میوه ها

چگونگی رشد هندوانه

چگونگی رشد هندوانه

هندوانه گیاهی گلدار است و نوعی بوته یا میوه از تیره کدوییان و دسته صیفی‌جات است که در جالیز رشد می کند. هندوانه گیاهی بزرگ، پهن و یک ساله و یک پایه است. ساقه خزنده و برگ‌ های پهن و کرک‌ دار با بریدگی‌ های عمیق وگل‌ های سفید یا زرد دارد. هندوانه به نام علمی (Citrullus lanatus) روی ساقه­ های رونده دارای برگ­های بزرگ رشد می ­کند. آن­ها عاشق گرما هستند و بدون نیاز به توجه بسیاری استقرار یافته و رشد می­ کنند. در این مقاله دستورالعمل کاشت و مراقبت از هندوانه ارائه شده است.

آماده ­سازی برای کشت

در بخش اول مقاله به چگونگی آماده سازی محیط مناسب برای رشد کاشت هندوانه می پردازیم.

1. انتخاب نوع هندوانه برای رشد:

این میوه با اندازه ­های مختلف از 1.3 کیلوگرم تا 32 کیلوگرم با گوشت قرمز، نارنجی یا زرد بدست می ­آید. ارقام جوبیلی، چارلستون گری و کنگو ارقام بزرگ و استوانه ­ای شکل هستند؛ در حالی که، ارقام شاگر بیبی و آیس باکس ارقام کوچک و کروی هستند.

در مورد کاشت بذر هندوانه یا نشاء کاری آن تصمیم بگیرید. بذر هندوانه برای جوانه ­زنی نیاز به دمای بیش از 21 درجه سانتیگراد دارند. اگر در اقلیم خنک زندگی می­ کنید، شاید منطقی باشد که کشت آن­ها را چند هفته قبل از آخرین یخبندان در داخل خانه شروع کنید، بنابراین می ­توانید در ابتدای فصل رشد گیاهچه ­های مورد نظر را در اختیار داشته باشید. در غیر این صورت، بعد از آخرین یخبندان، هنگامی که دما بالاتر از 21 درجه سانتیگراد است، بذر ها را مستقیما در زمین کشت کنید.

برای خرید بذر هندوانه ماه و ستاره کلیک کنید.

انتخاب نوع هندوانه برای رشد

انتخاب نوع هندوانه برای رشد

2. انتخاب محل کاشت مناسب:

گیاهان هندوانه در روز به حداقل 6 ساعت آفتاب نیاز دارند. آن­ها ساقه ­های رونده بزرگی را تولید می ­کنند که در فضای زیادی گسترش می ­یابند و فضای زیادی را به خود اختصاص می­ دهند؛ در صورت عدم کشت نوع کوچک هندوانه یک بخش 120 در 180 سانتیگراد را برای هر گیاه در نظر بگیرید.

برای مطالعه مقاله روغن هندوانه ابوجهل می توانید از این لینک استفاده کنید.

انتخاب محل کاشت مناسب

انتخاب محل کاشت مناسب

3. شخم زدن خاک:

برای آماده ­سازی بستر کشت از پنجه استفاده کنید و توده­ های بزرگ موجود در زمین را جمع ­آوری کنید. ماده قابل رشد را حذف کرده و یا به صورت عمیق در داخل خاک قرار دهید.

  • هندوانه­ ها خاک لومی و حاصلخیز با زهکشی خوب را دوست دارند. برای تعیین کافی بودن زهکشی خاک، پس از باران شدید آن را بررسی کنید. اگر گودال­ هایی را در خاک مشاهده کردید، خاک زهکشی کافی ندارد.
  • برای غنی ­سازی بیشتر خاک از یک لایه کمپوست در بالای آن استفاده کنید.
  • هندوانه­ ها در خاک دارای pH 6 تا 6.8 رشد می­ کنند. pH خاک خود را آزمایش کرده و تعیین کنید که آیا برای کشت هندوانه مناسب است یا خیر.
شخم زدن خاک

شخم زدن خاک

کشت گیاهان هندوانه

در بخش دوم مقاله به چگونگی کشت گیاهان هندوانه می پردازیم.

1. ایجاد تپه های خاکی:

با استفاده از تراکتور یا بیل تپه ­هایی را برای کاشت بذر ایجاد کنید. بسته به میزان فضای موجود، این تپه ­ها 180-60 سانتیمتر از هم فاصله دارند. ایجاد تپه ­ها در محل­ های کشت به شما اطمینان می ­دهد که ریشه­ ها به اندازه کافی رشد می­ کنند و اکسیژن به راحتی در دسترس آن­ها قرار می­ گیرد و باعث می­ شود که رطوبت اضافی از تماس مستقیم با ریشه گیاهان خارج شود. همچنین، به حفظ رطوبت در هوای خشک کمک می­ کند.

برای خرید بذر هندوانه کوچک شیرین کلیک کنید.

ایجاد تپه­ های خاکی

ایجاد تپه­ های خاکی

2. کشت بذر ها:

در بالای تپه ­ها یک سطح صاف و نسبتا مقعر ایجاد کنید، سپس با استفاده از ابزار یا انگشتان خود سه یا چهار سوراخ با عمق 3 سانتیمتر را در خاک ایجاد کنید. یک تا چهار بذر را در هر سوراخ قرار داده و سپس خاک را به صورت صاف روی بذر ها قرار داده و به آرامی فشار دهید تا رطوبت اطراف بذر سریع تبخیر نشود.

کشت بذر ها

کشت بذر ها

3. مشاهده ظاهر شدن جوانه ­ها:

بسته به دمای خاک و عمق کشت بذر ها باید جوانه زده و در حدود 10-7 روز ظاهر شوند. در طول جوانه ­زنی، خاک اطراف بذر ها را مرطوب نگه دارید. آب کافی بایستی به ریشه­ های کوچک برسد.

وقتی گیاهچه ­ها رشد می­ کنند، گیاهچه ­های نازک تا قوی تولید می ­شوند. اجازه ندهید خاک خشک شود؛ شما بایستی حداقل یک بار در روز آبیاری کنید.

مشاهده ظاهر شدن جوانه ­ها

مشاهده ظاهر شدن جوانه ­ها

4. اضافه کردن مالچ:

بعد از رسیدن گیاهچه­ ها به ارتفاع 10 سانتیمتر به هر تپه مالچ اضافه کنید. برای این منظور می ­توانید از کاه کاج، محصولات علفی یا کمپوست استفاده کنید. سعی کنید تا حد امکان از مالچ استفاده کنید تا از رشد علف­ های هرز جلوگیری کرده و رطوبت را حفظ کند و مانع قرارگیری ریشه­ های کم عمق در برابر تابش مستقیم نور آفتاب شود.

گزینه دیگر استفاده از پارچه­ های پلاستیکی سیاه بعد از ایجاد تپه ها می ­باشد. در این صورت سوراخ ­هایی در بالای هر تپه ایجاد شده و بذر ها در آن کاشته می ­شوند. همچنین، می­ توانید مالچ را در بالای پارچه قرار دهید. این روش به حفظ رطوبت خاک و کاهش فشار علف ­های هرز کمک می­ کند.

اضافه کردن مالچ

اضافه کردن مالچ

5. میزان آبیاری هندوانه بعد از گلدهی گیاه:

زمانی که گیاهان گل تولید می­ کنند لازم است آبیاری کمتری انجام شود.  پس از شکوفا شدن گل­ها، در صورت خشک شدن خاک تقریبا هر 3 روز یکبار آبیاری کنید. با این حال، بیش از حد آبیاری نکنید، زیرا هندوانه نیاز کمی به آب دارد.

  • شاخ و برگ و میوه را خشک نگه دارید. می­ توانید میوه را روی یک تکه چوب تمیز، سنگریزه بزرگ و صاف، آجر و غیر قرار دهید.
  • در روزهای بسیار گرم، برگ­ها حتی در خاک مرطوب نیز پژمرده می ­شوند. اگر بعد از یک روز گرم هنوز هم این حالت وجود دارد، بهتر است آبیاری عمیق صورت گیرد.
  • عدم آبیاری گیاه برای مدت یک هفته قبل از برداشت محصول، می­ توان شیرینی هندوانه را افزایش دهد. با این حال، اگر این امر باعث پژمردگی ساقه­ های رونده می ­شود، انجام ندهید. پس از برداشت محصول، آبیاری معمولی را انجام دهید تا بتوانید محصول دوم را نیز برداشت کنید.
میزان آبیاری هندوانه بعد از گلدهی گیاه

میزان آبیاری هندوانه بعد از گلدهی گیاه

6. برداشت علف ­های هرز:

در اطراف پایه گیاه و در امتداد ساقه­ های رونده علف ­های هرز را حذف کنید. نگهداری یک لایه ضخیم از مالچ در اطراف گیاهان می­ تواند به کاهش علف ­های هرز کمک کند.

برداشت علف ­های هرز

برداشت علف ­های هرز

برداشت هندوانه

در بخش سوم مقاله به چگونگی برداشت هندوانه می پردازیم.

1. زمان برداشت میوه هندوانه:

اطمینان از آمادگی برای برداشت میوه هندوانه، در شرایط عالی، هندوانه در حدود چهار ماه کاملا بالغ و شیرین می ­شود. برداشت قبل از آمادگی کامل باعث کاهش طعم هندوانه می ­شود. برای آزمایش رسیدگی هندوانه، به آن ضربه بزنید. بازگشت اندک صدا به معنی رسیدگی آن است. همچنین، قسمت زیرین آن را بررسی کنید. اگر به رنگ سفید مایل به زرد کم­رنگ باشد آماده برداشت است. در هنگام آماده شدن برای برداشت، بایستی ساقه ­های نزدیک هندوانه خشک شوند.

برای خرید بذر هندوانه الماس سیاه کلیک کنید.

زمان برداشت میوه هندوانه

زمان برداشت میوه هندوانه

2. جدا کردن هندوانه:

جدا کردن هندوانه­ ها از ساقه­ های رونده، برای برش تمیز هندوانه ­ها از ساقه­ های رونده از یک چاقوی تیز یا قیچی باغبانی استفاده کنید. هندوانه­ های تازه برداشت شده را حدود 10 روز نگهداری کنید.

جدا کردن هندوانه

جدا کردن هندوانه

برای خرید انواع بذر هندوانه می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

یک دیدگاه درباره مقاله “چگونگی رشد هندوانه

  1. Avatar Diana گفت:

    خوب بود ولی کمی دودل شدم چن تا بکارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *