خوشمزه ها

فواید شیر نارگیل

محبوبیت شیر نارگیل

شیر نارگیل اخیراً بسیار محبوب شده است. این یک جایگزین خوشمزه برای شیر گاو است که ممکن است تعدادی از مزایای سلامتی را نیز فراهم کند.

شیر نارگیل چیست؟

شیر نارگیل از گوشت سفید نارگیل های قهوه ای بالغ که میوه درخت نارگیل هستند، می آید. شیر دارای قوام غلیظ و دارای بافت غنی و خامه ای است. غذاهای تایلندی و سایر غذاهای جنوب شرقی آسیا معمولاً شامل این شیر هستند. همچنین در هاوایی، هند و برخی از کشورهای آمریکای جنوبی و کارائیب محبوب است. شیر نارگیل را نباید با آب نارگیل که به طور طبیعی در نارگیل های سبز نارس وجود دارد اشتباه گرفت.

برخلاف آب نارگیل، شیر به طور طبیعی اتفاق نمی افتد. در عوض، گوشت نارگیل جامد با آب مخلوط می شود و شیر نارگیل درست می شود، یعنی حدود 50٪ آب، در مقابل، آب نارگیل حدود 94٪ آب است. این ماده حاوی چربی بسیار کمتر و مواد مغذی بسیار کمتری نسبت به شیر نارگیل است چگونه ساخته می شود؟

فواید شیر نارگیل

فواید شیر نارگیل

شیر نارگیل براساس قوام و میزان فرآوری آن به عنوان غلیظ یا نازک طبقه بندی می شود.

غلیظ:

گوشت نارگیل جامد ریز رنده شده و یا در آب می جوشد یا جوش می آید. سپس این مخلوط از طریق پارچه پنیر صاف شده تا شیر نارگیل غلیظ تولید کند.

رقیق:

پس از تهیه شیر نارگیل غلیظ، نارگیل رنده شده باقیمانده در پنیر را در آب بپزید. سپس فرآیند صافی برای تولید شیر نازک تکرار می شود. در غذاهای سنتی از شیر نارگیل غلیظ در دسرها و سس های غلیظ استفاده می شود. از شیر رقیق در سوپ ها و سس های نازک استفاده می شود. بیشتر شیر کنسرو نارگیل حاوی ترکیبی از شیر نازک و غلیظ است. تهیه شیر نارگیل خود در منزل نیز بسیار آسان است و ضخامت آن را مطابق میل خود تنظیم می کنید.محتوای تغذیه شیر نارگیل غذایی پر کالری است.

حدود 93٪ کالری آن از چربی تامین می شود، از جمله چربی های اشباع معروف به تری گلیسیرید با زنجیره متوسط ​​این شیر همچنین منبع خوبی از چندین ویتامین و مواد معدنی است.

یک فنجان (240 گرم) حاوی است:

  • کالری: 552
  • چربی: 57 گرم
  • پروتئین: 5 گرم
  • کربوهیدرات: 13 گرم
  • فیبر: 5 گرم
  • ویتامین سی:  11٪
  • فولات: 10٪
  • آهن: 22٪
  • منیزیم: 22٪
  • پتاسیم: 18٪
  • مس: 32٪
  • منگنز: 110٪
  • سلنیوم: 21٪

علاوه بر این، برخی از متخصصان معتقدند که شیر نارگیل حاوی پروتئین های منحصر به فردی است که ممکن است فواید سلامتی را فراهم کند.

با این حال، تحقیقات بیشتری لازم استتأثیرات بر وزن و متابولیسم برخی شواهد نشان می دهد که چربی های MCT در شیر نارگیل ممکن است از کاهش وزن، ترکیب بدن و سوخت و ساز بدن سود ببرند. اسید لوریک حدود 50٪ روغن نارگیل را تشکیل می دهد. این ماده را می توان به عنوان یک اسید چرب با زنجیره بلند یا یک زنجیره متوسط ​​طبقه بندی کرد، زیرا طول زنجیره و اثرات متابولیکی آن بین این دو است اما روغن نارگیل همچنین حاوی 12٪ اسیدهای چرب متوسط ​​زنجیره ای – اسید کاپریک و اسید کاپریلیک است.

برخلاف چربی های با زنجیره بلندتر، MCT از دستگاه گوارش مستقیماً به کبد شما می رود، جایی که برای تولید انرژی یا کتون استفاده می شود. احتمال ذخیره شدن آنها به صورت چربی کمتر است. تحقیقات همچنین حاکی از آن است که MCT در مقایسه با سایر چربی ها به کاهش اشتها و کاهش کالری کمک می کند در یک مطالعه کوچک، مردان دارای اضافه وزن که 20 گرم روغن MCT را در وعده صبحانه مصرف کردند، در وعده ناهار 272 کالری کمتر از کسانی که روغن ذرت مصرف می کردند، مصرف کردند علاوه بر این، MCT ها می توانند هزینه کالری و چربی سوزی را – حداقل به طور موقت – افزایش دهند با این وجود، بعید به نظر می رسد که مقدار کمی MCT در شیر نارگیل تأثیر قابل توجهی بر وزن بدن و متابولیسم بدن داشته باشد.

شیر نارگیل چیست

شیر نارگیل چیست

چند مطالعه کنترل شده در افراد چاق و افراد مبتلا به بیماری قلبی نشان می دهد که خوردن روغن نارگیل باعث کاهش دور کمر می شود. اما روغن نارگیل هیچ تاثیری بر وزن بدن نداشت اثرات آن بر کلسترول و سلامت قلب از آنجا که شیر نارگیل از چربی اشباع بسیار بالایی برخوردار است، ممکن است مردم تعجب کنند که آیا این یک انتخاب سالم برای قلب است تحقیقات بسیار کمی شیر نارگیل را به طور خاص بررسی می کند، اما یک مطالعه نشان می دهد که ممکن است برای افرادی که دارای سطح کلسترول نرمال یا زیاد هستند مفید باشد.

یک مطالعه هشت هفته ای روی 60 مرد نشان داد که فرنی شیر نارگیل کلسترول LDL “بد” را بیش از فرنی شیر سویا کاهش می دهد. فرنی شیر نارگیل همچنین 18٪ کلسترول “خوب” HDL را افزایش داد، در حالی که این تنها برای سویا 3٪ بود همچنین بیشتر مطالعات انجام شده روی روغن نارگیل یا پوسته باعث بهبود کلسترول LDL “بد”، کلسترول HDL “خوب” و / یا تری گلیسیرید شده است اگرچه در برخی مطالعات سطح کلسترول LDL در پاسخ به چربی نارگیل افزایش می یابد، HDL نیز افزایش می یابد. تری گلیسیریدها در مقایسه با سایر چربی ها کاهش یافته است اسید لوریک، اسید چرب اصلی موجود در چربی نارگیل، ممکن است با کاهش فعالیت گیرنده هایی که LDL را از خون شما پاک می کنند، کلسترول LDL “بد” را بالا ببرد دو مطالعه بر روی جمعیت های مشابه نشان می دهد که ممکن است پاسخ کلسترول به اسید لوریک در هر فرد متفاوت باشد.

همچنین ممکن است به میزان رژیم شما بستگی داشته باشد. در مطالعه ای روی زنان سالم، جایگزینی 14٪ چربی های اشباع نشده غیر اسید با لوریک باعث افزایش کلسترول LDL “بد” در حدود 16٪ شد، در حالی که جایگزینی 4٪ این چربی ها با اسید لوریک در مطالعه دیگر تأثیر بسیار کمی بر کلسترول داشت.

شیر نارگیل

شیر نارگیل

سایر مزایای شیر نارگیل:

شیر نارگیل فواید بسیاری دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

التهاب را کاهش دهید: 

مطالعات حیوانی نشان داد که عصاره نارگیل و روغن نارگیل باعث کاهش التهاب و تورم در موشهای صحرایی و موشهای زخمی می شود.

کاهش اندازه زخم معده:

در یک مطالعه، شیر نارگیل 54٪ اندازه زخم معده را در موش صحرایی کاهش داد.

پودر نارگیل

مبارزه با ویروس ها و باکتری ها:

مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که اسید لوریک ممکن است سطح ویروس ها و باکتری های عامل عفونت را کاهش دهد. این شامل کسانی است که در دهان شما ساکن هستند به خاطر داشته باشید که همه مطالعات در مورد اثرات شیر ​​نارگیل به طور خاص انجام نشده است. عوارض جانبی تا زمانی که به نارگیل حساسیت نداشته باشید، بعید است شیر ​​اثرات سوئی داشته باشد. در مقایسه با حساسیت های مغز درخت و بادام زمینی، حساسیت به نارگیل نسبتاً نادر است با این حال، برخی از متخصصان اختلالات گوارشی توصیه می کنند افرادی که دچار عدم تحمل FODMAP هستند، شیر نارگیل را به 1/2 فنجان (120 میلی لیتر) در یک بار محدود کنند.

بسیاری از انواع کنسروها همچنین حاوی بیس فنول A (BPA) هستند، ماده شیمیایی که می تواند از مواد قوطی به مواد غذایی شسته شود. BPA در مطالعات حیوانی و انسانی با مشکلات تولید مثل و سرطان مرتبط بوده است قابل توجه است، برخی از مارک ها از بسته بندی بدون BPA استفاده می کنند، که توصیه می شود در صورت انتخاب شیر کنسرو نارگیل.

شیر نارگیل مغذی است

شیر نارگیل مغذی است

نحوه استفاده از آن اگرچه شیر نارگیل مغذی است، اما کالری زیادی نیز دارد. هنگام افزودن آن به غذاها یا استفاده از آن در دستور العمل ها، این نکته را در ذهن داشته باشید. ایده هایی برای افزودن آن به رژیم غذایی شماچند قاشق غذاخوری (30-60 میلی لیتر) را در قهوه خود قرار دهید.نصف فنجان (120 میلی لیتر) را به یک اسموتی یا شیک پروتئین اضافه کنید.مقدار کمی روی توت ها یا پاپایای خرد شده بریزید. چند قاشق غذاخوری (30-60 میلی لیتر) به بلغور جو دوسر یا سایر غلات پخته شده اضافه کنید. چگونه بهترین شیر نارگیل را انتخاب کنیم

انتخاب بهترین شیر نارگیل:

در ادامه چند نکته برای انتخاب بهترین شیر نارگیل شرح میدهم.

برچسب را بخوانید:

هر زمان ممکن محصولی را انتخاب کنید که فقط شامل نارگیل و آب باشد.

قوطی های بدون BPA را انتخاب کنید:

شیر نارگیل را از شرکت هایی که از قوطی های بدون BPA استفاده می کنند.

از کارتن استفاده کنید:

شیر نارگیل شیرین نشده در کارتن ها معمولاً حاوی چربی کمتری و کالری کمتری نسبت به گزینه های کنسرو شده است.برای گزینه کم کالری، شیر نارگیل کنسرو شده سبک را انتخاب کنید. این نازک تر است و حاوی حدود 125 کالری در هر 1/2 فنجان (120 میلی لیتر) است.

خودتان درست کنید:

برای تازه ترین و سالم ترین شیر نارگیل، خود را با مخلوط کردن 1.5-2 فنجان (355-470 میلی لیتر) نارگیل خرد شده شیرین نشده با 4 فنجان آب داغ تهیه کنید، سپس از طریق یک ظرف پارچه ای صاف کنید.شیر نارگیل غذایی خوشمزه، مقوی و متنوع است که به طور گسترده ای در دسترس است. همچنین می توان آن را به راحتی در خانه تهیه کرد.

پر از مواد مغذی مهمی مانند منگنز و مس است. گنجاندن مقادیر متوسط ​​در رژیم غذایی ممکن است سلامت قلب شما را تقویت کرده و مزایای دیگری را نیز به همراه داشته باشد.برای تجربه این گزینه شیرین خوشمزه، امروز سعی کنید از شیر نارگیل استفاده کنید.

برای خرید عطاری می توانید از این لینک استفاده نمایید.
بهنام شایسته

درباره بهنام شایسته

پس از اخد مدرک کارشناسی مهندسی متالورژی دانشگاه شیراز در عرصه ی واردات زیورآلات، صنایع دستی، عتیقه و ظروف نقره وارد شدم، طی این مدت دوره های بازاریابی، مدیریت فروش دیده ام. پس از آن به نوشتن داستان و نمایشنامه نویسی به صورت حرفه ای روی آوردم و به دنبال آن به دلیل علاقه شخصی به محتوانویسی وارد شدم. آشنا به زبان انگلیسی، اسپانیول و تا حدودی آلمانی می باشم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *