خوشمزه ها

طرز تهیه میرزا قاسمی مجلسی

طرز تهیه میرزا قاسمی مجلسی

همه خانم ها زمانی که میزبان مهمانی شام هستند با معزلی بنام چی بپزم ؟!!! مواجه هستند. در بیشتر مواقع به دنبال غذایی هستند که به عنوان پیش غذا سرو کنند تا فرصت کافی برای سرو غذای اصلی را داشته باشند. برای حل این مشکل پیشنهاد ما تهیه یک میرزا قاسمی مجلسی و خوشمزه هست. در ادامه مطلب شما را با طرز تهیه میرزا قاسمی مجلسی و خوشمزه آشنا خواهیم نمود.

میرزا قاسمی غذایی خوشمزه و محبوب است که اصالت آن متعلق که به خطه گیلان می باشد. این غذای پر طرفدار و محبوب به جهت طعم بی نظیر خود به سایر استان های ایران راه پیدا نموده و امروزه در اکثر مناطق ایران سرو می شود. این خوراک را می توان هم به عنوان غذای اصلی و هم به عنوان پیش غذا سرو نمود. امروزه در بیشتر مهمانی ها به عنوان پیش غذا سرو می شود.

ادویه دود

تاریخچه میرزا قاسمی:

در مورد تاریخچه غذای میرزا قاسمی، چنین آورده اند که، این غذا در زمان ناصر الدین شاه قاجار توسط محمد قاسم خان، والی رشت ابداع شد. این غذا که توسط وی ابداع شده و رواج یافته بود به نام میرزا قاسمی نام گذاری شد.

مواد اصلی این غذا بادمجان کباب شده و سیر می باشد. طعم دودی بادمجان ها به همراه سیر عطر و طعم بی نظیری به این غذا می دهد. طرز تهیه میرزا قاسمی مجلسی بسیار آسان و کم هزینه بوده و زمانبر نمی باشد، همچنین با مواد در دسترس تهیه می شود. می توانید این غذا را به آسانی در مهمانی های خانگی تهیه نموده و به عنوان غذای اصلی یا پیش غذا نوش جان کنید. در ادامه به نحوه آماده سازی این غذای خوشمزه می پردازیم.

با مقدار موادی که در این دستور قرار گرفته می توانید به اندازه 4 نفر میرزا قاسمی پرسی و در حدود 7 عدد میرزا قاسمی داخل تارت تهیه نمایید. در صورتی که میخواهید برای نفرات بیشتر یا کمتری این غذا را تهیه نمایید، این دستورات را ضرب یا تقسیم کنید.

میرزا قاسمی لذیذ

میرزا قاسمی لذیذ

مواد لازم برای تهیه میرزا قاسمی:

سیر: 4 حبه

بادمجان: 6 عدد

تخم مرغ: 2 عدد

گوجه فرنگی: 2 عدد

روغن مایع: به اندازه کافی

نمک و فلفل: به اندازه کافی

تارت نمکی آماده: به تعداد لازم

طرز تهیه میرزا قاسمی:

در مرحله اول بادمجان ها را می شوییم و به یکی از سه روش زیر آنها را کبابی می کنیم.

بر روی گاز:

برای این کار یکی از چدنهای گاز را بر میداریم و بر روی شعله متوسط به صورت عمودی میگیریم و آنها را کبابی می کنیم تا پوست بادمجان ها کباب شده و داخل آن نرم شود. اگر شعله پخش کن در دسترس دارید بدون برداشتن چدن ها شعله پخش کن را روی گاز قرار دهید و شعله را متوسط رو به پایین روشن نموده و بادمجان ها را به مدت 30 الی 40 دقیقه کباب کنید تا پوستشان بسوزد و داخل آن کاملا پخته و نرم شود.

بر روی زغال:

بادمجان ها را بر روی زغال قرار دهید تا با حرارت ملایم زغال کبابی شود. کباب کردن بادمجان ها بر روی ذغال طعم دودی دلچسبی به بادمجان ها می دهد. اگر به آتش زغالی دسترسی دارید، بهتر است آنها را بر روی زغال کبابی کنید.

داخل فر:

می توانید بادمجان ها را با حرارت بالا به مدت 40 دقیقه کبابی نمایید.

میرزا قاسمی تازه با بادمجان دودی

میرزا قاسمی تازه با بادمجان دودی

اگر دوست دارید غذایتان طعم دودی داشته باشد، آن را روی اجاق گاز یا زغال کباب نمایید. کباب کردن داخل فر طعم دودی شعله و منقل را نخواهد داشت.

  • بعد از مرحله کبابی کردن پوست بادمجان ها را بگیرید. برای این کار می توانید بعد از کبابی کردن بادمجان ها آنها را بلافاصله داخل آب سرد بیاندازید تا به راحتی پوست آنها را جدا کنید.
  • بادمجان های پوست گرفته را با گوشتکوب یا میکسر له می کنیم.
  • داخل قابلمه ای کوچک را از آب پر می کنیم و می جوشانیم، گوجه فرنگی ها را به مدت خیلی کوتاه داخل آب جوش می ریزیم و بلافاصله داخل آب سرد می اندازیم تا پوست آن به راحتی جدا شود.
  • بعد از اینکه پوست گوجه فرنگی ها را گرفتیم آنها را خرد می کنیم.
  • داخل تابه ای روغن می ریزیم و سیر های رنده شده یا له شده را به آن اضافه می کنیم و به مدت یک دقیقه و یا کمتر تفت می دهیم تا کمی بوی آن بلند شود.
  • بلافاصله گوجه فرنگی له شده یا خرد شده را اضافه می کنم و کمی تفت میدهیم.
  • بادمجان کبابی له شده را به گوجه فرنگی و سیر اضافه می کنیم.
  • مقداری نمک و فلفل به آن اضافه نموده و با شعله ملایم اجازه می دهیم تا آب آن کشیده شود و طعم مواد به خورد هم برود و آب آن کاملا کشیده شده وبه اصطلاح به روغن بیافتد.
  • برای خوش رنگ تر شدن میرزاقاسمی می توانید مقداری رب گوجه فرنگی را با مقداری روغن تفت دهید و به مواد بالا اضافه نمایید.
  • در ظرفی مقداری روغن می ریزیم و تخم مرغ را داخل آن می شکنیم و به مواد بالا اضافه نموده و هم میزنیم تا کاملا یکدست شود.
  • میرزا قاسمی ما آماده سرو می باشد. می توانید آن را داخل ظرف سرو بکشید و با گردو تزئین نمایید.
  • برای سرو مجلسی و تک نفره میرزا قاسمی، می توانید آن را داخل تارت های نمکی که از قبل تهیه کردید، بکشید و با گردو تزئین نموده و به صورت تک نفره سرو نمائید.
میرزا قاسمی بسیاز خوشمزه و تازه

میرزا قاسمی بسیاز خوشمزه و تازه

نکته میرزاقاسمی:

  • در گیلان میرزا قاسمی با برنج به صورت خورشت میل می شود. اما سرو آن با نان هم رواج دارد.
  • معمولا در گیلان این غذا را با اشپل ماهی سرو می کنند.
  • حتما میرزا قاسمی را در لحظه سرو داخل تارت بکشید، چرا که ممکن است تارت ها خیس شده و کیفیت خود را از دست بدهد.
  • برای اینکه میرزا قاسمی یکدست و مجلسی باشد می توانید بادمجانهای کبابی را میکس نموده و گوجه فرنگی ها را رنده یا میکس کنید.
  • می توانید تخم مرغ ها را در تابه دیگری به صورت نیمرو درست کرده و هنگام سرو روی بادمجان ها قرار دهید.
  • اگر علاقه مند به طعم گردو در غذا هستید، و غذایی اصیل تر می خواهید به آن کمی گردو هم اضافه نمایید. گردو را بعد از تفت دادن در روغن در مرحله اضافه کردن گوجه فرنگی به غذا اضافه نمایید.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید اینترنتی ادویه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

2 دیدگاه درباره مقاله “طرز تهیه میرزا قاسمی مجلسی

  1. Avatar F گفت:

    معزل چیه دکتر؟
    معضل

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      معضل به معنی مشکل و دشوار است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *