گیاهان دارویی و ادویه ها

معرفی نمک دریایی

معرفی نمک دریایی

نمک احتمالا یکی از مهم ترین مواد اولیه‌ جهان در تهیه غذاست. بدون نمک بسیاری از غذاها بی مزه خواهند بود. البته تمام نمک ها به یک شیوه تولید نمی شوند. انواع مختلفی از نمک وجود دارد که می‌توانید از بین آن ها دست به انتخاب بزنید. انواع نمک نه تنها از نظر بافت و مزه با هم تفاوت دارند، بلکه میزان سدیم و مواد معدنی آن ها هم یکسان نیست.

نمک دریا به نمک حاصل از تبخیر آب دریا گفته می‌شود. که بیشتر آن را به عنوان چاشنی در غذاها، پخت و پز، درمان دردها و بیماریها، لوازم آرایشی و برای حفظ مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع مختلفی از نمک دریا وجود دارند که شامل نمک دریای هیمالیا، نمک دریای سلتی، نمک دریای برفکی، نمک دریای هاوایی و نمک دریای ایتالیایی می شوند. نمک دریایی می تواند هم به صورت تصفیه شده و هم به صورت تصفیه نشده باشد.

نمک تصفیه شده شامل فرآیند سنگینی (پیچیده) است که اغلب مواد معدنی آن به جز سدیم و کلر، از بین می رود. علاوه بر آن طعم ها و ساختارهای مختلفی نیز دارد.

آنچه که نمک دریا را از نمک سفره (نمک طعام) مجزا می سازد، حضور مواد مغذی بیشتر و مواد معدنی تیره تر است. نمک دریا شامل مواد معدنی طبیعی است که به بهبود عملکردهای بدن کمک می کند. در واقع نمک دریا شامل مواد معدنی حیاتی مانند پتاسیم، سدیم، کلسیم، منیزیم، کلر، آهن، مس و روی (زینک) است.

نمک دریایی در ویناییا پوتاکا، کتاب مقدس بودایی که در اواسط قرن ۵ قبل از میلاد ساخته شده است، ذکر شده است.  اصل تولید تبخیر آب از نمک دریا است. در آب و هوای گرم و خشک این امر می‌تواند به طور کامل با استفاده از انرژی خورشیدی انجام شود اما در سایر اقلیم منابع سوختی استفاده می‌شود. تولید نمک دریای مدرن تقریباً به طور کامل در دریای مدیترانه، دریاچه ارومیه و دیگر آب و هوای گرم و خشک یافت می‌شود.

استفاده از نمک دریایی در طب سنتی:

قرن هاست که در بسیاری از اشکال طب سنتی، نمک دریایی یکی از عناصر تشکیل ‌دهنده این صنعت بوده ‌است. در واقع، متون آئورودای باستانی حتی نام نمک دریایی را ذکر کرده و آن را برای عملکرد و رشد بدن ضروری دانسته اند.

به گفته آیورودا نمک باید تصفیه نشده باشد تا بتواند بیش ترین فایده های سلامتی را برایتان فراهم کند. اعتقاد بر این است که نمک دریایی به عنوان ضد دیورتیک عمل می کند و به تسکین گلو و تمیز کردن سینوس‌ ها کمک می‌ کند، تعادل الکترولیت را تامین می ‌کند و به سم زدایی بدن نیز کمک می ‌کند.

در همین حال، در طب سنتی چین، نمک دریایی برای خنک کردن بدن و تنظیم سطح آب و رطوبت به کار می ‌رود. هم چنین گفته می ‌شود که سلامت کلیه را افزایش داده، سموم دفع کرده و هضم درست را در بدن ترویج می ‌کند.

مقایسه نمک دریایی با نمک معمولی:

نمک دریایی حاوی املاح و مواد معدنی مختلفی است که  سلامت بدن را تامین نماید. مواد معدنی موجود در نمک معمولی به میزان نمک دریایی کمتر می باشد.

نمک دریایی پس از استخراج بدون هیچ گونه فرآیند صنعتی به بازار عرضه می گردد، از همین رو به نسبت نمک معمولی  از قیمت پایین تری برخوردار است.

نمک معمولی طی فرآیندهای صنعتی به دست خریدار می رسد؛ در صورتی که نمک دریایی از تبخیر آب دریا و به صورت کاملا طبیعی به دست می آید.

برای خرید نمک دریایی با کیفیت می توانید از این لینک استفاده نمایید.

انواع نمک دریایی

انواع نمک دریایی

کیفیت نمک دریا:

منطقه ای که نمک دریا به آن تعلق دارد نقش مهمی در کیفیت آن دارد، مثلا نمک دریای مدیترانه، اقیانوس اطلس و دریای شمال از مشهورترین نمک های دریایی است.

برخلاف نمک تصفیه شده معمولی، نمک دریا دانه درشت است و معمولا کمتر آسیاب می‌شود. وقتی نمک دریا را بعد از پخت روی غذا می ریزید احساس متفاوتی در دهانتان خواهید داشت و طعم قوی تری با ترکیدن هردانه نمک احساس خواهید کرد.

طبع نمک دریا گرم و خشک است.

علاوه بر استفاده از نمک دریایی در آشپزی و پخت و پز، همچنین می ‌توانید برخی محصولات زیبایی خودتان را با نمک دریایی درست کنید. سعی کنید برای رهایی از پوست خشک با مخلوط کردن نمک دریایی درشت، روغن نارگیل و انتخاب روغن ضروری، از شر پوست خشک خلاص شوید.

علاوه بر این می توانید یک اسپری نمک دریایی درست کنید و به موهایتان حالت دهید. برای بهترین اسپری نمک دریایی، نمک دریایی را با آب و کمی ژل آلوئه ورا در یک بطری اسپری ترکیب کنید.

خواص نمک دریا:

از جمله خواص نمک دریا می توان به لاغری، درمان بی خوابی، دیابت، آلرژی، سلامت دهان و دندان، استخوان ها و عضلات اشاره کرد. نمک دریا برای پوست و مو نیز بسیار مفید است.آنتی باکتریالی، تسکین دهنده ی التهابات و سفید کنندگی دندان ها از فواید نمک دریایی به شمار می رود.

مضرات نمک دریا:

ایجاد اختلال در عملکرد دستگاه گوارش و کلیه ها نیز از عوارض استفاده از نمک دریایی می باشد. سرب و آرسنیک از جمله ناخالصی های  موجود در نمک دریایی می باشد که برای سلامت بدن انسان به شدت خطرناک هستند.

بعضی معتقدند نمک دریا به دلیل تصفیه نشدن و جذب آلودگی های محیطی، برای بدن مضر است و زمینه ابتلا به بیماری هایی همچون سرطان را فراهم می سازد. نمک در طبیعت به دو صورت محلول در آب و جامد موجود است، هنگام استخراج نمک از آب های شور و معادن، ناخالصی هایی وارد آن می‌شود که برای سلامتی انسان بسیار مضر است، از جمله مهم‌ترین ناخالصی های همراه با نمک می توان به شن، ماسه، خاک، مواد آلاینده‌ای که برای استخراج نمک استفاده ‌شده، مواد محلول همچون سولفات کلسیم و منیزیم و بالاخره فلزات سنگین همچون سرب، جیوه، ارسنیک و کادمیوم اشاره کرد.

در عین حال برخی دیگر بر این باورند نمک دریا همان نمکی است که در روایات اسلامی به آن تاکید شده و حاوی بسیاری از مواد معدنی مورد نیاز بدن می باشد.

بنابراین توصیه می شود در صورت تمایل به خرید نمک دریا، حتما به محل استخراج نمک دریا، معتبر بودن مرکز فروش و مجوز دار بودن نمک دریا توجه داشته باشید. در کشورهای خارجی، نمک دریا از آب های روان و تمیز استخراج می‌شود و پس از انجام اقدامات لازم بر روی این نمک از جمله تصفیه آن، مصرف می‌شود. در ایران نمک دریای دارای مجوز وجود ندارد و تمامی نمک های موجود با این عنوان در عطاری یا حتی بعضی فروشگاه‌ها، غیر مجاز است.

برای خرید انواع نمک می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه عطاری آنلاین میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *