گیاهان دارویی و ادویه ها

معرفی گیاهان دارویی استان خراسان جنوبی

معرفی گیاهان دارویی استان خراسان جنوبی

ایران کشوری با 8000 نوع گونه ی گیاهی است که از حدود 2300 نوع آن ها جزو گیاهان دارویی محسوب می شوند. برخی از استان ها و شهرهای ایران به دلیل شرایط جغرافیایی و آب و هوایی، تعداد زیادی از این گونه های گیاهی را در خود جای داده اند. استان خراسان جنوبی هم جزو استان هایی است که میزبان گونه های مفید و نادر گیاهان دارویی است.

معرفی گیاهان دارویی استان خراسان جنوبی

در ادامه به معرفی چند نمونه از گیاهان دارویی استان خراسان جنوبی خواهیم پرداخت.

1- زعفران:

زعفران گیاهی کوچک با برگ هایی بلند و باریک، با ارتفاعی حدود 10 تا 30 سانتی متر است. گل های آن به رنگ بنفش بوده و دارای 6 گلبرگ و 3 پرچم و یک کلاله سه شاخه به رنگ قرمز است. قسمت مورد استفاده کلاله آن است. هر موقع نام زعفران به میان می آید، نام خراسان را در ذهن همه ما ایرانیان تداعی می کند. کاشت این گیاه عمدتا در شهر های مختلف خراسان جنوبی صورت می گیرد. زعفران دارای خواص آرام بخش و نشاط آور، ضد افسردگی، گیاهی ضد اسپاسم، اشتها آور و تقویت کننده حافظه است. همچنین برای درمان درد معده، کم خونی، آسم، رفع نفخ شکم و یرقان، کاهش فشار خون، پیشگیری از سرطان و بیماری های قلبی مفید است.

برای مطالعه مقاله پنج گیاه دارویی برای تقویت قوای جسمانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

گیاه زعفران در خاک

گیاه زعفران در خاک

2- کتیرا:

کتیرا صمغی بی بو است که از خراش در ساقه چند نوع گون بوجود می آید. ظاهر آن بسته به نوع خراش ایجاد شده در ساقه می تواند به رنگ سفید و سفید مایل به زرد باشد. مخلوط آن با آب ماده ای ژله ای را به وجود می آورد. کتیرا یکی از گیاهان دارویی استان خراسان جنوبی است. از خواص درمانی این گیاه دارویی می توان به رفع سرفه، جلوگیری از خونریزی ها، جلوگیری از موخوره، رفع زخم های ریه، رفع گرفتگی صدا (در ترکیب با شیر بز)، برای درمان سالک (در ترکیب با گل شب بو)، التهابات چشم و بیماری پلک می توان اشاره کرد. همچنین از مخلوط پودر کتیرا با بادام و نشاسته می توان برای چاقی استفاده کرد.

بوته گیاه کتیرا

بوته گیاه کتیرا

3-گون:

گون گیاهی است با ساقه های بنفش که ارتفاع آن به 75 سانتی متر می رسد. گل های این گیاه دارویی سفید، ارغوانی و در برخی گونه ها هم آبی رنگ است. گون گیاهی مقاوم به خشکی بوده و دارای بویی تند است. به همین دلیل در مناطق گرم و خشک ایران بیشتر به چشم می خورد. در ایران 20 نوع گون شناخته شده که اکثرا سمی هستند.

گون جزو گیاهان دارویی درخراسان جنوبی است که دارای خواص زیادی می باشد. این گیاه در طب سنتی چینی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. گون به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های فراوان اثر رادیکال های آزاد را خنثی می کند. گیاه گون برای پیشگیری از دیابت، درمان سرماخوردگی، ضد عفونی کردن مجاری ادراری، تقویت سیستم ایمنی، کاهش فشار خون و درمان سرطان سینه و سرطان ریه کاربرد دارد. مصرف بیش از اندازه گیاه گون باعث آسیب به سیستم ایمنی بدن می شود. افراد مبتلا به بیماری لوپوس و سایر بیماری های خود ایمنی و افراد باردار از استفاده آن خودداری کنند.

برای مطالعه مقاله پنج گیاه دارویی برای بهبود دیابت می توانید از این لینک استفاده نمایید.

بوته گون در علفزار

بوته گون در علفزار

4- کاکوتی:

کاکوتی گیاهی از خانواده نعنا با ارتفاع 10 تا 50 سانتی متر است. گل های آن به رنگ سفید، صورتی، ارغوانی و به صورت توده ای است. دارای برگ های بدون کرک و بیضی شکل و به رنگ سبز یا سبز مایل به خاکستری است. به عنوان ادویه و طعم دهنده دوغ و ماست استفاده می شود. گیاه کاکوتی ضد باکتری، خلط آور و ضد عفونی کننده مجاری تنفسی و ریه است. برای درمان سرماخوردگی، اختلالات گوارشی، اسهال، دل پیچه و تب مالت موثر است. تقویت کننده نیروی جنسی آقایان بوده، قاعده آور و مقوی معده است.

گل گیاه کاکوتی

گل گیاه کاکوتی

5- زیره سبز:

گیاه آن تا ارتفاع 50 سانتی متر می رسد و شبیه بوته هویج می باشد. زیره همان میوه گیاه است. زیره سبز به رنگ سبز بوده و حجیم تر از زیره سیاه است. زیره سبز ضد باکتری، ضد تومور، بی حس کننده، مقوی نیروی جنسی، قابض، مدر، مقوی معده، هضم کننده غذا، ضد چسبندگی پلاکت ها، شیر افزا، ضد صفرا و التیام دهنده زخم ها می باشد.

خرید زیره سبز

گیاه زیره

گیاه زیره

6- اروانه:

گیاهی بوته ای و دارای برگ هایی پهن با حاشیه دندانه ای، از خانواده نعنا می باشد که دارای گل های سفید مایل به بنفش است. گیاه ارونه به تقویت کننده قلب معروف است. خاصیت ضد اسپاسم، ضد درد و آرامبخش دارد. همچنین برای استحکام لثه مفید است.

گیاه اروانه در علفزار

گیاه اروانه در علفزار

برای خرید گیاهان دارویی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *