آموزش باغبانی

کاشت گل رز با بذر

آموزش کاشت گل رز

گل رز یا گل سرخ دارای گونه های متعددی است که تکثیر آن به روش های کشت بذر، قلمه زدن و پیوند انجام می گیرد. ما در این مقاله قصد داریم به تکثیر گل رز از طریق بذر آن بپردازیم.

ویژگی های گل رز:

گل رز به لحاظ رنگ، فرم، دوام و تنوع به عنوان یکی از زیباترین گل ها شناخته می شود. گل رز جزء گیاهان دائمی می باشد. گل محمدی و گل نسترن نیز به عنوان گونه هایی از گل رز شمرده می شوند. گل سرخ موجود در ایران یکی از گونه های نادر این گل در دنیا می باشد. گل رز انواع مختلفی از قبیل نوع درشت، مینیاتوری، خزنده، بالا رونده و پابلند دارد.

نکات کاشت گل رز با بذر:

6 هفته پیش از آخرین سرما بهترین زمان برای کاشت بذرهای گل رز محسوب می شود. جوانه زنی بذرها در حدود یک الی 10 هفته به طول می انجامد. دمای بین 16 الی 21 درجه سانتی گراد مناسبترین دما برای رشد بذرهای گل رز می باشد. روزانه 6 ساعت یا کمی بیشتر نور برای رشد نهال های گل رز مورد نیاز است.

برای مطالعه مقاله گل رز هلندی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

روش کاشت گل رز

روش کاشت گل رز

تهیه بذر گل رز:

می توانید بذرهای گل رز را از فروشگاه های فروش بذر تهیه کنید. چون در صورتی که خودتان اقدام به تهیه آن از گل بکنید ممکن است گل مورد نظر پیوندی بوده باشد و بذر تهیه شده شما گل رز مدنظرتان نباشد.

کاشت بذر گل رز:

پیش از اقدام به کاشت بذرها بهتر است آنها را در ظرفی حاوی کود گیاهی قرار داده و ظرف را برای مدت 6 الی 10 هفته در دمای 2 درجه سانتی گراد در یخچال نگهداری کنید. این کار به شکسته شدن خواب بذرها و آماده شدن آنها برای جوانه زنی منجر خواهد شد. در مرحله بعد بذر را در داخل ظرفی مسطح با عمق حداکثر 3 سانتی متری که بتوان به راحتی آب آن را تخلیه کرد قرار می دهید.

مجموعه بذر گل رز

می توانید برای جلوگیری از گندیده شدن بذرها آنها را در محلول رقیق شده پراکسید هیدروژن خیس کنید. انجام این کار الزامی نمی باشد. اما در صورت تمایل 7 میلی لیتر پراکسید هیدروژن که معادل 1.5 قاشق چای خوری می شود را با یک فنجان آب یعنی 240 میلی لیتر آب ترکیب نمایید و بذرهای گل رز را برای مدت یک ساعت در این محلول قرار دهید.

در مرحله بعدی از کاشت بذر گل رز خاکی که شامل نیمی از ورمی کولیت و نیمی از خاک گلدان استریل شده است را آماده کنید. پیش از اینکه بذرها را در گلدان قرار دهید به آنها به مقدار کم هورمون ریشه زنی جهت تسریع در عمل ریشه زنی اضافه کنید. سینی نشا یا کاسه های کوچک پلاستیکی که در زیر خود دارای سوراخ باشند را از خاک پر کنید.

برای مطالعه مقاله چگونگی کاشت گل ختمی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

زهکشی مناسب خاک

زهکشی مناسب خاک

خاکی که بذر گل رز در آن کاشته می شود بایستی غنی بوده و از زهکشی مناسبی برخوردار باشد. بذرها را در عمق 6 میلی متری خاک قرار داده و به آرامی روی آنها را با خاک بپوشانید. حداقل فاصله میان بذرها باید در حدود 5 سانتی متر در نظر گرفته شود تا رقابت میان آنها در هنگام رشد به حداقل برسد.

بعد از اینکه بذرها در خاک کاشته شدند، کاملا آنها را آبیاری کنید نباید بذرها خشک بشوند خاک را بایستی همواره در حالت مرطوب نگه دارید. برای تسریع در روند رشد بذرها، آنها را برای مدت 16 ساعت در روز زیر نور لامپ مهتابی نگه داری کنید. تا جای ممکن فاصله بذرها از لامپ مهتابی کم نباشد. با این کار نور رسانی به بذرها پایدار و کنترل شده خواهد بود.

بذر گل رز 9 رنگ

بعد از گذشت حدود دو هفته و روئیدن دو یا چند برگ از گیاه، هر کدام از گیاه ها را در گلدانهایی جداگانه بکارید. نهال گل رز را در گلدانی پلاستیکی و زیر نور مهتابی قرار بدهید. در حدود یک دوم قاشق چای خوری کود را با یک لیتر آب ترکیب کرده و مخلوط بدست آمده را روی خاک نهال ها بریزید.

گل رز به شدت نور دوست بوده و به نور زیادی نیاز دارد بنابر این باید محل پرورش آن محیطی آفتاب گیر باشد. از لحاظ آبیاری نیز این گیاه برای رشد مطلوب نیازمند آب فراوان می باشد. بهتر است آبیاری گل رز را در هنگام صبح و به صورت عمقی انجام دهید.

برای خرید بذر گل می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *