گیاهان

طرز خشک کردن نعناع

طرز خشک کردن نعناع

نعناع یکی از سبزی های ارزشمندی است که در آشپزی ایرانی کاربردهای فراوانی دارد. از همین رو برای دسترسی همیشگی به این سبزی معطر آن را خشک نموده و به صورت پودر شده مورد استفاده قرار می دهند. نعناع به روش های مختلف مثل قرار گیری در مقابل نور خورشید، سایه، ماکروفر، فر، بخاری، رادیاتور و پنکه خشک می شود. در این مقاله به طرز خشک کردن نعناع خواهیم پرداخت. از نعناع خشک برای تهیه انواع غذاها، کوکو، سالاد، آش و … استفاده می شود.

زمان چیدن نعنا:

برای اینکه نعنا عطر و طعم بهتری داشته باشد باید قبل از گل دادن چیده شود. نعنایی که از نعنای بدون گل تهیه و خشک می شود عطر و طعم فوق العاده ای دارد. بهتر است برای خشک کردن، نعنا صبح زود چیده شود. برای چیدن بهتر است نعنا از یک سوم ساقه چیده شود.

بذر نعنا دشتی

پاک کردن و شستن نعنا:

برای تمیز کردن بهتر است نعنا را از ساقه جدا کنید و برگ های کپک زده و سیاه را از آنها جدا نمایید. از آب سرد برای شستن نعنا استفاده کنید. برای شستن نعنا ها را به مدت 10 دقیقه داخل آب سرد خیس نمایید تا گل و لای آنها خارج شود. سپس آبکشی نموده و بر روی یک دستمال نخی پهن کنید تا آب آن کشیده شود.

نعنا تازه و خوب

نعنا تازه و خوب

خشک کردن نعنا در سایه:

در صورتی که برای خشک کردن از برگ ها استفاده نمایید، زود تر خشک می شود. برای همین برگ ها و سرشاخه ها را جدا نمایید و بعد از شستشو اجازه دهید تا آب آن به صورت کامل کشیده شود. اگر نعنا کاملا آبش کشیده نشود، نعنا در حین خشک شدن سیاه می شود.

سپس همه نعنا ها راروی یک دستمال نخی و در سایه پهن کنید. اجازه دهید تا نعنا ها به طور کامل خشک شود. اگر قبل از خشک شدن کامل آنها را جمع آوری کنید، کپک می زند.

نکته:

برای اینکه آب اضافی سبزی ها گرفته شود، می توانید آنها را داخل یک کیسه پارچه ای بریزید و آن را داخل ماشین لباسشویی قرار دهید و از خشک کن آن برای آبگیری استفاده نمایید.

چای نعنا با نعنای خشک شده

چای نعنا با نعنای خشک شده

خشک کردن نعنا با فر:

یکی از سریع ترین راه ها برای خشک کردن نعنا استفاده از مایکروفر است. خشک کردن داخل مایکروفر بسیار سریع و راحت است. طبق روال قبل نعناها را به طور کامل شسته و آب آن را به طورکامل بگیرید. برای خشک کردن نعنا داخل مایکروفر، ابتدا یک حوله کاغذی را بر روی بشقاب قرار دهید و نعنا ها را داخل آن بریزید.

بشقاب حاوی نعنا را به مدت یک و نیم دقیقه و با حداکثر قدرت داخل مایکروفر قرار دهید. برای اینکه حرارت بهتر به نعناها برسد، هر 10 ثانیه مایکروفر را باز نموده و نعناها را زیر و رو کنید. در روش خشک کردن نعنا با استفاده از مایکروفر، نه تنها نعناها زود خشک می شود، بلکه رنگ سبز آنها به طور کامل حفظ می شود.

یکی از معایب خشک کردن نعنا با مایکروفر این است که حرارت کمی از خاصیت آن کم می کند.

نعنا خشک

خشک کردن نعنا با استفاده از باد پنکه:

برای اینکه بتوانید نعنا ها را با باد پنکه خشک نمایید، نعناها را باید با ساقه پاک نموده و شستشو دهید. سپس آب آن ها را به طور کامل بگیرید. نعناهای تمیز را بر روی یک پارچه نخی پهن کنید. باد پنکه را بر روی سبزی های پهن شده تنظیم کنید. در مدت 10 الی 12 ساعت خشک می شود. بعد از خشک شدن برگ ها به راحتی از روی ساقه ها جدا می شود.

نعنا پودر شده

نعنا پودر شده

خشک کردن نعنا با استفاده از کولر گازی:

برگ ها را از ساقه ها جدا کنید، آنها را شستشو داده و به طور کامل آبگیری کنید. برگ های نعنا را داخل پارچه کیسه ای بریزید و به مدت 24 ساعت پشت کولر گازی قرار دهید، تا با استفاده از حرارت پشت کولر گازی خشک شود. این روش برای خشک کردن نعنا در حجم بالا بسیار مناسب است.

خشک کردن نعناع با روش آویزان کردن آویزان کردن یکی از روش های سنتی برای خشک کردن سبزی ها می باشد. در این روش عطر نعنا بیشتر می شود. نعنا ها را به طورکامل شسته و آبگیری کنید. چندین شاخه از آن را به صورت دسته های کوچک کنار هم قرار داده و با استفاده از نخ و کش ببندید.

دسته های کوچک نعنا را به صورت وارونه در جایی به دور از نور و در مجاورت هوا خشک کنید. محل مناسب برای خشک نمودن نعنادمای 21 تا 27 درجه سانتیگراد و محلی به دور از گرد و غبار می باشد. برای دوری از گرد و غبار، می توانید از پاکت های کاغذی که چند سوراخ یا شکاف روی آن ایجاد شده، استفاده نمایید. پاکت را با نخ بسته و آویزان کنید. مدت 3 هفته طول می کشد تا نعنا کاملا خشک شود.

سبزی خشک

خشک کردن نعناع در فر:

بعد از شستشو و آبگیری کامل برگ های نعنا، لایه ای نازک از برگ ها را در کف سینی فر پهن کنید. فر را به مدت 3 دقیقه با دمای 85 درجه سانتیگراد روشن کنید. مدت 8 ساعت طول می کشد تا به طور کامل نعنا ها داخل فر خشک شود. لایه ای نازک از برگ های نعنا را کف سینی فر پهن کرده و سینی را در فر قرار دهید.

فر را دو تا سه دقیقه با حرارت 85 درجه سانتیگراد روشن کنید. بگذارید سینی یه مدت 8 ساعت در فر دربسته بماند تا نعناها کاملا خشک شوند.

نعنا خشک شده

نعنا خشک شده

نکات خشک کردن نعنا:

  • از هر کیلو سبزی نعنای تازه 50 گرم نعنای خشک به دست می آید.
  • هر سه دسته نعنا در حدود 1.5 تا 2 لیوان نعنا خشک به دست می آید.
  • سبزی هایی که در سایه خشک می شوند رنگ سبز بهتری دارند.
  • هرگز نعنا را در حرارت زیاد خشک نکنید چرا که موجب سیاه رنگ شدن نعناها می شود.
  • هرگز نعنا را بر روی روزنامه پهن نکنید، سرب موجود در روزنامه جذب سبزی شده و برای بدن مضر است.

نگهداری از نعنای خشک:

حتما نعناها را به طور کامل خشک نمایید. وجود رطوبت در نعنا موجب کپک زدن آنها می شود.

نگهداری در مجاورت هوا یا نور خورشید موجب کاهش عطر آن می شود.

نعنای خشک را دریک ظرف در بسته و به دور از نور خورشید و رطوبت وهوا نگهداری کنید.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید گیاهان دارویی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *