سبزیجات

معرفی گیاه مرزه

گیاه مرزه بر روی میز چوبی کنار لیمو ترش

برای 2000 سال، مردم از مرزه به عنوان یک گیاه آشپزی برای طعم دادن به لوبیا، طعم دادن به گوشت و اضافه کردن طعم آویشن به وعده های غذایی خود استفاده می کردند. طعم تند و فلفلی مرزه حتی معنای دومی را نیز الهام می‌دهد – مرزه همچنین به غذای خوش‌طعم اشاره دارد، مانند «سس خوش طعم»، مرزه همچنین به عنوان “گیاه عشق” شناخته می شود.

رومیان باستان معتقد بودند که این گیاه معطر یک داروی غرایز جنسی طبیعی است و از آن برای تهیه معجون عشق استفاده می کردند. شهرت آن چنان قدرتمند بود که صومعه های اروپایی از ترس اینکه راهبان تحت طلسم آن قرار گیرند، رشد مرزه را ممنوع کردند.

مرزه چیست؟

مرزه یکی از اعضای خانواده نعناع، ​​گیاه کوچک و سبز رنگی است که برای طعم دادن به غذا استفاده می شود. این گیاه معطر دارای دو گونه اصلی است که در آشپزی استفاده می شود: مرزه زمستانه و مرزه تابستانی، هر دو بومی دامنه های آفتابی منطقه مدیترانه هستند.

طعم و بوی مرزه چیست؟

رایحه دلپذیر مرزه آن را به یک غذای اصلی در سراسر اروپا و جزء اسانس ها تبدیل کرده است. مرزه تابستانی طعمی تند و فلفلی دارد، در حالی که مرزه زمستانی خاکی‌تر و آرام‌تر است. هر دو رایحه مرزنجوش، آویشن و نعناع دارند. تا زمانی که مسیر ادویه از آسیا فلفل سیاه را به اروپا معرفی کرد، این گیاه محبوب بود.

گیاه مرزه بر روی زمین

گیاه مرزه بر روی زمین

مرزه زمستانه و تابستانه چه تفاوتی دارد؟

در حالی که مرزه تابستانی بیشتر از مرزه زمستانی استفاده می شود، هر دو طعم آویشن، مرزنجوش و نعناع دارند که می تواند افزودنی عالی برای انواع غذاها، چه گرم و چه سرد باشد.

مرزه تابستانی، Satureja hortensis گیاهی با بوی شیرین و تند است که طعمی سبک تر از مرزه زمستانه دارد. مرزه تابستانی گیاهی لطیف با برگ های کوچک و سبز روشن است. این یکی از محبوب ترین گیاهان در آکادیا، منطقه ای در امتداد سواحل اقیانوس اطلس کانادا است که در غذاهای سنتی و آشپزی تعطیلات استفاده می شود.

مرزه زمستانه، رایحه مرزه زمستانی، ساچریجا مونتانا، یادآور فصل زمستان است، با نکاتی از مریم گلی و کاج. این گیاه مقاومی است که در رخنمون های صخره ای مدیترانه رشد می کند (به همین دلیل نام آن “مونتانا” به معنای “کوه” است)

بذر مرزه برگ پهن

مرزه چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

مرزه دارای فواید بی شماری می باشد.

  • مرزه تا زمانی که برای اهداف آشپزی استفاده می شود برای خواص دارویی نیز استفاده می شود.
  • تصور می شود مرزه یک ضد عفونی کننده طبیعی است.
  • گاهی اوقات از آن به عنوان درمانی برای گلودرد و عفونت های باکتریایی استفاده می شود.
  • باعث تسکین نیش حشرات می شود.
  • همچنین برای درمان بیماری های ریوی مانند آسم و مشکلات دستگاه تنفسی استفاده می شود.
  • مرزه همچنین می تواند به مشکلات گوارشی مانند گاز معده کمک کند، به همین دلیل است که اغلب در غذاهای لوبیا گنجانده می شود.
مرزه بر روی بشقاب

مرزه بر روی بشقاب

4 روش برای استفاده از مرزه در آشپزی

بسته به نوع غذا، می توان از برگ های خشک یا تازه مرزه برای تکمیل یک دوره استفاده کرد. گیاهان آن‌ها در سمت کوچک‌تر قرار دارند، که باعث می‌شود تا زمانی که در آفتاب کامل هستند، به راحتی در باغ گیاهان رشد کنند.

در اینجا چهار راه برای استفاده از مرزه در آشپزی وجود دارد:

مزه دار کردن گوشت:

گوشت ها را با یک مالش مرزه زمستانه مزه دار کنید. مرزه زمستانه گیاهی است که با زمان های طولانی آماده سازی و پخت به خوبی عمل می کند و آن را به یک همراه عالی برای گوشت تبدیل می کند. حتی برای کمک به طعم و حفظ سالامی استفاده می شود. مرزه زمستانه را به گوشت هایی مانند گوشت خوک، گوشت گاو و مرغ بمالید تا مزه های عمیق و فلفلی-کاج را قبل از کباب کردن یا کباب کردن آزاد کنید.

هربس دو پروونس:

این ترکیب معروف فرانسوی از گیاهان خشک شده از گیاهان بومی پروونس در منطقه جنوب شرقی فرانسه تشکیل شده است. مرزه یک گیاه اصلی در کنار مرزنجوش، رزماری، آویشن و پونه کوهی است. قبل یا در حین پخت آن را اضافه کنید. اغلب روی گوشت ها و ماهی ها قبل از کباب کردن پاشیده می شود یا به روغن ها اضافه می شود تا یک پایه آشپزی پر از طعم ایجاد شود. این یک دستور العمل آسان برای تهیه است و برای نگهداری در قفسه شما عالی است، آماده استفاده در کنار هر ظرفی که نیاز به طعم‌دهنده بیشتری دارد.

بذر مرزه ایرانی

بطری شده در سرکه:

یک فنجان برگ مرزه تابستانی را به یک لیتر سرکه سفید اضافه کنید. اسیدیته مایع به استخراج روغن های تند از مرزه کمک می کند و چاشنی خوش طعمی با ماندگاری طولانی ایجاد می کند که می تواند ظروف از جمله سالاد، سس، سوپ و سبزیجات برشته را طعم دار کند.

جایگزین نمک:

رومی ها از مرزه به عنوان جایگزین نمک استفاده می کردند و هنوز هم برای این گیاه تند استفاده عالی است.

برای خرید ادویه مرزه خشک می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *