خوشمزه ها

انواع ماکارونی ها

معرفی انواع مختلف ماکارونی

ماکارونی، این محصول خوشمزه، با وجود اینکه از اصلی ترین مواد در غذاهای ایتالیایی است، آیا می دانید سالانه ۱.۵ میلیون تن ماکارونی توسط این کشور صادر می شود؟

هرچند چندان تعجب آور نیست؛ زیرا ماکارونی، غذای مورد علاقه همه ماست. تهیه ماکارونی بسیار سریع و آسان است و طعم بسیار خوبی دارد و می توان آن را برای هر موقعیت و هر زمان آماده و سرو کرد. می‌تواند با سس گوجه فرنگی، سس سفید، سبزیجات، کوفته گوشت، یا با هر چاشنی دیگری همراه باشد. ماکارونی را می توان به انواع سوپ ها و سالادها اضافه کرد، با آن کاسرول درست کرد و یا به هر صورت دلخواه دیگر، تهیه و میل کرد.

ادویه ماکارانی

معرفی انواع ماکارونی:

شما احتمالا حداقل هفته ای یک بار پاستا یا ماکارانی می‌پزید، اما اطلاعات شما در مورد انواع ماکارونی ها موجود در بازار چقدر است؟ تا زمانی که شما یک آشپز یا دانشجوی آشپزی نباشید، به احتمال زیاد ماکارونی و اسپاگتی را به طور کامل نمی‌شناسید. آیا می دانید بیش از ۶۰۰ نوع مختلف ماکارونی در جهان وجود دارد؟

بسته به مواد تشکیل دهنده، شکل، اندازه، بافت و کاربرد مورد نظر، ماکارونی را می توان به انواع مختلفی تقسیم کرد. ما در اینجا متداول ترین انواع ماکارونی را که در همه دنیا محبوب است و روشهای مختلف استفاده از آنها را جمع آوری کرده ایم. همراه ما باشید.

برای مطالعه مقاله پاستا اسپایسی گوجه فرنگی خشک و بروکلی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

ماکارونی محبوب همه

ماکارونی محبوب همه

رشته‌های ماکارونی بلند و متوسط:

ماکارونی رشته ای بلند و متوسط جز محبوب ترین انواع ماکارونی است. در ادامه مطلب شما را با انواع ماکارونی بلند و متوسط آشنا خواهیم کرد.

اسپاگتی:

اسپاگتی، یکی از محبوب ترین انواع ماکارونی است که به طور گسترده در سراسر جهان سرو می‌شود. اسپاگتی، کلمه ای ایتالیایی، به معنی “رشته های نازک” است. این نوع ماکارانی، به شکل رشته های نازک و استوانه ای است که طول آنها به طور معمول به حدود ۱۰سانتی متر می‌رسد. ماکارونی از آرد، آب و بلغور تهیه شده، و معمولاً با انواع سس ها، گوشت ها، سبزیجات و… سرو می شود. به عنوان مثال، اسپاگتی با سس مارینارا و کوفته‌های گوشت و قارچ، مورد علاقه همه ماست.

اسپاگتینی:

اگر تا به حال در رستوران، “اسپاگتی” سفارش دادید، یا یک بسته ماکارونی خریداری کرده اید و از خود پرسیده اید که چرا رشته ها نازک تر از حد معمول به نظر می رسند، دلیل این امر آن است که ماکارانی شما، اسپاگتینی بوده است! اسپاگتینی، کاملاً شبیه اسپاگتیِ سنتی است.

تنها تفاوت این است که اسپاگتینی، بسیار نازک تر از اسپاگتی است (اما ضخیم تر از ورمیشل است). بسیاری از مردم این را نمی دانند؛ اما ضخامت رشته های ماکارونی، تأثیر قابل توجهی در طعم و مزه و طعم کلی غذا دارد. اسپاگتینی، بهتر است همراه با سس هایی با پایه گوجه فرنگی یا روغن زیتون سرو شود. این نوع ماکارانی، موجب ظرافت و جذابیت بصری غذا خواهد شد.

فتوچینی اسپاگتی باطمع سس آلفردو

فتوچینی اسپاگتی باطمع سس آلفردو

فتوچینی (Fettucini):

فتوچینی یک رشته بلند و مسطح است که معمولاً همراه با سس‌های خامه ای مانند آلفردو سرو می‌شود. من ماکارانی فتوچینی را برای همه غذاها دوست دارم، زیرا ماکارانی غلیظ و ضخیم را بسیار می‌پسندم.

بوکاتینی (Bucatini):

آیا تا به حال ماکارونی نی مانند خورده اید؟ بوکاتینی نوعی رشته ماکارونی است، که شبیه اسپاگتی است، با این تفاوت که ضخیم تر است و در مرکز آن، سوراخی وجود دارد.

بوکاتینی، از واژه ایتالیایی “buco” آمده است که به معنی سوراخ، و “bucato” به معنی سوراخ دار است. طعم این نوع پاستا در کاسترول ها، یا در خورشتی با آب گوجه فرنگی تازه و آبدار، بی‌نظیر است، زیرا مرکز تو خالی این نوع ماکارانی، آن اجازه می دهد تا حد ممکن در سس خیس بخورد و هر لقمه از آن، پر از رنگ و پر از طعم دلنشین باشد.

لینگوینی (Linguini):

ماکارونی لینگوینی در مقایسه با اسپاگتی، ضخیم تر، و کمی پهن است. سرو این شکل ماکارونی همراه با صدف، که اکثر رستوران های ایتالیایی ارائه می شوند، بسیار معروف است. در سایر غذاها نیز از لینگوینی استفاده می شود.

ادویه باربیکیو گوشت

ماکارانی بصورت تکه های تخت (Flat Cut):

در ادامه مطالب شما را با انواع ماکارونی تکه ای تخت آشنا خواهیم کرد.

لازانیا:

آیا کسی هست که درباره لازانیا چیزی نشنیده باشد؟! این جزو غذاهای اصلی آمریکای شمالی است که از ورقه های ماکارونی لایه لایه، با سس گوجه فرنگی، گوشت، پنیر و سبزیجات تهیه می شود. انواع مختلف لازانیا وجود دارد، مثل لازانیای گوشت، لازانیای سبزیجات، لازانیای غذاهای دریایی و …

مافالدا (Mafalda):

مافالدا یا مافالدین، نوعی ماکارونی است که شبیه روبان های مستطیلی بلند، با لبه های موجدار در دو سمت آن است. از نظر شکل و اندازه، کاملاً شبیه لازانیا است، گرچه مافالدا باریک تر است (عرض تقریباً ½ تا ¾ اینچ). مافالدا، به صورت نوارهایی با طول 25 ساتیمتر و در اندازه کوتاه تر، حدود ۱.۵ سانتی متر تولید می‌شوند. این نوع ماکارونی بهتر است در سس های غلیظ، غنی و خامه ای همراه با تکه های گوشت خرد شده یا چرخ کرده سرو شود.

برای مطالعه مقاله پاستا گوجه فرنگی خشک و سبزیجات می توانید از این لینک استفاده نمایید.

لازانیا خوشمزه

لازانیا خوشمزه

ماکارونی به صورت کوتاه و برش خورده:

در ادامه مطب شما را انواع ماکارونی های کوتاه و برش خورده آشنا حواهیم کرد.

فوسیلی/ فوزیلی (Fusilli):

فوزیلی، نوعی ماکارونی ایتالیای جنوبی است. این ماکارونی های ضخیم، بسته به اندازه کوتاه و متوسط، گزینه ایده آلی برای انواع غذاهای پر ادویه هستند، زیرا شیارهای موجود روی آن، مقدار زیادی از مواد را روی خود نگاه می‌دارد. شکل مارپیچی فوزیلی، بسیار اشتها آور است و به شما این امکان را می دهد تا تمام سس خوشمزه ای را که با آن سرو می شود، میل کنید.

ماکارونی:

آیا کسی هست که ماکارونی را دوست نداشته باشد؟! ماکارونی غذای مورد علاقه همگی ما از دوران کودکی است. در میان انواع ماکارونی ها، ماکارونی اِلبو (elbow macaroni) شاید همه کاره ترین نوع ماکارونی موجود باشد.

آیا می دانید به ماکارونی در زبان ایتالیایی maccheroni گفته می‌شود؟ این ماکارونی کوچک و لوله ای مانند بازوی خمیده قوسی شکل است و به همین دلیل آن را “ماکارونی آرنج” (elbow macaroni) نام گذاری کرده اند. این شکل ماکارونی، کاملاً مناسب برای استفاده در انواع سوپ، پاستا و یا همراه با یک سس غلیظ از پنیر و سبزیجات است. گذشته از این‌ها، همه درباره ی طعم افسانه ای مکینتاش ماکارونی و پنیر (mac ‘n cheese) چیزهایی شنیده ایم.

ادویه شاورما

پنه (Penne):

پاستا پنه، به معنای “پنبه” یا “پَر”، از محبوب ترین انواع ماکارونی های مصرف شده در سراسر جهان است. این ماکارانی های لوله ای شکل و توخالی، با طول متوسط، که دو انتهای آن به صورت مورب بریده می شود، بهترین شکل ماکارونی، برای قرارگرفتن در کنار انواع سس ها و چاشنی هاست. طول ماکارونی پنه به طور متوسط حدود 5 سانتیمتر است، اما برخی از تولید کنندگان قطعه هایی به طول 10 سانتیمتر را نیز تهیه می‌کنند. پنه با سبزیجات تند، گوشت و سس های خامه ای بسیار خوشمزه می شود. این نوع پنه با بدنه صاف را می‌توان لنیس پنه (penne lisce) نامید، تا از پنه ریگاته قابل تشخیص باشد.

پنه ریگاته (Penne Rigate):

پنه ریگاته، همان پنه ساده، ولی همراه با بدنه شیاردار و برجسته بیرونی است. این برجستگی های عمودی در طول پنه، بافت آن را شکل داده و سس هایی را که به طور معمول به سمت پایین پنه می لغزند را در خود نگاه می‌دارد.

ماکارونی پاچری

ماکارونی پاچری

ماکارونی پاچری (Paccheri):

پخت این نوع پاستا در مناطق کالابریا و کامپانیا بسیار رواج دارد. این نوع ماکارونی به شکل لوله هایی پهن و عریض اند و معمولاً سطح خارجی آنها صاف است، اما گاهی نیز بصورت دندانه دندانه دار تهیه می‌شوند، که به آنها paccherimillerighe می گوبند. این نوع ماکارونی، معمولا با سس‌های بر پایه گوجه فرنگی یا پنیر سرو می‌شود. همچنین از پاچری در تهیه یک کاسترول با طعمی بی‌نظیر استفاده می‌شود. پاچری را با سیر زیاد طبخ کنید، زیرا ترکیب این دو باهم بی نظیر است. هنگام پخت آن، مراقب له شدن پاچری ها باشید.

ریگاتونی (Rigatoni):

ریگاتونی به نوعی ماکارونی لوله ای شکل متوسط تا بزرگ گفته می شود که دو طرف آن به صورت کاملا صاف بریده شده و به آن ظاهری مستطیل شکل داده است. بسته به روش تولید و برش آن، می تواند کاملا صاف، یا کمی خم با طول و قطر متفاوت باشد. این نوع ماکارونی، همیشه شیار دار است و به اندازه ماکارونی اِلبو خمیده نیست. برجستگی های روی بدنه، چسبندگی بسیار خوبی را برای جذب سس ها و پنیر رنده شده فراهم می کنند.

ماکارونی تورتیگلیونی (Tortiglioni):

تورتیگلیونی، شباهت زیادی به ریگاتونی دارد، اما تورتیگلیونی بسیار بزرگتر است و برخلاف ریگاتونی که شیارهای آن به صورت عمودی از بالا به پایین است، برجستگی های روی تورتیگلیونی، روی بدنه ی ماکارونی پیچ خورده است. شیارهای مارپیچی، علاوه بر جذابیت بصری، برای نگهداشتن انواع سس ها روی بدنه، بسیار مناسب هستند.

ادویه کچاپ تند

چلنتانی (Cellentani):

Cellentani یا cavatappi، نامی است که به این ماکارونی‌های چوب پنبه ای شکل داده می شود، زیرا cavatappi در زبان ایتالیایی، به معنای چوب پنبه است. این ماکارونی لوله‌ای و مارپیچ، با برجستگی هایی روی سطح آن، تهیه می‌شود. آنچه این ماکارونی را منحصر به فرد می کند، این است که اگرچه مانند بسیاری دیگر از انواع ماکارونی ها زرد کم رنگ است، اما بدون تخم مرغ درست می شود. این ماکارونی را در انواع سالاد ها و سوپ ها استفاده می‌کنند و می توان مقداری رنگ های خوراکی مانند قرمز یا سبز را نیز به آنها اضافه کرد تا علاوه بر مزه ی فوق العاده، ظاهری بسیار زیبا و جذاب نیز به غذا ببخشند.

کیفری/ چیفری (Chifferi):

چیفر به ماکارونی هایی گفته می شود که شکلی شبیه ماکارونی البو معمولی دارند، اما کمی کوتاهتر و پهن تر هستند. این ماکارونی در دو نوع لیشه (با سطحی صاف) و ریگاتی (شیار دار) تهیه می شود. می توانید این ماکارانی در مک اند چیز استفاده کنید، تا از عطر و طعم دلپذیر و پنیری آن لذت ببرید.

برای مطالعه مقاله طرز تهیه سینی سزیجات می توانید از این لینک استفاده نمایید.

ماکارونی ریگاته لوله ای

ماکارونی ریگاته لوله ای

ماکارونی با برش های تزئینی:

ماکارونی های برش خورده با اشکال مختلف تولید می شوند و جز پر طرفدار ترین انواع ماکارونی ها هستند.

ریگاته لوله ای:

اگر می‌خواهید چیزی با طعمی کاملا به یاد ماندنی بخورید، ما به شما ریگاته‌های لوله ای را پیشنهاد می کنیم. شکل آن کاملا شبیه پوسته حلزون است. این لوله ها، از یک طرف دهانه ای باز و وسیع دارند و انتهای دیگر آن فشرده شده و دهانه ای تقریبا بسته دارند. این نوع پاستا، به خوبی با سس های سنگین، روغنی یا خامه ای مطابقت دارد.

فارفاله (Farfalle):

Farfalle (کلمه‌ای ایتالیایی به معنی “پروانه ها”)، زیبا ترین نوع ماکارونی است. فارفاله از وسط جمع شده و شبیه پاپیون است و لبه هایی با بریده های تزئینی دارد که از نظر طعم و ظاهر، بسیار دلپذیر است. فارفاله شباهت زیادی به یک پروانه دارد که بال‌های آن کاملاً باز است و محصولی بسیار عالی برای طبخ انواع ماکارونی های سرد و گرم است. برای تهیه یک غذای مقوی، می توانید از فارفاله در سالادهای سرد استفاده کنید، یا آن را همراه با گوشت و سبزیجات، برای تهیه یک وعده غذای بسیار خوشمزه، بپزید.

اورچیتی/ اورکتیتی (Orecchiette):

Orecchiette به معنای “گوش های کوچک” است، اما علی رغم نام عجیب و غریب اش، یکی از بهترین ها است. تهیه و پخت این ماکارونی از اوایل قرن ۱۲ میلادی آغاز شده و تا به امروز، همچنان محبوب است. استفاده از آن در هر غذا و هر دستور پختی ایده‌آل است، اما اغلب با با سس های ریکوتا، پنکتا و… سرو می شود. همچنین می توانید آن را با کلم بروکلی پخت، زیرا این ماکارونی با شکل مقعر و ظرف مانند همراه با سطح شیاردار آن، به خوبی با بافت کلم بروکلی ترکیب می‌شود.

ادویه پاسترامی

روتِله (Rotelle):

روتِله، نوعی از ماکارونی است که کودکان را بسیار مجذوب خود می کند؛ زیرا شکل آن، همانند چرخ های کوچک واگن است. اغلب به آن، پاستای چرخ واگن نیز می گویند. کودکان از این نوع ماکارونی، با هر طعم و مزه ای لذت می برند. بهتر است آن را با سس های غلیظ بپزید، یا همراه با یک سالاد سالم سرو کنید. با افزودن ماکارونی روتِله در سوپ خود، طعم و عطری استثنائی به غذا ببخشید و مهمانان خود را شوکه کنید!

فارفاله Rotonde:

Farfalle rotonde یک نوع ماکارونی پاپیونی شکل است و از لحاظ ظاهری، شبیه farfalle است اما لبه های متفاوتی دارد. ماکارونی فارفاله لبه هایی زیگ زاک دارد، ولی ماکارونی Farfalle rotonde، لبه هایش گِرد است. اندازه این نوع ماکارونی، تقریباً به اندازه ی فارفاله است، اما اغلب در اندازه های مینیاتوری تهیه می‌شود. از نسخه کوچکتر farfallerotonde با عنوان Tripolini یاد می شود.

چیفر فریزر (Chifferirigate):

کسانی که به جزئیات به خوبی توجه نمی کنند، ممکن است بگویند که ماکارونی، چیفری و چیفر فریزر یکی هستند. اما واقعیت چیز دیگری است. ماکارونی خمیده و لوله‌ای شکل است، و مانند ماکارونی اِلبو، بصورت نیم دایره های ۱۸۰ درجه بریده می شود. چبفری در مقایسه با ماکارونی کوتاهتر و ضخیم تر است. چیفر فریزر مانند ماکارونی اِلبو است، اما از بیرون دارای برجستگی است.

ماکارونی مینیاتوری

ماکارونی مینیاتوری اوروز

ماکارونی های مینیاتوری:

ماکارونی های مینیاتوری را در انواع سوپ ها و غذاهای مختلف استفاده می کنیم .در ادامه مطلب شما را با انواع ماکارونی مینیاتوری آشنا خواهیم کرد.

اوروز/ اورزو (Orzo):

شما ممکن است یک بسته اورزوی موجود در قفسه سوپرمارکت را با یک بسته برنج اشتباه بگیرید. orzo دقیقاً شبیه برنج است، با این تفاوت که در واقع برنج نیست. این نوع ماکارونی، نام خود را از جو گرفته، زیرا بسیار شبیه به آن است. Orzo مانند دانه های جو به نظر می رسد و بسیار نزدیک به دانه های برنج (کمی بزرگتر) است.

این نوع ماکرونی را risoni نیز می نامند که در ایتالیایی، به معنای برنج بزرگ است. اورزو تنها برای یک ناحیه ی مشخص در ایتالیا نیست و در سرتاسر کشو طبخ می شود. اورزو، ماکارونی ای همه کاره است و می‌توان همراه با سوپ، سالاد، یا گوشت و سبزیجات سرو شود. اورزو، ماکارونی زیبایی است که هر غذایی را درجه یک می کند.

کونچیلیه / کانکیلی/ کونکیلیه / کنچلی (Conchiglie):

این ماکارونی به شکل پوسته ای مخروطی است. مانند اکثر انواع دیگر ماکارونی ها، تهیه و پخت کنچلی نیز از ایتالیا آغاز شده، و به دلیل توانایی نگه داشتن مقدار زیادی سس در خود، از محبوب ترین انواع ماکارونی ها است. کنچلی برای استفاده در انواع سوپ ها و غذاهای مختلف، بسیار مناسب است.

این نوع ماکارونی در اندازه ی مینیاتوری است، اما اگر از شکل مخروطی آن لذت می‌برید، در اندازه های بزرگتر نیز ساخته شده اند که می‌توانید به راحتی خریداری نمایید. نسخه بزرگتر این ماکارونی، conchiglioni و نسخه ی بسیار کوچک آن conchiglie نامیده می شود.

ادویه کباب تابه ای

ماکارونی ستاره ای/ استلینه (Stelline):

محله و منطقه ی اولیه ی ساخت این این ماکارونی ظریف به طور دقیق مشخص نیست، اما به راحتی می توان گفت که استلینه، بومی ایتالیاست. Stelline نوعی ماکارونی مینیاتوری به شکل ستاره های کوچک است. با توجه به شکل و اندازه آن، ناگفته نماند که استلین برای انواع سوپ ها گزینه بسیار بسیار مناسبی است، زیرا طعم ظریف و بی‌نظیری را به هر قاشق اضافه می کند.

نکته: اگر می‌خواهید طبخ پاستاهای ایتالیایی را امتحان کنید، اما تفاوت بین fusillini ،fusilli و fusillioni را نمی دانید، یادتان باشد که -ini و -oni پسوندهایی برای نشان دادن اندازه ماکارونی‌ها هستند. اصطلاحی که به -ini ختم می شود، کوچکترین نسخه از نوع ماکارونی است، در حالی که -oni نشان دهنده اندازه بزرگتر است.

با وجود ده ها نوع ماکارونی موجود، تشخیص و بحث در مورد همه آنها دشوار است. در این مقاله، محبوب ترین و پرکاربردترین انواع ماکارونی را که در اکثر مغازه ها به راحتی در دسترس اند و روش های مختلفی برای طبخ آنها وجود دارد، معرفی کردیم. با توجه به این صحبت ها، آخر هفته خود را با طبخ کدام نوع ماکارونی خواهید گذراند؟!

سوالات متداول در مورد انواع ماکارونی:

  1. چند نوع ماکارونی وجود دارد؟

    تخمین زده می شود که تقریباً 350 نوع ماکارونی مختلف وجود دارد. این به دلیل این واقعیت است که بعضی از انواع ممکن است به زبان های مختلف یا حتی به یک زبان یکسان نام های مختلف داشته باشند: به عنوان مثال در ایتالیا، نامها با توجه به منطقه یا منطقه متفاوت هستند.

  2. کدام نوع ماکارونی بهترین است؟

    ده نوع مختلف ماکارونی و غذاهایی که برای همه بهتر استفاده می شوند. ماکارونی. اسپاگتی که شاید یکی از محبوب ترین انواع ماکارونی در جهان باشد، شامل رشته های نازک و بلند است که می تواند با انواع سس ها جور شود، راویولی، لینگوئینی، ریگاتونی، فارفال، فوزیلی و کانلونی

  3. آیا ماکارونی با پاستا فرق دارد؟

    ماکارونی نوعی پاستا است که به شکل آرنج است و تنها دلیل آن ماکارونی آرنج نامیده می شود. این ماکارونی خشک است و شما متعجب خواهید شد اگر بدانید که ماکارونی در اوایل دهه 80 حتی به عنوان ماکارونی مورد توجه نبوده است.

  4. آیا ماکارونی از برنج سالم تر است؟

    وقتی میزان کالری هر دو را بررسی می کنیم، برنج با 117 کالری در هر 100 گرم در مقایسه با 160 کالری ماکارونی، به میزان قابل توجهی کمتر است. اگر هدف شما از رژیم غذایی کنترل شده با کالری کاهش وزن است، انتخاب برنج به جای ماکارونی ممکن است بهترین گزینه برای شما باشد.

  5. کدام ماکارونی سالم ترین است؟

    سالم ترین انواع ماکارونی، کامل از گندم است. ماکارونی گیاهی درست شده از یک دانه، مانند بلغور یا آرد دوروم به علاوه سبزیجات پوره مانند هویج، اسفناج و کدو سبز، پاستاهای پایه حبوبات که اغلب با نخود یا عدس قرمز درست می شوند. ماکارونی بدون گلوتن که معمولاً با آرد برنج یا آرد ذرت درست می شود.

  6. کدام نوع ماکارونی برای کاهش وزن بهتر است؟

    اگر می خواهید لاغر شوید اما به ماکارونی اشتیاق دارید، به نسخه های گندم سبوس دار پایبند باشید یا رشته فرنگی جدید حبوبات و حبوبات را امتحان کنید که پروتئین و فیبر بیشتری ارائه می دهد. Zoodles و دیگر “پاستاهای” سبزیجات گزینه کم کالری را ارائه می دهند، اما شما می خواهید آنها را با پروتئین بیشتری در کنار بدن بخورید.

  7. آیا ماکارونی باعث چاقی شما می شود؟

    ماکارونی در افزایش وزن یا افزایش چربی بدن نقش ندارد. تجزیه و تحلیل در واقع کاهش وزن کمی را نشان داد.

برای خرید ادویه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *