتون برای آن مفید نباشد.

خواص روغن زیتون بر قلب:

روغن زیتون برای قلب بسیار مفید است. بیوفنول های موجود در روغن زیتون اکسیداسیون کلسترول بد خون (LDL) را مهار نموده و از ابتلا به بیماری های قلبی از جمله سکته قلبی جلوگیری می کند. از سوی دیگر، اسید های چرب امگا 3 موجب افزایش کلسترول خوب بدن (HDL) می شود.

روغن زیتون دارای خاصیت ضد التهابی می باشد و حاوی اسید های چرب اشباع نشده ای است که با افزایش سوخت و ساز بدن به کاهش وزن بدن کمک می کند. روغن زیتون حاوی بیوفنول است که موجب کاهش فشار خون و در نتیجه کاهش تجمع پلاک شریانی و درنتیجه مانع تنگ شدن شریان ها می شود. همچنین روغن زیتون حاوی چربی هایی است که موجب کاهش خطر ابتلا به آترواسکلروز می شود.

خواص روغن زیتون بر قلب

خواص روغن زیتون بر قلب

خواص روغن زیتون بر دستگاه گوارش:

روغن زیتون برای معده بسیار مفید می باشد. روغن زیتون توان گروه های عضلانی در انتهای اسوفاگوس (oseophagus) را کاهش نمی دهد. تا حدودی هم از جنبش شکمی پیشگیری نموده و در نتیجه موجب تخلیه حجم معده به داخل دوازدهه می شود، در نتیجه احساس پری بیشتر دست داده و به حرکت مواد در روده کمک می کند. روغن زیتون با خواص ضد میکروبی خود موجب از بین رفتن باکتری های ایجاد کننده زخم معده می شود.

روغن زیتون وسیستم کبدی – صفرایی:

روغن زیتون یک کلاگاژ (cholagogue) است که موجب تخلیه کامل کیسه صفرا می شود. همچنین روغن زیتون یک کلسیستوکینتیک است، یعنی با انقباض کیسه صفرا از اختلالات مجرای صفراوی جلوگیری می کند. روغن زیتون موجب ایجاد پیوند بین نمک های صفرا در کبد شده و موجب افزایش دفع کلسترول در کبد می شود و نیز از استرس اکسیداتیو کبد جلوگیری می کند.

به عبارت دیگر روغن زیتون با افزایش انقباضات ماهیچه ها موجب افزایش فعالیت کیسه صفرا می شود. همین امر موجب گوارش لیپید ها شده و از ابتلا به سنگ های کیسه صفرا جلوگیری می کند.

روغن زیتون و لوزالمعده:

این روغن بعد از استفاده در بدن به مقدار کمی از ترشحات لوزالمعده را تولید نموده و موجب می شود تا لوزالمعده به طور موثرتری فعالیت گوارشی خود را انجام دهد. در بیماری هایی مثل ناتوانی لوزالمعده، ورم مثانه، سندروم مال ابسورپشن (malabsorption) دیاساژ شیره ای لوزالمعده مزمن و… جهت ادامه اعمال پانکراس استفاده از روغن زیتون توصیه می شود. محققان دانشگاه گرانادای اسپانیا به این نتیجه رسیدند که ترکیبات موجود در روغن زیتون از پانکراتید حاد جلوگیری می کند.

زیتون برای بدن

زیتون برای بدن

روغن زیتون و روده ها:

سیستول موجود در روغن زیتون از جذب کلسترول بد در روده کوچک جلوگیری می کند. روغن زیتون دارای خواص ملین و ضد یبوست بوده و از یبوست جلوگیری می کند. روغن زیتون یک پروبیوتیک طبیعی محسوب می شود. ترکیبات فنلی موجود در روغن زیتون موجب افزایش باکتری های مفید روده شده و باکتری های غیر مفید را از طریق تولید مواد شیمیایی آنتی باکتریال از بین می برد. از این طریق موجب بهبود سلامتی روده و افزایش عملکرد میکروبیوم ها می شود.

خواص روغن زیتون بر پوست:

روغن زیتون یکی از روغن های گیاهی مفید برای روغن تراپی پوست می باشد.

  • روغن زیتون موجب پاکسازی پوست می شود.
  • رطوبت رسانی عمقی پوست را بر عهده دارد.
  • آفتاب سوختگی را بهبود می‌بخشد.
  • از پوست دور چشم مراقبت می‌کند.
  • از ایجاد چین و چروک جلوگیری می‌کند.
  • استرچ مارک های (ترک های) پوست را از بین می برد.
  • برای درمان آکنه ها مفید است.
  • موجب از بین بردن تیرگی های ناشی از جای جوش می شود.

خواص روغن زیتون بر مو:

  • موها را ضخیم و بلند می‌کند.
  • حالت دهنده‌ی طبیعی مو است.
  • خشکی مو را برطرف می‌کند.
  • موجب از بین رفتن وزی موها می شود.
  • یکی از درمانهای سنتی برای از بین بردن شپش مو است.
  • موجب تقویت ابرو و مژه ها می شود.
  • موخوره مو ها را ر از بین می برد.

خواص ضد افسردگی روغن زیتون:

به عقیده متخصصان، روغن زیتون میزان سروتونین (هورمون شادی) را در بدن افزایش داده و از افسردگی جلوگیری می کند.

تاثیر روغن زیتون بر حافظه:

روغن زیتون دارای مقادیر بالایی اسید های چرب امگا 3 و امگا 6 می باشد، که به افزایش حافظه و سلامت مغز و کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر کمک می کند.

خاصیت ضد درد روغن زیتون:

روغن زیتون حاوی ماده ای ضد التهاب بنام « اولئوکانتال » در ترکیبات خود می باشد. وجود این ماده روغن زیتون را به یک مسکن طبیعی ضد درد مبدل ساخته است. حتی استفاده موضعی از روغن زیتون موجب تسکین دردهای عضلانی و خارجی بدن می شود.

تاثیر روغن زیتون بر استخوان ها:

روغن زیتون حاوی ترکیبات فنلی می باشد که موجب افزایش تراکم استخوان ها شده و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

زیتون تازه

زیتون تازه

تاثیر روغن زیتون بر دستگاه تناسلی:

برای درمان خشکی واژن بهتر است از ترکیب روش های درمانی روانکاوی، آبرسانی و تغذیه بافت واژن استفاده شود. استفاده از روغن زیتون جهت رطوبت رسانی و تغذیه بافت های واژن، گزینه مناسبی جهت درمان خشکی واژن می باشد. همچنین روغن زیتون موجب از بین رفتن عفونت های واژن می شود.

تاثیر روغن زیتون بر سلامت چشم ها:

روغن زیتون دارای مقادیر موثری ویتامین آ است که به داشتن چشمان سالم کمک می کند. همچنین روغن زیتون از چشم ها در برابر بیماری های چشمی مثل آب مروارید، لکه بینی چشم ها، زوال دید و سایر بیماری های چشمی مربوط به پیر چشمی محافظت می کند.

درمان عفونت ها با استفاده از روغن زیتون:

روغن زیتون با داشتن خواص ضد التهابی و ضد میکروبی خود با انواع عفونت های قارچی، باکتریایی و ویروسی مقابله می کند.

تاثیر روغن زیتون بر انواع سرطان ها:

روغن زیتون به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی خود از صدمه به رادیکالهای آزاد جلوگیری کرده و از ابتلا به انواع سرطان ها جلوگیری می کند. همچنین تحقیقات انجام شده نشان می دهد که روغن زیتون می تواند بر روی سلول های سرطانی سینه تاثیر گذاشته و با از بین بردن آنها به درمان سرطان سینه کمک کند. روغن زیتون خطر ابتلا به سرطانهای پوست، سرطان روده و … را نیز به حداقل می رساند.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید خشکبار می توانید از این لینک استفاده نمایید.
بهنام شایسته

درباره بهنام شایسته

پس از اخد مدرک کارشناسی مهندسی متالورژی دانشگاه شیراز در عرصه ی واردات زیورآلات، صنایع دستی، عتیقه و ظروف نقره وارد شدم، طی این مدت دوره های بازاریابی، مدیریت فروش دیده ام. پس از آن به نوشتن داستان و نمایشنامه نویسی به صورت حرفه ای روی آوردم و به دنبال آن به دلیل علاقه شخصی به محتوانویسی وارد شدم. آشنا به زبان انگلیسی، اسپانیول و تا حدودی آلمانی می باشم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *