آموزش باغبانی

نحوه کنترل کرم شب پره

نحوه کنترل کرم خردکن

این کابوس هر باغبان است: شما یک روز صبح بیرون می روید تا ببینید گیاهانتان، که شب قبل سرشار از زندگی هستند، به نصف بریده شده اند – توسط کرم شب پره خرد شده اند. این کرم های شبانه لارو چندین گونه پروانه مختلف هستند. آنها هنگام تغذیه گیاهان جوان را قطع می کنند و قادر به از بین بردن یک مزرعه کامل هستند. خبر خوب این است که با استفاده از چند تاکتیک آسان که نیازی به استفاده از مواد شیمیایی سمی نیست، می توان کرم های شب پره را کنترل کرد. برای اطلاع از چگونگی به مرحله 1 مراجعه کنید.

گیاهان خود را کنترل و چک کنید

اولین بخش از این مقاله به کنترل گیاهان خود می پردازد.

1- علائم آلودگی کرم شب پره را بدانید:

در طول روز کرم شب پره را نخواهید دید، زیرا آن ها شب تغذیه می کنند. بیشتر باغبانان تا زمانی که صبح ها بعد از وقوع یک شب ضیافت را مشاهده نکردند، نمی دانند که مشکل کرم شب پره دارند. تا آن زمان، هیچ صحبتی از تعداد کرم های موجود در باغ وجود ندارد. کاهش جمعیت قبل از انفجار به نجات باغ شما کمک می کند.

خود کرم شب پره، که می توانید آن ها را با واژگون کردن خاک با دستان خود در مجاورت آسیب دیدگی پیدا کنید. آنها می توانند رنگ های مختلفی داشته باشند، از جمله خاکستری، قهوه ای، صورتی، سیاه و غیره. بعضی از آنها خال خالی هستند، بعضی راه راه و برخی دیگر بدون علامت هستند.

علائم آلودگی کرم خرد کن را بدانید

علائم آلودگی کرم شب پره را بدانید

2- شب ها کرم شب پره را از گیاهان خود جدا کنید:

شب با چراغ قوه بیرون بروید و آنها را یکی یکی از گیاهان خود جدا کنید. آنها را در سطل آب صابون قرار دهید تا غرق شوند و سپس دور بریزید. این کار را هر چند شب یکبار تکرار کنید تا زمانی که متوجه کاهش جمعیت کرم های شب پره شوید. در طول تابستان بیشتر به بررسی کرم های شب پره ادامه دهید.

شب ها کرم های خردکن را از گیاهان خود جدا کنید

شب ها کرم های شب پره را از گیاهان خود جدا کنید

3- یقه های گیاهی درست کنید (پوشش):

کرم های شب پره دوست دارند با جویدن ساقه های گیاهان جشن بگیرند و در اصل باغ سبزیجات گرانبهای شما را خرد کنند. اگر موانعی را در اطراف ساقه ها قرار دهید، کرم های شب پره برای دسترسی به ساقه ها با دشواری روبرو هستند. تکه های 10 سانتی متری مقوا، پلاستیک یا ماده محکم دیگری را که به شکل لوله بریده شده برش دهید تا به عنوان یقه گیاهان شما عمل کند. همچنین می توانید از لوله های مقوایی یا قوطی های فلزی که انتهای آن برداشته شده استفاده کنید.

نکته منفی یقه زدن این است که هر ساقه برای دور نگه داشتن کرم های قلبی به یقه مخصوص خود نیاز دارد. اگر یک باغ بزرگ با صدها گیاه دارید، ممکن است لازم باشد این روش را با روش های دیگر ترکیب کنید تا تمام تابستان خود را صرف ساخت یقه های کوچک گیاهان نکنید.

یقه های گیاهی درست کنید(پوشش)

یقه های گیاهی درست کنید(پوشش)

4- یقه ها را در اطراف ساقه های گیاه نصب کنید:

آنها را به عمق حدود 2.5 سانتی متر در خاک فشار دهید، بنابراین یقه ها حدود 7.5 سانتی متر از خاک بیرون هستند. کرم های شب پره قادر نخواهند بود از سطح مقوا و فلز بالا بروند. اگر یقه ها را از مقوا یا پلاستیک بریده اید، مطمئن شوید که درز به طور ایمن چسبانده شده است تا جایی برای خزیدن کرم های شب پره وجود نداشته باشد.

یقه ها را در اطراف ساقه های گیاه نصب کنید

یقه ها را در اطراف ساقه های گیاه نصب کنید

5- ساقه های گیاهان را تقویت کنید:

برای محافظت بیشتر از گیاهان، می توانید ساقه ها را تقویت کنید تا از خورده شدن توسط کرم های شب پره جلوگیری کند. نی نوشابه پلاستیکی را به طول های مناسب برش دهید. سپس، در هر قطعه یک شکاف طولی برش دهید و نی ها را روی ساقه های گیاه بلغزانید. قسمت پایینی را در خاک فشار دهید.

روش دیگر، شما می توانید هر ساقه را با یک تکه مقوا، کاغذ ضخیم یا فویل آلومینیوم بپیچید، و مراقب باشید که قسمت پایینی را به زیر خاک فشار دهید.

ساقه های گیاهان را تقویت کنید

ساقه های گیاهان را تقویت کنید

استفاده از مواد بازدارنده و سموم دفع آفات طبیعی

در ادامه روش دوم به استفاده از مواد بازدارنده و سموم دفع آفات طبیعی می پردازیم.

1- Bacillus thuringiensis را در باغچه خود وارد کنید:

این باکتری شناخته شده ای برای از بین بردن کرم شب پره است و به طور گسترده ای در فروشگاه های لوازم باغبانی موجود است. این یک روش طبیعی برای خلاص شدن از شر کرم های بریده و بدون آسیب رساندن به گیاهان و حیوانات است. آن را به خاک منطقه آسیب دیده وارد کنید.

این باکتری به انواع دیگر پروانه ها و حشرات نیز آسیب می رساند، بنابراین اگر نمی خواهید به انواع دیگر حشرات صدمه بزنید، از روش دیگری استفاده کنید.

سموم دفع آفات را در بعد از ظهر اسپری کنید تا بهترین نتیجه را در برابر کرم شب پره داشته باشید. از آنجا که آن ها بعد از تاریکی هوا تغذیه می کنند، شما باید آفت کش ها را وقتی استفاده کنید که برای شام آن ها تازه باشد. بعد از هر باران آفت کش را دوباره استفاده کنید تا زمانی که گیاهان به اندازه کافی بزرگ شوند تا از کرم در امان باشند.

Bacillus thuringiensis را در باغچه خود وارد کنید

Bacillus thuringiensis را در باغچه خود وارد کنید

2- زمین دیاتومه را امتحان کنید:

این یک پودر طبیعی است که از فسیل های زمینی ساخته شده و می تواند در اطراف ناحیه آسیب دیده پاشیده شود. این برای انسان، گیاهان و حیوانات مضر نیست، اما حشرات را که از روی آن عبور می کنند با سوراخ کردن و کمبود آب بدن آنها از بین می برد. اطمینان حاصل کنید که این موارد را در مناطقی که می خواهید جمعیت حشرات سالم را تقویت کنید اعمال نکنید.

پودر را در اطراف پایه گیاهانی که به کرم شب پره آلوده هستند بمالید. می توانید از حباب پودر پاش استفاده کنید تا از وارد شدن آن به چشم یا استنشاق آن جلوگیری کنید، زیرا این امر ممکن است باعث تحریک شود. پوسته تخم مرغ یا محلول قهوه را به عنوان جایگزین امتحان کنید.

زمین دیاتومه را امتحان کنید

زمین دیاتومه را امتحان کنید

3- از آرد ذرت استفاده کنید:

کرم های شب پره عاشق خوردن آرد ذرت هستند، اما به سیستم گوارشی آنها آسیب می رساند. خیلی از آن ها در این حد پرخوری می کنند تا جایی که خودشان را می کشند. مقداری را در منطقه آسیب دیده باغ خود بپاشید. فقط در این کار زیاده روی نکنید، در غیر این صورت ممکن است آفات دیگری تولید کنید.

از آرد ذرت استفاده کنید

از آرد ذرت استفاده کنید

4- یک درمان با استفاده از ملاس انجام دهید:

اگر ملاس را با خاک اره و سبوس گندم مخلوط کنید، یک خمیر غلیظ ایجاد می کنید که می تواند به صورت حلقه ای در اطراف گیاهان آلوده به کرم های شب پره استفاده شود. هنگامی که آنها از روی مخلوط ملاس می خزند، به بدن آنها گیر می کند و از تخریب گیاهان شما جلوگیری می کند.

یک درمان با استفاده از ملاس انجام دهید

یک درمان با استفاده از ملاس انجام دهید

تغییر شرایط محیطی باغتان

سومین مرحله به چگونپی تغییر شرایط محیطی برای باغ می پردازیم.

1- در صورت امکان کاشت باغ خود را برای چند هفته به تأخیر بیندازید:

پس از جنون اولیه خوردن در اوایل بهار، به طور کلی تعداد لاروهای کرم شب پره و میزان آسیب ناشی از آنها کاهش می یابد. کاشت یک باغ گل چند ساله را در نظر بگیرید. آن را در بیرون از باغ سبزیجات خود بکارید تا نوعی پیشگیری از کرم شب پره باشد. برخلاف علف های هرز و علف های بلند، گلها در پاییز از بین می روند، زمانی که کرم های بالغ به دنبال مکان تخمگذاری هستند. در زمستان تا بهار قبل از کاشت، لارو ها را در معرض هوای سرد زمستان قرار دهید تا از بین بروند.

در صورت امکان کاشت باغ خود را برای چند هفته به تأخیر بیندازید

در صورت امکان کاشت باغ خود را برای چند هفته به تأخیر بیندازید

2- باغ خود را مرتب نگه دارید:

علف های هرز را از باغ خود و از مناطق اطراف باغ خود خارج کنید تا مکانهایی را که پروانه ها می توانند تخمگذاری کنند حذف کنید. با این کار مقداری از مواد غذایی که کرم های شب پره را زنده نگه می دارد نیز از بین می رود. چمن های اطراف باغ را کوتاه کنید.

باغ خود را مرتب نگه دارید

باغ خود را مرتب نگه دارید

3- باغ خود را پس از برداشت تمیز کنید:

پس از برداشت محصول، بقایای گیاهان را از باغ خارج کنید تا پروانه های بالغ را از تخمگذاری منصرف کنید. خاک را در پاییز شخم بزنید تا لاروها در معرض دید قرار گیرد و تعداد زنده مانده از خواب زمستانی کاهش یابد. اگر می توانید، پس از شخم زدن اجازه دهید مرغ ها در باغ شما بچرند. آنها هر گونه کرم شب پره موجود در خاک را خواهند خورد.

باغ خود را پس از برداشت تمیز کنید

باغ خود را پس از برداشت تمیز کنید

4- باغ خود را برای شکارچیان کرم خوش آیند کنید:

نگهداری حیاط دوستانه برای حیوانات یک روش عالی برای کنترل کرم های شب پره است، زیرا پرندگان و بسیاری از حیوانات دیگر دوست دارند آنها را بخورند. حیوانات زیر را برای لذت بردن از کرم های شب پره در باغ خود تشویق کنید:

  •  وزغ ها
  •  خال دار
  •  کرم شب تاب
  •  مرغ سیاه
  • ای میدولارکس
باغ خود را برای شکارچیان کرم خوش آیند کنید

باغ خود را برای شکارچیان کرم خوش آیند کنید

برای خرید ملزومات باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *