گیاهان

ساخت تراریوم ساکولنت

ساخت تراریوم ساکولنت

تراریوم ها مانند اثرهای هنری هستند و هر کدام یک دنیای کوچک ­اند! با این تراریوم زیبا انگار باغی ساکولنت به درون خانه آورده ­اید. یکی از خوبی ­های تراریوم این است که نگهداری زیادی نمی­ خواهد. از آنها برای زیبا کردن سر میز ناهارخوری، قفسه کتابخانه و … استفاده کنید. حتی می ­توانید در بالکن هم قرارشان دهید. آنها بی­ نهایت تطبیق ­پذیرند!

وسایل مورد نیاز تراریوم ساکولنت

ظرفی شیشه ­ای با دهانه باز (می ­توانید ظرف ­های مخصوص تراریوم را از گلفروشی محل و یا بازار گل تهیه کنید)، سنگریزه، زغال فعال (در صورتی که نتوانستید زغال فعال پیدا کنید، از زغال های معمولی استفاده)، خاک کاکتوس، تعدادی ساکولنت (سعی کنید از ساکولنت­ هایی با رنگ ­های مختلف استفاده کنید تا کارتان چشم گیر تر شود)، خزه، وسایل تزئینی مانند صدف، سنگ، مجسمه، عروسک و … ( البته این مورد به دلخواه است)، قلمویی نرم و تمیز

روش ساخت تراریوم:

مطمئن شوید ظرفی که تهیه می ­کنید دارای دهانه ­ای باز و انتهایی بسته است. در تراریوم به سوراخ زهکش نیاز نداریم و در عین حال هم نمی­ خواهیم تراریوم ساکولنتی که درست می ­کنیم رطوبت زیادی داشته با شد چراکه ساکولنت ­ها متعلق به مناطق خشک هستند.

برای خرید بذر ساکولنت کلیک کنید.

روش ساخت تراریوم

روش ساخت تراریوم

مرحله اول:

لایه ­ای به ضخامت 2 تا 3 سانتی متر سنگریزه، در کف ظرف بریزید. سنگریزه ­ها نقش زهکش را برای تراریوم­تان بازی می ­کنند و مانع از قرارگیری ریشه ­های تراریوم در آب می­ شوند. پس اضافه کردن این لایه بسیار مهم است.

مرحله دوم:

لایه ­ای به ضخامت نیم سانتی­متر از زغال فعال را بر روی لایه سنگریزه بریزید. زغال فعال هوا و خاک موجود در تراریوم را تصفیه می­ کند و از ابتلای گیاهان به قارچ جلوگیری می ­نماید.

مرحله سوم:

یک لایه ضخیم خاک را روی لایه زغال بریزید. لایه خاک باید به اندازه ­ای عمیق باشد که بتوانید ساکولنت ­ها را در آن بکارید و ریشه ساکولنت­ ها را در خود نگه دارد. از خاکی دارای شن برای کاشت ساکولنت ­ها استفاده کنید. خاک آماده کاکتوس که در بازار موجود است هم انتخاب خوبی است.

مرحله چهارم:

ساکولنت ­ها را از گلدان­ شان در آورید و خاک اطراف ریشه ­ها را با احتیاط بتکانید. این نکته بسیار مهم است که از ساکولنت­ هایی با نیاز آبی، نوری و … یکسان برای کاشت در یک تراریوم استفاده کنید.

مرحله پنجم:

درون خاک موجود در ظرف حفره ­ای به وجود بیاورید و هر ساکولنت را در یک حفره بکارید. برای دیزاین تراریوم تان­ می توانید به دو صورت عمل کنید:

  1. گیاهان بلندتر را در عقب کار قرار دهید و به ترتیب قد به جلو تراریوم برسید.
  2. گیاهان بلندتر را در مرکز تراریوم قرار دهید و گیاهان دیگر را به ترتیب قد به طور دایره وار حول محور آنها (گیاهان قدبلند) بکارید.

می­ توانید قبل از کاشت گیاهان را روی خاک قرار دهید تا دیزاین دلخواه­تان را پیدا کنید، سپس آنها را در خاک بکارید.

برای مطالعه مقاله تفاوت ساکولنت و کاکتوس می توانید از این لینک استفاده کنید.

ساخت تراریوم

ساخت تراریوم

مرحله ششم:

حالا نوبت به اضافه کردن خزه ­ها است. می­ توانید از خزه­ های مرده و یا سبز و زنده استفاده کنید. خزه­ ها را در قسمت­ هایی از تراریوم که خاک بستر خالی مانده قرار دهید، تا علاوه بر پوشاندن جاهای خالی بافت زیبایی هم به کارتان بدهند. اگر از خزه زنده استفاده می­ کنید، باید آن را یک روز در میان غبار پاشی کنید و در این هنگام مواظب باشید آب با ساکولنت­ ها با خاک اطرافشان برخورد نکند.

مرحله هفتم:

تراریوم­تان را به وسیله وسایل تزئینی زیباتر کنید. می ­توانید از سنگ­ ها، شاخه درخت، عروسک، مجسمه و یا وسایل زینتی مخصوص تراریوم استفاده کنید. شن­ های رنگی موجود در بازار هم انتخاب­ های خوبی هستند.

مرحله هشتم:

حتما در حین کار مقداری خاک بر روی ساکولنت ­هاتان ریخته شده است. این خاک­ ها را با استفاده از قلمویی نرم از روی گیاهان و وسایل تزئینی تراریوم پاک کنید.

مرحله نهم:

تراریوم­تان آماده است! آن را در مکانی قرار دهید که نور زیادی به آن برسد اما از معرض تابش مستقیم خورشید دور نگهش دارید، چرا که در غیر این صورت، هوای داخل تراریوم بسیار گرم می ­شود و گیاهان می ­سوزند. تراریوم­تان را هفته­ ای یک بار، یا هر زمانی که خاک به نظرتان خشک رسید، با اندکی آب آبیاری کنید. بسیار مراقب باشید که گیاهان­تان را بیش از حد آبیاری نکنید و باعث پوسیدن ریشه آنها نشوید. بهتر است به تراریوم­تان ماهی یک بار یا 2 ماه یک بار مقداری محلول قارچ کش بزنید.

برای خرید انواع بذر کاکتوس و ساکولنت می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *