خوشمزه ها

غذاهای تایلندی خوشمزه

30 نوع از بهترین غذایی‌های تایلندی

غذای تایلندی، به دلیل عطر و طعم عجیب و غریب و تنوع ادویه ها و ترشی‌ها به عنوان غذاهای بین المللی شناخته شده‌اند و بسیار محبوب هستند. یکی از بهترین غذای تایلندی شامل پد تای یا برنج سرخ شده تایلندی است. بسیاری از غذاهای دیگر در تایلند وجود دارند که طعم به یاد ماندنی آنها، شما را مجذوب خود خواهد کرد. در سفر خود به تایلند حتماً سوپ میگو تند را امتحان کنید.

انواع غذای تایلندی:

همه این غذاهای تایلندی با طعم و عطر عالی، می توانند شما را به وجد آورند. ما در اینجا به شما 30 نوع از بهترین غذاهای تایلندی را معرفی می‌کنیم تا در سفر خود به تایلند آنها را امتحان کنید و لذت ببرید.

تام یام گونگ (سوپ میگو تند):

عطر و طعم منحصر به فرد این سوپ، آن را در جهان بسیار مشهور و معروف کرده که از ترکیب: علف لیمو، موسیر، آبلیموی ترش، سس ماهی، فلفل تازه و میگوی آبدار و بزرگ تهیه می‌شود. این غذا پرطرفدار و پر خاصیت دارای بو و عطری تند و ترش است. به دلیل استفاده از سبزیجات معطر بومی تایلند در این سوپ، عطر دل انگیز سوپ تام یام گونگ باعث حیرت شما خواهد شد و شما هرگز تایلند و غذاهای تایلندی را از یاد نخواهید برد.

سوپ میگو تند

سوپ میگو تند

توم خا کای (سوپ نارگیل مرغ یا سوپ گالانگال):

توم خا کای یک سوپ شبیه به سوپ تام یوم گونگ است. اما محتویات این سوپ خوشمزه، شامل ترکیبات معطری نظیر لیمو ترش، علف لیمو، گالانگال، شیر نارگیل و ادویه جاتی مانند زنجبیل تازه استفاده می‌شود. گذشته از این ها ماده اصلی آن تکه های سینه مرغ و قارچ آسیایی است؛ فلفل در این غذا اختیاری است و بسته به ذائقه شما دارد این سوپ می‌تواند برای افرادی که از غذاهای تند دوری می‌کنند، یک سوپ مناسب باشد. این سوپ به خوبی فرهنگ و هنر تایلندی را به جهان ارائه می‌دهد.

سوپ نارگیل مرغ یا سوپ گالانگال

سوپ نارگیل مرغ یا سوپ گالانگال

سوپ نودل Guay Tiew Reua:

سوپ نودل یکی از غذاهای محبوب خیابانی تایلندی است. سوپ نودل نسبت به سوپ های دیگر از قدمت کمتری برخوردار است. اما همیشه یک انتخاب محبوب در رستوران هاست. ریشه این غذا چینی است. در اصل توسط خدمه‌ی کشتی هایی که در امتداد کانال های بانکوک خدمت می کردند به این منطقه وارد شده است. سوپ نودل به همراه مرغ و گوشت گوسفند و رشته فرنگی و همچنین ادویه های شگفت انگیز پخته می‌شود. شما می‌توانید بسته به ذائقه خود سفارش سوپ با مرغ، گوشت گوسفند یا غذاهای دریایی را بدهید.

سوپ نودل

سوپ نودل

پد تای (pad Thai) نودل سرخ شده به سبک تایلندی:

پد تای غذای بسیار معروف و ساده در تایلند است که اغلب به عنوان یک غذای خیابانی، در منوی همه رستوران‌های کوچک در خیابان‌های شلوغ تا رستوران‌های ستاره دار میشلین در بانکوک سرو می‌شود. این غذا از نودل های برنجی (نازک یا پهن) و مقداری زیادی میگوی تازه، جوانه‌های لوبیا خرد شده، سبزیجات، تخم مرغ، تکه‌های توفو خوشمزه، پیاز و بادام زمینی ریز شده درست می‌شود؛ و کمی آبلیمو قبل سرو غذا، می‌تواند طعم و عطر دلپذیر پدتای را تکمیل کند.

پد سی ئیو (pad see EW) نودل صاف سرخ شده با سس سویا:

یکی دیگر از غذاهای تایلندی که از نودل سرخ شده تهیه می‌شود پد سی ئیو است. در دستور غذایی تایلندی، این غذا شامل نودل برنجی، سیر، پیاز، تخم مرغ، سبزیجات تازه‌ی فصلی و گوشت سرخ شده است. به عنوان طعم دهنده و داشتن یک غذای خوشمزه و مطبوع حتماً با سس سویا و سس صدف سرو کنید تا طعم به یاد ماندنی آن را به خاطر بسپارید.

کوئو پد ( Khao Pad) برنج سرخ شده تایلندی:

کوئوپد یک غذای ساده تایلندی است که می‌توانید به راحتی در همه رستوران‌های تایلند آن را بیابید. مواد تشکیل دهنده این غذای خوشمزه، شامل برنج، تخم مرغ، سیر، پیاز ویکی از پروتئین‌ها مانند مرغ، میگو، خرچنگ یا گوشت گاو است. روش پخت این غذا بسیار ساده است. فقط کافیست همه مواد را در یک ظرف بریزید و بر روی شعله اجاق گاز قرار دهید و سرخ کنید تا زمانی که همه مواد با هم ترکیب شده و بپزند. حالا یک غذا با طعم و عطر عالی دارید.

کائو پد ساپارود ( Khao Pad Sapparod) برنج سرخ شده آناناس:

غذاهای محبوب تایلندی معمولاً برنج سرخ شده با میگوها و آناناس است که بسیار محبوب و پخت آن بسیار ساده و آسان است. خوردن این غذاهای خوشمزه با طعم لذیذش باعث رضایت و خرسندی هر فردی می شود. طبخ این غذا با استفاده از برنج تایلندی، میگوهای تازه و آناناس باعث شده این غذا در لیست بهترین‌های آشپزی قرار داشته باشند. پودر کاری، سس میگو، سس صدف، سس ماهی، عمده سس هایی هستند که برای طعم دار کردن این غذا به کار می رود.

برنج سرخ شده آناناس

برنج سرخ شده آناناس

گائنگ پد گای ( Gaeng Ped Gai) کاری قرمز با مرغ:

مقدار زیادی از ادویه کاری قرمز مایل به زرد یا خشک شده با سیر، صدف، زنجبیل خرد شده مخلوط می شود و با این مواد خمیر قرمز رنگی را درست می‌کنند. سینه مرغ را برش داده و تکه تکه کرده و با خمیر قرمز، طعم دار می‌کنند و سپس این مواد را با شیر خامه‌ای نارگیل مخلوط می‌کنند؛ و بعد بادمجان، قارچ، و گوجه فرنگی، را به آرامی در موادی که قبلاً درست کرده بودند، اضافه می‌کنند. با لیموی تازه کفیر لایم و برگ ریحان، طعم و عطر خاصی به این غذای خامه ای داده می‌شود و با برنج بخار پز شده سرو می‌شود.

گائنگ کیو وان گای (.Gaeng Keow Wan Gai) کاری سبز با مرغ:

این کاری تندترین کاری در تایلند است که از فلفل تند سبز تهیه می‌شود. گائنگ کیو وان گای برای طرفداران غذاهای تند بسیار هیجان انگیز است؛ ولی برای کسانی که غذاهای ملایم‌تری را می‌پسندند می‌تواند به یک چالش تبدیل شود. سس این غذا از مخلوط شیر نارگیل، ادویه ها، ترشی جات، سبزیجاتی مانند، ریحان تایلندی، صدف، زنجبیل آبی، سیر، زردچوبه و برگ‌های لیموی تازه کفیر لایم تهیه می‌شود؛ که به آن بادمجان و سیب زمینی اضافه می‌کنند. اکثر مردم آن را با مرغ سفارش می‌دهند، اما می‌توانید آن را با انواع ماهی‌ها یا گوشت گاو نیز سرو کنید.

کاری زرد با مرغ:

کاری زرد تایلندی، دارای تندی بسیار ملایم‌تری نسبت به کاری قرمز و سبز دارد. کاری زرد با مرغ یک غذای محبوب در بین افرادی است که ترجیح می دهند غذاهایی با طعم ملایم تر را امتحان کنند و همچنین بهترین انتخاب برای بچه ها است. به جای استفاده از کاری قرمز یا سبز که تندی زیادی به غذا می‌دهند، می‌توان از کاری زرد استفاده کرد و با اضافه کردن گشنیز، زیره، لیمو ترش، گالانگال، خمیر میگو، پودر زردچوبه، سیر و شیر نارگیل و مرغ و سبزیجات یک غذا با عطر و طعمی ملایم و بی نظیر را تهیه کرد. این غذا را حتماً تجربه کنید.

کاری و مرغ

کاری و مرغ

گائینگ ماسامان گای ( Gaeng Massaman Gai) کاری ماسامان با مرغ:

کاری ماسامان دارای طعم بسیار ملایم و فوق العاده که آمیزه‌ای از ترشی، شیرینی و شوری است. نام این غذا از کلمه مسلمان گرفته شده واز منطقه‌ای در جنوب تایلند در نزدیکی مرز مالزی که مسلمانان قبلاً زندگی می‌کردند به این کشور آورده شده است.

گائنگ پنانگ گای ( Gaeng Panang Gai) کاری با پنانگ مرغ:

یکی دیگر از غذاهای دوست داشتنی تایلند است که اغلب با برنج سرو می‌شود. خمیر از دانه‌های گشنیز، دانه‌های زیره سبز، سس میگو، بادام زمینی و خمیر کاری قرمز درست می‌شود که همه باهم مخلوط شده و به شیر نارگیل اضافه می‌شوند تا یک سس عالی درست شود. قبل از قرار دادن مرغ در سس. باید برگ لیموی تازه کفیر لایم اضافه شود. پس از پخت، مرغ همراه سس با برنج سرو می‌شود.

Mookata Thai BBQ باربیکیوی موکاتای تایلندی:

این غذای خوشمزه تایلندی می‌تواند یک انتخاب خوب برای خوردن با خانواده و دوستان خود در یک رستوران کبابی باشد. با خوردن این غذا همراه همسر و فرزندان خود در یک مکان کلاسیک، آرامش بخش خواهد بود. شما می‌توانید نسبت به سلیقه و ذائقه خود سبزیجات، گوشت، یا ماهی‌های مختلف را انتخاب کنید. طرز پخت این غذا در حقیقت یک اختراع تایلندی است که با استفاده از یک سطح گنبدی شکل برای کباب کردن فیله‌های گوشت استفاده می‌شود که اطراف آن فرو رفتگی دارد تا برنج در آن قرار گیرد و طبخ شود.

باربیکیوی موکاتای تایلندی

باربیکیوی موکاتای تایلندی

PLA Nueng Manow (ماهی بخار پز با سس لیموی تند):

این غذا، ماهی بخار شده به سبک تایلندی است. سس تند آن از چیلی، سیر، سس ماهی، آب لیمو و آب مرغ تهیه می‌شود. این غذا، شما را با طعم و عطر خوبش هیجان انگیز کرد و تحت تاثیر قرار خواهد داد. حتماً این غذا را در سفر خود به تایلند امتحان کنید.

ماهی بخار پز با سس لیموی تند

ماهی بخار پز با سس لیموی تند

کرا پائو مو Kra Pao Moo (گوشت خرد شده با ریحان تایلندی):

یکی دیگر از غذاهای محبوب در بین مردم تایلند است که اغلب در همه رستوران‌های تایلندی سرو می‌شود. موقع سفارش غذا در رستوران از شما پرسیده می‌شود که آیا مایلید غذایتان را با یک تخم مرغ سرو کنید یا نه؟ وجود سس ماهی، سس صدف و کمی شکر در غذا، عطر و طعم شگفت انگیزی به غذا می‌دهد؛ طعمی بین شیرین و تند. روش طبخ این غذا بسیار ساده و سریع است فقط کافی است مواد آن را تا زمانی که با هم به خوبی ترکیب شوند بپزید و سرخ کنید تا تمام عطر آن آزاد شود؛ سپس گوشت را اضافه کنید و آن را با بقیه مواد طبخ کنید.

گوشت خرد شده با ریحان تایلندی

گوشت خرد شده با ریحان تایلندی

گائی پد مد موآنگ Gai Pad Med Muang (مرغ سرخ شده با آجیل بادام زمینی):

این غذا بهترین غذا در تایلند است. اگر فقط می‌خواهی یک نوع غذا در تایلند بچشید، حتماً این غذا را در اولویت قرار دهید. همه مردم عاشق این غذا هستند زیرا واقعاً یک غذای بی نظیر است. مواد اصلی آن آجیل‌های گیاهی و گوشت مرغ است. هر دو به طور کامل پخته و سرخ می‌شوند و همراه با پیاز، صدف، سیر، چیس و قارچ سرو می‌شود. با این غذای خوشمزه، طعم‌های تند، شیرین، ترد را یک جا تجربه خواهید کرد. مواد تشکیل دهنده این غذا بسیار عالی در کنار هم چیده شده‌اند و در کنار هم یک طعم عالی را رقم زده‌اند.

 سام تام SOM TUM (سالاد تند پاپایا سبز):

سالاد سام تام، یک سالاد شگفت انگیز، ساده، زیبا و خوشمزه است که از مواد بسیار ساده مانند: پاپایا کوچک (نارس) ،گوجه فرنگی، هویج، لوبیا سبز، بادام زمینی، سیر، چیس، شکر، آب لیمو و سس ماهی تهیه می‌شود. در سالاد سام تام پنج طعم را در یک سالاد تجربه خواهید کرد؛ طعم‌های شیرین، تند، شور، و ترش.

یام نوا Yum nua (سالاد گوشت گاو تند):

اگر شما از خوردن فلفل و مواد غذایی تند، لذت می‌برید حتماً این غذا را خواهید پسندید. این غذا از تکه‌های گوشت گاو به همراه سبزیجات تازه و گیاهان، مانند برگ نعناع تازه، سیب زمینی، پیاز سبز، پیاز قرمز، گوجه فرنگی‌های شیرین، لیمو تازه، سس ماهی، و استویا تهیه می‌شود سپس همه مواد در آب آشامیدنی و فلفل پخته می‌شوند.

سالاد گوشت گاو تند

سالاد گوشت گاو تند

تود میون پلا Tod mun pia (کیک ماهی تایلندی):

این غذا یک انتخاب عالی برای افراد پر اشتها است. کیک ماهی از ماهی تازه و مخلوط برگ‌های لیموی کفیر لایم، ریحان تایلندی و لوبیا تهیه می‌شود. پس از آنکه کاملاً سرخ شد، کیک ماهی با مقدار زیادی از سس ماهی بسیار تند، فلفل، شکر، خیار، بادام زمینی، موسیر، طعم دار می‌شود. این غذا تند و خوشمزه است.

کیک ماهی تایلندی

کیک ماهی تایلندی

poh pia Tod (رول لذیذ تایلند):

این رول‌های لذیذ تایلندی شامل انواع مواد غذایی نظیر سبزیجات، گوشت، نودل برنجی و پیاز هستند. در این نوع غذا، نودل خرد شده با هویج، کلم، جوانه لوبیا، فلفل، سویا و سیر سرخ شده ترکیب می‌شوند و به صورت ورق‌هایی از خمیر رول می‌شوند. رول‌ها را می‌توان سرخ کرد و یا به صورت معمولی و تازه سرو نمود. این غذا بسیار اشتها آور است.

Banana Roti (موز پنکیک):

این یک غذای دوست داشتنی و محبوب خیابانی است که بسیاری از مردم نمی‌توانند در مقابل آن مقاومت کنند حتی با وجود قند فراوان آن. داخل پنکیک از موز استفاده می‌کنند سپس هر دو طرف آن را سرخ می‌کنند تا طلایی و ترد شود سپس پنکیک ترد را در شیره که ترکیبی از شیر و شکر است فرو می‌برند. برخی افراد ممکن است توت فرنگی هم به این ترکیب اضافه کنند.

غذا تایلندی

غذا تایلندی

ماه هور Mah Hor:

یک میان وعده و غذای سلطنتی قدیمی که در قصر طبخ می‌شد، علاوه بر طعمی شگفت‌انگیز، فرهنگ گذشته مردم تایلند را نیز تا به امروز با خود همراه کرده است. وجود آناناس باعث شده طعم این غذای لذیذ و مغذی تایلندی به یاد ماندنی شود. با ترکیب مرغ، بادام‌زمینی، شکر، فلفل قرمز و گشنیز این غذا تهیه می‌شود که با این ترکیب مواد، غذایی خوشمزه و عالی بدست می‌آید.

کائو سوی Khao Soi سوپ نودل با نارگیل تایلندی:

کائو سوی احتمالاً یکی از مشهورترین غذاهای تایلندی است؛ و شهرت آن در چیانگ مای که در همسایگی برمه قرار دارد به مراتب بیشتر هم هست. کائو سو یک غذا با طعم تند است. سوپی از شیر نارگیل است که با نودل‌های گندم و گوشت و رشته فرنگی‌های سرخ شده سرو می‌شود. در مناطق دیگر تایلند بسیاری از مردم دوست دارند سبزیجات و ترشی به آن اضافه کنند.

سای آوا Sai Oua (سوسیس شمال تایلندی):

یافتن این سوسیس دراز در بازارهای تایلندی و فروشندگان مواد غذایی تایلند بسیار آسان است. روی آن به رنگ قهوه‌ای قرمز است؛ در حالی که درون آن طلایی مایل به سبز و زرد است. طعم اصلی آن از برگ لیمو ترش، گالانگال، کفیر لایم تازه، موسیر، گشنیز، فلفل است که معمولاً این غذا با گوشت گاو درست شده و پخته می‌شود و در آخر طعم دودی را به عنوان عطر نهایی به آن اضافه می‌کنند.

سوسیس شمال تایلندی

سوسیس شمال تایلندی

نام پریک اونق Nam Prik Ong (گوشت و گوجه فرنگی تند با سبزیجات):

این غذا در شمال تایلند بسیار محبوب است. سس گوجه فرنگی تند را بهمراه گوشت درون یک کاسه کوچک با یک شیب بلند می‌ریزند؛ و یک بشقاب پر از کلم خام، لوبیا سبز، بامیه، گل کلم، و بادمجان کنار آن قرار دارد. در بعضی از جاها این غذا را با گوشت سرخ شده، تخم مرغ پخته شده و سوسیس تایلندی سرو می‌کنند.

طعم و مزه آن شیرین و کمی تند است، البته بسته به ذائقه خود می‌توانید از لیمو، گالانگال یا سس سویا استفاده کنید. شما کاملاً آزادانه می‌توانید از طعم دهنده‌های معمول برای مزه دار کردن این غذا استفاده کنید.

خانم جین نام نگیاو Khanom Jeen Nam Ngiaw (سوپ نودل تند):

این سوپ از نودل برنجی نازک و صاف که در آب و گوشت پخته شده و برای معطر شدن غذا از سبزیجاتی مانند کلم، خردل، ترشی، فلفل، جوانه‌های لوبیا، گشنیز و سیر در سرخ کردن آن استفاده می‌شود؛ سپس آن را دودی می‌کنند. این غذا، یک غذای تند و کمی چرب است. اگر کمی وقت بگذارید می‌توانید در بعضی از رستوران‌ها خورشت دم گاو را پیدا کنید که بسیار منحصر بفرد و خوشمزه است. با فلفل‌هایی که واقعاً خشک و دودی می‌شدند و این همان طعمی است که این روزها کمتر پیدا می‌شود.

خوشمزه ها

خوشمزه ها

کائنگ سام Gaeng Som (کاری ماهی ترش و تند):

این غذا حاوی ادویه کاری و ترش است و در جنوب تایلند محبوبیت خاصی دارد. سوپ به قدری معطر و خوش طعم است که می‌تواند تمام حواس شما را به خود جلب کند وشما را مجذوب خود نماید. ماده اصلی این غذا ماهی است؛ که همراه با خمیر کاری و زردچوبه، طبخ می‌شود به همین دلیل رنگ زرد به خود می‌گیرد. این غذا معمولاً با شاخه‌های بامبو، پاپریکای سبز یا تکه‌های آناناس پخته می‌شود.

کوا کلینگ Khua Kling ( کاری گوشت خشک تایلندی):

در این غذا، کاری خشک با گوشت یا مرغ طبخ می‌شود. ادویه‌های زیادی جذب گوشت می‌شوند کاملاً تندی ادویه‌هایی مانند خمیر کاری، فلفل، سیر، لیمو به خورد گوشت می‌رود با برگ‌های کفیر لایم چاشنی شده و یک غذای کاملاً تند وبرنده را ایجاد می‌کند.

گائنگ ساتاو Gaeng Sataw (لوبیای بد بوی تایلندی با میگو):

مواد اصلی گائنگ ساتاو نوعی لوبیا است که در جنوب تایلند بسیار محبوب است. لوبیا با خمیر میگو و گوشت سرخ شده پخته می‌شود. از بوی بد لوبیا نترسید زیرا بو و طعم آن کاملاً متفاوت هستند. بوی بد آن را نادیده بگیرید و این غذای خوشمزه را بخورید، به جای متمرکز شدن بر روی بوی آن، به طعم و مزه لوبیا تمرکز کنید.

لوبیای بد بوی تایلندی با میگو

لوبیای بد بوی تایلندی با میگو

کائو یوم Khao Yam (سالاد برنج تایلندی جنوبی با میگو):

سالاد برنج معطر با نارگیل رنده شده، میگوی خرد شده و خشک شده و بسیاری ازسبزیجات مانند برگ‌های کفیر لایم، لیمون، زردچوبه، و غیره درست می‌شود. سالاد برنج با تمام این مواد مخلوط شده و سپس با کمی سس ماهی شیرین طعم دار می‌شود. این طعم و رنگ و بو باعث می‌شود این غذای خیابانی بسیار محبوبی، در میان مردم باشد.

سالاد برنج تایلندی جنوبی با میگو

سالاد برنج تایلندی جنوبی با میگو

توصیه‌هایی برای اینکه شما بهترین تجربه غذایی تایلندی را داشته باشید:

  1. مردم تایلندی ترجیح می‌دهند که غذاهای شیرین استفاده کنند وتقریبا در هر غذایی شکر استفاده می‌کنند. بنابراین اگر رژیم غذایی دارید، فراموش نکنید که به پیشخدمت بگویید که شما نمی‌خواهید شیرینی غذایتان زیاد باشد.
  2. غذاهای محبوب بسیاری در تایلند وجود دارند، بنابراین ممکن است شما سر در گم شوید. به یاد داشته باشید که سوپ‌های تایلندی مانند سوپ میگوی تند را در سفر خود به تایلند امتحان کنید. وحداقل مطمئن شوید که اکثر این غذاها را امتحان کرده‌اید.
  3. از جزایر شمالی و جنوبی گرفته تا دشت مرکزی، در تایلند غذای محبوب خود را دارند، بنابراین غذاهای تایلندی در هر منطقه را امتحان کنید زیرا غذای هر منطقه در محل خودش دقیقاً همان طعم اصلی را داراست. مانند غذاهایی که در چیانگ مای طبخ می‌شود.
  4. غذاهای شمال تایلندی به دلیل استفاده از سبزیجات کوهستانی و همچنین مواد غیر معمول در آشپزی تایلندی و طعم‌های غیر معمول، از بقیه کشور کاملاً متفاوت است؛ غذاهای این منطقه به شدت تحت تاثیر چین، لائوس، میانمار (برمه) و ویتنام است.
  5. غذای تایلندی در جنوب به شدت تند است، با بسیاری از ادویه جات، ترشی جات و گیاهان تند طعم دار می‌شوند. بهتر است شما از غذاهای ملایم‌تر مانند غذاهای دریایی با ترکیب شیر نارگیل استفاده کنید.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید اینترنتی ادویه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *