گیاهان دارویی و ادویه ها

معرفی گیاهان دارویی استان قزوین

معرفی گیاهان دارویی استان قزوین

تا کنون حدود 300 گونه گیاه دارویی دراستان قزوین شناسایی شده است که در طبیعت استان قزوین رشد می کنند. در این استان سالانه 200 تن از انواع گیاهان دارویی مثل گل محمدی، زعفران و گل گاوزبان کاشته می شود.

معرفی گیاهان دارویی استان قزوین:

در ادامه به معرفی چند نمونه از گیاهان دارویی استان قزوین خواهیم پرداخت.

1- گل گاوزبان:

گل گاو زبان گیاهی علفی و یکساله با ارتفاع 60 سانتی متر، ساقه شیاردار و دارای برگ های ساده و مخملی است. گل گاو زبان از گیاهان دارویی استان قزوین است. گل گاو زبان طبیعت گرم و تر دارد. سرشار از ویتامین های B و C، آهن، منیزیم، کلسیم و پتاسیم است. دارای آنتی اکسیدان های فراوان، فلاونوئیدها و کولین است. گیاه دارویی گل گاو زبان برای تقویت اعصاب، درمان سرماخوردگی، درمان تنگی نفس، بیماری های دهان، روماتیسم، پیشگیری از سرطان، قاعده آور، بهبود فشار خون بالا، کاهش دهنده قند خون، درمان بیماری های قلبی، بهبود عملکر روده، درمان عفونت دستگاه ادراری، تصفیه کننده خون، بهبود سلامت استخوان ها و آلزایمر مفید است.

خرید گل گاو زبان

گل و گیاه گل گاوزبان

گل و گیاه گل گاوزبان

2- گل محمدی:

درخچه ای برگ ریز و خاردار با ارتفاع 2 متر است. دارای گل هایی در طیف صورتی و بسیار معطر است. گیاهی مقاوم به کم آبی است. گیاه دارویی گل محمدی در مزارع استان قزوین کاشت می شود. این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان بوده و برای پوست بسیار مفید است. گیاه گل محمدی برای برطرف کردن سرفه ‌های مزمن، کاهش خونریزی در دوران قاعدگی، درمان دردهای شکمی و مشکلات گوارشی، برطرف کردن التهاب و حساسیت در بدن، پیشگیری از بیماری های قلبی و سرطان و پیشگیری از پوکی استخوان مفید و موثر است.

برای مطالعه مقاله پنج گیاه دارویی برای تقویت قوای جسمانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

گل محمدی

گیاه دارویی گل محمدی

3- سیاه دانه:

گیاه سیاه دانه از راسته گل‌های ساعت است و دانه آن کاربرد دارد. سیاه دانه هم جزو گیاهان دارویی است که در استان قزوین کاشت می شود. دانه این گیاه ضد کرم، ضد باکتری، قاعده آور، مسهل، شیر افزا و تقویت کننده قوای جنسی بوده و برای درمان دیابت، بیماری های قلبی، کم خونی، میگرن، درمان زخم معده، سرطان، درمان فشار خون بالا و پاکسازی کبد مفید می باشد.

خرید سیاه دانه

دانه و گل سیاه دانه

دانه و گل سیاه دانه

4- سماق:

درخچه ای کوهستانی، با میوه های خوشه ای است که طعم میوه های آن گرایش به ترشی دارد. سماق به عنوان یک داروی گیاهی استان قزوین دارای خواص درمانی زیادی است. به همین دلیل در مزارع این استان کاشت می شود. این گیاه دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی زیادی است که از تاثیر رادیکال های آزاد بر بدن جلوگیری کرده و از انواع سرطان ها پیشگیری می کند. گیاهی با خاصیت ضد میکروبی، اشتها آور، قابض، ادرارآور است و برای درمان دیابت، پایین آورنده تب، تقویت کننده دستگاه گوارش، جلوگیری از زخم معده، کاهش وزن، رفع غلظت خون و پیشگیری از بیماری های قلبی مفید است. سماق بیشتر به عنوان چاشنی و ادویه کاربرد دارد.

برای مطالعه مقاله پنج گیاه دارویی برای بهبود دیابت می توانید از این لینک استفاده نمایید.

درخت سماق

درخت سماق

5- شیرین بیان:

شیرین بیان گیاه دارویی استان قزوین بوده که دارای ارتفاعی به اندازه یک متر است. برگ های آن مرکب و دارای چند برگچه سبز رنگ است. گل های این گیاه به رنگ های بنفش، زرد و سفید هستند. ریشه و ساقه زیر زمینی گیاه شیرین بیان خاصیت دارویی دارد. مهم ترین خاصیت دارویی شیرین بیان درمان زخم معده و سرطان معده است. از دیگر خواص گیاه شیرین بیان می توان به خاصیت تقویت کنندگی عمومی بدن، ملین، جلوگیری از پیری زودرس، نرم کننده سینه، درمان زخم ها و تاول ها، درمان آفت و زخم های دهان، درمان سو هاضمه، از بین بردن نفخ شکم، تقویت چشم، تقویت سیستم ایمنی، رفع سر درد و درمان موخوره اشاره کرد.

نکته: استفاده از شیرین بیان برای طحال مضر است. درصورت استفاده طولانی مدت از آن برای درمان بهتر است آن را با کتیرا بخورید.

خرید شیرین بیان

گیاه شیرین بیان

گیاه دارویی شیرین بیان

6- بابونه:

بابونه یکی از گیاهان دارویی استان قزوین است که هم به صورت خودرو و هم در مزارع این استان کاشت می شود. بابونه گیاهی یکساله و به ارتفاع 20 تا 40 سانتی متر است، برگ های آن بریدگی هایی باریک و دراز به شکل برگچه دارد. دارای گلی معطر می باشد و قسمت مورد استفاده آن مرکز گل است.

مهم ترین خاصیت گیاه بابونه تقویت معده، درمان زخم معده و ورم معده است. همچنین بابونه برای تقویت قوای جنسی، تقویت مغز، ادرار آور، قاعده آور، دفع سنگ مثانه، تقویت سیستم ایمنی، شیر افزا، درمان کننده سردرد و میگرن، تسکین دهنده دردهای قاعدگی، تسکین دردهای عضلانی، تب بر، رفع بی خوابی، درمان بی اشتهایی، درمان کم خونی، بهبود آکنه و جوش به کار می رود.

بوته گل های بابونه

بوته گل های بابونه

برای خرید گیاهان دارویی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط