گیاهان دارویی و ادویه ها

گیاهان دارویی در استان لرستان

معرفی گیاهان دارویی استان لرستان

طبیعت استان لرستان همواره مهد زیبایی ها بوده و گونه های گیاهی آن به عنوان یک منبع غذایی و دارویی مهم برای افراد ساکن این منطقه به شمار می رود. بر اساس گزارش مرکز تحقیقات کشاورزی استان لرستان تقریبا 300 گونه از گیاهان دارویی در این استان وجود دارد که به عنوان گیاهان خودرو و نیز کاشت شده از این استان بهره برداری می شوند.

گیاهان دارویی استان لرستان:

در ادامه به معرفی چند نمونه از گیاهان دارویی استان لرستان خواهیم پرداخت.

بومادران:

گیاهی علفی و چندساله به ارتفاع 25 تا 60 سانتی متر است. این گیاه برگ‌هایی بدون دمبرگ، دراز و پوشیده از کرک دارد. دارای ساقه راست بوده و گل های سفید و زرد رنگ آن به صورت توده ای خوشه ای در کناره ی برگ ها قرار دارد. دانه اش تقریبا کروی و صاف است. سر شاخه های گلدار گیاه دارای اسانس و بوی خاصی است. گیاه بو مادران یکی از گیاهان دارویی استان لرستان با خاصیت فراوان است. تقریبا تمام قسمت های گیاه کاربرد درمانی دارد.

بو مادران گیاهی ضد تشنج، خلط آور، از بین برنده تنگی نفس و نیرو بخش می باشد. گیاه بومادران دارای انواع آنتی اکسیدان های مفید است که خاصیت ضد سرطانی دارند. این گیاه برای درمان انعقاد خون، تنظیم دوره های قاعدگی، کاهش التهاب، التیام سریع زخم ها، کاهش فشار خون بالا، کاهش اضطراب و سلامت دستگاه گوارشی کاربرد دارد.

خرید بومادران

گیاه دارویی بومادران- استان لرستان

گیاه دارویی بومادران- استان لرستان

مریم گلی:

گیاهی علفی و چند ساله با ارتفاع 50 تا 80 سانتی متر است. ساقه های جوان سبز تیره بوده و پوشیده از کرک های خاکستری انبوه است. دارای برگ های بلند و نیزه ای شکل و بسیار معطر می باشد. گل های این گیاه به رنگ بنفش متمایل به آبی است. گیاه مریم گلی گیاه انحصاری ایران است. این گیاه یکی از گیاهان دارویی استان لرستان می باشد.

خرید مریم گلی

مریم گلی دارای خواص بیشماری چون خواص ضد پیری، درمان مشکلات پوستی، خاصیت ضد باکتری، خواص ضد التهابی، تسکین علائم اگزما و پسواریس، درمان جوش و آکنه، تقویت و جلوگیری از ریزش مو، درمان ضعف معده و ضعف دستگاه گوارش، رفع علایم سو هاضمه، درمان التهاب گلو و لوزه و زخم گلو، درمان آسم، پیشگیری از دیابت، کاهش سطح کلسترول خون، درمان آلزایمر، درمان افسردگی، پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی، تقویت قلب، رفع سلولیت، درمان سرفه، تسکین علائم یائسگی، آرامبخش، از بین برنده خستگی، سردرد و اضطراب است. همچنین گیاه دارویی مریم گلی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های قوی از تاثیر رادیکال های آزاد جلوگیری کرده و از ابتلا به انواع سرطان ها پیشگیری می کند.

برای مطالعه مقاله معرفی گیاهان دارویی استان قزوین می توانید از این لینک استفاده نمایید.

گیاه دارویی مریم گلی- استان لرستان

گیاه دارویی مریم گلی- استان لرستان

رازیانه:

برگ های این گیاه دارویی و معطر، نازک و شویدی شکل است. گل های رازیانه به رنگ زرد بوده و در انتهای ساقه و به صورت خوشه ای هستند. گیاه رازیانه در استان لرستان به صورت وحشی و زراعی یافت می شود.

گیاه رازیانه گیاهی دارویی است که طبع سرد و خشک دارد. رازیانه گیاه ضد بلغم و صفرا است. رازیانه خواص هورمونی داشته و به اکثریت خانم ها تجویز می شود. دارای خواص زیادی مثل خاصیت ضد چاقی، رفع علائم یائسگی، از بین بردن التهابات واژن، ضد پیری، تقویت کننده بینایی، دارای خواص ضد سرطانی، شیر افزا، قاعده آور، اشتها آور، ملین و مسهل، برطرف کننده کرم روده، ضد تهوع، برطرف کننده آسم، سرفه و تنگی نفس، برطرف کننده دردهای مفاصل و آرتریت و… می باشد.

خرید رازیانه

گیاه دارویی رازیانه- استان لرستان

گیاه دارویی رازیانه- استان لرستان

شاه تره:

شاه تره یکی از گیاهان دارویی استان لرستان، گیاهی یکساله و علفی است و دارای ساقه شکننده، برگ های بریده و گل های نامنظم می باشد. از خواص دارویی آن می توان به درمان التهابات پوستی، کاهش دهنده کلسترول خون، کاهش دهنده فشار خون، درمان پسوریازیس و اگزما، درمان آکنه، پاکسازی کننده کبد و خون، درمان آرتریت و بیماری های مفصلی، درمان بیماری های کبدی، ضد باکتری، درمان مشکلات گوارشی، درمان کولیک صفراوی، درمان میگرن، از بین بردن انگل های روده و خاصیت اشتها آور آن اشاره کرد. گیاه شاه تره دارای انواع آنتی اکسیدان ها برای کاهش روند پیری است.

خرید شاه تره

گیاه دارویی شاه تره- استان لرستان

گیاه دارویی شاه تره- استان لرستان

پونه:

از گیاهان خانواده نعنائیان است و دارای ساقه های متعدد و پوشیده از کرک، گل های بنفش و به ندرت سفید می باشد. دارای خواص زیادی از جمله برای درمان سرماخوردگی، بیماری های کبدی، مشکلات تنفسی، درد معده، روماتیسم و آرتریت و تنظیم چرخه قاعدگی می باشد. همچنین دارای خاصیت قاعده آور، ضد نفخ و آرامش بخش است.

برای مطالعه مقاله معرفی گیاهان دارویی استان خراسان جنوبی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

گیاه دارویی پونه- استان لرستان

گیاه دارویی پونه- استان لرستان

برای خرید گیاه دارویی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *