گیاهان

طرز پرروش خزه

طرز پرروش خزه

زمانی که صحبت از خزه می شود اولین چیزی که به ذهن همه می رسد، سطح یکدست سبزی است که روی سنگ ها و خاک را پوشانده است. هرچند این تصویر ذهنی از خزه درست است اما، خزه ها در انواع و گونه های مختلفی وجود دارند که همه آنها روی سطح زمین گسترده نمی شوند.

انواعی از خزه ها هستند که ارتفاع آنها به 60 سانتی متر نیز می رسد. نوع دیگری از آنها به صورت دسته ای رشد می کنند. شاید خیلی از افراد خزه ها را با رنگ سبزشان بشناسند اما بهتر است بدانیم که خزه ها همیشه به رنگ سبز نیستند. گونه ای از خزه ها وجود دارند که کپسولهایی زرد و ساقه هایی قرمز رنگ دارند. در این مقاله به طرز تهیه پرورش این گیاه وکاربرد های تزئینی آن اشاره خواهیم کرد. خزه ها از خانواده گلسنگ و جلبک بوده و فاقد سیستم ریشه ای هستند.

خزه ها دارای 9000 گونه متفاوت می باشند. خزه ها گیاهانی مفید برای خاک هستند. آنها رطوبت خاک را حفظ کرده و از فرسایش خاک جلوگیری می کنند می توانید با انتخاب یک نوع از خزه ها وکاشت و پرورش آن ها از زیبایی شان در بالکن، باغچه، دیش گاردن و تراریوم خود استفاده نمایید. این گیاه خاص برای پرورش در داخل تراریوم گزینه مناسبی است چرا که خزه ها بسیار دوست دار رطوبت هستند و تراریوم هم مختص کشت گیاهان رطوبت دوست است.

 

خزه بسیار زیبا

خزه بسیار زیبا

شرایط نگهداری از خزه:

خزه ها برای رشد خود به نور و رطوبت کافی نیاز دارند. این گیاهان در دمای 6- درجه سانتی گراد غیر فعال می شوند، اما در دماهای پایین تر این دما از بین نمی روند و زنده می مانند. خزه ها بر خلاف سایر گیاهان دوست دارند در هوای آفتابی آبیاری شوند نه در عصر و شب هنگام.

در هنگام آبیاری خزه حتما باید خشک شود در غیر این صورت منجر به پوسیدگی گیاه خواهد شد. در ابتدای کاشت هر روز آنها را با اسپری آبیاری کنید و بهترین زمان آبیاری بعد از سازگاری خزه ها هر 3 تا 5 روز است. خزه ها به نور کم نیاز دارند. 2 تا 3 ساعت آفتاب صبح یا نور غیر مستقیم خورشید برای رشد این گیاه کافی است.

کاشت خزه در باغ یا فضای باز:

برای کاشت خزه جاهای بدون علف را انتخاب نمایید. وجود علف ها در بین خزه ها موجب می شود تا این گیاهان رشد کرده و از اتصال خزه به خاک جلوگیری کنند. محلی که قرار است خزه ها در آن کاشت شوند را به مدت تا دو ماه با برگ یا پارچه بپوشانید تا تمام علف های هرز بالغ نشده ای که وجود دارد کاملا از بین برود.

همچنین محلی که آب روانی از آنجا عبور می کند نیز برای کشت خزه مناسب نمی باشد بهتر است مسیر این روان آب را تغییر دهید. عبور آب مانع اتصال ریزوم خزه به سطح خاک و رشد خزه ها می شود. برای کاشت خزه نیازی به کندن گودال نمی باشد. تنها کافیست تکه هایی از خزه را در روی خاک قرار داده و آن را به آرامی با دست فشار دهید تا به زمین متصل شود و سپس آن را با استفاده از اسپری آب پاشی کنید.

به مدت 2 تا 3 هفته تا زمانی که خزه ها با مکان جدیدشان سازگاری پیدا کنند، به همین روش خزه ها را به روش اسپری آبیاری کنید. بعد از استقرار خزه بر روی خاک دیگر به نگهداری خاصی نیاز ندارد و فقط باید خز ها بعد از خشک شدن در زمان صبح آبیاری شوند.

رشد خزه تازه

رشد خزه تازه

کاشت و پرورش خزه بر روی سطح عمودی:

خزه ها را می توانید بر روی سطح عمودی مثل دیوار، آبنما، مجسمه، مبلمان، قاب و … بکارید. برای این کار 2 فنجان ماست یا کره شیر را با 11 فنجان خزه خرد شده مخلوط نمایید و مخلوط را توسط برس یا اسفنج بر روی سطح مورد نظر بکشید. خزه ها را تا زمانی که مستقر شده و رشد کند توسط اسپری آب، آب پاشی نمایید. به این شکل خزه ها در هر سطحی می توانند رشد کنند. فقط مراقب باشید که آبیاری را فراموش نکنید در غیر این صورت خشک شده و از بین خواهند رفت.

کاشت و پرورش خزه در تراریوم:

  • برای پرورش و کاشت خزه در تراریوم مراحل زیر را دنبال نمایید.
  • ابتدا ظرف شیشه ای مناسبی را انتخاب کنید اگر در کنار خزه می خواهید ار برخی جانوران هم استفاده کنید در انتخاب خزه این نکته را هم در نظر بگیرید.
  • سپس خزه مورد نظرتان را بسته به ظرف و کاربرد آن انتخاب کنید.
  • شن و ماسه، سنگ یا خاک های سست را برای ساخت تراریوم خزه تهیه نمایید. این بستر ها زهکشی مناسبی دارند. خاک های رسی فاقد زهکشی مناسب هستند و برای استفاده در تراریوم مناسب نیستند. می توانید برای زیبایی بهتر تراریوم خود از لایه های رنگی شن و ماسه استفاده نمایید.
  • سطح لایه های بستر کشت را با خزه بپوشانید و جاهایی را که پوشیده نشده اند با استفاده از وسایل تزئینی پر کنید. خزه ها به دیواره تراریوم بیش از اندازه فشار می آورند بنابراین تراریوم خود را بیش از اندازه با خزه پر نکنید.
  • می توانید انواعی از حشرات، سمندرهای غیر آبی،وزغ های کوچک و قورباغه را نیز برای ارتقای اکوسیستم به تراریوم خزه اضافه کنید.
خزه بسیار زیبا

خزه بسیار زیبا

نگهداری از تراریوم خزه:

  • تراریوم خزه را با استفاده از آب بدون کلر یک یا دو بار در روز اسپری کنید. همچنین برای تامین رطوبت اطراف خزه ها می توانید داخل تراریوم ظرفی را در حدود یک فنجان از آب پر کرده و داخل شن و ماسه فرو کنید.
  • روزی چند بار محیط اطراف تراریوم را با آب اسپری کنید تا هوای محیط مرطوب شود.
  • در صورت داشتن گیاهان دیگر غیر از خزه و جانوران آنها را تغذیه کنید. برای گیاهان از کود های مایع یا مکمل استفاده کنید خزه ها غیر از آب و نور غیر مستقیم احتیاج خاصی ندارند.
  • تراریوم را در مکانی با دمای 29 -20 درجه سانتیگراد و در معرض نور غیر مستقیم در صبح و بعد از ظهر نگهداری کنید.
  • در سال یکبار بستر را جابجا کرده و ظرف را تمیز نمایید.
  • هر هفته به مدت سه یا چهار ساعت درب ظرف را باز کنید تا هوا رد و بدل شود.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید ملزومات باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

یک دیدگاه درباره مقاله “طرز پرروش خزه

  1. Avatar Hamed گفت:

    درود در زمینه تولید خزه و تثبیت آن به راهنمایی نیاز دارم باسپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *