گیاهان

معرفی گل فریزیا

معرفی گل فریزیا

فرزیا گیاهی است علفی، پیازی و بومی آفریقای جنوبی که در گل کاری از نظر تولید گل بریده اهمیت بسیاری دارد. ارتفاع گیاه 30 تا 60 سانتیمتر و طول ساقه گل دهنده به 15 تا 32 سانتی متر می‌رسد. بیشترین محبوبیت فرزیا به خاطر رایحه دل انگیز و عطر خوبش است که در صنعت عطر سازی نیز بسیار کاربرد دارد. اغلب فریزیا ها در زمستان یا اوائل بهار گل می دهند. با استفاده از ارقام متنوع و روش های مختلف کشت (کشت معمولی، تابستانه، دیررس، زودرس) می توان تمام سال گل به بازار عرضه نمود. این پیازها را می توان به طور ثابت در باغچه کاشت و اردیبهشت و خرداد گل می دهد ولی اکثرا در گلدان می کارند و در گلخانه گرم پرورش می دهند یا در شاسی ها به عمل می آورند که برای نوروز گل داشته باشد و بر دو نوع است (تک پر، پرپر).

گل های فریزیا

برگ های این پیاز کشیده و قد بوته آن گاهی به چهل سانتی متر می رسد. گل های آن رنگ ­های مختلف (سفید، بنفش، زرد، قرمز، حنائی) که به شکل خوشه اطراف یک ساقه ظاهر می شود و خیلی معطر است.

زمان کاشت گل فریزیا

موقع کشت این پیازها در گلدان مهرماه است و در هوای آزار اواخر آبان ماه می ماند بعد باید به گلخانه ببرند چون پیاز های این گل درشت نیست هر چند عدد آن را از یک رنگ یا رنگ های مختلف در یک گلدان پانزده سانتی متری می کارند به طوری که یک سانتی متر روی پیازها را خاک بپوشاند.

گل های فریزیا

گل های فریزیا

گلدان مناسب گل فریزیا

این گلدان باید زمستان را در گلخانه یا شاسی پرورش یابد (چون از سرما می ترسد) اسفند ماه گل می دهد پس از تمام شدن گل گلدان را در هوای آزاد و آفتابرو می گذارند و روزی یک بار آب می دهند تا موقعی که برگ­ هایش زرد و خزان کند آن وقت دیگر نبایستی به گلدان آب داد و در مکانی خشک و سایه می گذارند تا پیازها در حال استراحت باشند. مهرماه مجددا پیازها را از خاک خارج و در خاک نو می­کارند چنانچه پیازها در زمین کاشته شده باشد به طور دائم در زمین می ماند و آبیاری آن هم پس از خزان کردن ضمن سایر گل ها مانعی ندارد.

خاک مناسب گل فریزیا

خاک این گلدان (ماسه  خاکبرگ) است. آب به اندازه کافی می خواهد که همیشه مرطوب باشد. گل فریزیا کود لازم ندارد.

تکثیر گیاه فریزیا

طرز ازدیاد اگرچه از راه کشت بذر (که از ته گل های مانده و رسیده به دست می آید) می توان عمل نمود ولی طریقه ساده تر و آسان تر استفاده از پیازچه های تولیدی پیازهای مادر است که مهرماه موقع کشت می­توان پیازچه ها را جدا و در گلدان های جداگانه کاشت و پرورش داد تا کمی درشت شده و بتواند گل بدهد. گل ها را باید چید که بذر نبندد چون بذر قدرت پیاز مادر را می گیرد.

سوالات متداول در مورد گل فریزیا:

  1. آیا فریزیا هر ساله برمی گردد؟

    اگر در جایی زندگی می کنید که یا هرگز (یا به ندرت) یخ می زند، بله، فریزیاهای شما باید دوباره رشد کنند. حتی ممکن است با پخش بذرهای لقاح یافته تکثیر شوند تا هر بهار باغی پر از رنگ داشته باشید!

  2. آیا فریزیا به آفتاب یا سایه احتیاج دارد؟

    خورشید و گرما: فریزیا ممکن است در سایه آفتاب کامل یا سایه ای رشد کند. آنها در دماهای خنک و بهاری (55 تا 60 درجه فارنهایت) بهترین رشد را دارند و در صورت افزایش دما از 70 درجه فارنهایت ممکن است شکوفا نشوند. اگر در حال پرورش فریزیا در گلخانه هستید، گلدان ها را از تابش مستقیم آفتاب دور نگه دارید تا جوانه بزنند.

  3. فریزیا نماد چیست؟

    معانی گل فریزیا به طور کلی شامل دوستی، اعتماد، متفکر و بی گناهی است. آنها یک هدیه محبوب برای دوستان و خانواده هستند و یک گل محبوب در میان فرهنگ های مختلف است. طبق زبان ویکتوریایی گل ها، فریزیا بهترین گل اعتماد است.

  4. بوی فریزیا چگونه است؟

    فریزیا یک گل بسیار بوی شیرین است، تقریباً یادآور توت فرنگی یا میوه های دیگر تابستان است. حتی بعضی ها آن را بوی شبیه حلقه های میوه توصیف می کنند! اما بسیار ملایم تر از آن است که با نتهای ظریف عسل و نعناع همراه باشد.

  5. با فریزیا بعد از گل چه کنیم؟

    هنگامی که فریزیای شما شروع به مردن می کند و برگها زرد می شوند، زمان هرس است. برگ های زرد یا مرده را بردارید. گیاه گلدان خود را به مکانی تاریک و خنک منتقل کنید. هنگامی که دو سوم گیاه از بین رفت، گیاه را به مکانی تاریک و خنک منتقل کنید و اجازه دهید گیاه به حالت خواب درآید.

  6. آیا باید پیازهای فریزیا را قبل از کاشت خیس کنم؟

    می توانید بنه ها را به مدت سه یا چهار هفته قبل از کاشت در یخچال خود نگهداری کنید. خیساندن حدود نیم ساعت در آب نیز می تواند مفید باشد. بنه ها باید در عمق حدود دو اینچ کاشته شوند، انتهای نوک آن رو به بالا باشد.

  7. پیاز فریزیا را در چه ماه می کارید؟

    بنه های فریزیای آماده شده را می توان در پاییز برای گلدهی در داخل از دی تا فروردین یا از اردیبهشت (در یک گلخانه) یا فروردین تاتیر (خارج) کاشت. بنه ها را مستقیم در زمین و در یک محل کاملاً تخلیه شده در سایه آفتاب یا نور بکارید.

  8. آیا فریزیا چند ساله است؟

    فریزیا بهترین رشد را در آفتاب کامل یا سایه روشن، در خاکهای مرطوب و زهکشی شده دارد. فریزیا گیاهان چند ساله ای لطیف و مقاوم در زمستان در مناطق رشد 10-10 است و به صورت یکساله در جاهای دیگر رشد می کند.

برای خرید انواع بذر گل زینتی می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر می توانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *