گیاهان

معرفی گل خورشیدی

معرفی گل خورشیدی

گل خورشیدی گیاهی است همیشه سبز با برگ های خطی یا نواری شکل به رنگ سبز تیره براق است. ارتفاع این گیاه به حدود ۵۰ سانتی متر می رسد. ساقه گل دهنده در فصل بهار حدود ۱۰ تا ۲۰ عدد گل لوله ای تا قیفی شکل به رنگ نارنجی یا پرتقالی رنگ دارد. گل خورشیدی یک گل آپارتمانی است که در زمستان به هوای معتدل نیاز دارد. اما در تابستان می توان آن را بیرون پنجره گذاشت. پس از سه سال از زمان کاشت شروع به گل دادن می کند و گل های آن بادوام است. گل خورشیدی گیاهی بدون ساقه و دارای ریشه های ژوخه ای است. این گیاه به خاطر برگ های دایمی و نیزگل های آن پرورش داده می شود. گل خورشیدی دارای پیازی است که این پیاز یا غده فقط در گلدان کاشته می شود و پیاز آن کاملا به طور برجسته از ساقه مجزا نیست بلکه یک قسمت سفید رنگی است از ته ساقه به شکل پیاز.

رشد گل خورشیدی

قد گل خورشیدی به تدریج تا چهل سانتی متر می رسد، دارای برگ های ضخیم و دو پهلو (شبیه آماریلیس)، گل های آن به رنگ حنائی و به شکل خوشه در سر یک ساقه در فصل بهار ظاهر می شود و چنانچه گل آن را نچیند ته مانده گل های رسیده مبدل به دانه هائی گرد و سبز رنگ می شود که کم کم از سبزی به رنگ قرمز سیاه در آمده و این همان بذر خورشیدی است که پس از رسیدن کامل (به شکل پلاسیدگی) که اغلب مهر ماه است باید چید.

کاشت گل خورشیدی

بذر خورشیدی را بایستی بلافاصله کاشت چون خیلی زود قوای نامیه خود را از دست می دهد. هر دانه بذر را پس از چیدن در یک گلدان استکانی که خاک آن (خاکبرگ  ماسه) باشد به عمق دو سانتی متر در خاک میکارند و در محل سایه آفتاب یا گلخانه می گذارند و به قدر کافی که همیشه نمدار بماند آب می دهند پس از سبز شدن کامل در فروردین گلدان آن را تعویض و در گلدان بیست سانتی متری می گذارند (یعنی پیاز سبز شده را قالبی بدون آنکه خاکش بریزد از گلدان قبلی بیرون آورده و در وسط گلدان جدید که به آن خاک مخصوص ریخته شده می گذارند به طوری که سطح خاک گلدان قبلی پیاز در سطح گلدان فعلی قرار گیرد و پیاز همان مقدار که در خاک بوده واقع شود).

گل خورشیدی

گل خورشیدی

خاک مناسب گل خورشیدی

معمولا گلدان این پیاز را سه دفعه تعویض و بزرگتر می کنند تا به گلدان سی سانتی متری برسد. این پیاز تا کاملا قوی نشود گل نخواهد داد و گاهی چهار سال بعد از کشت بذر به گل می رسد. خاک گلدان های دوم و سوم (خاک هوار یا باغچه، ماسه و کود پوسیده) و خاکبرگ است.

شرایط مناسب گل خورشیدی

این پیاز دائما سبز و محل آن زمستان در گلخانه گرم و مرطوب و تابستان جای سایه و خنک است – آب به اندازه کافی که همیشه خاکش مرطوب باشد می خواهد – قدری کود پوسیده خشک انسانی در گلدان می گذارند که در مواقع آبیاری پیاز استفاده کند.

تکثیر گل خورشیدی

طریقه ازدیاد غیر از کشت بذر که ذکر شد گاهی هم از راه جدا کردن پیازچه تولیدی پیاز اصلی است که دارای برگ­های جدا می شود. این پیازچه را پس از آنکه ارتفاع برگ ها تقریبا به بیست سانتی متر می رسد در گلخانه (آذر ماه) به طوری که ریشه پیاز اصلی صدمه نبیند با احتیاط خاک اطراف پیازچه را برداشته و از محلی که به پیاز اصلی وصل است جدا می کنند و در گلدان جداگانه و خاکی که برای کشت بذر ذکر می­شد می­کارند و مدتی در محل سایه و نسبتا خنک قرار می دهند تا خود را بگیرد و شروع به کار نماید.

سوالات متداول در مورد گل خورشیدی:

  1. چگونه از گیاه گل خورشید مراقبت می کنید؟

    ثعلب (به عربی: نوعی ارکیده) پودری است که از آسیاب کردن غده های گونه ای از گیاهان تیره ثعلبیان با نام علمی (orchis mascula) به دست می آید.

  2. آیا گل خورشید می تواند در خارج از آپارتمان زندگی کند؟

    برای دستیابی به بهترین نتایج، گل خورشید را در نور پراکنده و روشن مانند پنجره شمالی روشن یا پنجره شرقی یا غربی سایه خورشید رشد دهید. آنها را می توان برای تابستان به بیرون منتقل کرد (در سایه یا در شرایط روشن تر قرار می گیرند تا دچار آفتاب سوختگی نشوند)، اما باید آنها را قبل از یخ زدگی هوا آورد.

  3. چگونه می توانم گل خورشید خود را شکوفا کنم؟

    گل خورشید برای شکوفایی نیاز به یک دوره سرد 25-30 روزه دارد. شما می توانید با قرار دادن گل خورشید در یک منطقه خنک با دمای روز در حدود 4-15 درجه سانتیگراد، اما کمتر از 1.6 درجه سانتیگراد، این دوره سرد طبیعی را شبیه سازی کنید.

  4. آیا گل خورشید برای گربه ها سمی است؟

    مسمومیت سوسن گل خورشید به دلیل بلعیدن گیاه گل خورشید است که حاوی لیکورین و آلکالوئیدهای دیگر است که برای حیوانات سمی است. خوردن حتی مقدار کمی سوسن کلیویا می تواند باعث درجاتی از مسمومیت شود.

  5. آیا گل خورشید آفتاب یا سایه را دوست دارد؟

    گل خورشید در سایه رشد می کند، اما اگر در سایه عمیق رشد کند ممکن است “لگی” شود. آنها هنوز گل می دهند، اما نه به طور پراکنده. در پاییز و بهار به دنبال نور مناسب باشید، اما از تابش شدید آفتاب در ماه های تابستان خودداری کنید. بهترین حالت در خاک حاصلخیز و زهکشی خوب است.

  6. آیا گل خورشید آب زیادی دوست دارد؟

    گل خورشید گیاهان بومی است که با آب و هوای محلی ما سازگار شده و رشد آنها را بسیار آسان می کند. تمام آنچه که آنها نیاز دارند سایه مخلوط و آبیاری گاه به گاه برای تولید شکوفه های درخشان سال به سال است.

  7. در چه زمانی از سال گل خورشید گل می دهد؟

    بهار این گیاهان تشکیل دهنده خوشه از ریزومهای لکه دار رشد می کنند، و دارای برگ های بلند و سبز روشن مانند بند هستند. بیشتر آنها در بهار شکوفا می شوند، اما زمان گلدهی متفاوت است، بسته به گونه گل خورشید، به عنوان مثال، از پاییز تا بهار شکوفا می شود، و رنگ خوشایند را به باغ زمستان می آورد.

  8. چرا برگ های گل خورشید زرد می شوند؟

    در صورت آبیاری بیش از حد گل خورشید برگهای زرد و پوسیدگی ریشه ایجاد می شود. آنها وقتی به سختی در گلدان هایی با زهکشی عالی نگهداری می شوند، رشد می کنند. هنگامی که ریشه های آنها شلوغ است، گل خورشید آزادانه شکوفا می شود، بنابراین تا زمانی که لامپ از ظرف خارج نمی شود، گلدان را دوباره گلدان نکنید.

  9. چگونه گل خورشید را در گلدان پرورش می دهید؟

    هنگامی که به عنوان گیاهان پاسیو استفاده می شود، کلوییا در ظروف با قطر بین 25-25 سانتی متر بهترین رشد را دارد. در مخلوط خاک شنی غنی از کمپوست بکارید. اطمینان حاصل کنید که ظرف به خوبی تخلیه می شود. ظرف را در یک مکان سایه دار با گردش هوای تازه قرار دهید.

  10. آیا گل خورشید خاک اسیدی را دوست دارد؟

    در گلدان ها، گل خورشید ترجیح می دهد یک مخلوط گلدان تخلیه شده، کمی اسیدی، مانند پوست کاج کمپوست شده باشد. اگر در باغ رشد کنند، تقریباً در هر نوع خاک رشد می کنند، با درجات مختلفی از موفقیت، به شرطی که بیش از حد آبیاری نشوند.

برای خرید انواع بذر گل زینتی می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر می توانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *