خوشمزه ها

دستور پخت پای لیمو عمانی

دستور پخت پای لیمو عمانی

پای لیموی کی/لیمو عمانی (Key lime pie)، با عطر و طعم مرکبات بی‌نظیرش و بافت خامه ای و باطراوتش، یک شیرینی جنوبی است. این دستور العمل ذکر شده برای پخت این شیرینی فوق‌العاده، از برخی جهات، با دستور پخت کلاسیک آن تفاوت هایی دارد، اما همان عطر و طعم دلنشین پای لیمو را تجربه خواهید کرد.

تاریخچه شیرینی پای لیمو عمانی:

پای لیمو عمانی، در اوایل دهه ۱۹۰۰ برای اولین بار پخته شد. برخی از فلوریدیان معتقدند که این شیرینی در دهه ۱۹۲۰ در ایالت فلوریدا درست شده است، و برخی دیگر می گویند که این شیرینی محبوب، توسط سرآشپزهای شرکت بوردن اختراع شده است. شرکت بوردن، یکی از ضروری ترین مواد پخت این شیرینی، یعنی شیر تغلیظ شده شیرین را، تولید کرد. منشا این شیرینی، هر کجا که باشد، از لیموی عمانی برای تهیه و پخت آن استفاده می‌شود.

برای مطالعه مقاله طرز تهیه پای پکان سنتی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

پای لیمو عمانی

پای لیمو عمانی

انواع مختلف لیمو عمانی:

لیمو عمانی، با لیمو ترش تفاوت دارد. لیموهای معمولی بیشتر به لیموهای ایرانی، و لیموهای عمانی به لیموهای مکزیکی یا هند غربی معروف اند. آب لیموترش، بیشتر زرد رنگ است و عطر و طعم قوی تری نسبت به لیموهای سنتی دارد. در سال های گذشته، لیموعمانی در Florida Keys کاشته می شد. در دهه ۱۹۲۰، یک طوفان بزرگ، بسیاری از نخلستان ها را از بین برد و کشاورزان، زمین های خود را دوباره آماده کرده و این بار، لیموهای بزرگ ایرانی کاشتند.

خرید لیمو عمانی

ترفند یک پای خوشمزه:

برخی افراد، اصرار دارند که پای لیمو عمانی، حتما باید با لیمو عمانی، و با طعم و مزه‌ی خاص خود تهیه شود، اما آیا می دانید بسیاری از مردم، تفاوت لیمو عمانی با لیمو ترش معمولی را متوجه نمی‌شوند؟! ترفند تهیه یک پای خوشمزه ی لیموعمانی، این است که حتما از آبِ لیموی تازه (نه آب لیموی کارخانه) استفاده شود. با کمک دستور پختی که ما بهتون یاد می‌دهیم، یک پای فوق العاده، درست به خوشمزگی پای سنتی، خواهید داشت.

قسمت عمده ی طعم و عطر لیمو، در پوست آن انباشته شده و یکی دیگر از ترفندهای تهیه یک پای خوشمزه، این است که تنها لایه ی رنگی پوست لیمو را جدا و استفاده کنید، نه لایه ی سفید رنگ و تلخ زیر پوست. برای جداکردن آن، می‌توانید از یک رنده یا یک چاقوی تیز استفاده کنید. اگر پوست را رنده نمی‌کنید، حتما آن را بعد از جدا کردن، به خوبی ریز ریز کنید.

پای سنتی لیمو عمانی، از شیر تغلیظ شده شیرین، تخم مرغ ،و آب لیموترش و پوست آن به همراه خامه فرم گرفته یا مرنگ برای روی آن، استفاده می‌شود. دستور پخت ما، چند ماده‌ی اضافی نیز دارد تا پای خوشمزه را، به یک نوع شیرینی بین چیزکیک و تردک گراهام (Graham cracker) و پای لیمو عمانی سنتی، تبدیل کند. این شیرینیِ خوشمزه، تمام عطر و طعم پای لیموعمانی را داراست و می‌توان بجای یک دسر فانتزی، به عنوان یک میان وعده ی بی‌نظیر صرف شود.

برای مطالعه مقاله پای توت فرنگی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

یک تکه پای خوشمزه

یک تکه پای خوشمزه

مدت زمان پخت:

در ادامه مطلب مدت زمان پخت شیرینی و مراحل آماده سازی آن را به شما آموزش می دهیم.

مدت زمان آماده سازی: ۳۰ دقیقه

مدت زمان پخت: ۳۰ دقیقه

مناسب برای: ۱۶ تا ۱۸ نفر

رده: دسر

خاستگاه: آمریکایی

دستور پخت پای لیمو عمانی:

در ادامه مطلب مواد لازم جهت تهیه پای لیمو عمانی را به شما معرفی می کنیم.

مواد لازم:

  • تردک گراهام: ۲۴ تکه
  • شکر دانه ریز: ۴ قاشق غذاخوری
  • مقداری نمک
  • کره ی ذوب شده
  • پنیر خامه ای: ۱۷۰ گرم
  • شیر تغلیظ شده شیرین: ۰.۱ فنجان
  • زرده تخم مرغ: ۴ عدد
  • لیموترش: ۲ عدد متوسط
  • عصاره وانیل: ۱ قاشق چایخوری

پودر وانیل

مرحله اول پخت پای لیمو عمانی:

فر را روی دمای ۳۵۰ درجه تنظیم کرده و روشن کند تا گرم شود؛ و یک ظرف مربع شکل 20 سانتیمتر را انتخاب و سطح آن را به طور کامل چرب کنید.

تردک‌های گراهام را در یک کیسه بزرگ زیپدار قرار داده و با استفاده از یک وردنه یا پتک، آن ها را به طور کامل خرد کنید. می توانید از یک غذاساز نیز برای خرد کردن بیسکوئیت ها استفاده کنید.

خرده های بیسکوئیت را داخل یک کاسه متوسط ریخته و شکر و نمک را به آن اضافه کنید. سپس کره آب شده را به آرامی به بیسکوئیت ها اضافه کرده و با چنگال هم بزنید تا به طور کامل به کره آغشته شود. بعد از آن، مواد را در ظرفی که قبلا چرب کرده اید ریخته و با استفاده از پشت یک فنجان اندازه بزرگ، به خوبی فشار دهید تا یک لایه ی صافه و یکدست ایجاد شود. سپس آن را به مدت ده دقیقه در فر بگذارید تا سفت شود.

برای مطالعه مقاله طرز تهیه پنکیک موز می توانید از این لینک استفاده نمایید.

آماده کردن مایع داخل پای

آماده کردن مایع داخل پای

مرحله دوم پخت پای لیمو عمانی:

در حالی که لایه ی بیسکوئیتی در فر در حال آماده شدن است، می‌توانید لیمو ها را آماده کنید. لیموها را به خوبی بشویید و خشک کنید. پوست یکی از لیموها را رنده کرده، یا با چاقو خدا کرده و به خوبی ریز ریز کنید. سپس هر دو لیمو را از وسط نصف کرده و همه آب آن ها را بگیرید. پوست یکی از لیموها کافیست، اما به آب هر دو لیمو نیاز خواهید داشت.

خرید پودر کره

مرحله سوم پخت پای لیمو عمانی:

با استفاده از همزن برقی، پنیر خامه ای را آنقدر هم بزنید تا بصورت کِرمی نرم و یکدست شود؛ و سپس شیر غلیظ شده را اضافه کرده و دوباره هم بزنید. بعد از آن، زرده تخم مرغ ها را هم یکی یکی اضافه کنید و هم بزنید. سپس، پوست و آب لیموها را هم به آرامی اضافه کرده و بعد از آن نوبت وانیل است.

برای مطالعه مقاله کیک میوه خشک وانیلی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

اضافه کردن خامه و قراردان در فر

اضافه کردن خامه و قراردان در فر

مرحله چهارم پخت پای لیمو عمانی:

در این مرحله، لایه ی بیسکوئیتی را از فر خارج کرده و مواد مخلوط شده را روی آن بریزید. قالب را به فر برگردانید تا دسر برای حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بپزد و مواد خودش را بگیرد. نباید روی مواد قهوه ای رنگ شود. بعد از پخت، قالب را از فر خارج کرده و حدود ۴۵ دقیقه آن را در جایی ثابت بگذارید تا خنک شود و سپس، حداقل دو ساعت در یخچال قرار دهید. دسر را به صورت مربعی برش زده و میل نمایید. این دسر خوشمزه در ظرف در دار، تا ۵ روز در یخچال سالم می‌ماند.

برای خرید از عطاری اینترنتی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *