گیاهان

انواع درخت زیتون

انواع مختلف زیتون

انسان ها هزاران سال است که در حال رشد، برداشت و لذت بردن از زیتون هستند. درختان زیتون از قدیمی ترین درختانی هستند که تاکنون توسط انسان ها برداشت شده اند و این عملی بیش از 8000 سال پیش است. امروزه، زیتون را هم به خاطر روغن و هم میوه آن ها پرورش می دهند.

درختان زیتون در مناطق گرم و نیمه گرمسیری به ویژه در هوای دریا و خاک سنگی رشد می کنند. بومی سوریه و آسیای صغیر، اولین زیتون ها را از بوته های کم برداشت کردند. این آشوری ها بودند که دریافتند می توان از این میوه روغن طعم دار و تند فشرده کرد. بنابراین آن ها به دنبال کشت و برداشت درختان بوته ای بودند. با گذشت زمان و توجه، درخت زیتون یا Olea europaea در زبان لینگویی گیاهان شکوفا شد و به درخت دلچسبی تبدیل شد که امروزه می شناسیم. درختان زیتون نه از طریق بذر، بلکه از ریشه های شاخه بریده یا شاخه هایی که در خاک دفن شده اند و ریشه می دهند یا روی درختان دیگر پیوند می خورند، رشد می کنند.

میوه زیتون خوراکی در واقع اصلاً یک میوه سنتی نیست بلکه یک درختچه است، ساختاری گوشتی که شامل یک دانه سنگ مانند (مانند هلو و گیلاس) است. وقتی زیتون با سایر میوه ها مقایسه می شود، قند نسبتاً کم و محتوای روغن زیادی دارد. همه زیتون ها سبز شروع می کنند و کم کم به رنگ قهوه ای تیره تر، بنفش مایل به قرمز یا سیاه می رسند. هرچه زیتون پخته شود، رنگ آن تیره تر است. رسیدن همچنین بر طعم و بافت آن تأثیر می گذارد. زیتون سبز تمایل به حفظ بافتی سفت و عطر و طعم میوه ای و مغذی دارد. با رسیدن زیتون، آن ها نرم می شوند و به بافتی گوشتی و طعم پیچیده تری تبدیل می شوند.

بذر درخت زیتون سبز

برداشت زیتون:

برداشت زیتون می تواند کار مشکلی باشد، زیرا درختان بسیار بزرگ هستند و میوه ها همه به طور هم زمان نمی رسند. زیتون معمولاً با دست برداشت می شود تا فقط هنگام رسیدن چیده شود و روی زمین ریخته نشود و کبود نشود. این کاری گران و وقت گیر است. از یک درخت بالغ می توانید حداقل 40 کیلو و شاید حتی 200 کیلو زیتون انتظار داشته باشید، بسته به اندازه و نوع آن.

انواع زیتون:

ارقام زیتون قبل از هر چیز به مکان مبدا تقسیم می شوند. بیشتر اسامی ارقام از نام های محلی حاصل می شود. در مرحله دوم، ممکن است زیتون برای تولید روغن زیتون یا برای خوردن به عنوان زیتون سفره ترجیح داده شود، اگرچه بسیاری از ارقام دو منظوره هستند. در ادامه این مطلب با 10 نوع زیتون آشنا خواهید شد.

Arbequina:

زیتون معروف Arbequina از منطقه کاتالونیا اسپانیا اغلب برای کنسرو توصیه می شود، زیرا در هنگام بسته شدن کوچک خواهد ماند. این یکی از انواع مقاوم به سرما در انواع ارقام زیتون است. میوه ها ریز و قهوه ای روشن با بافتی سفت و طعمی ملایم و میوه ای و در نتیجه روغنی بسیار میوه ای است.

زیتون اسپانیایی arbequina

زیتون اسپانیایی arbequina

Mission:

زیتون های Mission بیشتر از دیگر درختان زیتون تحمل سرما دارند. تصور می شود که منشا آن ها اسپانیا باشد. اما از سال 1700 در کالیفرنیا رشد کرده اند که توسط مبلغین Franciscan در آنجا کاشته شده اند. هرچند برای تهیه روغن استفاده نمی شود، در حالی که سبز است یا در هنگام سیاه شدن روغن آن را خنک می کند تا زیتونی میان وعده با طعم ملایم ایجاد کند.

زیتون اسپانیایی mission

زیتون اسپانیایی mission

Picholine:

یکی دیگر از گزینه های خوب برای تهیه کنسرو، زیتون Picholine فرانسوی است که ترد و با طعم تند و مغزدار است. رایج ترین زیتون در فرانسه، برای میان وعده بسیار مناسب است. در پخت و پز به خوبی نگه می دارد و روغنی با طعم ملایم تولید می کند. زیتون را برای خوردن به رنگ سبز برداشت می کنند، اما در صورت استفاده برای روغن اجازه می دهند تا سیاه شود.

زیتون فرانسوی picholine

زیتون فرانسوی picholine

Manzanilla:

اگر این زیتون های بزرگ سبز آشنا به نظر می رسند، دلیل خوبی برای آن وجود دارد: Manzanillas اسپانیایی محبوب ترین زیتونی است که در ایالات متحده مصرف می شود. درخت زیتون Manzanilla، یک درخت چشم انداز جذاب با تاجی بلند و یک تنه غرغره ای، دارای بار زیاد است، اما رشد کند دارد. به عنوان یک درخت سایه دار کوچک و همچنین برای زیتون های خوش طعمش محبوب است. با این حال، ممکن است در معرض آسیب های ناشی از هوای سرد و بیماری ها، از جمله گره زیتون و پژمردگی باشد.

زیتون اسپانیایی manzanilla

زیتون اسپانیایی manzanilla

Amfissa:

درختان زیتون آمفیسا از یونان مرکزی، زیتون بنفش قهوه ای تولید می کنند. زیتون ها معمولاً از نظر شوری و نمک برای عطر و طعم میوه ای ملایم درمان می شوند. در بعضی مواقع، از نمک اسید سیتریک برای انتقال طعم مرکبات نیز استفاده می شود. این درختان سریع رشد عادت رو به گسترش دارند و طی سه تا چهار سال میوه می دهند.

زیتون یونانی amfissa

زیتون یونانی amfissa

Nocellara Del Belice:

زیتون های سبز روشن که به عنوان زیتون Castelvetrano به بازار عرضه می شود در واقع یک زیتون ایتالیایی (سیسیل) هستند. به دلیل عطر و طعم ملایم و بافت کره، آن ها بهترین زیتون سفره ای شناخته شده در سراسر جهان هستند. این درخت مقاومت بسیار خوبی در برابر آفات و بیماری ها دارد و دارای یک تاج متراکم است که آن را به یک درخت سایه کوچک تبدیل می کند.

زیتون ایتالیایی nocellara del belice

زیتون ایتالیایی nocellara del belice

Gordal Sevillano:

Gordal Sevillano اسپانیایی یک زیتون سفت و چاق است که یک میان وعده برای خودش است. گوشت آن کاملاً نرم است و غالباً آن ها را با پنیمنتو، پنیر یا میوه پر می کنند. درختان زیتون ظاهری جذاب مانند بید دارند که در مناظر به خوبی کار می کنند.

زیتون اسپانیایی gordal sevillano

زیتون اسپانیایی gordal sevillano

Kalamata:

یکی از زیتون های بسیار آشنا کالاماتا است. این زیتون های محبوب یونانی شکل بادام و پوستی براق و بنفش تیره دارند. اغلب آن ها را در روغن زیتون یا بعضی اوقات در سرکه قرمز نگهداری می کنند. عطر و طعم آن تا حدودی دودی و میوه ای است و کالاماتاس در هر روشی که خواستار زیتون سیاه باشد به خوبی کار می کند. درختان عادی گسترش قائم و عادی دارند، برگ های آن ها تا حدی بزرگتر از اکثر انواع درختان زیتون است. با این حال، در شرایط بسیار گرم خوب کار نمی کند.

زیتون یونانی kalamata

زیتون یونانی kalamata

Niçoise:

یک ماده اصلی در جنوب فرانسه، زیتون کوچک سیاه و سفید Niçoise در تاپناد و البته سالاد Niçoise استفاده می شود. آن ها دارای طعم قوی، دودی و گیاهی هستند. اگرچه بومی فرانسوی در نظر گرفته می شود، اما در واقع این ها زیتون های ایتالیایی لیگوریایی هستند که در حالت قهوه ای تیره بالغ خود برداشت شده و با گیاهان مختلف از آب نمک خوب شده اند. درختانی که به شرایط گرم و خشک علاقه دارند، دارای شاخه های کمی گریان و برگ های سبز گسترده تر از اکثر انواع زیتون هستند. زیتون خوراکی ظرف دو سال ظاهر می شود.

زیتون فرانسوی niçoise

زیتون فرانسوی niçoise

Frantoio:

درخت زیتون Frantio با ریشه در توسکانی، شاخه های بیضی تیره تولید می کند که برای تولید روغن و همچنین مصرف بسیار عالی است. این درخت با رشد سریع، که دارای شاخ و برگ های جذاب نقره ای است و به هر منظره ای علاقه بصری می بخشد، فقط در مدت یک تا دو سال زیتون خوراکی تولید می کند.

زیتون توسکانی frantoio

زیتون توسکانی frantoio

برای خرید انواع بذر درخت می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر می توانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *